• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Amerykański koncern Lockheed Martin współfinansuje rozbudowę Lotosu

Robert Kiewlicz
1 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Koszt budowy instalacji ROSE wyniósł 94 mln euro. Stanowi to niecałe 7 proc. wszystkich kosztów inwestycyjnych całego Programu 10+. Koszt budowy instalacji ROSE wyniósł 94 mln euro. Stanowi to niecałe 7 proc. wszystkich kosztów inwestycyjnych całego Programu 10+.

Instalacja ROSE, która powstaje na terenie gdańskiej rafinerii to jedna z największych tego typu inwestycji w Europie. Nie każdy jednak wie, że współfinansował ją amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin. Do transakcji doszło w ramach programu offsetowego związanego z zakupem samolotów F-16. Lockheed Martin zobowiązał się bowiem do wspierania polskich firm przy zakupie amerykańskich technologii.


Przy zakupie samolotów F-16 na umowie offsetowej skorzystał także gdański Lotos. Przy zakupie samolotów F-16 na umowie offsetowej skorzystał także gdański Lotos.

Proces budowy ROSE (instalacji odasfaltowania rozpuszczalnikowego) zarządzany jest bezpośrednio przez inżynierów Grupy Lotos. Większość instalacji Programu 10+ budowana była i nadzorowana przez podwykonawców. Koszt inwestycji wyniósł jedynie 94 mln euro. Stanowi to niecałe 7 proc. wszystkich kosztów inwestycyjnych całego Programu 10+. Program inwestycyjny Lotosu jest już na finiszu. Pełen rozruch instalacji nastąpi w I kwartale 2011 roku.

- Instalacja powstaje na bazie amerykańskiej technologii firmy Kellogg Brown & Root. Zdolności przerobowe instalacji ROSE to 180 ton na godzinę - mówi Mateusz Cabak z Grupy Lotos. - Surowcem będzie ciężka pozostałość z przerobu ropy naftowej. ROSE będzie produkować tzw. olej odasfaltowany, który z kolei będzie stanowił surowiec przy dalszej produkcji oleju napędowego, lekkiego oleju opałowego czy paliw lotniczych.

Dzięki tej instalacji gdańska rafineria jeszcze bardziej pogłębi przerób surowca oraz stanie się bardziej elastyczna. Zamiast produkcji mniej zyskownych asfaltów czy ciężkiego oleju opałowego będzie mogła dostarczyć odbiorcom więcej diesla czy paliwa lotniczego, na które popyt w Polsce z roku na rok coraz bardziej rośnie.

ROSE to nie jedyna inwestycja jaką udało się zrealizować dzięki umowie offsetowej. Grupa Lotos pozyskała także najnowsze światowe technologie łagodnego hydrokrakingu i zgazowania od koncernu Shell.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (15)

  • Zaraz się zacznie biadolenie na forum, jakie to F16 beznadziejne. (3)

    Zanim zaczniecie się kompromitować poczytajcie trochę jak oceniają te samoloty piloci, jakie były wyniki symulowanych bitew z grippenami i eurofighterami (ładnie daliśmy im w kość). Proponuje poczytać dlaczego tzw awarie nie mają większego znaczenia na polu bitwy a pielęgnowanie ich w czasach pokoju jest jedynie przejawem troski o sprzęt wart miliony dolarów.

    • 12 2

    • ja wcale nie biadolę, uważam że to dobry wybór

      szkoda tylko, że samolotów jest tylko 48

      • 3 0

    • Kogo interesuje F16 i jakie biadolenie?

      Artykul przeciez nie dotyczy samolotow - w koncu cos z offsetu sie pojawilo, ciekawe jaki % w stosunku do ceny ogolnych zakupow w USA.

      • 0 1

    • Ale się podnieciłeś .I tak się w życiu nie przydadzą są po prostu do demonstracji sił .

      .

      • 0 1

  • Za wycenę Lotosu na 0zł UniCredit powinien mieć zakaz prowadzenia działalności w Polsce.. (2)

    Ich bank Pekao S.A. powinien zniknąć z naszego kraju. Jeśli ktoś ma u nich konto niech wie, że daje zarobić ludziom, którzy chcą zniszczyć naszą gospodarkę.

    • 35 0

    • w Polska mimo ze nalerzy do 3 kategori karjów Z UE to niczego zabronic nie moze

      ale za manipulacje informacjami i kursem jest juz karalne i niestety ponieważ ten kraj jest rajem właśnie dla takich oszustów to KNF nałożył kare tylko 0,5miloina złotych na Uni Credit i taka niska kara pewnie ich położyła śmiechem niz ukarała na dodatek pewnie jej nie zapłacą mogą się odwoływać latami bo słabość KNF jest wielka.A tak naprawdę tylko stwarzają pozory ze co kol wiek nadzorują .Gdyby to było 5 milionów coś by poczuli.

      • 3 0

    • jeden z prezesów UCI został już skazany za konszachty z mafią

      • 0 0

  • Polska to tylko kładka dla Niemiec , do surowców i rynku zbytu w Rosji. (1)

    Niestety.

    • 4 7

    • i chyba jako jedyny kraj świata nie pobieramy opłaty tranzytowej... Tusk winien wisieć.

      • 2 0

  • a ja mam BMW 3 M POWER (2)

    i te F16 łykam jak chce.

    • 3 8

    • (1)

      Jedyne co masz, to zapewne starą trójkę 1.6 w gazie z naklejkami M3 power, jak 90% użytkowników bwm w Polsce.

      • 1 0

      • widziałem kedyś naklejke M na audi....

        dzieło taksówkarza.

        • 0 0

  • to bardzo ciekawe podejscie samoloty kupione za pieniadze podatników

    w ramach kontraktu zobowiązanie ze USA zainwestuje w Polsce .Wiec inwestuje w Lotos . Apotem państwowy lotos lekka ręką trwoni kasę rozdając ją na lewo i na prawo!!
    Jak ostatnio wpadli na pomysł po balandze kierownictwa stwierdzili ze przechwalając kasę na lechi .Wszyscy wiedzą ze to szmaciarze i w Piłkę nożna pompuje sie tym kraju setki milionów bez efektownie które zresztą tam zawsze znikają jak z worka bez dna.

    • 5 7

  • Skandal .... jestem przeciw

    musimy znacjonalizowac tych kapitalistow....

    • 0 5

  • I po to wszystko, skoro trafi w obce rece?

    Ruskom dobrze robimy, umowa ofsetowa miala sluzyc polsce...

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane