- 1 Unieważniono przetarg na terminal zbożowy w Porcie Gdynia (19 opinii)
- 2 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (64 opinie)
- 3 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (110 opinii)
- 4 Energa z zyskiem za 2023 r. (67 opinii)
- 5 Jest umowa na czarter FSRU (17 opinii)
- 6 Bon energetyczny nawet 1,2 tys. zł dopłaty (279 opinii)
Punkt tankowania wodoru. Inwestycja za 10 mln euro
Do końca 2021 roku ma działać w Gdańsku pierwszy punkt tankowania wodoru. Będzie to jedna z dwóch tego typu instalacji w Polsce, jakie chce wybudować Lotos. Druga powstanie w Warszawie. Wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii.
Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstanie instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.). Taki rodzaj czystego paliwa zapewni daleki zasięg pojazdu (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy stolicą Polski a rafinerią w Gdańsku. Ograniczy też koszty inwestowania w dodatkową infrastrukturę sieci elektroenergetycznych.
Nowe instalacje za 10 mln euro
Oba stanowiska razem z instalacją do oczyszczania i dystrybucji wodoru tworzą projekt Pure H2, który w 20 proc. będzie opłacany ze środków unijnych. Umowa na finansowanie inwestycji wartej 10 mln euro zostało podpisane podczas Szczytu Klimatycznego COP24 w Katowicach.
- Wodór niesie ze sobą istotny potencjał ograniczenia emisji CO2 w transporcie, zwłaszcza że technologia ta będzie rozwijana w pierwszej kolejności w oparciu o transport publiczny - podkreśla Patryk Demski, wiceprezes zarządu ds. inwestycji i innowacji. - Grupa Lotos realizuje inwestycje infrastrukturalne, pozwalające na szersze zastosowanie paliw alternatywnych. Spółka współpracuje też z samorządami. W tym roku podpisano z Gdynią oraz Wejherowem listy intencyjne w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów miejskich.
Wodór nie tylko dla potrzeb transportu
Rafineria w Gdańsku produkuje obecnie około 13 ton wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h. Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny.
Oczyszczony wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie drogowym, ale także przemyśle informatycznym, medycynie czy przemyśle spożywczym. Póki co tak czysty wodór musi być importowany, dlatego jego powszechne użycie jest dość ograniczone.
Miejsca
Opinie (52) 1 zablokowana
-
2018-12-06 08:27
Ile mamy w Gdańsku aut zasilanych wodorem? (7)
- 15 30
-
2018-12-06 08:33
(2)
od czegoś trzeba zacząć, dziwne żeby były pojazdy bez możliwości tankowania
- 29 3
-
2018-12-07 09:41
Ja do takiego autobusu za żadne skarby świata bym nie wsiadł (1)
Toż to bąba wodorowa na kółkach! Wy wiecie co to jest bąba wodorowa??? To coś gorszego niż ta w Hiroszimie i Nagasace. Tam były zwykłe atomowe a tu chcą nam zafundować wodorowa!!!
Ludzie! Protestujmy! Tylko Polski wengiel! Mamy zasoby na 200 lat! A lobby niemieckie i żydowskie chcę nam to odebrać i wciskać swoje Eko oszołomstwo!- 4 6
-
2018-12-10 15:22
Prawdę gada, ku chwale ojczyzny towarzyszu:) !!!
Bo przecież to nieprawda, co pisza pro-niemieckie media, że z powodu smogu ciężko choruje lub umiera u nas kilka tysięcy osób rocznie. Najważniejsze, że możemy dotować to nasze narodowe czarne złoto bez końca, ku chwale wielkiego Prezesa!!!
- 1 1
-
2018-12-06 09:16
A skad maja byc auta skoro nie ma gdzie ich tankowac?
- 20 1
-
2018-12-06 16:22
Co najmniej tyle samo ile...
stacji tankowania wodoru. Nikt przy zdrowych zmysłach przecież nie kupi pojazdu, którego nie będzie mógł zatankować.
- 8 2
-
2018-12-06 17:52
skonczy sie jak z cng
- 6 2
-
2018-12-06 21:22
Ile mamy w Gdańsku aut zasilanych wodorem?
456 milionów aut oraz cały czas przybywa
- 2 2
-
2018-12-06 08:46
(2)
spalić te pieniądze w piecu, wtedy będzie jakaś korzyść dadzą ciepło, a tak ktoś zarobi
- 5 21
-
2018-12-06 13:50
tylgo wungiel!!11!!1 (1)
- 8 1
-
2018-12-06 21:31
I rydzyk!
- 4 0
-
2018-12-06 08:46
i to jest początek dobrego kierunku (2)
niestety pojazdy elektryczne-akumulatorowe to ślepa uliczka
- 53 6
-
2018-12-07 00:58
(1)
Ty jesteś elektryk? Ogniwa wodorowe to zupełnie inna bajka produkują energię z wodoru do atmosfery oddając czystą wodę i to jest właśnie właściwa uliczka bo energię i to czystą wytwarzają same nie potrzebne do tego elektrownie. Sam odpad wodorowy w rafinerii na poziomie 16,5 t/h wystarczy do zasilenia ponad 30 tysięcy samochodów rocznie przy założeniu przebiegu na poziomie 20 tyś. km
- 0 3
-
2018-12-09 09:20
Nie do końca tak jest pięknie jak piszą
Jaki odpad wodorowy... te 16,5t to jest produkcja wodoru w rafinerii, który w dużym stopniu wykorzystywany jest w procesach przerobu ropy naftowej. Tu mówi się tylko o czystości wodoru, a niech ktoś powie ile trzeba zużyć gazu ziemnego, by ten wodór wyprodukować. Nie do końca jest tak czysto jak i ekologicznie zasilając pojazdy. Owszem mając już wodór podczas jego spalania do atmosfery trafia tylko para wodna, ale co dzieje się podczas produkcji wodoru... pozdrawiam
- 0 0
-
2018-12-06 08:52
Miśki (1)
Ale będzie biznes. Już rok góra dwa będziemy produkowali 1 milion !!!! aut elektrycznych. Równolegle wejdziemy w auta wodorowe. Będziemy mieli dwie instalacje do tankowania. Wyprzedzamy cały świat. Jak to dobrze że przyszli w końcu tacy dobrzy menedżerowie. Z wizją, misją i strategią w jednym. I to wszystko dzięki Naczelnikowi. Bóg go zesłał, normalnie!!!!
- 24 5
-
2018-12-06 09:25
No Bóg ewidentnie tylko dlaczego akurat Hades.
- 7 1
-
2018-12-06 09:10
Da się teslę na wodór przerobić? Ewentualnie na gaz?
- 15 2
-
2018-12-06 09:11
(3)
Chętnie przerzuciłabym się na ekologiczne auto, ale póki co, jest to nierealne. Ceny kosmiczne, a potem nie byłoby gdzie ładować, a żeby dojechać gdzieś dalej, to w drodze znów kilkugodzinny postój na ładowanie (i znów, gdzie?).
Dlatego czekam z niecierpliwością na rozwój biznesu w tym kierunku.- 21 0
-
2018-12-06 17:13
Pięć kilo wodoru psikasz w dwie minuty. 250 złotych i 500 km zasięgu. Może cena spadnie, bo trochu drogo. A modeli będzie więcej. Toyota ma wstawiać silniki do szerszej gamy niż tylko do mirai.
- 3 1
-
2018-12-07 01:05
Jakie kilka godzin ladowania elektryka? (1)
Na szybkim ladowaniu nabijasz do 80% w 15-20 minut.
- 1 1
-
2018-12-07 15:06
idiot?
- 1 0
-
2018-12-06 10:12
produkować wodór? (2)
przeca to najczęściej występujący pierwiastek we wrzechświecie
- 3 5
-
2018-12-06 16:24
We wszechświecie owszem,
ale na Ziemi w czystej postaci w zasadzie nie występuje.
- 4 0
-
2018-12-07 11:53
no masz rację wystarczy pobierać z kosmosu...
- 1 0
-
2018-12-06 10:29
Wodór to jest przyszłość a nie żadne silniki hybrydowe lub elektryczne (1)
Które wymagają dużej baterii
- 22 4
-
2018-12-10 15:23
O ile spadnie cena jego produkcji:)
- 0 0
-
2018-12-06 12:55
A skąd ten wodór ach skąd ? (4)
Z rozpadu węglowodorów na wodór i CO2. hahaha. pozdrowienia dla ekooszołomów
CH4 + H2O → CO + 3 H2 ΔE= -191.7 kJ/mol
CO + H2O → CO2 + H2 ΔE= -40.4 kJ/mol
CnHm + H2O + O2 → H2 + CO +CO2
C + H2O → CO + H2
CO + H2 + H2O → CO2 + 2H2- 11 6
-
2018-12-06 18:57
(1)
Ale wodór i tak powstaje jako ubytek z produkcji paliw i ma być zagospodarowany
- 2 2
-
2018-12-07 08:14
Wodór nie powstaje jako produkt uboczny w produkcji paliw, a wręcz przeciwnie - jest surowcem niezbędnym do utrzymania produkcji rafineryjnej (np. do procesów hydrorafinacji i hydrokrakingu). W gdańskim zakładzie są aktualnie 3 instalacje służące do produkcji wodoru z gazu ziemnego.
- 2 0
-
2018-12-06 19:28
eko (1)
A o eletrolizie wody słyszałeś? 2H2O->2H2 + O2.
Jak prąd z wiatraka to bez węgla się obejdzie.- 2 2
-
2018-12-07 11:29
Wydajność tego procesu jest taka se
I dlatego nie stosowana w przemyśle
- 1 0
-
2018-12-06 13:27
A Ryzy chcial spryedac Kacapom (3)
- 5 15
-
2018-12-06 15:25
Kłamczuszek
- 6 2
-
2018-12-06 17:57
Umysł na poziomie yeti. Takie coś co małpie nie dostaje do pięt a udaje człowieka :))
- 4 1
-
2018-12-06 21:52
ryża to teraz mu daje ;)
wodór ;)
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.