• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ogromny "statek dźwig" przybył do Gdańska

Wioletta Kakowska-Mehring
3 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (115)

Les Alizés w Gdańsku.


Do Gdańska wszedł jeden z najnowszych statków na świecie. Do tego jest to jednostka bardzo nietypowa, bo jest to statek do instalacji morskich wież wiatrowych z ogromnym dźwigiem na pokładzie. Statek przejdzie teraz przebudowę w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Z racji wielkości jednostki operacja wejścia była bardzo trudna.



Les Alizés to statek do transportu i stawiania dużych wież wiatrowych na morzu, czyli monopali, ale także do tzw. deinstalacji dużych obiektów, np. platform. Na świecie jest zaledwie kilka takich jednostek. Statek należy do Jan De Nul. Jest to belgijska firma rodzinna z centralą finansową w Luksemburgu, która świadczy usługi związane z budową i utrzymaniem infrastruktury morskiej na arenie międzynarodowej. Les Alizés to najnowszy nabytek tej firmy. Jednostka została oddana armatorowi w styczniu 2023 r., a została zbudowana w stoczni CMHI Haimen w Chinach.



Dlaczego Les Alizés przybył do Gdańska? Jak się dowiedzieliśmy, na przebudowę, która potrwa przynajmniej trzy miesiące i wiąże się z "dołożeniem" 200 ton stali. Niestety nie ujawniono, na czym będzie polegać. Prace wykona Gdańska Stocznia Remontowa.



A teraz kilka danych technicznych, które zobrazują wyjątkowość tej jednostki. Statek jest bardzo nowoczesny i wyposażonym w innowacyjny żuraw z tzw. uniwersalnym szybkozłączem (UQC), które zapewni istotną zmianę w bezpieczniejszych działaniach związanych z podnoszeniem na morzu. Okazuje się, że ten żuraw jest jednym z największych w swojej klasie. Z kolei innowacyjny chwytak do pali z kompensacją ruchu to wysoce zaawansowany chwytak elektryczny, ze zintegrowanym systemem prowadzenia i pomiaru, który pozwoli na bezpieczny i wydajny montaż monopali nowej generacji z najwyższą dokładnością. W pełni zautomatyzowany system obsługi jest przygotowany do montażu monopali XXL, czyli największych. Jednostka jest przygotowana do pracy w trudnych warunkach atmosferycznych i na pełnym morzu.



Les Alizés jest też duży. Statek ma 236 m długości i aż 52 m szerokości. Właśnie ta jego szerokość czyniła operację wejścia jednostki do kanału portowego w Gdańsku bardzo trudną. Dla zobrazowania - duże kontenerowce mają ok. 46 m szerokości, a te największe na świecie 62 m. Aby wprowadzić "statek dźwig" do stoczni, trzeba było ewakuować część statków cumujących w porcie. Szczególną ostrożność trzeba było zachować na zakrętach.

Miejsca

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Obajtek (2)

    d**il wymyślił stawianie farm wiatrowych ale o takiej wysokości że nie ma tego czym robić. Orlen nas zatopi. PiS nas zatopi.

    • 4 4

    • (1)

      Załóż sobie biedaku kamizele i coś na głowę!!!

      • 0 1

      • PiS wszystko rozkradł, a ty jeszcze wszystkich wyzywasz od biedaków?!

        • 0 0

  • Dpf

    Przypłynął do Polski na wycieciecie dpf:)

    • 0 0

  • Zacna jednostka. Na żywo robi mega wrażenie.

    • 0 0

  • Statek przybył na przebudowę 3 marca, A został oddany armatorowi w stycznie, ledwie miesiąc temu. (11)

    Ktoś wie dlaczego tam w Chinach nie mogli dodać mu tej stali i zbudować tak jak zamawiający by sobie życzył?

