- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (58 opinii)
- 2 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (116 opinii)
- 3 Zużywamy coraz więcej energii (106 opinii)
- 4 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 6 Trzeci raz szukają prezesa Energi (87 opinii)
Po 30 latach idzie na "żyletki". Zbożowy czeka na zmiany
Demontaż urządzenia Combi C 300 w Porcie Gdynia.
Przez ponad 30 lat było jednym z najważniejszych elementów infrastruktury na Nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia. Dziś "idzie" na żyletki. W terminalu zbożowym trwa demontaż szynowego urządzenia przeładunkowego Combi C 300. Przebudowa i modernizacja tego obszaru portu jest już na finiszu, niestety, zamieszanie wokół wyboru nowego operatora może "zamrozić" terminal na dłużej. Obecny operator ma opuścić "zbożowy" do końca czerwca, a przetarg na nowego dzierżawcę wciąż jest nierozstrzygnięty.
Szynowe urządzenie przeładunkowe szwajcarskiej firmy Buhler-Portalink Combi C 300, o całkowicie zamkniętym (szczelnym) systemie transportu zbóż trafiło na Nabrzeże Indyjskie, na teren ówczesnego Rejonu IV w ramach programu inwestycyjnego prowadzonego przez Port Gdynia w latach 1992-1993. Samo nabrzeże zostało zmodernizowane pod potrzeby nowego urządzenia i nowej technologii przeładunków statków i obrotu zbożami w relacjach wagonowych i samochodowych.
Nowe urządzenie osiągało, jak na tamte czasy, duże wydajności w relacji exportowej dla zbóż do 7000 ton/dobę i w relacji importowej dla śruty sojowej do 5000 ton/dobę. Parametry techniczne urządzenia pozwalały na obsługę statków klasy handy, handymax, a nawet niepełnoładownych statków klasy PANAMAX. Takie parametry pozwalały stawiać gdyński Terminal Zbożowy w czołówce portów w akwenie Morza Bałtyckiego.
Po ponad 30 latach eksploatacji, równocześnie z rozpoczęciem przebudowy Nabrzeża Indyjskiego na początku 2023 r., maszyna została wyłączona z eksploatacji i rozpoczęła się procedura demontażu tego wysłużonego urządzenia. Zostanie ono w częściach przeniesione na ponton, przy pomocy pływającego żurawia Maja. Urządzenie zostanie zezłomowane. W okresie eksploatacji przeładowało kilkadziesiąt milionów ton zbóż i pasz, zajmując czołowe lokaty w rankingu przeładunków towarów agro w portach morskich polskiego wybrzeża.
Dziś, tak jak ponad 30 lat temu, Nabrzeże Indyjskie znów przechodzi dużą modernizację. W 2023 r. rozpoczęto jego przebudowę na długości ok. 540 m, polegającą przede wszystkim na jego poszerzeniu o 6 m. Ma być szerzej i głębiej, co umożliwi obsługę większych jednostek.
Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem
Niestety nie wiadomo, kiedy takie jednostki trafią w to miejsce. Przetarg na dzierżawę wciąż jest nierozstrzygnięty. Obecny, tymczasowy operator terminalu zbożowego w napięciu czeka na decyzję nowych władza Port Gdynia.
- Musimy opuścić terminal do końca czerwca. Złożyliśmy wprawdzie wniosek o przedłużenie dzierżawy do czasu podjęcia ostatecznych decyzji ws. toczącego się przetargu, ale wciąż nie otrzymaliśmy odpowiedzi od Portu. A czas ucieka. Nasza załoga nie wie, czy w lipcu będzie miała pracę, my nie wiemy, czy wypowiadać im umowy. To jest krytyczny moment. Dla pracowników i współpracowników, a także dla kontrahentów i rolników. Nie można "zamrozić" takiego terminalu. To może być ze szkodą dla eksportu polskiego zboża. Przecież przed nami kolejne żniwa - alarmuje Pierre Pages, prezes spółki Mondry.
Przypomnijmy: w październiku 2022 r. ogłoszono przetarg na dzierżawę nabrzeży po Bałtyckim Terminalu Zbożowym. Zgłosiło się czterech chętnych: obecny tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry, razem z przedsiębiorstwem Chemirolem oraz Agrolokiem, dystrybutorem płodów rolnych, OT Port Gdynia, czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni, Szczecin Bulk Terminal, który złożył ofertę razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera, oraz gdyńskie firmy Speed, Astar i NTA wraz z Tridente z Warszawy.
Przetarg dotyczy zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej przy Nabrzeżu Indyjskim i Nabrzeżu Norweskim oraz przy ul. Indyjskiej i al. Solidarności.
W wyniku postępowania w listopadzie 2023 r. m.in. zarząd Portu Gdynia za najkorzystniejszą uznał ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal. Za tym podmiotem stoją światowi potentaci na rynku, czyli holenderska Viterra i duński Copenhagen Merchants.
Po tej decyzji pojawiły się głosy, że "oddajemy" terminal w ręce monopolisty, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce, a to zagraża równowadze rynkowej. Apelowały organizacje rolnicze. Sprawa stanęła nawet na kilku komisjach sejmowych. Ostatecznie minister infrastruktury nie wyraził zgody na oddanie nieruchomości w dzierżawę podmiotowi wskazanemu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA.
Wybrano prezesa Portu Gdynia
- Teraz spółka może unieważnić postępowanie lub wystąpić z kolejnym wnioskiem do MI o wyrażenie zgody na zawarcie umowy z oferentem, który otrzymał drugi wynik w postępowaniu przetargowym. Kwestia ta należy do wyłącznej kompetencji zarządu spółki, który jest w tym wypadku związany warunkami postępowania przetargowego - poinformowała Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Decyzji wciąż brak. Nieoficjalnie mówi się, że wygrany oferent nie zamierza zrezygnować. Sprawa może trafić na drogę sądową.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-04-21 01:43
Szkoda (2)
Pamiętam kiedy pojawił się na nabrzeżu indyjskim, jako małego chłopca bardzo mnie wówczas ciekawił zwłaszcza, że był dużo większą maszyną od dźwigów na polskim i rotterdamskim, które obsługiwał wówczas mój Tata.
- 24 1
-
2024-04-21 10:54
Byłem przy tym jak wstawiali go na nabrzeże.
Przez dobrą chwilę wisiał w powietrzu bo okazało się że ktoś czegoś nie dopatrzył i poręcz pomostu zawadza. Trzeba było wycinać kawał na chybcika, a potem przerabiać całość poręczy. A tak przy okazji to urządzenie zastąpiło pracujące tam od okresu przedwojennego.
- 5 0
-
2024-04-21 09:37
O jak słodko napisane ...
- 4 0
-
2024-04-21 15:29
Jeszcze elewator stary wymienić na nowy (3)
Skoro nabrzeże zostało zmodernizowane: pogłębione i wzmocnione, to ładowarka Buhler nie pasuje, bo nawierzchnia nabrzeża jest szersza i ładowarka nie obsłuży większych statków. Dlatego musi być zmieniona na nowszy model. Jeszcze stary elewator powinien być zastapiony przez nowy, bo pasuje jak wół do karety: małe silosy, składowanie na piętrach i przenośniki tylko wydajności 120t/h. To jest wydajność niewielka na dzisiejsze czasy. Prezes portu powinien załatwić zgody na rozbiórkę w Warszawie.
- 4 2
-
2024-04-22 06:17
Zabytek? (2)
"Stary" elewator to zbytek. I prowadzony niedawno remont odbywał się pod nadzorem konserwatora, z właściwym doborem płytek na elewację itp.A to zamyka sprawę .
A poza tym załadunek odbywał się (wewnątrz elewatora) kilkoma ścieżkami i wydajność pojedynczej ścieżki nie ma takiego znaczenia. Np pszenicę ładowano w tempie ok. 350 ton na"Stary" elewator to zbytek. I prowadzony niedawno remont odbywał się pod nadzorem konserwatora, z właściwym doborem płytek na elewację itp.A to zamyka sprawę .
A poza tym załadunek odbywał się (wewnątrz elewatora) kilkoma ścieżkami i wydajność pojedynczej ścieżki nie ma takiego znaczenia. Np pszenicę ładowano w tempie ok. 350 ton na godzinę.
Swego czasu planowano dobudowanie drugiego urządzenia załadowczego, ścieżek i zwiększenia wydajności. Ciekawe jak sobie z teraz z tym poradzą. Bo elewatora nie przebudują, nie mówiąc o zburzeniu.- 3 0
-
2024-04-22 13:59
No właśnie, przez to że zabytek to trzeba dzielić na trzy aby uzyskać 360 t/h
Dlatego prezes ZMPG powinien starać się o wykreślenie elewatora z rejestru zabytków, aby można było wybudować nowy elewator. Teraz to jest budynek z lat 30-tych XX wieku. Przestarzała technologia składowania i transportu.
- 0 0
-
2024-04-22 09:35
zabytkowe płytki elewacyjne
te nowe, wymienione od dobrych paru lat na elewacjach..to nie są płytki
- 0 0
-
2024-04-21 10:12
Kompetencje władzy w poprzedniej ekipie , widać tu jak na talerzu; można było sporo zarabiać a wywala się pieniądze do morza. Podejrzewam że tranzyt ukraińskich zbóż , nie na rękę był władzy centralnej z powodu braku możliwości (bądź ich skali) uszczknięcia części dla siebie a teraz likwiduje sie terminal. Kto na tym zyskał a kto straci pozostawię domyślności czytających. Brawo wy!
- 20 13
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.