• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Turystyka kulinarna, emocje klientów, a może... statystyka

VIK
14 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (23)
  • Łukasz Wysocki, prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej i Magdalena Mistat, zastępczyni dyrektora ds. komunikacji i strategii ECS.

Jak analizować doświadczenia i emocje klientów w branży turystycznej? Jaką osobowość ma marka twojego miasta i jak użyć jej w komunikacji? Jak zamieniać "obserwatorów" na "klientów" i jak skorzystać z gorącego trendu, czyli turystyki kulinarnej? O tym, i nie tylko, rozmawiano na konferencji Nowe Trendy w Turystyce 2023, czyli inspirującym spotkaniu dla podmiotów żyjących z turystki.



Ponad 3,7 mln gości odwiedziło Gdańsk w ubiegłym roku. To o 200 tys. więcej niż w rekordowym dotychczas 2019 roku. Ponad 2 mln turystów to ci, którzy zatrzymali się w mieście przynajmniej na jedną noc, a ponad 1,6 mln odwiedzających to ci, którzy wpadli tylko na chwilę. Z kolei w Gdyni 2022 r. było 559,5 tys. turystów oraz 598,7 tys. odwiedzających. To łącznie prawie 180 tys. więcej niż w 2021 r., jednak nadal o 74 tys. mniej niż w 2019 r. To dużo, ale mogłoby być jeszcze więcej.



Co można robić, aby jeszcze zwiększyć ruch turystyczny w Trójmieście z korzyścią dla lokalnego biznesu? Nad tym zastanawiali się uczestnicy 13. edycji konferencji Nowe Trendy w Turystyce 2023, która odbyła się w Europejskim Centrum Solidarności. Konferencji zorganizowanej przez Gdańską Organizację Turystyczną przede wszystkim dla podmiotów żyjących z turystki. Celem spotkania była inspiracja i umożliwienie przedsiębiorcom oraz przedstawicielom instytucji poznania najnowszych, światowych rozwiązań.

Wydarzenie zdominowały cztery główne obszary tematyczne, czyli statystyka w branży turystycznej, marketing miejsc, turystyka doświadczeń, w tym turystyka kulinarna oraz zrównoważona turystyka.

Ostatnio Travel News - największy branżowy portal w Norwegii - napisał o wzroście wyjazdów z Norwegii do Gdańska. Okazuje się, że aż o 118 proc.

- Gdańsk to polska perełka, która zyskuje coraz większą popularność. W czasach ekonomicznej niepewności połączonej z tym, że mamy wielką ochotę na podróżowanie, ten rodzaj destynacji jest idealny. W Gdańsku możesz cieszyć się trzydaniowymi obiadami, napojami, zakupami i zabiegami SPA bez rozbijania banku. Ceny są tu bardzo korzystne, a bilety lotnicze można znaleźć już za kilkaset koron. Fakt, że jest to "Polska Riwiera" z szeroką piaszczystą plażą, czyni ją jeszcze lepszą - mówi Ellen Wolff Andresen z Travel News.


Taki wpis oparty o twarde dane, czyli ruch turystyczny, poparty opiniami i do tego w największym portalu jest wprost bezcenny. A jak zmierzyć taką moc sprzedaży? Jak analizować doświadczenia i emocje klientów w branży turystycznej?

- Czy wiecie, ile firmę może kosztować błędnie skonstruowane pytanie ankietowe? 507 mln funtów. Tyle musiało swego czasu zapłacić lotnisko Londyn-Luton za decyzje podjęte na podstawie źle przeprowadzonych badań konsumenckich. Szczęśliwie obecnie mamy wiele innych technik i narzędzi, które pozwalają nam mierzyć doświadczenia i emocje naszych klientów, a także analizować sentyment w ich wypowiedziach - przekonywała Janina Bąk, statystyczka, autorka strony JaninaDaily.com oraz bestsellerowej książki popularnonaukowej "Statystycznie rzecz biorąc. Czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby zdobyć Nobla".
  • Największą niespodzianką dla uczestników konferencji była wizyta prezydenta Lecha Wałęsy.
  • Największą niespodzianką dla uczestników konferencji była wizyta prezydenta Lecha Wałęsy.


Narzędzia to m.in. brand lift, czyli badanie, które za pomocą ankiety pozwala określić rzeczywistą wartość reklam, a do tego link afiliacyjny, czyli unikalny adres URL do dowolnej strony internetowej reklamodawcy. Są jeszcze tagi UTM, czyli niezwykle funkcjonalny element, usprawniający analitykę internetową, a do tego mamy jeszcze pytanie ankietowe i kody rabatowe.

Jak się okazuje, dane statystyczne oraz metody opracowywania analiz z pewnością przysłużą się lepszemu planowaniu działań i efektywnemu dobieraniu usług do potrzeb klientów. O ich wartości przekonywali przedsiębiorców Jan Zając, założyciel i prezes Sotrendera, badacz i miłośniki wyciągania sensownych wniosków z rzetelnych danych oraz Katarzyna Nałysz-Safuryn, analityk danych, koordynator projektów badawczych VisitGdansk.



Z kolei o kreowaniu marki miast mówił Adam Kałucki, prezes Locativo, ekspert ds. marketingu terytorialnego.

- Miasta pod względem funkcjonalnym dążą do tego samego. Dlatego wizje i misje rozwoju polskich miast są łudząco do siebie podobne, tak jakby wszystkie pisała jedna i ta sama osoba. Miasta, chcąc osiągnąć swoje ambitne cele, muszą się jednak od siebie odróżniać komunikacyjnie, podkreślając swoją endemiczność, wyjątkowość na tle otoczenia. Doskonale nadaje się do tego przypisywanie marce miasta cech ludzkich, tworząc tym sposobem jej osobowość. Wtedy łatwiej o uchwycenie specyfiki danego miejsca. Zdarza się, że temperament, styl bycia i sposób zachowania człowieka zmieniają się wraz z upływem lat - przekonywał Adam Kałucki.
Z kolei o turystyce doświadczeń m.in. kulinarnych opowiedział Magdalena Tomaszewska-Bolałek, badaczka kultury kulinarnej, autorka książek, kierownik Food Studies na Uniwersytecie SWPS. 



- Turystyka kulinarna to jeden z najważniejszych trendów ostatnich lat. Jedną z takich inicjatyw jest European Region of Gastronomy (Europejski Region Gastronomiczny), tytuł przyznawany regionom (a czasem też krajom) przez International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism (IGCAT). Turyści kulinarni równie chętnie odwiedzają muzea dedykowane produktom lub potrawom, będące źródłem wiedzy oraz niezwykłych doświadczeń. Magnesem przyciągającym podróżników są także praktyki kulinarne wpisane na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO.
A skoro kulinaria, to Wojciech Modest Amaro, najbardziej rozpoznawalny polski szef kuchni na świecie, który był gościem specjalnym tegorocznej edycji Nowych Trendów Turystyce. Konferencję zakończyło spotkanie z Piotrem Koskiem, prowadzący kanał YouTube o kosmosie "Astrofaza", na którym rozmawiano po podróżach... w kosmos.

Jednak największą niespodzianką dla uczestników konferencji była wizyta prezydenta Lecha Wałęsy. Wizyta nie była ujęta w programie i zaskoczyła gości. Pan prezydent wygłosił wykład na temat złożoności geopolitycznej dzisiejszego świata i wyzwań, przed jakimi stoi ludzkość. A potem do prezydenta ustawiła się kolejka, chcących uwiecznić to spotkanie na pamiątkowym zdjęciu. Pan prezydent pozował cierpliwie.
VIK

Miejsca

Opinie (23) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (2)

    Te liczby nie są prawdziwe. 3,7 mln to jest lekko milion mniej uważam. Niestety Gdańsk nie ma swojej "tożsamości". Gdańsk nie ma swojego dania regionalnego. Nie ma gdzieś w okolicy centrum pięknego, dużego parku. Ktoś kto trochę pozwiedzał stare miasta w Europie to w mig wychwyci słabości tego jakby nie było pięknego lecz zaniedbanego miasta.

    • 7 9

    • (1)

      Gdańsk ma swoją tożsamość jak mało które miasto ,nie tylko w Polsce. Gdańsk to nie tylko Główne i Stare Miasto . Nie znam miasta gdzie w takiej zabudowie jak Główne Miasto jest duży park.

      • 1 4

      • Londyn?

        Nie znasz?

        • 1 0

  • No i po co ta konferencja z samym Basiurą aka Amaro? Przecież nasze dumne (kiedyś) miasto Gdańsk stawia na przaśną stonkę, nocująca na czarno w blokach na Zaspie i w Brzeźnie. To dla nich te niezwykłe atrakcje w postaci bud na plaży z całonocną muzyką spod znaku disco polo. Doznania kulinarne zapewnia im Biedra i Płaz.

    • 9 9

  • Pogadanki, idee, iluzje

    A wszystko i tak zweryfikuje się w praniu na żywo...

    • 7 1

  • przemysłowa turystyka dewastuje i zawłaszcza miasto (2)

    Wyludnia atrakcyjne tereny, pustoszy usługi, zakłóca komunikację, ruguje stałych mieszkańców.
    Oferuje tanie rozrywki, alko i sex, schlebiając potrzebie użycia.
    A nie zapewnia nawet publicznych toalet...

    Czy to jest program dla półmilionowego historycznego miasta, które żyło z handlu, przemysłu i wytwórstwa?
    Czy programem dla takiego miejsca jest konkurencja z Sopotem?!

    • 13 5

    • Wystarczyło posłuchać (1)

      Właśnie tematów na tej konferencji i wiedziałbyś, ze była właśnie o tym jak tego unikać, mimo, ze to najłatwiejsze.

      • 2 4

      • to jest najłatwiejsze

        dlatego zostanie zastosowane.
        Bo trzeba przetrwać i w zębach zysk przynieść.

        • 1 0

  • Turystyka kulinarna haha? Hahahaha:)
    U nas jedynie co, to może powstać coś w stylu zwiedzania lokali od paragonów grozy za serwowane ryby sprzed 5 lat i piwo koncernowe za 20 zł. Taki jakby masochizm turystyczny. U nas nie ma szans na turystykę kulinarna ze względu na patogastronomie, nastawiona na dojenie uchlanych zagraniczniakow.

    • 13 7

  • turystyfikacja

    • 7 1

  • Miasto jako towar wymyślono latach 70. Społeczność stała się zbiorem konsumentów. Taki początek katastrofy (1)

    Wymyślili to Amerykanie, później Anglia i inni. Do nas doszła ta plaga w latach 90. Teraz miasta konkurują o uwagę, wydają kasę na promocję i wszyscy stali się towarem.

    • 11 3

    • Dokładnie. Choć u nas jest nieco inaczej to skonstruowane, bo mieszkańcy to element niepożądany, który próbują w ekonomiczny sposób wypłoszyć na południe.

      • 0 1

  • Zuraw jest nadal tylko jeden a "stonki" tysiacami przybywa.

    • 5 3

  • W tytule: turystyka kulinarna. Żart czy kpiny?!

    Oczywiście poza nielicznymi wyjątkami, z całym szacunkiem dla starań właścicieli tych lokali

    • 3 3

  • Opinia wyróżniona

    Oby więcej takich wydarzeń (2)

    Pięknie,
    Oby więcej takich wydarzeń w Gdańsku.
    Pandemia pokazała jak szybko można zatęsknić za turystami i jak szybko można stracić pracę.
    Gdańsk dzięki temu się rozwija.

    • 8 8

    • przez turystów Gdańsk zamienia się w przaśny grajdół ze smrodem frytury, najtańszego piwska i kuglarzami z wężem na- o, zgrozo!- Drodze Królewskiej

      • 3 1

    • taki rozwoj, ze do knajp w gdansku juz nie chodze, bo jedzenie obliczone na turyste ktory tylko raz da sie zlapac na srednia jak

      Pandemia pokazala, jak dobrze mozna zyc w miescie i nie tesknic za "turystami"

      • 1 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane