• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Punkt tankowania wodoru. Inwestycja za 10 mln euro

erka
6 grudnia 2018 (artykuł sprzed 3 lat) 
Opinie (52)
Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru powstaną w Gdańsku oraz w Warszawie do końca 2021 roku. Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru powstaną w Gdańsku oraz w Warszawie do końca 2021 roku.

Do końca 2021 roku ma działać w Gdańsku pierwszy punkt tankowania wodoru. Będzie to jedna z dwóch tego typu instalacji w Polsce, jakie chce wybudować Lotos. Druga powstanie w Warszawie. Wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii.



Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstanie instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.). Taki rodzaj czystego paliwa zapewni daleki zasięg pojazdu (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy stolicą Polski a rafinerią w Gdańsku. Ograniczy też koszty inwestowania w dodatkową infrastrukturę sieci elektroenergetycznych.

Nowe instalacje za 10 mln euro



Oba stanowiska razem z instalacją do oczyszczania i dystrybucji wodoru tworzą projekt Pure H2, który w 20 proc. będzie opłacany ze środków unijnych. Umowa na finansowanie inwestycji wartej 10 mln euro zostało podpisane podczas Szczytu Klimatycznego COP24 w Katowicach.

- Wodór niesie ze sobą istotny potencjał ograniczenia emisji CO2 w transporcie, zwłaszcza że technologia ta będzie rozwijana w pierwszej kolejności w oparciu o transport publiczny - podkreśla Patryk Demski, wiceprezes zarządu ds. inwestycji i innowacji. - Grupa Lotos realizuje inwestycje infrastrukturalne, pozwalające na szersze zastosowanie paliw alternatywnych. Spółka współpracuje też z samorządami. W tym roku podpisano z Gdynią oraz Wejherowem listy intencyjne w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów miejskich.


Wodór nie tylko dla potrzeb transportu



Rafineria w Gdańsku produkuje obecnie około 13 ton wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h. Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny.

Oczyszczony wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie drogowym, ale także przemyśle informatycznym, medycynie czy przemyśle spożywczym. Póki co tak czysty wodór musi być importowany, dlatego jego powszechne użycie jest dość ograniczone.
erka

Miejsca

Opinie (52) 1 zablokowana

  • Ile mamy w Gdańsku aut zasilanych wodorem? (7)

    • 15 30

    • (2)

      od czegoś trzeba zacząć, dziwne żeby były pojazdy bez możliwości tankowania

      • 29 3

      • Ja do takiego autobusu za żadne skarby świata bym nie wsiadł (1)

        Toż to bąba wodorowa na kółkach! Wy wiecie co to jest bąba wodorowa??? To coś gorszego niż ta w Hiroszimie i Nagasace. Tam były zwykłe atomowe a tu chcą nam zafundować wodorowa!!!
        Ludzie! Protestujmy! Tylko Polski wengiel! Mamy zasoby na 200 lat! A lobby niemieckie i żydowskie chcę nam to odebrać i wciskać swoje Eko oszołomstwo!

        • 4 6

        • Prawdę gada, ku chwale ojczyzny towarzyszu:) !!!

          Bo przecież to nieprawda, co pisza pro-niemieckie media, że z powodu smogu ciężko choruje lub umiera u nas kilka tysięcy osób rocznie. Najważniejsze, że możemy dotować to nasze narodowe czarne złoto bez końca, ku chwale wielkiego Prezesa!!!

          • 1 1

    • A skad maja byc auta skoro nie ma gdzie ich tankowac?

      • 20 1

    • Co najmniej tyle samo ile...

      stacji tankowania wodoru. Nikt przy zdrowych zmysłach przecież nie kupi pojazdu, którego nie będzie mógł zatankować.

      • 8 2

    • skonczy sie jak z cng

      • 6 2

    • Ile mamy w Gdańsku aut zasilanych wodorem?

      456 milionów aut oraz cały czas przybywa

      • 2 2

  • (2)

    spalić te pieniądze w piecu, wtedy będzie jakaś korzyść dadzą ciepło, a tak ktoś zarobi

    • 5 21

    • tylgo wungiel!!11!!1 (1)

      • 8 1

      • I rydzyk!

