• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesna fabryka petrochemiczna powstanie na terenach rafinerii

Robert Kiewlicz
23 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
W gdańskiej rafinerii, na powierzchni ok. 10 hektarów ma powstać najnowocześniejsza fabryka petrochemiczna w Europie.  W gdańskiej rafinerii, na powierzchni ok. 10 hektarów ma powstać najnowocześniejsza fabryka petrochemiczna w Europie.

Na terenach gdańskiej rafinerii powstaną najnowocześniejsze zakłady petrochemiczne w Europie. W piątek Grupa Lotos podpisała w tej sprawie porozumienie z Zakładami Azotowymi w Tarnowie-Mościcach. Całkowity koszt inwestycji to nawet 6 mld zł. Jej oddanie do użytku przewidywane jest na lata 2017 - 2018.


Czy w Gdańsku potrzebne są duże inwestycje przemysłowe?


O planach nowej inwestycji informowaliśmy już w tekście Grupa Azoty i Grupa Lotos wybudują fabrykę w Gdańsku?. W piątek potwierdziły się nasze wcześniejsze informacje. Gdański Lotos oraz Azoty Tarnów podpisały porozumienie dotyczące wykonania wstępnego studium wykonalności dla dwóch potencjalnych projektów inwestycyjnych: instalacji krakingu parowego i produkcji polietylenu oraz kompleksu instalacji aromatów. Pozytywne wyniki studium wykonalności pozwolą na rozpoczęcie prac projektowych nad wybranym wariantem, a tym samym Grupa Lotos oraz Azoty Tarnów mogą stać się beneficjentami nowo powołanego programu "Inwestycje Polskie".

- Inwestycja, jaka powstanie w Gdańsku będzie najnowocześniejszą tego typu fabryką w Europie. Gdańsk ma wiele atutów, aby ten projekt powstał właśnie tutaj - dostęp do morza, produkcję rafineryjną, infrastrukturę portową i surowce - twierdzi Mikołaj Budzanowski, minister skarbu. - Inwestycja związana jest również z planowanym zwiększeniem wydobycia ropy i gazu ze źródeł konwencjonalnych i niekonwencjonalnych na terenie naszego kraju.

Nowa fabryka to koszt ok 5 - 6 mld zł. Planowane rozpoczęcie budowy to 2014 rok. Fabryka zostanie oddana do użytku na przełomie 2017 i 2018 roku. Obecna współpraca gdańskiego koncernu oraz Azotów Tarnów ma na celu powołanie do życia konsorcjum, którego partnerzy wykonają prace studialne, obejmujące przeanalizowanie technologicznych i ekonomicznych możliwości wybudowania instalacji petrochemicznych i chemicznych na terenie Grupy Lotos i Azotów Tarnów. Studium wykonalności projektu ma być gotowe do końca 2013 roku.

Pierwszy z badanych wariantów będzie dotyczył instalacji krakingu parowego. Technologia ta umożliwia produkcję lekkich olefin: etylenu, propylenu i butylenu - podstawowych surowców do produkcji tworzyw sztucznych. Natomiast drugi z wariantów obejmuje instalację aromatów wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Kompleks instalacji do produkcji petrochemicznych surowców aromatycznych składałby się potencjalnie z kilku nowych instalacji współpracujących ze sobą i z istniejącą już infrastrukturą Grupy Lotos. Głównym odbiorcą produktów z nowych instalacji będzie Grupa Azoty.

- Projekt jest ściśle związany z rządowym programem "Inwestycje Polskie". Na etapie projektowania będzie on finansowany przez Lotos i Azoty. Przewidywany koszt to 2-3 mln zł - mówi Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos. - Jednak przewidujemy, że udział w projekcie będą miały właśnie "Inwestycje Polskie" oraz polskie banki. W następnym etapie powstanie także spółka celowa, do której Lotos wniesie tereny. Chodzi o ok. 10 hektarów na terenie gdańskiej rafinerii.

Na podstawie zawartego porozumienia, Grupa Lotos oraz Azoty Tarnów dokonają wyboru optymalnej technologii oraz opracują model biznesowy wraz z kluczowymi warunkami umów projektu.

- Realizacja jednego z wariantów projektu jest kluczowa nie tylko z punktu widzenia rozwoju gospodarczego Polski poprzez realizację największych projektów infrastrukturalnych - dodaje Jerzy Marciniak, prezes zarządu Azotów Tarnów. - Tego typu projekt jest w stanie wygenerować zapotrzebowanie na około 2 - 3,5 tys. pracowników w różnych branżach, z różnych firm wykonawczych. Co więcej, stanie się on motorem rozwoju regionu, w którym będzie realizowany, a instalacja wygeneruje lepsze wykorzystanie portu, kolei, dróg i autostrad. Co jest wartością dodaną samą w sobie.
   

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (64) 1 zablokowana

  • około 2 - 3,5 tys. dodatkowych pracowników, czyli tramwaj jeszcze bardziej potrzebny

    • 3 0

  • Szkoda, że inwestycja prawie w samym mieście (1)

    Dodatkowe kominy i zanieczyszczenia oraz przeróżne odpady. Dlaczego takie inwestycje są odsuwane dalej od miasta?

    • 3 5

    • Mam nadzieje ze powstana nowe wysokie kominy, ladnie wygldaja noca z mojego bloku na Przymorzu

      • 1 0

  • gdansk najlepszy (2)

    w Gdansku powstaje najwiecej nowych inwestycji. gdynia wypada blado...... sea towers itp.......

    • 1 2

    • jestes zakompleksionym gdanszczanem (1)

      pamietaj ze Gdynia chodzi w innej, wyzszej klasie, wiec nawet nie przymierzaj tych dwoch miast, ok?

      dziekuje

      • 1 3

      • juz wiekszej glupoty wymyslec nie mogles?

        chyba ze miales na mysli wyzsza klase propagandy - to wtedy pelna zgoda, sledziowo to idealny przyklad na nic nierobienie a wmawianie ze jest sie drugim Miami

        • 2 1

  • O ile ...

    ...rafineria jest najbardziej nieszkodliwym zakładem chemicznym dla człowieka i srodowiska, o tyle petrochemia to syf i zaraza / węglowodory aromatyczne itp / , władze i Urząd Marszałkowski powinni ,,trzymac łapę ,, na obwarowaniach dotyczących ochrony środowiska, z wiadomego powodu/ rakotwórczosć/, poza tym jest to dobra wiadomośc , jesli chodzi o rozwój regionu.

    • 9 1

  • SWIETNIE

    Jeszcze bardziej zatrute srodowisko, jeszcze bardziej zatruta woda w rzekach i morzu, suuuuuper same superlatywy ... Warszawiaku dawaj nad nasze morze, twoje scieki juz tu sa !

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane