• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obniżka VAT na paliwa. Czy będzie taniej na stacjach od 1 lutego

Robert Kiewlicz
31 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Od 1 lutego 2022 r. VAT na paliwo zostanie obniżony z 23 na 8 proc. Obniżka VAT na paliwa ma obowiązywać przez pół roku, a jej ewentualne przedłużenie będzie zależeć od trendów inflacyjnych. Od 1 lutego 2022 r. VAT na paliwo zostanie obniżony z 23 na 8 proc. Obniżka VAT na paliwa ma obowiązywać przez pół roku, a jej ewentualne przedłużenie będzie zależeć od trendów inflacyjnych.

Od wtorku, 1 lutego, wchodzą w życie obniżki podatku VAT na paliwa. W ubiegłym tygodniu prezydent podpisał nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług, której celem jest obniżenie do 0 proc. stawek podatku VAT m.in. na żywność i gaz oraz do 8 proc. - na paliwa. Obniżka stawek podatku jest czasowa i będzie obowiązywała w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 lipca 2022 r. Jakich obniżek możemy spodziewać się na stacjach? Eksperci twierdzą, że "szału nie będzie". Drożejąca systematycznie ropa naftowa i obserwowane od końca grudnia 2021 r. wzrosty hurtowych cen paliw wymuszają podwyżki na stacjach.



Czy liczysz na spadek cen na stacjach paliw?

Czy obniżki VAT przełożą się na niższe ceny na stacjach paliw? Ostatni tydzień stycznia przyniósł podwyżki detalicznych cen diesla i benzyn. Jak twierdzą analitycy BM Reflex, tylko w ostatnim tygodniu bowiem hurtowe ceny benzyn i diesla wzrosły odpowiednio o 11 gr/l9 gr/l netto, a poziom marż detalicznych jest niski.

- Zmiany zwyżkowe, jakie ponownie zagościły na stacjach, są efektem rekordowo drogiej ropy, której cena w zeszłym tygodniu osiągnęła blisko 90 dolarów za baryłkę - poziom niewidziany na londyńskiej giełdzie od 2014 r. Litr benzyny Pb95 kosztuje dziś przeciętnie 5,83 zł. Średnia ogólnopolska ceny diesla wynosi 5,89 zł/l. Potaniał jedynie autogaz, którego cena spadła do 3,09 zł - czytamy w analizie E-petrol.

Niższy VAT na paliwo, niższe ceny na stacjach



Ustawa przewiduje ponadto, iż w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 lipca 2022 r. sprzedawca dokonujący sprzedaży towarów objętych obniżonymi stawkami podatku od towarów i usług jest zobowiązany do zamieszczenia przy kasie rejestrującej w lokalu przedsiębiorstwa, w którym dokonywana jest sprzedaż tych towarów, informacji o obniżonej wysokości podatku od towarów i usług w powyższym okresie.

Ceny paliwa i energii. Rządowe obniżki będą kosztowały ponad 1,5 mld zł



Analogicznie sprzedawca dokonujący sprzedaży gazu ziemnego oraz energii elektrycznej i energii cieplnej jest zobowiązany do przekazywania nabywcy towarów informacji o obniżonej wysokości podatku od towarów i usług w powyższym okresie.

Nowe stawki podatku VAT na paliwo i olej napędowy



Ustawa wprowadza stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8 proc. dla:

  • benzyn silnikowych (CN 2710 12 45 lub 2710 12 49) oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach,
  • olejów napędowych (CN 2710 19 43 i 2710 20 11) oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach,
  • biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych - bez względu na kod CN,
  • przeznaczonych do napędu silników spalinowych gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych (CN 2711, z wyłączeniem CN 2711 11 00 i 2711 21 00) oraz gazowych węglowodorów alifatycznych (CN 2901), skroplonych.

Niższy VAT na paliwa. Obniżki już od lutego



Rynek paliw pod obserwacją UOKiK i Inspekcji Handlowej



Rynek paliw jest pod stałą obserwacją prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od wielu lat badana jest jakość benzyny, oleju napędowego i gazu. Najnowsze działania dotyczą również cen paliw.

