• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Moda na transport intermodalny, czyli ruch w trójmiejskich portach

Wioletta Kakowska-Mehring
13 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Kontenerów w trójmiejskich portach jest coraz więcej i coraz więcej wywożonych jest z portów pociągami. Kontenerów w trójmiejskich portach jest coraz więcej i coraz więcej wywożonych jest z portów pociągami.

Polzug Intermodal uruchamia kolejne połączenie kolejowe między gdyńskimi terminalami kontenerowymi - BCT i GCT a terminalem lądowym w Pruszkowie k. Warszawy. W DCT w Gdańsku zawieszone zostanie stałe połączenie kolejowe do Rosji, które uruchomiono kilka miesięcy temu. Tę lukę jednak chce zapełnić firma Carosped. W trójmiejskich portach i na... torach panuje wzmożony ruch.


Czy transport kontenerów koleją może wpłynąć na zmniejszenie ruchu na drogach?


Nowe połączenie intermodalne pomiędzy portem w Gdyni a terminalem lądowym w Pruszkowie zostanie uruchomione już 23 marca. Pociągi będą kursować początkowo dwa razy w tygodniu, a docelowo trzy razy w tygodniu w każdym kierunku. Oferta przewozowa uzupełniona jest o kompleksową usługę terminalową składowania kontenerów na obszarze terminalu w Pruszkowie, a także ofertę regularnych połączeń z pozostałymi terminalami lądowymi w Gadkach k. Poznania, Wrocławiu, Dąbrowie Górniczej, Łodzi oraz terminalami w Europie Zachodniej.

To już kolejne połączenie z portów polskich proponowane przez Polzug. Od sierpnia 2012 firma z powodzeniem realizuje przewozy kolejowe z Gdyni do terminalu w Gądkach. Polzug Intermodal jest niemieckim kolejowym operatorem pociągów kontenerowych, które dotychczas kursowały pomiędzy północnoeuropejskimi portami kontenerowymi w Hamburgu, Bremerhaven i Rotterdamie a zapleczem lądowym portów w Polsce i Europie Wschodniej.

Transport intermodalny, czyli kombinowany, to typ transportu polegający na przewozie ładunków środkami przewozowymi różnych gałęzi transportu. Do przewozu ładunku wykorzystuje się więcej niż jedną gałąź transportu, przy jednoczesnym wykorzystaniu tylko jednej jednostki ładunkowej np. kontenera na całej trasie przewozów. A tych kontenerów w trójmiejskich portach jest coraz więcej i coraz więcej wywożonych jest z portów pociągami.

Trójmiejskie porty podsumowały miniony rok i wyszło, że... - Ubiegły rok był najlepszy pod kątem przeładunków kontenerów w naszych portach. Wspólnie - port gdyński z portem gdańskim - przeładowały ok. 1 mln 600 tys. TEU. I mamy bardzo dobre perspektywy dla tej grupy towarowej - twierdzi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Z kolei w 2012 roku wzrósł udział przewozów kontenerów przez porty morskie. W ogólnej liczbie przetransportowanych jednostek, przewozy te stanowiły 24,1 proc., podczas gdy w 2011 roku ich udział nie przekraczał 23 proc. - podał Urząd Transportu Kolejowego. Udział przewozów intermodalnych w rynku przewozów kolejowych na koniec 2012 roku wyniósł 3,48 proc. wg masy i 6,21 proc. wg wykonanej pracy.

Niestety, nie wszystkie kierunki bywają... trafione. Deepwater Container Terminal w Gdańsku zawiesił stałe połączenie kolejowe z portu do Rosji, a dokładniej przez Kaliningrad do Moskwy. Według Adama Żołnowskiego, dyrektora ds. strategii w DCT Gdańsk, który wypowiedział się dla portalu rynekinfrastruktury.pl "projekt pociągu do Moskwy musi jeszcze zostać dopracowany". Połączenie uruchomiono w grudniu 2012 roku. Było ono realizowane przy współpracy z PKP Cargo. Jak przyznał Żołnowski, znacząca część kontenerów, które przechodzą przez port w Gdańsku, trafia na rynek rosyjski, jednak... rynek rosyjski różni się od naszego głównie w zakresie relacji celnych - wyjaśnił.

Terminal dalej myśli o zapowiadanym w ub. roku połączeniu z Ukrainą. To połączenie ma być realizowane przy udziale spółki PKP LHS, która tak jak PKP Cargo wchodzi w skład Grupy PKP. Firma zajmuje się przewozem towarów po szerokim torze. Jednak DCT nie rezygnuje też z Rosji.