    • 56 7

    • Widocznie w Polsce jest tańsza siła robocza niż w Chinach

      • 0 0

    • Często spotykana praktyka

      To, że statek, zwłaszcza tak mocno skomplikowany, prosto ze stoczni na Dalekim Wschodzie przypływa do stoczni w Europie - to nic dziwnego.
      Zarówno umiejętności tamtejszych stoczniowców, jak i wykończenie/zestrojenie mechanizmów często pozostawiają sporo do życzenia. Bywa, że koszt przewiezienia niektórych elementów wyposażenia do Chin, tylko po to, by je tam montować - uzasadnia ich montaż dopiero po przypłynięciu do Europy.
      Ponadto na statkach specjalistycznych przed przystąpieniem do konkretnych robót trzeba przeprowadzić "mobilizację", która obejmuje montaż urządzeń niezbędnych przy planowanych pracach.

      • 1 0

    • Nasza Polska jakość przebudowy statku jest najlepsza. (1)

      Nasza Polska Gdańska Stocznia Remontowa jest najlepsza na świecie.

      • 20 1

      • I druga w Europie

        Kto ma wiedzieć ten wie

        • 3 0

    • bo Chińczyki robią jednorazówki

      i okazało się, że przycwanili na grubości blachy.
      Teraz trzeba dosztukować.

      • 2 1

    • Bo może woleli to zrobić lepiej i tylko trochę drożej

      ale nie wiem

      • 8 0

    • (1)

      problemy wykonawcze czy konstruktorskie ? nie powiedzą :)

      • 2 0

      • na ,,kiwaniu" za duze przechyly mial,kilkset ton balastu stalego doloza i po zabawie!.

        • 5 1

    • u nas jest taniej, tam za przebudowe trzeba grubo zaplacic

      • 8 9

    • spiesze z odpowiedzia...

      bo w duzych stoczniach na dalekim wschodzie buduje sie statki tasmowo z jednego projeku. to tak jakbys poszedl do dealera toyoty i powiedzial ze chcesz corolle ale 7 drzwiowa i z kierownica z tylu.
      przy kazdej specjalistycznej jednostcxe trzeba ja dostosowac do potzreb konkretnego zadania i kontraktu. przed nowym zadaniem najpewniej tez bedzie stocznia.

      • 33 3

    • napisz jak się dowiesz a nie innymi chcesz się wysługiwać

      • 9 10

  • A teraz kilka danych technicznych (1)

    Dosłownie kilka danych. Podane informacje nie zadowolą nawet przedszkolaka. Skoro to jeden z największych pływających dźwigów na świecie to gdzie informacja jaki ciężar potrafi podnieść? Trudność z takim statkiem związana jest jest z jego zanurzeniem którego autor tekstu nawet nie raczył sie dowiedzieć. Ktoś sprawdza artykuły techniczne pod względem treści przed publikacją? Poziom artykułu to żenada.

    • 4 0

    • Xxx

      Obejrzyj calość i jest wszystko napisane na jaką wysokość ile można nim dźwignąć ) każdy dźwig musi być podczas pracy podparty i wypoziomowany podczas pracy ta jednostka jest wsparta na 4 palach podporowych i nie pływa tylko jest wynurzona wisi nad wodą w powietrzu na palach pozdrawiam Operator

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Jest Moc! (2)

    Widać ogrom jednostki.Można dostrzec poprzeczne mocowania do położenia na kadłubie kolumn wiatraków.W poprzek jednostki.Jest Moc!

    • 61 4

    • moc? (1)

      Crist w Gdyni zbudował "na gotowo" trzy jack upy, bardziej skomplikowane z wysuwanymi "nogami" bardziej skomplikowane. Ale jak to w porzekadle: cudze chwalicie swego nie znacie.

      • 1 1

      • Tak np. 'THOR", ale one są ze trzy razy mniejsze i mają dużo mniejszy dźwig.

        • 0 0

  • Oczywiście statek powstał i działa zero-emisyjnie (12)

    Polecam zapoznać się, ile CO2 trzeba wyemitować by zbudować, zutylizować i eksploatować morską farmę wiatrową.
    To jest pseudo-ekologiczna fanaberia bogatych krajów, której mieszkańcy dali sobie wmówić winę za degradację planety i którzy chcą tą winę odkupić w iście zachodnim stylu: produkując i konsumując jeszcze więcej!