- Monitoring cen paliw nadal trwa. Wnikliwie analizujemy widoczne od kilku dni wzrosty cen paliw, które są efektem najwyższych od lat cen baryłki ropy Brent. Obserwujemy już ponowne spadki na giełdach, co wkrótce może mieć przełożenie na niższe ceny na stacjach paliw. Przypominam również, że kierowcy powinni wkrótce płacić mniej po rządowej obniżce podatku VAT na paliwa, planowanej na 1 lutego 2022 r. Będziemy nadal monitorować sytuację i sprawdzać, jak reagują stacje benzynowe i czy ceny ulegną stosownemu obniżeniu - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Obniżone stawki akcyzy



Przypomnijmy, że wcześniej, bo 1 stycznia 2022 r., uległy zmianie stawki akcyzy na paliwa. Obniżone stawki będą obowiązywać do 31 maja 2022 r.


  • akcyza na benzyny wynosi 1413 zł na 1000 litrów;
  • oleje napędowe i biokomponenty stanowiące samoistne paliwa - 1104 zł na 1000 litrów;
  • na skroplone gazy do napędu silników spalinowych - 387 zł za 1000 kg.

Saudi Aramco i MOL partnerami przy przejęciu Lotosu przez Orlen



Od 1 lutego 2022 r. zgodnie z Tarczą Antyinflacyjną 2.0 obniżkami stawek VAT do 0 proc. objęte są też produkty spożywcze opodatkowane obecnie stawką 5 proc. Są to m.in. mięso i ryby oraz przetwory z nich, produkty mleczarskie, warzywa i owoce, przetwory ze zbóż i wyroby piekarnicze, niektóre napoje czy produkty do żywienia dzieci, np. kaszki. Eksperci twierdzą, że rozwiązania zaproponowane w tarczy będą dla konsumentów odczuwalne i ich ucieszą, jednak będzie to radość krótkotrwała. Od samej tarczy ceny nie spadną, ich wzrosty raczej zostaną ukryte i tak naprawdę docelowo przerzucone na obywateli.

Opinie (220) 6 zablokowanych

  • Tak się bawią w grę zwaną rządzeniem państwem. Nie kumają zasad, ale to nie ma znaczenia.

    • 13 7

  • (3)

    VAT obniżony nic nie daje. Przedsiębiorcy czyli dostawcy i tak odliczają sobie ten VAT. Jest to zagrywka pod Kowalskiego. Natomiast dla przedsiębiorcy nic się nie zmienia więc i na ceny towaru to nie ma zbyt dużego wpływu.

    • 24 11

    • (2)

      końcowy klient płaci vat kupują coś w sklepie wiec teoretycznie będzie miał taniej... o ile sklep nie podniesie ceny

      • 1 4

      • No wlasnie nie

        Vat dolicza się do ceny netto, a ta przez obniżkę vatu się nie zmieni, bo vat każdy związany z kosztami uzyskania przychodu i tak jest odliczany

        • 6 0

      • Owszem, Kowalski będzie miał tańsze paliwo z powodu tej obniżki. Ale potem pojedzie po bułki, mleko czy cokolwiek innego i zapłaci więcej, bo ktoś te towary rozwozi samochodem jeżdżącym na olej napędowy. A przedsiębiorcy i tak cały VAT odliczają, więc jeśli zapłacą 23% to odliczą 23, a jak zapłacą 8% to i 8 odliczą, czyli dla nich żadna to różnica, a koszt netto paliwa pozostał na tak samo wysokim poziomie.

        • 4 0

  • jak to mówił Donald paliwo ma byc tanie przed wyborami a po nich moze i 10zł kosztowac.

    • 13 13

  • Opinia wyróżniona

    (13)

    To tylko napędzi inflację. Natomiast co z taki kredytów mieszkaniowych. To jest problem wielu ludzi. Samochód nie jest niezbędny. Natomiast gdzieś mieszkać trzeba. Nie każdy ma bogatego tatusia i mamusie co ufundują mieszkanie lub pracę po 10 tys. Zwykły Kowalski musi płacić coraz większy kredyt mieszkaniowy.

    • 28 34

    • Technicznie to właśnie obniża- obniżka podatku bez dodruki pieniędzy (1)

      W przeciwieństwie do tarcz i innego rozdawnictwa

      • 17 1

      • wiesz ile zjesz...

        • 0 2

    • (2)

      A zwykły Kowalskie biorąc kredyt nie wiedział, że rata może iść do góry? Ja brałam kredyt przy stopach 4,5%, zaczęły spadać cieszyłam się, teraz są nadal niższe niż lata temu.

      • 14 3

      • jak mógł nie wiedzieć że frank może podrożeć

        to i może nie wiedzieć że istnieje coś takiego jak stopa procentowa i ona może wzrosnąć...

        • 5 1

      • a kierowca kupując samochód nie wiedział że paliwo może podrożeć?

        jeździ to niech płaci ze swoich, a nie liczy że mu dołożą inni np. kredyciarze. Co to za polityka jednym zabrać by dać innym. Populizm

        • 2 0

    • (3)

      Jak się bierze kredyt to trzeba brać pod uwagę ryzyko zmiany stóp procentowych. Szczególnie gdy brało się kredyt przy prawie zerowych stopach. Tak samo frankowicze.... Kto przy zdrowych zmysłach bierze kredyt w walucie w której nie zarabia. Szczególnie w Polsce która jest pod stałym ryzykiem wahania kursu walut zagranicznych.

      • 12 2

      • Bo tylko tak miało się zdolność kredytową.

        • 0 4

      • To nie do końca takie proste - jak chcieliśmy wziąć kredyt hipoteczny na wykończenie domu to bank cisnął żebyśmy wzieli 750 (1)

        tysięcy -
        My przedstawialiśmy kosztorys a oni odrzucali jako nierealistyczny - chcieliśmy wziąć na początku 250 a potem złamaliśmy się i gotowi byliśmy wziąć 350 tysięcy...

        Ale banki były nieugięte więc pobraliśmy pod korek gotówkowych i wykańczaliśmy przez kolejne kilka lat już tam mieszkając -

        Przez to że musieliśmy kombinować wydaliśmy w okolicach naszej pierwotnej estymaty ale poucinaliśmy na materiałach, łazienkę na piętrze odpaliliśmy dopiero po 5 latach... wszyscy wykonawcy szukani przez nas materiały własne ściągane gdzie było najtaniej...

        5 lat z życiorysu bo na nic kasy nie było

        • 1 3

        • Bez sensu. Trzeba było wziąć te 350 a po wykończeniu nadpłacić kredyt

          Taniej by wyszło niż jakieś kombinacje z kredytami gotówkowymi

          • 0 0

    • Nie myśl bo ci to nie wychodzi

      Trzeba było nie brać wielkiego kredytu na szczycie bańki przy najniższych stopach. Masz problem i to twoja sprawa. Trzeba było się wstrzymać z zakupem do teraz albo za pół roku. Dałoby się uniknąć problemów? Pewnie że tak.

      • 5 2

    • Nie każdy kogo stać ma bogatego tatusia, są też osoby, które pracują i rozsądnie biorą kredyty a nie rzucają się bo stopy są niskie. Biorąc kredyt mieszkaniowy trzeba mieć świadomość, że oprocentowanie nie jest stałe

      • 4 1

    • nic nie poradzisz

      nie przekonasz ludzi że to dobre. Zniesienie podatków nie koniecznie napędza inflację ale za tym powinny iść cięcia w kosztach adm. budżetowej.

      • 0 0

    • Jest progrsm pisowski 100 tys mieszkan plus. Niedlugo bedzie taniej. Juz trwa 7 lay, ale poczekaj jeszcze troche.

      • 0 0

  • (1)

    Będzie taniej... przez tydzień.

    • 13 5

    • ma być pół roku ... a potem suweren się zdziwi.

      • 0 0

  • Czyli nadal w każdym litrze benzyny sama akcyza to 1,4zł (2)

    Same zmiany są wbrew unijnym przepisom i będzie trzeba je zmienić, albo płacić wysokie kary.

    • 2 6

    • Czy nadal w każdym roku wypadki powodowane przez kierowców kosztują nas wszystkich podatników 44mld zł ? (1)

      • 0 5

      • 9 miliardów i nie jakiś mitycznych was tylko kierowców

        bo to kierowcy ponoszą tego koszta m.in. w ubezpieczeniach. Większość społeczeństwa (wyłączając dzieci i osoby wiekowe) jest kierowcami. Nie bez powodu mamy 31,5 miliona zarejestrowanych pojazdów. Niezmotoryzowani to margines

        • 2 0

  • A firmy i tak robią co chcą (1)

    Chłopki-roztropki z PiS cieszą gawiedź swoimi rozwiązaniami, a np. przed obniżką 5% VAT-u na żywność sieci handlowe błyskawicznie podniosły ceny, żeby łupić ciemny lud. Bo i tak zwali się winę na inflację. Tak samo będzie z paliwami, a pamiętajmy, że te obniżki i tak zawsze kosztują. Za to duże korporacje napchają się do syta (stacje paliw, dyskonty, markety)

    • 8 6

    • Ale z drugiej strony dziwisz się?

      Rząd nie lituje nad przedsiębiorcami - nowe podatki, podwyżki pensji minimalnej, do tego ostra konkurencja na wolnym rynku, a jeśli się coś nie powiedzie to mogą stracić cały majątek. I teraz przychodzi bankster Morawiecki z takim Patkowskim i mówią im, że nie mogą sami sobie ustalać cen, bo rządowi spada poparcie... A kogo to? To są jakieś jaja!!! Za kogo oni się uważają - jak są zyski to mamy się z nimi dzielić, a jak straty, to nasz problem..? Niedoczekanie tych nieudaczników!

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Każda obniżka podatków cieszy (1)

    ale powinna być wprowadzona na stałe, a nie czasowo. Teraz 60% ceny paliwa to podatki. To zdecydowanie za wiele. Sama obniżka będzie jedynie dla osób fizycznych, bo przedsiębiorcy wat sobie odliczają, a płaci klient indywidualny.

    • 6 8

    • To jest populizm!

      Zabierają kilka stów jedną ręką by kilka zł oddać ci drugą. Oczywiście po tyłkach najbardziej dostaną ci uczciwi.

      • 1 0

  • Paliwa (10)

    Zakładając że litr benzyny 95 kosztuje teraz5.9 to przy obniżce vatu o 15% bo taka jest różnica na ten czas to daje kwotę 5.02 zł za litr Czy tak będzie czas pokarze

    • 37 10

    • Jeżeli uważasz, że czas pokarze, to masz na myśli, że czas pokaże czy czas pokarze tych, którzy to zrobili?

      • 29 5

    • Powinno być 5,18 przy założeniu benzyny 5,90zł, policzyłeś obniżkę 15% od całej ceny benzyny a nie tylko VAT-u pozostałe składowe ceny benzyny są bez zmian

      • 23 1

    • (1)

      Jedno jest pewne : obniżki paliw pokażą się dopiero po kilku dnach po 1 lutego . Właściciele stacji paliw będą to tłumaczyć tym , że jeszcze jest paliwo z VATem po 23% .

      • 5 10

      • Nie ma paliwa z VAT-em - VAT jest doliczany przy sprzedaży detalicznej

        • 11 1

    • Pokarało już ciebie

      analfabetyzmem wtórnym. A może pierwotnym ?

      • 4 4

    • Źle liczysz. 5,90 brutto (przy 23% VAT) to 4,80 netto. Dodając do tego 8% VAT mamy 5,18 zł.

      • 14 0

    • to jest czynnik obniżający cenę

      ale są jeszcze inne czynniki powodujące wzrost ceny, np. inflacja. Dopiero superpozycja wszystkich czynników daje nam ostateczny wynik, czy paliwa stanieją czy zdrożeją. Na pewno gdyby nie wprowadzili obniżki VATu to niezależnie od innych czynników cena by wzrosła

      • 2 0

    • I jak w tym kraju ma być lepiej

      skoro jedyne procenty, jakie ludzie potrafią policzyć, to te na flaszce...

      • 4 1

    • Kołek

      Kołek od 5,9 odjął 15% i mu wyszło
      Procenty od 6 klasy SP w szkole.

      • 3 0

    • Czas wszystkich karze. Ludzie niestety nie młodnieją i nie zdrowieją z czasem!

      • 0 0

  • Pewnie! Wszyscy przedsiebiorcy, posrednicy,sprzedawcy

    Muszą być odgórnie przeciwko PiSowi i jakimkolwiek obniżkom, bankowym i paliwowymi też. Z tego żyją i z tych pieniędzy funduja proszek do prania mózgów zakręconej ciemnoty. Żadnemu z możnych nie zależy żeby pospolity Kowalski podnosił łeb. Niech płacze i płaci!

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową - wcześniej pracował w Zarządzie Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA, uczestniczył także w rozwoju STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o. Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Gdańskiej. Ukończył również wiele prestiżowych, międzynarodowych kursów z dziedziny ubezpieczeń i zarządzania.

Najczęściej czytane