- 1 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (224 opinie)
- 2 Będzie bon energetyczny i zamrożone ceny (69 opinii)
- 3 4500 zł dla każdego? Płaca minimalna będzie rosła (168 opinii)
- 4 Stocznie docenione na targach w Singapurze (67 opinii)
- 5 Unimot rozbuduje bazę w Gdańsku (58 opinii)
- 6 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (119 opinii)
30 mln zł rocznie więcej za odsetki od kredytu wziętego przez Gdańsk
O blisko 30 mln zł więcej niż w ubiegłym roku, zapłaci w tym roku Gdańsk za odsetki od dużego kredytu na 950 mln zł sprzed dekady. To efekt rosnących stóp procentowych. Samorządy wakacji kredytowych nie mają, pieniądze w budżecie na spłatę zobowiązać znaleźć trzeba - nawet kosztem cięcia zaplanowanych wcześniej inwestycji.
Finansowo cierpią na tym nie tylko prywatni kredytobiorcy, ale też samorządy. I dobrze to widać na przykładzie Gdańska.
Rok 2021: 8,5 mln zł odsetek. Rok 2022: 38 mln zł
- Nadal spłacamy kredyt na 950 mln zł zaciągnięty na wkład własny do dużych inwestycji w latach 2007-2013. To wtedy budowaliśmy m.in. stadion, ECS, czy nowe drogi, m.in. Słowackiego. W tym roku za te same odsetki musimy zapłacić już ponad cztery razy więcej, bo w sumie 38 mln zł. Z tego 13 mln zł w pierwszym półroczu 2022 r., a 25 mln zł w drugim - informuje Daniel Stenzel, rzecznik prezydent Gdańska.
Odsetki Gdańska od kredytu na 950 mln zł:
- cały 2021 r. - 8,5 mln zł
- cały 2022 r. - 38 mln zł:
I półrocze 2022 r. - 13 mln zł
II półrocze 2022 r. - 25 mln zł
Jak doprecyzowuje Izabela Kuś, skarbniczka Gdańska, miasto wydając 2 miliardy złotych jako wkład własny, zyskało dzięki unijnym dotacjom inwestycje wartości 5 miliardów zł.
- Na połowę z tych 2 miliardów, czyli blisko 950 mln zł zaciągnęliśmy kredyty. Połowa jest na stałej stopie, co oznacza, że przy dzisiejszej sytuacji galopującej inflacji i ogólnej drożyzny, nasza sytuacja jeszcze nie jest dramatyczna, ale już mocno odczuwalna dla budżetu - mówi Izabela Kuś.
Nie ma wakacji kredytowych dla miast, trzeba szukać pieniędzy w budżecie
Skąd wziąć dodatkowe miliony na rosnące odsetki?
- Nie ma wakacji kredytowych dla samorządów, więc te pieniądze trzeba będzie znaleźć w budżecie miasta, kosztem np. przesunięcia innych zaplanowanych działań czy zaciągania kolejnych zobowiązań - odpowiada Stenzel. - To jest cały czas operacja na żywym organizmie.
Jak podkreśla skarbniczka Izabela Kuś, "wyższe o 30 mln zł odsetki to pieniądze, które miasto mogłoby przeznaczyć na nowe inwestycje."
Wakacje kredytowe. Większość uprawnionych skorzysta
- A tak będziemy brać dodatkowy kredyt na nowe projekty. Te możemy sfinansować z otwartej linii kredytowej w Europejskim Banku Inwestycyjnym, gdzie mamy bardzo atrakcyjne oprocentowanie. Jednak pamiętajmy, że każdy kredyt w przyszłości trzeba spłacić, a na bieżąco opłacać odsetki. Z tego powodu jednak nie możemy zatrzymać wszystkich inwestycji, bo to by było działanie antyrozwojowe. Szukamy różnych pomysłów - tłumaczy Izabela Kuś.
Miejsca
Opinie (283) ponad 50 zablokowanych
-
2022-08-11 07:27
(1)
950 mln to nawet dziś by starczyło na 6 bloków po 250 mieszkań.
1500 mieszkań! razem.
W 2012 roku starczyło by pewnie na 2800.
Grubo.- 27 7
-
2022-08-11 13:36
I za darmo rozdać te mieszkania i potem przez sto lat utrzymywać
- 0 2
-
2022-08-11 07:29
Tak dziala zycie na koszt naszych dzieci (2)
Oni beda to splacac albo nie beda i wtedy mamy klopot :)
- 35 3
-
2022-08-11 08:55
A na nasz koszt kto żył?
Ciągle kogoś spłacamy
- 1 4
-
2022-08-11 09:51
Z tego tytułu
Zarekomenduję swoim dzieciom wyprowadzkę stąd, jak tylko dorosną.
- 2 1
-
2022-08-11 07:34
(18)
Za stadion całkiem ładny grubo co roku dopłacamy. Rozumiem że tyle kosztuje prestiż Gdańska?
Za te 950 mln to w 2012 można by pobudować 10 bloków po 280 mieszkań.
2800 mieszkań 3 pokojowych wypasionych!
Dziś by starczyło pewnie na 1400.
Grubo.
/choć akurat Słowackiego -Wyklętych przydała się w tej formie, choć niektórzy narzekają że za bardzo autostradowa/- 77 84
-
2022-08-11 07:50
I kto by w nich mieszkał?
500+?- 30 23
-
2022-08-11 08:51
(1)
Stadion to może nie jest najlepsza inwestycja (wolałbym oceanarium) ale 2800 mieszkań socjalnych za pieniądze podatników to dużo głupszy pomysł.
- 24 18
-
2022-08-11 13:17
nie socjalnych, miejskich
mieszkania mają to do siebie, zwłaszcza betonowe, że ich nie trzeba rozbierać i nie generują specjalnych kosztów. Stadion to lewiatan
- 8 0
-
2022-08-11 09:28
Najlepsze ze Niemiec właściciel Lechii nie płaci nic za stadion, taka tam umowa
- 17 8
-
2022-08-11 09:51
stadion dodatkowo przynosi 30mln straty pokrywanej z kasy miasta tu nawet koncerty wypełnonego stadionu przynoszą strate jak (4)
koncerty wypełnonego stadionu przynoszą strate jak ostatnio!
- 20 2
-
2022-08-11 10:19
PO na odstrzał (1)
- 11 6
-
2022-08-11 11:59
też wole wyimaginowany pisowy świat , kłamstwa i puste obietnice - uwielbiam zderzyć się z rzeczywistością zgoła odmienna niż propagowaną w TVP - wuj mnie to czyja wina - rządzący powinni poprawić sytuację skoro tacy wspaniali a jednak tylko grzebią w przeszłości i szukają winnego bez wprowadzania korekt
- 3 10
-
2022-08-11 12:25
jak sprzedacie cegły z ostrołęki, to możecie dorzucić parę baniek
- 2 4
-
2022-08-11 16:12
o to spalarnia też 30 milionów rocznie extra będzie nas kosztować ?
nie ma to jak szastać publicznymi....
- 6 0
-
2022-08-11 10:10
Malo jest blokow i miezkan pustych?
- 3 5
-
2022-08-11 11:56
(7)
prawie miliard za zarządzanie polem zwanym CPK - jak mi to wytłumaczysz ? 4 miliardy na kłamstwa w Wiadomościach i film o zenku i disco polo co wieczór w tvp 2
- 2 8
-
2022-08-11 12:03
CPK przeszkadza wiadomo komu :) W koncu to strategiczna inwestycja NATO i samej Polski. (2)
Co do telewizji to szkoda gadac, "niezalezny" tvn zrobil tobie taką samą albo i wiekszą papke z glowki i to bez mydelka :)
- 6 4
-
2022-08-11 15:37
tvn nie doi budżetu , cpk pole od 2015 roku - i będzie jeszcze dłuugo pole - pis jak kradnie jest ok bo Po -sorki ale takich ślepych klakierów omijam z daleka , jak będę chciał zobaczyć bydło to pójdę do obory
- 0 2
-
2022-08-11 22:12
Strategiczna inwestycja nato:) Komuś Kurski za bardzo wszedł do głowy...
- 1 0
-
2022-08-11 12:04
Czylo co? Można marnotrawić kasę podatników,
bo inni marnotrawią więcej? Co Ty masz w głowie?
- 6 2
-
2022-08-11 13:07
(1)
Dlaczego pan wyjeżdża z CPK i innymi przekrętami pizu. Co nas to obchodzi jak mówimy o Gdańsku i stadionie.
pisuary kradną to w końcu ich nawet betonowy elektorat właściwie oceni. PlatformaO jak kradła też ich elektorat ocenił.
I jedni i drudzy patrząc co wyprawiali przez ostatnie 10 lat - to wyszło na to że to jedna agentura niemiecko-rosyjska.
A Polska pośrodku tylko po zadku dostawała.
Ważne co dzieje się w Gdańsku. Żeby nasi urzędnicy nie robili machlojek i d**ilnych inwestycji miś master.
Żeby nie zadłużali Gdańska bo będziemy dostawać coraz większe opłaty itd.- 8 0
-
2022-08-11 15:38
oceniam ile po partii zostało długu i ile dobrego dla ludzi ...po pisie mamy inflacje zadłużenie na skraju bankrutctwa i puste obietnice, gdzie jest coś wybudowane z sensem przez pis czym mogą się pochwalić ? wogóle czym mogą się pochwalić nasi dzielni złodzieje i kłamcy?
- 1 1
-
2022-08-11 22:02
Trolu tuska to nic nowego ze kłamiesz bo tak własnie robi całe PO Gdyby miał mózg wiedział bys z TVP to ponad 20kanałów
Politykę serwuje tylko jeden kanał informacyjny! I TVp jest obecnie najbardziej popularna stacja telwizyjną
- 0 1
-
2022-08-11 07:34
(9)
Tego właśnie ludzie nie rozumieją, myślą, że wzrost stóp procentowych dotyka tylko kredyty hipoteczne a tu więcej płacą samorządy, miasta, gminy, państwo i przedsiębiorcy, to oznacza kryzys, zarabiają tylko banki
- 38 14
-
2022-08-11 07:44
(8)
ludzie co do zasady w ogóle nie kumają i znają zasad ekonomii, uczą nas w szkołach pierdół o całkach, potęgach, a ludzie podatku czy PITa nie potrafią wyliczyć... ale to chyba celowe
- 17 3
-
2022-08-11 07:55
(3)
nie widziałem, aby w szkole średniej były całki na matematyce.
Jasne, że to jest celowe - rząd ma nas gdzieś, a edukacja na niskim poziomie sprawia, że ludzie nie myślą i nie wiedzą co się dzieje, więc łatwiej nimi sterować. Myślą, że rząd robi coś dla ich dobra. Tymczasem rząd wymyśla kolejne programy pomocowe by zamknąć im usta. Nie zbuntują się, bo nie rozumieją, skąd się to bierze i że może to się źle skończyć.
Gdyby edukacja była lepsza, to ludzie zmądrzeliby i zrozumieli, że politycy nie są im potrzebni i by ich wyrzucili. To się raczej nie wydarzy.- 5 5
-
2022-08-11 08:52
To co opisałeś robiła zła komuna przez 10 lecia i jak skończyli ? wykształcili inteligencję z chłopów i ich obalili. To nie jest dobra droga dla władzy. Masz być szczęśliwy.
- 2 2
-
2022-08-11 08:55
Zależy od szkoły i profilu klasy, ja miałem rachunek różniczkowy w liceum i to jest bardzo fajna i przydatna rzecz która wiele w życiu upraszcza (jak jesteś inżynierem)
Co do reszty zgoda.- 3 1
-
2022-08-11 09:27
ja chodziłem do dobrego LO, całeczki pojedyncze i pochodne były, inaczej bym się na PG nie dostał
- 1 0
-
2022-08-11 08:11
(2)
istnieje coś takiego jak przedmiot "podstawy przedsiębiorczości". Tam się uczy o podatkach, PITach i innych rzeczach. Widocznie zbyt mało.
- 2 3
-
2022-08-11 09:28
tam się "układa biznesplan fabryki" nie znająć podstaw a uczą tego przekwalifikowani nauczyciele techniki lub WOSu
- 2 2
-
2022-08-11 09:54
Przedsiębiorczości uczą ludzie zatrudnieni na etacie za niewiele więcej niż minimalna krajowa, którzy w życiu jednego dnia firmy nie prowadzili.
To się musi udać.- 1 1
-
2022-08-11 09:18
zgadzam się że ludzie nie kumają matematyki i podstaw ekonomii
Ale widać, że dostali tak mocno po kieszeni, że zaczęli sie zastanawiać iz cos jest nie w porządku. Znacznie mniej serdeczności i pozytywnych komentarzy, tak jakby zaczęło docierać że może jednak nasze wspólne pieniąze sa marnotrawione.
A szkoły jak szkoły, od lat zajmują sie coraz bardziej duraczeniem dzieci o równości, o katastrofach klimatycznych, o śladzie węglowym i podobnych pierdołach. Potem łatwiej się steruje dorosłymi jak za młodu zostana odpowiednio przyuczeni do tresury.- 3 0
-
2022-08-11 07:35
a od 700 milionów z tego roku? (1)
kolejne 30 milionów odsetek? To miasto to bankrut a na kozy wydaje.
- 48 3
-
2022-08-11 12:07
Spoko. Powstanie kolejna spółka miejska,
do której przeniosą długi miasta. Przy okazji będą nowe stołki dla znajomych.
- 3 0
-
2022-08-11 07:37
Skoro samorzad nadal ma poenidze na owce za 150tys zl to znaczy ze nie jewt zle. Zawsze mogą sprzedac zloty rydwan
- 41 2
-
2022-08-11 07:39
Rozebrać te pomniki św Pawła (1)
Stadion ECS i t. Szekszpirowski
- 45 6
-
2022-08-11 09:30
teatr można zostawić i przerobić na najfajniejszą Biedronkę Polski
- 14 0
-
2022-08-11 07:42
co to dla Gdańska...
jak stać nas na owieczki za 150 tys...
- 39 3
-
2022-08-11 07:49
Sprzedać stadion i spłacić kredyty
Tak jak radzicie kredytobiorcom którzy kupili miesskania do życia
- 42 2
-
2022-08-11 07:49
(3)
ktokolwiek ten stadion zatwierdzil powinien w gulagu do konca zycia harowac
- 38 4
-
2022-08-11 08:44
to nie kwestia zatwierdzenia stadionu
ale jego obecnego zarządzania - powinien zarabiać na siebie i "swoje długi"
- 6 0
-
2022-08-11 12:41
(1)
Dzięki stadionom i euro które się odbyło mamy tysiące turystów w Gdańsku i Polsce którzy zostawiają rok w rok bardzo dużo kasy. Myślę że rachunek jest na pewno na plus,
- 6 8
-
2022-08-11 15:45
Mylisz się.
- 6 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.