    • 124 97

    • A ile ptaków taki wiatrak zabija rocznie? (2)

      • 5 3

      • Dwa

        • 0 0

      • mniej niż twoi kumple z Gazpromu i Rosnieftu

        wiercąc w dziewiczych rejonach Syberii i zasyfiając morza mazutem z tankowców

        • 4 3

    • (2)

      taaa, powinni go z gliny wykonąc i nie wypalać. pomyśl co piszesz, i nie ogladaj filmów pisu i rusfederacji bo tam takie bzdury gadaja jakie powielasz.

      • 19 16

      • (1)

        Wyzywasz, obrażasz, ale argumentów Ci brak...

        • 11 7

        • argumenty są

          Skoro ich nie widzisz, może trzeba zmienić ludzi którymi się otaczasz

          • 2 3

    • (2)

      uuu podstawówka i gimnazjum widać było tylko

      • 16 19

      • (1)

        Uuu, tylko na tyle Cię stać?

        • 9 10

        • W oczach i**otow to byla bardzo madra pyskowka.

          • 0 2

    • Anty hegemonii

      Ważne że zmniejszy zależność od państw wydobywających węglowodory...

      • 4 4

    • Zi0m jak zwykle bzdeciki w główce. Pozostałość po covidzie.

      • 10 0

    • Sza. Sza. Nie pisz prawdy.

      • 7 0

  • Fajnie wygląda wieczorem gdy ma włączone oświetlenie.

    • 18 0

  • (9)

    Belgijska firma...zarejestrowana pod tanią banderą...podatki))Jakby ktoś myślał że przybyli aby stawić wiatraki na Bałtyku....to sie zdziwi.

    • 6 44

    • (4)

      zarejestrowany jest pod banderą kraju UE - Luksemburga. Tzw tanie bandery to Bahamy; Panama; Liberia itp

      • 23 1

      • Luxemburg

        Luxemburg to raj podatkowy, ukrywanie tam dużej gotówki już od dawna denerwuje kraje EU.
        Miało być zabronione robienie skrzynek pocztowych w Luxemburgu dla
        "oszczędnych" , ale widać że nic się nie zmieniło.

        • 0 0

      • Malta tez jest w UE...

        • 3 0

      • Cypr chyba też jest nie najdroższy

        • 3 0

      • czyli nadal raj podatkowy tylko bardziej ekskluzywny

        • 3 2

    • Dlaczego ktoś miałby pomyśleć (2)

      Że przypływają do stoczni żeby stawiać wiatraki na Bałtyku?

      • 17 0

      • To nie ma znaczenia co kto by pomyślał, chodzi o to żeby napisać jak najszybciej jak najgłupszy komentarz, żeby ludzie odpisywali i żeby był ruch w komentarzach ;)

        • 2 0

      • Bo zobaczył specjalistów ze stoczni z Radomia

        • 7 5

    • Dr kozia d.pa

      • 5 0

  • ile takie coś pali? jakie straty dla środowiska? (4)

    po co nam porty skoro są w Hamburgu?

    • 12 51

    • ile jeden wyscig F1 emituje gazu?,rajd Dakar Co2 jeszcz wiecej emituje,o krowie na lace nie wspomne.kropka.

      • 1 0

    • No i po co porty w Hamburgu jak jest lotnisko w Berlinie?

      • 0 1

    • Zalezy. od 10 do 30ton diesla na dobe.

      • 1 0

    • poproś doktora o prozak

      • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes Zarządu sopockiej spółki Blue Media, jednego z największych dostawców rozwiązań technologicznych w obszarze finansów. W Blue Media odpowiada m.in. za obszar bezpieczeństwa oraz rozwój biznesu, w tym za planowanie strategicznych kierunków rozwoju firmy. Wierzy, że umiejętności łączenia różnych dziedzin i wyciągania wniosków powinniśmy uczyć się już w szkole. Prywatnie meloman, pasjonat kina...

Najczęściej czytane