• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odpływa ostatni tankowiec z zanieczyszczoną rosyjską ropą

Robert Kiewlicz
12 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W najbliższych dniach na Litwę odpłynie z Gdańska ostatni tankowiec z zanieczyszczoną ropą naftową. Tankowiec "Mendeleev Prospect" od 1,5 miesiąca przebywał na wodach Zatoki Gdańskiej. Na zdjęciu wodowanie jednostki w 2018 roku. W najbliższych dniach na Litwę odpłynie z Gdańska ostatni tankowiec z zanieczyszczoną ropą naftową. Tankowiec "Mendeleev Prospect" od 1,5 miesiąca przebywał na wodach Zatoki Gdańskiej. Na zdjęciu wodowanie jednostki w 2018 roku.

Nawet 17 tankowców z zanieczyszczoną ropą przypłynęło do Gdańska od chwili wstrzymania przez PERN odbioru dostaw rosyjskiej ropy z białoruskiego sytemu przesyłowego. Wysokie stężenie zanieczyszczeń w surowcu spowodowało, że nie został on odebrany przez Naftoport. Kłopoty z morskimi dostawami to nie tylko problem polskich odbiorców. Ropa z Gdańska miała trafić też do Niemiec.



W najbliższych dniach na Litwę odpłynie ostatni tankowiec z zanieczyszczoną ropą naftową, która miała trafić do gdańskiego Naftoportu. Statek "Mendeleev Prospect" stoi na wodach Zatoki Gdańskiej od 27 kwietnia 2019 roku. Przypomnijmy, że od kwietnia 2019 roku do polskiego systemu rurociągowego dostarczana była zanieczyszczona ropa naftowa Rebco z Rosji. Poziom zanieczyszczenia mógł spowodować fizyczne uszkodzenia instalacji rafineryjnych. Dlatego 24 kwietnia 2019 roku podjęto decyzję o wstrzymaniu odbioru ropy.

Polskie koncerny naftowe podjęły decyzje o rozpoczęciu zwiększonych dostaw drogą morską przez gdański Naftoport. Nie uchroniło ich to jednak przed zanieczyszczonym surowcem.

Problem w tym, że część tankowców została zakontraktowana jeszcze przed wykryciem zanieczyszczenia, wstrzymaniem dostaw i oficjalną informacją PERN na ten temat. Takim statkiem, który już od 1,5 miesiąca stoi na wodach Zatoki jest "Mendeleev Prospect" z ładunkiem ropy dla PKN Orlen. Nie wpłynął on do Naftoportu, bo na jego rozładunek nie zgodził się PERN obawiając się, że zanieczyszczony surowiec może uszkodzić instalacje.

- PKN Orlen, tak jak i większość odbiorców,  nie posiadał wiedzy o zanieczyszczonej ropie. Transakcja zakontraktowania tankowca Mendeleev Prospect odbyła się 5 kwietnia 2019 r., czyli kilka tygodni przed poinformowaniem przez PERN o zamknięciu rurociągu "Przyjaźń" (24 kwietnia br.), którym płynęła zanieczyszczona ropa z kierunku wschodniego - twierdzi Orlen w przesłanym do Trójmiasto.pl oświadczeniu.
Kto zapłaci za ponad 1,5-miesięczny postój tankowca na razie nie wiadomo. Wiadomo, że statek w najbliższych dniach odpłynie z Polski. Ładunek trafi do spółki Orlenu na Litwie, gdzie zostanie przerobiony. Najprawdopodobniej za pomocą zmieszania tej ropy z surowcem niezanieczyszczonym w odpowiednich proporcjach. 

- Jak wielokrotnie informowaliśmy, PKN Orlen, tak jak i inne rafinerie, które przerabiały i nadal przerabiają zanieczyszczoną ropę - zgodnie z ustaleniami na spotkaniu w Moskwie - mają czas na dokładne wyliczenie szkód związanych dostawami zanieczyszczonej ropy (szkody te obejmują m.in. dodatkowe koszty poniesione w związku z przerobem tej ropy). PKN Orlen obecnie analizuje i szacuje koszty i potencjalne straty wynikające z sytuacji zamknięcia rurociągu "Przyjaźń" przez PERN w dniu 24 kwietnia 2019 r. - twierdzi Joanna Zakrzewska, rzecznik prasowy PKN Orlen. - Po zamknięciu bilansu kosztów i strat koncern przedłoży do dostawców konkretną wartość odszkodowań czy rekompensat za dostawy zanieczyszczonej ropy. Ustalenia w tym zakresie zapadły na spotkaniu w Moskwie w dniu 3 czerwca 2019 roku, na którym stronie polskiej zaprezentowano mechanizm rekompensat między Transnieft a producentami ropy. Powyższe roszczenia nie wyczerpują puli roszczeń Koncernu do dostawców, część z nich, zgodnie z postanowieniami umów zostało już wyegzekwowana.

Miejsca

  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (85) 4 zablokowane

  • Kto sie ze mna zalozy (1)

    Ze ta zanieczyszczona ropa i tak trafi na polski rynek bez przerabiania.Zaraz jakis Janusz biznesu zwietrzy latwy zarobek i kupi pare tirow tego scierwa a potem na stacje w promocyjnych cenach.

    • 2 3

    • despasito / powolutku /.

      To jest zwykła surowa ropa prosto ze złoża . Praktycznie normalnemu użytkownikowi do niczego się nie nadaje .

      • 1 0

  • Dasvidanya! :D (4)

    • 6 0

    • Tylko kto na wodowaniu powiesił te tęczowe szmaty ?

      • 2 2

    • Taką ropę można spokojnie lać do passata z wyciętym filterm (2)

      Troszkę sadzy się wydzieli, ale jak głosi napis na tankowcu: mendeleyev prospect!
      Większość ulic w naszych miastach można by tak właśnie nazwać! :D

      • 26 7

      • Wiesz co to jest ropa naftowa? (1)

        • 3 5

        • Wiesz co to jest poczucie humoru?

          • 11 1

  • Ten tankowiec

    M/T Mendeleev Prospect to 23.04.2019r.-opuścił port w Ust-Ługa/terminal paliw/ w obwodzie Leningradzkim i udał się w kierunku Gdańska. Wcześniej był (09.04.2019r.) w porcie Primorsk w Obwodzie Kaliningradzkim.
    On jest takim tankowcem na Bałtyku ze sporadycznymi wypadami np.Rotterdamu. Wozi rosyjską ropę i taka jego robota...Długi na 250 metrów i szeroki ze 40 m, zanurzony na blisko 15 metrów. Bandera :Liberia

    • 0 0

  • Przy okazji wyszło (1)

    na jaw, że Polska (PERN) dodatkowo sprowadza drogą morską- słabszej jakości ropę naftową którą to Polskie rafinerie przerabiają na gotowe już paliwa płynne....sprzedawane póżniej np.do Niemiec.
    Gdyby to był import na własne potrzeby Polski to bym zrozumiał ale tu przerabiać rosyjski nawet nie półprodukt przy okazji zatruwając środowisko i sprzedawać dalej ?
    To tak jak w przemyśle stoczniowym, najgorsze i najcięższe oraz najbardziej uciążliwe dla ludzi i środowiska( promieniowanie, pyły i gazy) tzn: prace (kadłubowe, spawanie, szlifowanie, piaskowanie malowanie) wykonuje się w Polsce.
    Natomiast prace wykończeniowe typu lżejszego i lekkiego wykonuje się w stoczniach niemieckich, holenderskich i norweskich..Tam też zarabiają największe pieniądze na wyrobie gotowym. A jak już to spawaczami i piaskarzami+malarze to są właśnie wyłącznie pracownicy z Polski, Ukrainy, Rumunii...Jesteśmy taki jeszcze Bangladesz w wielu dziedzinach....

    • 12 2

    • Co za brednie. PERN nie sprowadza ani nie przerabia ropy tylko ją przesyła swoimi rurociągami. Ropę przerabiają rafinerie, dzbanie

      • 0 1

  • (5)

    To o co chodzi? Czy ten tankowiec przepłynął rurociagiem? Czemu tu tak długo stoi?

    • 14 13

    • Byznesmeni orlenowscy od burmistrza z Pcimia kupili ładunek wietrząc interes życia (ładunek kupili z potężnym rabatem). Statek przekierowano do Możejek/Butinge skàd odesłano go do Gdanska i tak sterczy tu od 1,5 miesiąca bo PERN odmówił przyjęcia zanieczyszczonego towaru.

      • 5 3

    • rusków pytaj (1)

      oni przekombinowali to niech teraz się tłumaczą

      • 9 1

      • Dziki naród

        • 3 1

    • Łatwiej tankowcowi przejść przez rurociąg

      niż bogatemu wejść do królestwa niebieskiego

      • 6 0

    • zwija rurociąg przyjażni do ładowni ...

      a wiesz ile to setek kilometrów do zwinięcia? ... hi hi hi

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Według zapowiedzi PKN Orlen

    do Polski drogą morską (Naftoport) miała dotrzeć ropa naftowa klasy NEBCO z Angoli.
    W komunikacie z dnia 19. kwietnia widneje informacja ,że do czasu przywrócenia dostaw rurociągiem (Przyjażń (?)-wszelkie dostawy będą realizowane drogą morską realizując kontrakt długoterminowy z Saudi Aramco Oli Company. Co się stało,że drogą morską dotarła rosyjska ropa naftowa zamiast tej z Bliskiego Wschodu i tak samo podobno zanieczyszczona jak ta transportowana wielką rurą ?
    Nie ogarniam tego ?

    • 20 1

  • Powołać komisję sejmową!

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną firmą, posiadająca oddziały w 10 krajach, produkującą nisko- oraz wysokociśnieniowe przewody transferowe, wykonane z gumy, plastiku i teflonu. POLYHOSE Poland została pierwotnie założona jako EXITFLEX Polska – spółka córka szwajcarskiej fabryki, istniejącej od 1971 roku. Członek zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa AIRBLAST Poland. Firma AIRBLAST, posiadająca oddziały w 12 krajach, jest od ponad...

Najczęściej czytane