• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Punkt tankowania wodoru w Gdańsku coraz bliżej

mJ
1 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Wszystko wskazuje, że już niebawem rozpocznie się budowa pierwszej w Trójmieście stacji tankowania wodoru. Wszystko wskazuje, że już niebawem rozpocznie się budowa pierwszej w Trójmieście stacji tankowania wodoru.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami - Grupa Lotos przymierza się do budowy pierwszego punktu tankowania wodoru w Trójmieście. Premierowy dystrybutor powstanie na stacji paliw Lotos przy ul. Spacerowej, w bezpośrednim sąsiedztwie obwodnicy w stronę Gdyni.



Czy twoim zdaniem wodór to przyszłość motoryzacji?

Przedstawiciele Lotosu już pod koniec 2018 roku zapowiedzieli, że pierwsze dwa punkty tankowania wodoru powstaną w Gdańsku oraz w Warszawie. Oba stanowiska to część projektu Pure H2, który w 20 proc. będzie opłacany ze środków unijnych, a cała inwestycja pochłonie 10 mln euro.

- W ramach projektu Pure H2 powstaną trzy główne instalacje: instalacja do oczyszczania wodoru do czystości 99,999 H2, instalacje do dystrybucji wodoru i dwie stacje tankowania. Realizacja prac inwestycyjnych w projekcie planowana jest na lata 2021-2023, przy czym poszczególne elementy instalacji będą oddawane w różnych terminach. Będzie to pierwsza stacja tankowania wodoru Grupy Lotos w Trójmieście. Obecnie nie znamy planów innych podmiotów odnośnie do budowy podobnych instalacji - informuje biuro prasowe Grupy Lotos.
Kiedy dokładnie rozpocznie się montaż punktu tankowania wodoru na gdańskiej stacji? Przedstawiciele Grupy Lotos nie precyzują dokładnego terminu, ale wygląda na to, że podejmowane są już pierwsze kroki. W biuletynie informacji publicznej gdańskiego magistratu można przeczytać o wydaniu decyzji na wniosek Energa-Operator, który tyczy się budowy sieci elektroenergetycznej oraz stacji transformatorowej do zasilenia punktów tankowania wodorem oraz LNG na wspomnianej stacji przy ul. Spacerowej.

Stacja będzie przystosowana do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem. Punkty nalewu będą zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów oraz transportu wagi ciężkiej.

  • Toyota Mirai.
  • Hyundai NEXO.
Póki co w Polsce ze świecą szukać aut zasilanych wodorem. W regularnej sprzedaży, głównie na rynkach Azji i Europy, jest kilka modeli napędzanych ogniwami wodorowymi. Liderami w skali światowej są modele Toyota Mirai i Hyundai Nexo. Ponadto na Starym Kontynencie znane są Hyundai ix35 FCEV oraz Honda Clarity FCEV.

Niewykluczone, że wraz z rozwojem rynku pojazdów wodorowych Grupa Lotos zbuduje w Trójmieście więcej stanowisk przeznaczonych do tankowania takich aut.

mJ

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • Orlen Gdańsk, Odyseusza 18

Opinie (136) 1 zablokowana

  • Nie wyciągamy wniosków z cudzych porażek. (2)

    W Finlandii wybuchły dwa punkty i rezygnują, jedyne rozwiązanie to technologia wytwarzania wodoru w silniku samochodu, a nie niebezpieczne przepompowywanie wodoru.

    • 3 0

    • Będzie się działo (1)

      W Norwegii eksplozja była tak silna, że w samochodach w pobliżu otworzyły się poduszki powietrzne, a słychać ją było w promieniu kilku kilometrów. Na szczęście w zdarzeniu nie było ofiar śmiertelnych, dwie osoby z lekkimi obrażeniami trafiły do szpitala.

      W wyniku eksplozji zamknięty został teren w promieniu 0,5 km wokół stacji, w tym odcinek dwóch ruchliwych autostrad. W gaszeniu obiektu brało udział 9 zastępów straży pożarnej.

      • 1 0

      • Przy butli w samochodzie 700 barow :) To tylko krater pozostanie :)

        • 1 0

  • A dlaczego nie turbiny Searl-a? Energia jest wszędzie, darmowa, należy do każdego i należy ją tylko zmagazynować. Technologie jest dostępna od 70 lat, opisana, przebadana, stabilna a na drodze stoją tylko nafciarze.

    • 2 0

  • Tankowanie etanolu

    Dla mnie najważniejsze że można tankować alkohol etylowy, reszta się nie liczy.

    • 3 0

  • pobocza rozumu - tak działają państwowe molochy, wspierane eurokołchozem

    normalna firma by stwierdziła, mało aut więc nie ma sensu inwestować. Nawet jak pozbierasz 100% tego "rynku" 5 aut na krzyż, to inwestycja się nie zwróci. Ale jak dostaniesz "eko-dotację", to już taki miś się zaczyna opłacać, choć z eko to nie nic wspólnego.

    • 3 3

  • LOkomotywy wodorowe na niezelektryfikowanych trasach PKP

    A kiedy będą testy pierwszej lokomotywy na wodór na trasie PKM Gdańsk - Kościerzyna - Gdynia oraz Gdynia - HEL?

    • 1 0

  • Może być i wodór byle minimum do 6 cylindrów ;)

    • 1 0

  • Produkcja wodoru wymaga 3x wiecej energii niz ladwanie baterii

    Aby uzyskac tyle samo energii w postaci wodoru trzeba zuzyc minimum 3x wiecej pradu do elektrolizy wody niz do ladowania akumulatorow.

    Do tego dochadza problemy z dystrybucja, transportem i skladowaniem wodoru oraz sprawnoscia ogniw paliwowych w samochodach. Wiec ekonomicznie jest to katastrofalna pomylka w porownaniu do energii magazynowanej w bateriach.

    Do tego dochodzi watpliwa kwestia bezpieczenstwa przebywania w pojezdzie czy w poblizu stacji wyposazonej w zbiorniki z wodorem pod cisnieniem 350 czy 700 atmosfer. Gaz pod takim cisnieniem to nic innego jak bomba w razie uszkodzenia czy wady zbiornika. Szczegolnie taki gaz jak wodor ktory jezeli wycieknie i przekroczy stezenie 4% w powietrzu to wybucha przy praktycznie kazym pierdnieciu a wybuch wodoru wytwarza jedna z najszybszych znanych nauce fali uderzeniowych. A wiadomu ze im szybciej rozchodzi sie fala uderzeniowa tym wiekszy i bardziej zabojczy dla ludzi jest gradient cisnienia.

    Polecam zobaczyc wybuch nowoczesnej stacji do tankowania wodoru w Oslo (wada konstrukcyjno/produkcyjna zbiornika 350 bar) lub eksplozja autobusu na wodor w Sztokholmie. Cudem nikt nie zginal w obu przypadkach.

    Wodor nadaje sie tylko zeby zastapic nim paliwo lotnicze w samolotach bo w stanie cieklym przy -270stC ma wieksza gestosc energi na kilogram choc zajmuje duzo wiecej objetosci. To ma sens jezeli celem jest ograniczenie zuzycia energii i ograniczenie emisji gazow cieplarnianych. Samolot ze zbiornikami paliwa lotniczego jest sam w sobie na tyle niebezpieczny i bardzo rygorystycznie kontrolowany ze uzycie wodoru nie wplynie na bezpieczenstwo podrozy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane