• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po 30 latach idzie na "żyletki". Zbożowy czeka na zmiany

Wioletta Kakowska-Mehring
20 kwietnia 2024, godz. 10:00 
Opinie (53)

Demontaż urządzenia Combi C 300 w Porcie Gdynia.

Przez ponad 30 lat było jednym z najważniejszych elementów infrastruktury na Nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia. Dziś "idzie" na żyletki. W terminalu zbożowym trwa demontaż szynowego urządzenia przeładunkowego Combi C 300. Przebudowa i modernizacja tego obszaru portu jest już na finiszu, niestety, zamieszanie wokół wyboru nowego operatora może "zamrozić" terminal na dłużej. Obecny operator ma opuścić "zbożowy" do końca czerwca, a przetarg na nowego dzierżawcę wciąż jest nierozstrzygnięty.



Szynowe urządzenie przeładunkowe szwajcarskiej firmy Buhler-Portalink Combi C 300, o całkowicie zamkniętym (szczelnym) systemie transportu zbóż trafiło na Nabrzeże IndyjskieMapka, na teren ówczesnego Rejonu IV w ramach programu inwestycyjnego prowadzonego przez Port Gdynia w latach 1992-1993. Samo nabrzeże zostało zmodernizowane pod potrzeby nowego urządzenia i nowej technologii przeładunków statków i obrotu zbożami w relacjach wagonowych i samochodowych.

Nowe urządzenie osiągało, jak na tamte czasy, duże wydajności w relacji exportowej dla zbóż do 7000 ton/dobę i w relacji importowej dla śruty sojowej do 5000 ton/dobę. Parametry techniczne urządzenia pozwalały na obsługę statków klasy handy, handymax, a nawet niepełnoładownych statków klasy PANAMAX. Takie parametry pozwalały stawiać gdyński Terminal Zbożowy w czołówce portów w akwenie Morza Bałtyckiego.



Po ponad 30 latach eksploatacji, równocześnie z rozpoczęciem przebudowy Nabrzeża Indyjskiego na początku 2023 r., maszyna została wyłączona z eksploatacji i rozpoczęła się procedura demontażu tego wysłużonego urządzenia. Zostanie ono w częściach przeniesione na ponton, przy pomocy pływającego żurawia Maja. Urządzenie zostanie zezłomowane. W okresie eksploatacji przeładowało kilkadziesiąt milionów ton zbóż i pasz, zajmując czołowe lokaty w rankingu przeładunków towarów agro w portach morskich polskiego wybrzeża.

Dziś, tak jak ponad 30 lat temu, Nabrzeże Indyjskie znów przechodzi dużą modernizację. W 2023 r. rozpoczęto jego przebudowę na długości ok. 540 m, polegającą przede wszystkim na jego poszerzeniu o 6 m. Ma być szerzej i głębiej, co umożliwi obsługę większych jednostek.

Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem

Niestety nie wiadomo, kiedy takie jednostki trafią w to miejsce. Przetarg na dzierżawę wciąż jest nierozstrzygnięty. Obecny, tymczasowy operator terminalu zbożowego w napięciu czeka na decyzję nowych władza Port Gdynia.

- Musimy opuścić terminal do końca czerwca. Złożyliśmy wprawdzie wniosek o przedłużenie dzierżawy do czasu podjęcia ostatecznych decyzji ws. toczącego się przetargu, ale wciąż nie otrzymaliśmy odpowiedzi od Portu. A czas ucieka. Nasza załoga nie wie, czy w lipcu będzie miała pracę, my nie wiemy, czy wypowiadać im umowy. To jest krytyczny moment. Dla pracowników i współpracowników, a także dla kontrahentów i rolników. Nie można "zamrozić" takiego terminalu. To może być ze szkodą dla eksportu polskiego zboża. Przecież przed nami kolejne żniwa - alarmuje Pierre Pages, prezes spółki Mondry.


Przypomnijmy: w październiku 2022 r. ogłoszono przetarg na dzierżawę nabrzeży po Bałtyckim Terminalu Zbożowym. Zgłosiło się czterech chętnych: obecny tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry, razem z przedsiębiorstwem Chemirolem oraz Agrolokiem, dystrybutorem płodów rolnych, OT Port Gdynia, czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni, Szczecin Bulk Terminal, który złożył ofertę razem z warszawskimi firmami doradczymi TapiniRibera, oraz gdyńskie firmy Speed, AstarNTA wraz z Tridente z Warszawy.

Przetarg dotyczy zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej przy Nabrzeżu IndyjskimMapkaNabrzeżu NorweskimMapka oraz przy ul. Indyjskiej i al. Solidarności.

W wyniku postępowania w listopadzie 2023 r. m.in. zarząd Portu Gdynia za najkorzystniejszą uznał ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal. Za tym podmiotem stoją światowi potentaci na rynku, czyli holenderska Viterra i duński Copenhagen Merchants.



Po tej decyzji pojawiły się głosy, że "oddajemy" terminal w ręce monopolisty, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce, a to zagraża równowadze rynkowej. Apelowały organizacje rolnicze. Sprawa stanęła nawet na kilku komisjach sejmowych. Ostatecznie minister infrastruktury nie wyraził zgody na oddanie nieruchomości w dzierżawę podmiotowi wskazanemu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA.

Wybrano prezesa Portu Gdynia Wybrano prezesa Portu Gdynia
- Teraz spółka może unieważnić postępowanie lub wystąpić z kolejnym wnioskiem do MI o wyrażenie zgody na zawarcie umowy z oferentem, który otrzymał drugi wynik w postępowaniu przetargowym. Kwestia ta należy do wyłącznej kompetencji zarządu spółki, który jest w tym wypadku związany warunkami postępowania przetargowego - poinformowała Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Decyzji wciąż brak. Nieoficjalnie mówi się, że wygrany oferent nie zamierza zrezygnować. Sprawa może trafić na drogę sądową.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (53)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane