• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port szuka dzierżawcy Terminalu Promowego Westerplatte

Robert Kiewlicz
9 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Terminal Westerplatte powstał w 2002 roku i został wybudowany na potrzeby stałego połączenia promowego na trasie Gdańsk-Trelleborg-Kopenhaga obsługiwanego przez duńskiego armatora DFDS. Po ok dwóch latach armator ogłosił zamknięcie linii z Gdańska i do chwili obecnej nie udało się znaleźć wśród operatorów żeglugi promowej i wycieczkowej zainteresowanych prowadzeniem Terminalu. Terminal Westerplatte powstał w 2002 roku i został wybudowany na potrzeby stałego połączenia promowego na trasie Gdańsk-Trelleborg-Kopenhaga obsługiwanego przez duńskiego armatora DFDS. Po ok dwóch latach armator ogłosił zamknięcie linii z Gdańska i do chwili obecnej nie udało się znaleźć wśród operatorów żeglugi promowej i wycieczkowej zainteresowanych prowadzeniem Terminalu.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk szuka chętnych na dzierżawę nieruchomości z dostępem do Nabrzeża Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska. W jej skład wchodzą magazyny i place z przeznaczeniem na prowadzenie terminalu ro-ro, drobnicowego lub masowego. Port szuka też nowego dzierżawcy dla Terminalu Promowego Westerplatte, który od lat świeci pustkami.



Na potencjalnego dzierżawcę czeka plac składowo-manewrowy o pow. ok. 30 tys. m kw., wraz z magazynem o powierzchni całkowitej 8,3 tys. m kw. z wydzieloną częścią biurowo - socjalną. Z przeznaczeniem na prowadzenie terminalu ro-ro, drobnicowego lub masowego. Prowadzona na tym terenie działalność nie może jednak kolidować z funkcjonowaniem na tym samym nabrzeżu terminalu pasażerskiego.

Ciekawszą ofertą może być właśnie druga nieruchomość. Chodzi o plac manewrowy o pow. ok. 14 tys. m kw. z przeznaczeniem na prowadzenie terminalu pasażerskiego wraz z możliwością wynajęcia pomieszczeń biurowych i pomieszczeń do obsługi pasażerów w budynku dworca pasażerskiego Terminalu Promowego Westerplatte zobacz na mapie Gdańska. Nieruchomość przeznaczona jest wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej bezpośrednio związanej z transportem morskim.

Terminal Westerplatte powstał w 2002 roku i został wybudowany na potrzeby stałego połączenia promowego na trasie Gdańsk-Trelleborg-Kopenhaga obsługiwanego przez duńskiego armatora DFDS. Zostało ono zainaugurowane w październiku 2002 roku. Jednak już w listopadzie 2003, połączenie zostało zawieszone, a kilka miesięcy później DFDS oficjalnie ogłosił zamknięcie linii z Gdańska.

W kolejnych latach DFDS wrócił do Gdańska z serwisem "PolBridge". Serwis na trasie Gdańsk - Kopenhaga - Goeteborg obsługiwany był przez jednostkę "Tor Belgia". W 2005 roku zainaugurowane zostało nowe pasażersko-towarowe połączenie ro-ro na trasie Gdańsk - Karlshamn z zawinięciem do Kłajpedy. Linię obsługiwała jednostka MV "Kaunas" pływająca pod banderą litewską.

Armator przewidywał zawinięcia do Gdańska raz w tygodniu, jednak zapowiadał też, że wraz z rozwojem serwisu oczekiwane jest zwiększenie częstotliwości. Zwiększenie ruchu poznało jedynie w sferze planów, a armator zrezygnował z zawinięć do Gdańska.

Terminal Promowy Westerplatte jest terminalem otwartym, położonym w wewnętrznej części Portu Gdańsk, wzdłuż Martwej Wisły, w odległości 1,5 tys. metrów od wejścia do portu. Przystosowany jest do obsługi jednostek przewożących ładunki w technologii ro-ro, promów oraz statków pasażerskich. Terminal Promowy Westerplatte gwarantuje możliwość równoległej obsługi statków przy trzech stanowiskach - każde wyposażone w rampę ro-ro. Roczna zdolność przeładunkowa terminalu to: do 1 mln pasażerów, do 400 tys. samochodów osobowych i do 350 tys. samochodów ciężarowych.

Czy korzystasz z połączeń promowych?


Duża zaleta Terminalu Promowego Westerplatte tkwi także w jego bliskim usytuowaniu względem głównej sieci dróg krajowych i międzynarodowych. Pozwala to operatorom na zminimalizowanie czasu przewozu ładunków i daje możliwość szybkiego wyjazdu z terminalu przez most wantowy, z pominięciem centrum miasta, na główną drogę krajową prowadzącą do Warszawy.

Z Trójmiasta można dostać się promem do Szwecji korzystając z usług Stena Line. Linie promowe Stena Line oferują dwa promy dziennie na trasie Gdynia-Karlskrona. Natomiast Polska Żegluga Bałtycka, działająca pod marką Polferries, zmniejszyła na początku 2013 roku liczbę połączeń promowych z Gdańska do Nynaeshamn. Połączenie ze Szwecją obsługiwane jest jedynie przez prom "Scandinavia".

Miejsca

Opinie (52)

  • Wspaniałe plany !

    12-11 lat temu czytałem , jak wspaniale to będzie z tym nowym terminalem. Jak mnie pamięć nie myli to port inwestował 20 mln dolarów w terminal ? Zastanawiałem się gdzie to wszystko ma sens , o nie było dróg dojazdowych/wyjazdowych poza mostem wantowym - sierotką na Przeróbce. Teraz jest trochę lepiej ale to jeszcze nie to ! Z terminalu powinien być bezpośredni wyjazd na dwujezdniową drogę szybkiego ruchu. O autostradzie nawet nie marzę ? Z tych planów z lat 2001-02 , w centrum Gdańsk pozostało trochę zielonych tablic drogowych z nazwami Kopenhaga, Trelleborg. Tak się kończą sny o potędze .

    • 4 2

  • Koszty

    Budowa terminalu miała kosztować ok. 8 mln złotych. Kosztowała cztery razy tyle, bo ktoś wcześniej nie sprawdził, że trzeba m.in. wzmocnić nabrzeże. Terminal stoi pusty od 10 lat, ale kto miał zarobić ten zarobił m.in. pewnie różne budynie będące w radzie nadzorczej portu. I co się potem dziwić, że takie oszołomy mają po 10 apartamentów i się ich doliczyć nie mogą.

    • 4 2

  • To jest szansa dla Gdańska (2)

    żeby zabrać Gdyni wycieczkowce. Zawijające do Gdyni statki pasażerskie stoją
    pośród hałd węgla, kamieni i złomu. A jak jednego dnia zawijają dwa to jeden
    cumuje pod elewatorem zbożowym lub innymi dźwigami. Aż wstyd. A na Nabrzeżu
    Obrońców Westerplatte spokojnie mogą zacumować razem. No i będzie dużo
    bliżej do gdańskiej starówki ( główny cel wycieczek ) jak i Malborka czy Fromborka.
    To też ważne dla włodarzy miasta - Gdańsk w Europie jest inaczej, a może być
    jeszcze lepiej, postrzegany jak Gdynia. Jak będą pasażery to i zawitają promy -
    skandynawski i wschodni kierunek jest ciągle otwarty.

    • 3 2

    • O rany, zabierać? Po co!

      Pasażerowie przypływają do Gdańska, czy Malborka. A terminal gdzie przypływają jest przecież nieistotny, po prostu takie przedmieście.

      • 0 1

    • Najlepszy przykład na to, że są "równi i równiejsi".

      Nabrzeże promowe miało być zbudowaną w 2002 roku za publiczne środki konkurencją dla Gdyni pod konkretnego klienta promowego i ogólnie jako konkurencję dla Gdyni w kwestii wycieczkowców (Port Gdańsk chwalił się w 2004, że choć wciąż do Gdyni przypływa ich więcej, to ilość przypływających do Gdańska dynamicznie rośnie). Rok później główny użytkownik po prostu sobie poszedł i teraz od lat Nabrzeże świeci pustkami. Ale i tego było za mało, więc w 2006 roku rozpoczęto modernizację samego Nabrzeża i jego zaplecza komunikacyjnego, topiąc kolejne środki publiczne (dodatkowe 50 mln zł). Nabrzeże, w które włożono grubo ponad 100 mln publicznych środków wciąż świeci pustkami.
      Następne środki publiczne (setki milionów) poszły na rozbudowę połączeń drogowych Nabrzeża i Portu Północnego z obwodnicą/A1 i obszarami śródmiejskimi.

      Ile to już konkretnie setek milionów w to poszło, panie Adamowicz, panie Tusk i państwo eurokomisarze? I czym z punktu widzenia konkurencji i finansów publicznych różni się statek od samolotu?

      • 0 0

  • Zarząd Portu Gdańsk...

    Niech NOWA PREZES Zarządu Portu wywali na zbity pysk matołów z ZAMRAŻALKI takiego np. ostatniego kurdupla nieudacznika pt. Strzyżewicz. Kaske niezłą bierze nic nie robiąc ,więc niech albo weżnie się za pracę albo wywalić na bezrobotne. To SKANDAL ,ażeby Umowy tak były tworzone pod swoich ,ażeby póżniej następca nic nie mógł zrobić , bez ponoszenia konsekwencji finansowych.

    • 1 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach...

Najczęściej czytane