        • 4 0

  • i to jest początek dobrego kierunku (2)

    niestety pojazdy elektryczne-akumulatorowe to ślepa uliczka

    • 53 6

    • (1)

      Ty jesteś elektryk? Ogniwa wodorowe to zupełnie inna bajka produkują energię z wodoru do atmosfery oddając czystą wodę i to jest właśnie właściwa uliczka bo energię i to czystą wytwarzają same nie potrzebne do tego elektrownie. Sam odpad wodorowy w rafinerii na poziomie 16,5 t/h wystarczy do zasilenia ponad 30 tysięcy samochodów rocznie przy założeniu przebiegu na poziomie 20 tyś. km

      • 0 3

      • Nie do końca tak jest pięknie jak piszą

        Jaki odpad wodorowy... te 16,5t to jest produkcja wodoru w rafinerii, który w dużym stopniu wykorzystywany jest w procesach przerobu ropy naftowej. Tu mówi się tylko o czystości wodoru, a niech ktoś powie ile trzeba zużyć gazu ziemnego, by ten wodór wyprodukować. Nie do końca jest tak czysto jak i ekologicznie zasilając pojazdy. Owszem mając już wodór podczas jego spalania do atmosfery trafia tylko para wodna, ale co dzieje się podczas produkcji wodoru... pozdrawiam

        • 0 0

  • Miśki (1)

    Ale będzie biznes. Już rok góra dwa będziemy produkowali 1 milion !!!! aut elektrycznych. Równolegle wejdziemy w auta wodorowe. Będziemy mieli dwie instalacje do tankowania. Wyprzedzamy cały świat. Jak to dobrze że przyszli w końcu tacy dobrzy menedżerowie. Z wizją, misją i strategią w jednym. I to wszystko dzięki Naczelnikowi. Bóg go zesłał, normalnie!!!!

    • 24 5

    • No Bóg ewidentnie tylko dlaczego akurat Hades.

      • 7 1

  • Da się teslę na wodór przerobić? Ewentualnie na gaz?

    • 15 2

  • (3)

    Chętnie przerzuciłabym się na ekologiczne auto, ale póki co, jest to nierealne. Ceny kosmiczne, a potem nie byłoby gdzie ładować, a żeby dojechać gdzieś dalej, to w drodze znów kilkugodzinny postój na ładowanie (i znów, gdzie?).
    Dlatego czekam z niecierpliwością na rozwój biznesu w tym kierunku.

    • 21 0

    • Pięć kilo wodoru psikasz w dwie minuty. 250 złotych i 500 km zasięgu. Może cena spadnie, bo trochu drogo. A modeli będzie więcej. Toyota ma wstawiać silniki do szerszej gamy niż tylko do mirai.

      • 3 1

    • Jakie kilka godzin ladowania elektryka? (1)

      Na szybkim ladowaniu nabijasz do 80% w 15-20 minut.

      • 1 1

      • idiot?

        • 1 0

  • produkować wodór? (2)

    przeca to najczęściej występujący pierwiastek we wrzechświecie

    • 3 5

    • We wszechświecie owszem,

      ale na Ziemi w czystej postaci w zasadzie nie występuje.

      • 4 0

    • no masz rację wystarczy pobierać z kosmosu...

      • 1 0

  • Wodór to jest przyszłość a nie żadne silniki hybrydowe lub elektryczne (1)

    Które wymagają dużej baterii

    • 22 4

    • O ile spadnie cena jego produkcji:)

      • 0 0

  • A skąd ten wodór ach skąd ? (4)

    Z rozpadu węglowodorów na wodór i CO2. hahaha. pozdrowienia dla ekooszołomów

    CH4 + H2O → CO + 3 H2 ΔE= -191.7 kJ/mol

    CO + H2O → CO2 + H2 ΔE= -40.4 kJ/mol

    CnHm + H2O + O2 → H2 + CO +CO2

    C + H2O → CO + H2

    CO + H2 + H2O → CO2 + 2H2

    • 11 6

    • (1)

      Ale wodór i tak powstaje jako ubytek z produkcji paliw i ma być zagospodarowany

      • 2 2

      • Wodór nie powstaje jako produkt uboczny w produkcji paliw, a wręcz przeciwnie - jest surowcem niezbędnym do utrzymania produkcji rafineryjnej (np. do procesów hydrorafinacji i hydrokrakingu). W gdańskim zakładzie są aktualnie 3 instalacje służące do produkcji wodoru z gazu ziemnego.

        • 2 0

    • eko (1)

      A o eletrolizie wody słyszałeś? 2H2O->2H2 + O2.
      Jak prąd z wiatraka to bez węgla się obejdzie.

      • 2 2

      • Wydajność tego procesu jest taka se

        I dlatego nie stosowana w przemyśle

        • 1 0

  • A Ryzy chcial spryedac Kacapom (3)

    • 5 15

    • Kłamczuszek

      • 6 2

    • Umysł na poziomie yeti. Takie coś co małpie nie dostaje do pięt a udaje człowieka :))

      • 4 1

    • ryża to teraz mu daje ;)

      wodór ;)

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Nowicka

Head of IT Poland w Nordea Bank AB. Absolwentka Wydziału Matematyki Uniwersytetu Marii...