Tam też swoją szansę widzi spółka Cargosped. Jej prezes Daniel Ryczek zdradził portalowi wnp.pl, że spółka postara się w krótkim czasie przygotować kilka propozycji dla rynku, aby skorzystać z większego ruchu w portach polskich i prognozowanego wzrostu przeładunków. Prawdopodobnie jednym z projektów jest utworzenie stałego kolejowego połączenia lądowego między... DCT Gdańsk a Moskwą, przez obwód kaliningradzki.

Miejsca

Opinie (25) 2 zablokowane

  • Protestuję ! Mieszkam kolo torów i hałas dobiegajacy od coraz czestszych (4)

    połaczen kolejowych przyprawia o bol glowy. TIRy na drogi !!

    • 14 40

    • Re: Protestuję ! Mieszkam kolo torów i hałas dobiegajacy od coraz czestszych (1)

      To się przeprowadź, nikt tam mieszkać tobie nie karze.

      • 11 3

      • ale o jakiej karze mówimy?

        • 4 0

    • STAĆ POLICJA

      to sie wyprowadz kto ci tam każe mieszkać

      • 1 1

    • tiry na barki rzeczne

      • 0 0

  • z portu te kontenery muszą jakoś wyjechać (1)

    wypadałoby je wszystkie na wage skierować.
    Rozjadą nasze drogi. TIR-y oczywiście ;o))

    • 15 5

    • w porcie ładowane są od razu na wagony kolejowe.

      • 2 0

  • i co teraz "eksperci" (8)

    posolidarnościowi i pookrogłostołowi? jaki u nas ten transport może być, gdy: floty brak, koleje rozpindolone,a i sieci autostrad nie widać? gamonie i aferzyści... szkoda słów... jak kraść to pierwsi, do roboty ostatni, tylko pier*lić w tv potrafią.

    • 18 12

    • osiągnięcie socjalizmu przez 50 lat: gierkówka (5)

      ...szkoda słów na trola

      • 5 8

      • Osiągnięcia liberałów (3)

        nowe drogi sie rozpadaja, wykonawcy zbankrutowali, podwykonawcy nie dostali wynagrodzenia, a pieniądze zniknęły i pozostały kredyty ktore trzeba spłacić.

        • 8 9

        • A gdzie ty masz liberałów? (2)

          Może paru się w sejmie znajdzie, ale większość to dalej socjaliści.

          • 8 1

          • pobożne klerolizusy socjaliści raczej. (1)

            • 6 2

            • jeśli socjalistą jest niejaki Strauss-Kahn

              to niech będą i socjaliści

              • 0 0

      • sam jesteś troll,

        nie widzisz, że ta cała postkomuna niezależnie od maści żyje cały czas sprzedając to co wybudowała komuna?

        • 5 2

    • jasne.. (1)

      a co takiego wspaniałego było przed solidarnością???

      • 1 1

      • coś było,

        a teraz nie ma już praktycznie nic.

        • 1 2

  • Stan torów i dróg we wschodniej Polsce jest tragiczny

    a autostrada w kierunku Białorusi i Rosji ma powstać wg planów po roku 2020. Czyli realistyczny termin budowy to rok 2030. Plany w tym kraju zawsze były najważniejsze
    a potem jakoś to będzie czyli dynamiczny rozwój transportu polegający na rozjezdzaniu wsi i miasteczek Warmii i Mazur tirami.

    • 12 1

  • Biznes po polsku czyli po co budować autostrady

    jak można wprowadzić ograniczenia w ruchu i prędkości na drogach lokalnych, a nastepnie ustawic tam fotoradary.

    • 11 6

  • wywiaza 10 kontenerow koleja.to 10 Burków nie zarobi.

    • 3 1

  • 20 marca strajk, koleje staną, to czym przeciążone pudła weźmiecie ?

    • 1 1

  • k...a znów Niemcy...

    najpierw daja kase na remont torów, które i tak bedziemy musieli oddac i teraz przejmuja interes....TO JEST 3 WOJNA EKONOMICZNA..........................................................................

    • 3 2

  • poldebilizm zadzi (1)

    oczywiscie w z depo w kraju pudla kolejkapod zaklad podstawia nie tir

    • 0 0

    • zadzi ?

      z debilami to masz rację

      • 0 0

  • transport intermodalny - tak (1)

    doszedłem do wniosku, że transport intermodalny to bardzo ciekawe i ekonomiczne rozwiązanie, wydaję mi się, że to przyszłość transportu, wybiorę się na międzynarodowe targi i mam nadzieję, że dowiem się nieco więcej w tym temacie

    • 0 0

    • Re: transport intermodalny - tak

      Generalnie teraz spedycja i usługi z nią związane cieszą się dość dużym popytem oraz zainteresowaniem. Ludzie wciąż poszukują nowych i innowacyjnych sposobów transportu, żeby zwiększyć efektywność pracy :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane