• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczęła się budowa promu dla PŻM

Wioletta Kakowska-Mehring
25 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Każdy prom będzie się składał z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Każdy prom będzie się składał z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji.

W Gdańskiej Stoczni Remontowa rozpoczęła się budowa pierwszego promu dla PŻM. Tym razem nie od stępki, a od cięcia blach. Jednostka ma być gotowa w 2025 roku.



Jak już informowaliśmy we wrześniu, Stocznia pomyślnie przeprowadziła próby modelowe w basenie Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku, zgromadziła potrzebną stal i profile do budowy kadłuba. Zakończono także obliczenia wytrzymałościowe i opracowano szczegółowe wymagania techniczne dla większości urządzeń okrętowych, umożliwiając ich wybór i zakup.

W poniedziałek 24 października rozpoczęto budowę. Cięcie pierwszych blach oznacza start technologicznego procesu produkcji promu w stoczni. Wykonano je w technologii plazmowej za pomocą przecinarki CNC z głowicą 3D, umożliwiającą cięcie stali i stopów metali z jednoczesnym tzw. fazowaniem krawędzi.

Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie

W budowę zaangażowana będzie nie tylko Remontowa. Kadłub będzie produkowany i montowany w GSR, ale z wielu sekcji powstających częściowo przy udziale różnych firm podwykonawczych. Bloki będą scalane za pomocą opracowanej w stoczni i dobrze sprawdzonej komercyjnie technologii przy wykorzystaniu stoczniowej infrastruktury dokowej. Każdy prom będzie się składał z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tysięcy ton.

Cięcie pierwszych blach wykonano w technologii plazmowej za pomocą przecinarki CNC z głowicą 3D. Urządzenie to wytwarza wiązkę wysokoenergetycznej plazmy o temperaturze dochodzącej nawet do około 30 tys. st. Celsjusza. Cięcie pierwszych blach wykonano w technologii plazmowej za pomocą przecinarki CNC z głowicą 3D. Urządzenie to wytwarza wiązkę wysokoenergetycznej plazmy o temperaturze dochodzącej nawet do około 30 tys. st. Celsjusza.

Przypomnijmy. Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie ub. roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.

Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów. W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety, zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów.

Miejsca

Opinie (114) ponad 20 zablokowanych

  • Nazwa promu już na blachach?

    Reportaż z pinokio w TVP był?
    Rączka buźka goździk.
    pzprpis

    • 10 7

  • Kooperacja (2)

    W budowę będą zaangażowane wszystkie firmy z Gdańska!
    Marine Projects,Stocznia Wisła, Montex,Hollm Construction oraz wiele innych

    • 19 12

    • Żabka?

      Po repolonizacji

      • 7 6

    • naprawde , a naleza do holdingu Remontowej?

      • 6 2

  • Cytuję poniżej (1)

    Trzeba być etycznym bandytą, żeby tego typu teorie głosić, że facet, który stracił najbliższą osobę w Smoleńsku, gdzie istnieje jakiś wątek rosyjski, korzysta z pomocy Rosji przy objęciu władzy. A on potem jest zdziwiony, że się jego syna pokazuje z torebką z Biedronki i on mówi, że to jest bandytyzm - powiedział w rozmowie z Robertem Mazurkiem na antenie rmf fm paweł Kukiz, odnosząc się do formułowanych przez Donalda Tuska oskarżeń pod adresem Prawa i Sprawiedliwości.

    • 9 6

    • Pozbył się konkurencji. To słup Moskwy

      TW balbina

      • 2 0

  • Prom (4)

    a kto zaprojektowal ten statek ?

    • 0 0

    • Znajomy obmajtka

      Zawsze lubił statki! Z lego budował

      • 2 2

    • PROM - jest jak każdy widzi (1)

      Przecie projekt jeszcze nie powstał......ciekawe co tną? I ani słowa o promie ponoć we włoszech powstającym...

      • 2 4

      • No blachy!

        Propaganda sukcesem rządu

        • 0 1

    • Dokumentacja

      Na pewno jest kupiona z zagranicy

      • 2 0

  • Silniki skąd wezmą i osprzęt nawigacyjny,komunikacyjny? (7)

    Od lewackiego zachodu ?

    • 2 12

    • Na zachodzie nie ma tylko lewactwa, są też normalni ludzie. :) (6)

      Jak nie wierzysz to przejdź się w swoich lewackich barwach po np. Rotterdamie.

      • 5 0

      • Ofiaro pislamu (5)

        Byłeś w Rotterdamie?

        • 1 4

        • Tak myślałem (4)

          Tak jak prezes rozmawiał z amerykanami.
          Po rosyjsku chyba

          • 2 1

          • Byłem i ciebie tez zapraszam z pseudo tęczą. :) Najlepiej pójdz sobie w tym na meczyk Feyenoordu. (3)

            Całe miasto i region tam chodzi, zobaczymy jak daleko zajdziesz bo to strefa wolna ....:). Po rosyjsku? Chyba pomyliles donalda z putinem na molo w Sopocie. :)

            • 2 2

            • Ruski bliskie parti. Co tam spacer na molo. (2)

              W TVP nie będzie

              Falenta współpracował z rosyjskimi służbami (GRU / FSB) i chciał znacznie zwiększyć import rosyjskiego węgla do Polski. Rząd PO zablokował nadmierny import,aby nie uzależniać energetycznie Polski od Rosji. Wtedy rosyjskie służby wespół z Falentą założyły podsłuchy w "Sowa i Przyjaciele", aby znaleźć jakieś haki na polski rząd i wpłynąć na wybory. Po dojściu PIS do władzy import rosyjskiego węgla wzrósł gwałtownie (ponad 3-krotnie), a w handel zaangażowali się pisowscy aparatczycy i ich rodziny.

              • 3 1

              • Jakto jest, że taki trol jak ty pisze jakieś bzdury... (1)

                A Telewizja Polska pokazuje nagrania których nie da się sfałszować :) widać tam rudego n Amilo, rudego w Moskwie, Sikorskiego z politykami z Kremla, nagrania jak ciepło mówią o ruskich, nagrania jak zdradek.mowi że Putin nie zabiją hurtowo tylko detalicznie hehe teraz poproszę jakieś nagrania polityków Pis. nagrania a nie bzdury :) przypomnij jak to jeszcze było wg. Tego "wiarygodnego świadka, " jak to powiedział Donald....przyjeliscie siatki z biedronki za wejście rosyjskich spółek na składowiska węgla dzięki temu mogli odrazu zasypać nas swoim węglem :)?

                • 0 1

              • Jeszcze napisz że w szczujni tvp nie było wzrostu importu ruskiego węgla po 2015

                Ofiary propagandy partii

                • 0 0

  • Z jednoczesnym tzw. fazowaniem krawędzi ? (3)

    A co to jest krawędź ?

    • 1 5

    • Fazę to ma Czarnecki, na krawężniku nie krawędzi

      • 1 1

    • Tak to jest jak się wypowiada osoba nie mająca pojęcia o czym mówi (1)

      Podobnie jak 90% osób tu komentujących.

      Na razie cięcie blach ale to nie od tego zaczęliśmy realizację projektu. Elementy w środku są ważniejsze niż kadłub, eksperci ;) A prace nad i wewnątrz projektu trwają od dawna. Bądźcie spokojni, damy radę. Na pewno będzie ciężko bo to zupełnie nowy temat dla polskich stoczni, ale u nas się ogląda każdy grosz przed wydaniem, nie jesteśmy państwowymi stoczniami od zawsze wstającymi z kolan, co wstać same nie potrafią ;)

      • 2 0

      • Zaczeliśmy od stępki pinokio

        Prace postępują. Trwają latami bo dokładnie partia pracuje

        • 0 2

  • No ale co ze słynną stępką? (2)

    W hallu którego dzielnego armatora będzie spoczywać w gablocie? A może w jakimś ministerstwie? Chyba że Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku przyjmie ją jako dziejowe świadectwo morskiej potęgi Polski w latach 2015-2023...

    • 18 8

    • firma co utopila dzwig wygrala przetarg na transport.

      • 2 0

    • Stępka ma innego właściciela

      Teraz jest budowany prom dla PŻM (Unity Line). A stępka należy do PŻB (Polferries).

      • 0 0

  • Nadzor Klasyfikacyjny (3)

    Statki dość skomplikowane i nie wiadomo jakie Towarzystwo Klasyfikacyjne zatwierdza dokumentację techniczną i będzie prowadzić nadzór nad budową ???

    • 1 2

    • No PRS!

      Bo chyba nie jakieś nie narodowe

      • 1 2

    • Obserwator, co nic nie wie.

      Dokumentacja RMDC. Klasyfikator DNV.

      • 5 0

    • Klasyfikator

      Pod BV.

      • 0 0

  • "Stocznię Polnocną" którą przejęła "Remontowa" jak zwykle da radę, jest to tylko ułamek procenta wszystkich statków, które zbudowała do tej pory, zastanawia mnie tylko, ile straci na tym interesie z tym Rządem?

    • 2 6

  • Tylko dlaczego robią to za pomocą spółki celowej Remontowa Ropax sp. z o.o.?

    Jak ogólnie wiadomo, spółki celowe tworzy się dla bardzo ryzykownych projektów, które mogą utopić całą firmę. Dlaczego więc kontrakt rządowy traktowany jest jako tak bardzo ryzykowny?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach...

Najczęściej czytane