• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Portowe inwestycje kolejowe za 2,6 mld zł

erka
2 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Na realizację projektów w trójmiejskich portach PKP PLK przeznaczy ponad 2,6 mld zł.
  • Na realizację projektów w trójmiejskich portach PKP PLK przeznaczy ponad 2,6 mld zł.
  • Na realizację projektów w trójmiejskich portach PKP PLK przeznaczy ponad 2,6 mld zł.
  • Na realizację projektów w trójmiejskich portach PKP PLK przeznaczy ponad 2,6 mld zł.
  • Na realizację projektów w trójmiejskich portach PKP PLK przeznaczy ponad 2,6 mld zł.

Dłuższe i cięższe składy, sprawniejszy przeładunek większej ilości towarów i bezpieczny system obsługi pociągów towarowych to efekt inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe w portach Gdynia i Gdańsk. Już teraz na stacji Gdańsk Port Północny wzmacniany jest teren, a na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa budowana jest nowa nastawnia. Realizację projektów w Trójmieście, wartych ponad 2,6 mld zł, zaplanowano do końca 2021 r.


 
Na stacji Gdańsk Port Północny wzmacniany jest teren, co pozwoli na obsługę cięższych pociągów towarowych. W podłoże wbito już około 7,2 tys. betonowych pali, a docelowo będzie ich około 85 tys. Remontowane są stare tory oraz sieć trakcyjna. Wykonawca zgromadził na placu budowy m.in. ponad 5 tys. podkładów oraz prawie 160 tys. ton tłucznia, co odpowiada liczbie około 8 tys. samochodów ciężarowych.
 

PKP PLK przeznaczy ponad 2,6 mld zł na inwestycje w portach Gdańsk i Gdynia



Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa budowana jest nowa nastawnia, w której zainstalowane będą urządzenia i system sterowania ruchem kolejowym. Pozwoli on na sprawniejszą i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych, kierowanych do gdańskiego portu. Umożliwi to obsługę dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilości towarów. Na stacji powstaje także nowy system odwodnienia. Przygotowane są materiały na kolejne prace. Na placu budowy zgromadzono m.in. ponad 56 tys. ton tłucznia, 57 tys. ton piasku, prawie 18 tys. m nowych szyn oraz ponad 45 tys. podkładów.
 
Projekt PKP Polskich Linii Kolejowych "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdańsk" to m.in. przebudowa ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych oraz wymiana 221 rozjazdów. Przebudowane będą obiekty inżynieryjne - trzy mosty, dwa wiadukty oraz 18 przepustów. Nad torami stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, w ciągu ul. Ku Ujściu, wybudowany zostanie nowy wiadukt z drogami dojazdowymi.

Pojadą dłuższe pociągi do portu w Gdyni i Gdańsku


 
Prace na terenie stacji Gdynia Port poprawią jej przepustowość, co skróci czas obsługi pociągów. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa przewożonych towarów - zapewni to m.in. nowe lokalne centrum sterowania i montaż 356 rozjazdów.

Aktualnie trwa demontaż starych torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej oraz wykonywane są prace ziemne. Pracownicy wykorzystują na budowie ponad 30 maszyn. Na potrzeby inwestycji zgromadzono ponad 120 tys. podkładów oraz ponad 210 tys. ton tłucznia.
 
Na terenie stacji PLK w ramach projektu "Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni" przebudują 115 km torów oraz zelektryfikują dojazdy do bram portu. Przebudowa obejmie także 13 km dróg, most kolejowy oraz dwa przejazdy kolejowo-drogowe. Komunikację ułatwi m.in. budowa dwóch wiaduktów kolejowych.
 
Inwestycje PLK w Gdańsku i Gdyni znacznie poprawią warunki przewozu towarów koleją. Pojadą dłuższe, nawet 740-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś. Łączna wartość trzech projektów w trójmiejskich portach wynosi ponad 2,6 mld zł netto. Prawie 40 proc. stanowi dofinansowanie unijne - ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility - "Łącząc Europę". Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r.

Stacja Kanał Kaszubski w 2016 roku.

erka

Miejsca

Opinie (71)

  • A kiedy przystanek SKM na Oruni Dolnej? (1)

    Miał być cały węzeł integracyjny "Czerwony Most" przy ul. Sandomierskiej.
    Rozumiem, że zbudowanie nowych torów i przystanków aż do Pruszcza to duża sprawa,
    ale chociaż ten jeden przystanek z parkingiem zmniejszyłby korki na Trakcie Św. Wojciecha.

    • 6 0

    • "Orunia i Południe czekają"

      Podobnie jak Obłuże i Pólnoc.
      Gdyni.

      • 4 0

  • Dobre info

    Poprawa dostępności do portów" projekt zatwierdzony i realizowany w poprzednich latach . Autor tekstu mógłby o tym napomknąć a nie utrzymywać niektórych w radosnym przekonaniu że świat zaczął się od pisowskiej sekty .

    • 7 3

  • na Zaspie Towarowej powinien zostać przywrócony peron (2)

    dla SKM

    • 22 1

    • Co by sam peron tam dal? Trzeba byloby pociagnac jakas SKMke a wiadomo ze linia Zaspa Towarowa - Gdansk Glowny zupelnie sie nie oplaca. Kiedys to sie oplacalo jak ludzie do portu ta SKMka jezdzili i wojskowi na Westerplatte. Teraz bardziej oplacalne sa tramwaje w tamtych stronach

      • 2 4

    • i pewnie będzie.

      deweloperka juz zabudowuje Letnice

      • 3 1

  • Dobrze ze napisaliście bo ostatnio płakali ze tory zwijają (3)

    • 11 2

    • tory SKM do Nowego Portu (2)

      zostały zwinięte.
      Razem z przystankami.

      • 6 2

      • Do Zaspy Towarowej są , co dwa tygodnie skm tamtedy smiga z kibicami na Lechie (1)

        Wiesz dlaczego kolej zwija lokalne linie? to ci napisze głównie dlatego ze pasazerowie zamiast kupowac biletow wsuwali obsłudze 2 zł w kieszen , i tak pociagi były pełne a biletow sie nie sprzedawało czyli wg analityków nikt nie jedzi i linia do zamkniecia . I wiec pasazerowie zaoszczedzili i sami doprowadzaja do zamykania linni , to jest główna przyczyna , sa tez inne ale ta wpływa głównie na ekonomie .

        • 4 1

        • tego typu transport nigdzie i nigdy nie jest bezpośrednio dochodowy

          A podany przez Ciebie argument, sprawdzał się może na prowincji i w małych społecznościach. Przechwycenie takiego strumienia pieniędzy w mieście na pewno nie umknęło by uwadze... ;) No i takie badania nie są prowadzone jedynie na podstawie wyników sprzedaży. Bo by to swiadczyło o tym, że "manażeria" nie panuje nad firmą. Więc jest do wymiany.

          Kolej SKM żyje z dotacji, na którą w obecnym modelu (2/3 budżetu miasta to PIT), po prostu, jesteśmy za biedni. Tym bardziej, że ten środek transportu finansuje samorząd województwa (marszałek) a nie miasto. A ten na linię do Nowego Portu nie ma a miasto nie da.

          Bo bliższa ciału koszula...

          A są to tereny, gdzie nawet po zaprzestaniu przeładunków będą miejsca pracy, do których trzeba dojechać. To równiez optymalna trasa, gdybyśmy wygrali "los na loterii" i znalazłyby się pieniądze na jeszcze jedną nitkę tunelu, kolejową i/lub tramwajową.

          • 3 0

  • niech chłopaki budują. Takie to słodziaki ukraińce i kaszubki.

    • 2 2

  • kiedy inwestycje dla pasażerów? (4)

    czy w 2020 roku nadal osoby z niepełnosprawnościami nie będą mogły wsiąść do SKM na zachód od Rumi-Janowa?

    • 10 3

    • napisz jasniej bo nie wiadomo o co chodzi (3)

      na zachod masz droge nr 6 a potem kilka domów i las , co to wspolnego z skm ?

      • 1 3

      • a jakie stacje PKP/SKM są na zachód od Janowa... (2)

        najdalej na zachód wysuniętej stacji, która dostąpiła modernizacji? Kojarzenie faktów należy do cech... ludzkich. Chyba że nie zna się faktów... Droga nr 6 jest w Rumi Janowie na południe od linii kolejowej a te "parę domów" to całe "małe Trójmiasto" - sumarycznie chyba już dorównujące w zaludnieniu Gdyni.

        Co nie znaczy, że na wschód i południe jest ok.
        Dobitne przykłady to Leszczynki i Grabówek oraz Gdynia Stocznia czyli Gdynia B...
        Północ to dla władz miasta C, bo tam nawet kolei nie ma... ;)

        • 2 0

        • 6sta jest w Janowie na Zachod od kolei a Leszczynki , Grabówek , Stocznia sa na południe (1)

          od Janowa . Władze Gdyni nic nie maja do przystanków kolejowych naleza do SKM trojmiasto i do nich slij pytanie .

          • 1 1

          • ale artykuł jest o inwestycjach kolejowych

            a czytelnik zgłasza dygresję na temat, który dotyczy jego priorytetów i widzenia sprawy.
            6tka jest w tym miejscu na południowy zachód od linii kolejowej. Co i tak nie ma najmniejszego znaczenia, bo nie o to chodzi. Od Chyloni linia kolejowa zmienia swój dominujący kierunek na zachodni i zachowuje go (mniej więcej) do Szczecina.

            Takie zachowania (czepianie się szczegółów a nie meritum) potocznie określa sią nazwą "nietoperz", nie widzi, nie słyszy a sie czepia...
            Władze miasta są (teoretycznie) przedstawicielem interesów mieszkańców i gospodarzem (nie mylić z właścicielem) tego terenu, co w jakiś sposób (dość istotny) uzasadnia skierowanie pytania.

            • 4 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane