• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grupa Lotos i Grupa Azoty zainwestują ok. 12 mld zł w Gdańsku

Robert Kiewlicz
3 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wspólny projekt Azotów i Lotosu zakłada dwa warianty budowy fabryki w Gdańsku. Pierwszy dotyczy instalacji krakingu parowego. Drugi z wariantów obejmuje instalację aromatów wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wspólny projekt Azotów i Lotosu zakłada dwa warianty budowy fabryki w Gdańsku. Pierwszy dotyczy instalacji krakingu parowego. Drugi z wariantów obejmuje instalację aromatów wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

We wtorek Grupa Lotos i Azoty podpiszą porozumienie w sprawie powołania spółki celowej i wykonania pełnego studium wykonalności inwestycji w Gdańsku. Chodzi o fabrykę petrochemiczną, jaka ma zostać wybudowana na terenach należących do Lotosu. Koszt inwestycji szacowano wstępnie na 6 mld zł. Teraz okazuje się, że będzie on dwukrotnie wyższy i wyniesie ok. 12 mld zł.


Największe korzyści lokalnej gospodarce przynoszą inwestycje w:


Na bazie zawartej umowy Grupa Lotos i Grupa Azoty powołają do życia spółkę celową, która będzie odpowiedzialna za realizację przedsięwzięcia. Koszty związane z przygotowaniem studium wykonalności i działalnością spółki poniesie w równych częściach Grupa Lotos i Grupa Azoty.

- Zawarta umowa to kolejny krok na drodze rozwoju Lotosu, konsekwentnie realizowanej w ramach programu "Efektywność i Rozwój 2013-15" - podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos. - Wspólnie z Grupą Azoty i Polskimi Inwestycjami Rozwojowymi chcemy stworzyć ogniwo łączące krajowy przemysł rafineryjny i chemiczny, które będzie miało bezpośredni wpływ na dalszy wzrost gospodarczy Polski.

Obie firmy podpiszą wstępne porozumienie z Polskimi Inwestycjami Rozwojowymi jako potencjalnym inwestorem finansowym w tym przedsięwzięciu. Jeśli decyzja dotycząca inwestycji będzie pozytywna, budowa fabryki mogłaby rozpocząć się w 2016 roku. Jej uruchomienie zaplanowano na 2019 rok.

- Projekt Lotosu i Grupy Azoty mieści się w obszarze zainteresowań PIR. Na tym etapie projekt oceniamy jako bardzo interesujący - informuje Mariusz Grendowicz, prezes Polskich Inwestycji Rozwojowych. - Jeśli wyniki przeprowadzonych analiz w fazie studium wykonalności będą pozytywne, PIR podejmie szczegółowe rozmowy z Lotosem i Grupą Azoty dotyczące warunków przyszłej transakcji. PIR może zaangażować się w projekt do wysokości 750 mln zł.

Powstanie kompleksu petrochemicznego to inwestycja na miarę budowy nowej rafinerii. Nakłady inwestycyjne na ten projekt są dwukrotnie wyższe od zrealizowanego przez Grupę Lotos w latach 2007-11 Programu 10+. Tej wielkości projekt zapewni 5-7 tys. miejsc pracy w okresie budowy instalacji i ok. 2 tys. po oddaniu ich do użytku.

Zakładano się dwa warianty budowy fabryki w Gdańsku. Pierwszy z badanych wariantów dotyczył instalacji krakingu parowego. Technologia ta umożliwia produkcję lekkich olefin: etylenu, propylenu i butylenu - podstawowych surowców do produkcji tworzyw sztucznych. Natomiast drugi z wariantów obejmuje instalację aromatów wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Kompleks instalacji do produkcji petrochemicznych surowców aromatycznych składałby się potencjalnie z kilku nowych instalacji współpracujących ze sobą i z istniejącą już infrastrukturą Grupy Lotos. Głównym odbiorcą produktów z nowych instalacji będzie Grupa Azoty.

- Po wykonanej pracy analitycznej wiemy już, w jakim kierunku chcemy dalej prowadzić projekt petrochemiczny. Rozwiązanie, które wspólnie wybraliśmy posiada ciekawe perspektywy rynkowe a otrzymywane produkty będą mogły finalnie znaleźć bardzo szerokie zastosowanie. Zakładana baza surowcowa posiada ogromny potencjał intelektualny dając możliwość rozwoju wielu gałęzi przemysłu w tej części Europy - komentuje Paweł Jarczewski, prezes Grupy Azoty.

Fabryka petrochemiczna to jedna z dwóch inwestycji przemysłowych w Gdańsku. Grupa Lotos i Grupa Azoty Puławy wybudują w Gdańsku także linię do produkcji tiosiarczanu amonu, wykorzystywanego przy produkcji nawozów azotowych. Jej oddanie do użytku przewidywane jest na 2016 rok. Nowa linia produkcyjna ma powstać na ternach należących do Grupy Lotos. Gdańska spółka ma także dostarczyć media. Natomiast koszty budowy w kwocie ok. 120 mln zł ma ponieść Grupa Azoty Puławy, wchodząca w skład Grupy Azoty.

Zdolności produkcyjne nowej instalacji docelowo mają wynieść do 100 tys. ton rocznie. Dodatkowo na terenach należących do Gdańskich Zakładów Nawozów Fosforowych mają zostać wybudowane zbiorniki. Budowa może ruszyć już w 2014 roku.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (57) 3 zablokowane

  • Wątek gospodarczy i wątek sportowy.

    Ale najpierw dwa słowa do ankiety, która moim skromnym zdaniem jest źle zredagowana, bo powinien być jeszcze punkt pt."Kooperacja=współpraca
    podmiotów przemysłowych z MSP". W ten sposób rozwijamy gospodarkę,
    a finalnie! tworzy się to, co "dziś" jest dobrem deficytowym...
    stabilne i dobrze $ etaty.
    Wątek gospodarczy:
    Po pierwsze - po raz kolejny Pan prezes Olechnowicz nie boi się wdrażać
    w życie w praktyce analizy SWOT. Najpierw odważny Program "10+", przed realizacją którego wielu pukało się w głowę, w kierunku Gr. Lotos i jej szefa.
    Teraz "Efektywnośc i rozwój". Należy życzyć sukcesu
    w realizacji przedsięwzięcia ! A może tak Gr. Azoty włączyć do Gr. Lotos ;)
    Po drugie - Pan Mariusz Grendowicz jeden z najlepszych polskich finansistów
    -bankowców, który został w mało elegancki sposób pożegany przez jeden
    z największych banków w PL(ściślej jego większościowego niemieskiego udziałowca C.B.), słynący z bankowości korporacyjnej :)
    Po trzecie - połączenie dwóch powyższych myśli, i dodanie Pana prezesa
    Paweł Jarczewskiego, który odważnie kieruje Gr. Azoty pokazuje, że projekt
    jest ciekawy i może przynieść korzyści Polsce,
    a przede wszystkim regionowi. Ale zgadzam się z jednym z przedmówców,
    cokolwiek by się nie działo w lokalnej przedsiębiorczości-zawsze będzie be.. :p
    I na koniec wątek.. sportowy, jak w tytule.
    A może by tak Pan prezes Olechnowicz, wzorem prezesa Jarczewskiego
    (przy założeniu awansu !!! oczywiście ), wsparłby ambitnych chłopaków
    z ulicy Kazimierza Górskiego 1. Wówczas byłoby ciekawie, Gr. Azoty jedna
    drużyna, Gr. Lotos - druga ;) Czego sobie i! Kibicom tej dyscypliny życzę ;)

    • 1 1

  • Lotosowi dobrze idzie, rozwija cala Polska gospodarke...

    ...tymczasem Tusk zaraz wpadnie na genialny POmysl, by Lotos sprzedac naszym przyjacilom Ruskim, by uniezaleznic nasz kraj od nich, bo przeciez tak to uzasadnial. Tusk, lapy precz! Wsadz se je, ale presz i won do europaramentu, reprezentowac niemcy. Z tej ziemi won!!!!!

    • 3 4

  • (2)

    cześć wszystkim, tak się składa, że nie mieszkam w Gda ale tu pracuję i za każdym razem jak wjeżdżam do Gdańska od strony rafinerii to wyłączam nawiew w aucie, to samo dotyczy szadułek; zapachy z szadułek niosą się aż na morenę a zapachy z rafinerii aż na stogi; nic tylko pozazdrościć i życzyć dużo zdrowia bo przyda się na starość...
    co do programu 10+ to podziwiałem aż do momentu kiedy zobaczyłem przy jakim kursie brano kredyt 1.75mld dolarów na ten program, było to w lutym 2008 i w tym czasie panował najniższy kurs w historii tj. 2zł za dolara, trwało to tylko kilka miesięcy i zaraz po tym kurs poszybował w górę do najwyższego w historii (coś koło 3.6zł za dolara); miej więcej środek tego okresu przypadał na luty 2008 czyli wtedy kiedy brano kredyt na 10+; , mogę się mylić, sami sprawdźcie historię dolara w tym okresie i poczytajcie o kredycie na 10+

    • 1 6

    • Czyli zamknąc rafinerię ,zebys mógł używać nadmuchu w aucie. Dodatkowo praca w Wa-wie zamiast Gda, jako minister finansów, bo masz wiedzę z ekonomii.

      • 5 1

    • Widzę, że kolega nie słyszał o mechanimach zabezpieczających

      przed ryzykiem zmiany kursów walut.

      PS Nie wiem ale się wypowiem, To takie polskie..

      • 4 1

  • 5-7 tys. miejsc pracy w okresie budowy instalacji i ok. 2 tys. po oddaniu ich do użytku

    a artykuł umieszczony gdzieś w dziale biznes. Ludzie to NAJWAŻNIEJSZA wiadomość na tym portalu w tym roku! Powinno być na głównej stronie i jeszcze zaznaczone na czerwono.

    • 7 1

  • Tak by to trochę bardziej zobrazować

    12mld zł to więcej niż cały budżet miasta Gdynia za 10 ostatnich lat razem wziętych.

    • 7 0

  • Nie oszukujmy sie! "Azoty" beda truc! (3)

    Jako znajacy sie na rzeczy mowie, ze ta inwestycja nie bedzie neutralna dla srodowiska i dla naszego zdrowia. Nie nalezy sie falszywie uspokajac, bo juz teraz mamy w Gdansku powietrze skazone ponad dopuszczalny poziom m.in przez Rafinerie Lotos. Liczne zachorowania na raka nie powstaja bez przyczyny. To, ze nie pisze sie o pewnych problemach, aby nie wzbudzac paniki wsrod ludzi, nie oznacza, ze tych problemow nie ma.

    • 1 6

    • Błędne koło (2)

      około 70% ludzi mówi, że przemysł jest najlepszy dla gospodarki, ale jak zaczyna się budowa to zaraz każdy a czemu tu, ale przecież to truje.

      Ludzie ogarnijcie się czego wy tak naprawdę chcecie. Nie można głosować za przemysłem i zarazem wypisywać, że to akurat truje.

      Każdy przemysł truje i tego nic nie zmieni.
      Jak budują biurowce, to się podnosi larum, że to można przenieść i to złe. Ale zarazem biurowce nie trują.

      A co tak naprawdę przynosi korzyść, a wszystkie gałęzie powodujące zatrudnienie dużej ilości osób i jeżeli firma ta ma siedzibę w naszym mieście.

      • 4 2

      • A jednak beda truly! (1)

        Prosze nie myslec emocjami tylko rozumem i brac pod uwage fakty a nie pobozne zyczenia, ze niby inwestycja jest "czysta". Mozni tego swiata i inwestorzy beda nam zawsze pokazywac same plusy, zarazem ukrywajac zle strony. Moze pan Pisac co chce, czy sie panu podoba czy nie, lecz fakty mowia same za siebie: ta nowe zaklady BEDA TRULY! ....i naprawde nie ma sie co cieszyc. Pozdrawiam serdecznie

        • 1 2

        • nie masz żadnej wiedzy

          Nie masz żadnej wiedzy na temat zakładów chemicznych! W Polsce zakłady chemiczne przestrzegają wszystkich norm. Popatrz na Rosjan, na inne sąsiednie kraje, gdzie się tych norm nie przestrzega! U nas wszystko jest na mega wysokim poziomie! Dlatego nie będzie żadnego trucia i zanieczyszczania! A za to będą zyski i nowe miejsca pracy!

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane