• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej. Orlen nie komentuje

Robert Kiewlicz
22 kwietnia 2024, godz. 08:00 
Opinie (250)
aktualizacja: godz. 12:36 (23 kwietnia 2024)
Pracownicy zaniepokojeni sytuacją w spółce. Lotos Kolej zapowiada redukcję zatrudnienia. Pracownicy zaniepokojeni sytuacją w spółce. Lotos Kolej zapowiada redukcję zatrudnienia.

Lotos Kolej nie przedłuży umów kilkudziesięciu dyspozytorom. To oni odpowiadają za planowy i bezpieczny ruch pociągów towarowych. Ich stosunek pracy wygasa z końcem kwietnia 2024 r. Niecały rok wcześniej te same osoby zostały wyłonione na podstawie konkursów i przeszkolone przez spółkę. Jednocześnie pracownicy alarmują, że wraz z redukcją zatrudnienia rośnie liczba usług zlecanych zewnętrznym firmom.



Zmiany w Lotos Kolej. Odwołano troje członków zarządu Zmiany w Lotos Kolej. Odwołano troje członków zarządu

AKTUALIZACJA, godz. 12.36: - Orlen nie komentuje polityki personalnej prowadzonej w spółkach z grupy kapitałowej. Poziom zatrudnienia jest dostosowany do potrzeb konkretnej spółki i utrzymany tak, by gwarantować bezpieczeństwo świadczonych usług. Standardową praktyką jest odpowiednie przygotowanie pracowników do wykonywania zadań, Lotos Kolej korzysta w tym zakresie głównie z własnej doświadczonej kadry - czytamy w oświadczeniu Orlenu - Od dwóch lat spółka sukcesywnie odchodzi od podwykonawstwa i dzięki temu istotnie zmniejszyła udział podwykonawców w świadczonych usługach. Jedynie w przypadkach ekonomicznie uzasadnionych, co jest powszechnie stosowaną praktyką, prace zlecane są poza spółkę. Jeśli chodzi o przewozy intermodalne, to Lotos Kolej prowadzi rentowną działalność, realizując regularne połączenia w relacjach krajowych i międzynarodowych. Nie informujemy na temat szczegółów wykorzystywania zasobów spółki, ponieważ dane te stanowią tajemnicę handlową i nie podlegają upublicznieniu. Warto zauważyć, że spółka działa na konkurencyjnym rynku, który w ostatnim czasie odnotowuje duże spadki pod względem pracy przewozowej. Trend ten wynika z aktualnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej w Polsce i na świecie. Jak pokazują dane Urzędu Transportu Kolejowego, w samym tylko styczniu 2024 r. odnotowano spadek pracy przewozowej o 17,52 proc. w porównaniu do 2023 roku.

  • Pismo związków zawodowych Lotos Kolej skierowane do zarządu.



- Coraz więcej prac, wykonywanych dotychczas przez naszych pracowników, wykonują spółki zewnętrzne. W ostatnich latach straciliśmy też dotychczas obsługiwanych klientów. Przewozy świadczymy tylko na rzecz Grupy Orlen. Zarząd zakupił kilkaset nowych platform, które od długiego czasu stoją na bocznicach w całej Polsce i zarastają trawą - mówi nam jeden z pracowników Lotos Kolej. - Teraz redukują zatrudnienie i mówią, że to z powodu oszczędności. Tylko jakich? W tym samym czasie wzrosły premie i to o połowę - z 5 do 10 proc., a także inne świadczenia. Czy tak działa firma szukająca oszczędności?
O to samo zapytaliśmy właściciela Lotos Kolej - Olren. Po otrzymaniu stanowiska spółki przedstawimy je naszym czytelnikom.



Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej



Zaniepokojenie wyraziły też związki zawodowe. W poniedziałek do nowego prezesa Orlenu, Ireneusza Fąfary, trafi pismo od strony społecznej.

- Do wiadomości pracowników pionu przewozów przekazano informację o znacznym zmniejszeniu pracy przewozowej, co ma w najbliższej przyszłości skutkować redukcją zatrudnienia - czytamy w piśmie do prezesa Orlenu. - Ma to nastąpić na drodze nieprzedłużania umów pracownikom zatrudnionym na czas określony. Niepokojące jest kryterium, jakim kieruje się pracodawca, pomijając całkowicie kwestię kompetencji pracowników i lekceważąc poniesione koszty ich wyszkolenia. Pracodawca nie przedstawił też zakresu zmian organizacyjnych wywołanych tymi działaniami. Stoimy na stanowisku, że redukcja etatów przy jednoczesnym zlecaniu usług na zewnątrz jest nieuzasadniona.


Miliony wydane na tabor intermodalny, który generuje straty



Jak wynika z naszych informacji w 2020 r., w ramach projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" spółka zastała właścicielem dwóch lokomotyw oraz w sumie 324 wagonów do przewozów intermodalnych. Związkowcy twierdzą, że tabor ten nie jest w pełni wykorzystywany, generując duże straty. Wagony stoją na bocznicach w różnych częściach Polski. Lotos Kolej musi też płacić właścicielom bocznic rodzaj opłaty postojowej.

Wartość całego projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" wynosi ok. 214,7 mln zł. Zwiększenie przewozów intermodalnych to także działanie zapisane w strategii spółki.



Jedna z największych spółek kolejowych w Polsce



Lotos Kolej przez lata był drugim największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce pod względem pracy przewozowej i liderem na rynku pod względem przewozów towarów niebezpiecznych. Spółka świadczyła usługi dla spółek Grupy Kapitałowej Lotos i dla klientów zewnętrznych. Oferowała również usługi obsługi bocznicy kolejowej, wynajmu i serwisu technicznego taboru kolejowego oraz czyszczenia cystern kolejowych.

W połowie 2023 r. spółka Lotos Kolej przejęła majątek Orlen KolTrans. Do momentu wygaśnięcia koncesji, jakie posiada Lotos Kolej, połączona organizacja będzie używać właśnie tej nazwy. Natomiast, zgodnie z założeniami, centrum kompetencji kolejowych będzie docelowo funkcjonowało pod marką Orlen.

Firma powstała na bazie połączonych spółek, zatrudnia obecnie ok. 1,7 tys. pracowników, dysponuje ponad 180 lokomotywami oraz 5,5 tys. wagonów, z których ponad 5 tys. stanowią cysterny. Część taboru stanowi własność spółki, a pozostałe jednostki są eksploatowane na podstawie umów dzierżawy oraz leasingu.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (250)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane