• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Asfalt, który oczyszcza powietrze, wymyślono w Gdańsku

erka
13 grudnia 2023, godz. 08:00 
Opinie (24)
Trwają właśnie testy ekologicznego asfaltu, który ma redukować zanieczyszczenia powietrza. Trwają właśnie testy ekologicznego asfaltu, który ma redukować zanieczyszczenia powietrza.

Technologie, które przyczynią się do ograniczenia zanieczyszczeń powietrza, powstały przy współpracy Centrum Badawczo-Rozwojowego Orlenu i Politechniki Gdańskiej. Nowy ekologiczny asfalt redukuje szkodliwe substancje pochodzące ze spalin samochodowych oraz z instalacji grzewczych. Został już wybudowany pierwszy testowy odcinek drogi z użyciem innowacyjnego asfaltu.



Asfalt o zapachu kwiatów. Nowy pomysł Lotosu Asfalt o zapachu kwiatów. Nowy pomysł Lotosu

Centrum Badawczo-Rozwojowe, we współpracy z Politechniką Gdańską, opracowało innowacyjną nawierzchnię asfaltową pochłaniającą zanieczyszczenia powietrza. To rozwiązanie sprawdzi się zwłaszcza na terenach zurbanizowanych, gdzie stężenie szkodliwych związków generowanych przez transport kołowy oraz w wyniku spalania paliw konwencjonalnych w instalacjach grzewczych jest najwyższe. Nawierzchnia asfaltowa ma redukować zanieczyszczenia powietrza na poziomie wyższym niż dostępne na rynku produkty.



Asfalt przyczyni się do ograniczenia zanieczyszczeń powietrza



Oprócz substancji emitowanych przez pojazdy ekologiczny asfalt zredukuje też poziom rakotwórczych związków  pochodzących z ogrzewania domów paliwami konwencjonalnymi. Badania laboratoryjne, wykonywane w komorze reakcyjnej Politechniki Gdańskiej na próbkach nawierzchni z ekoasfaltem potwierdziły redukcję m.in. tlenków azotu (NOx) i lotnych związków organicznych (LZO) na poziomie 40 proc., a rakotwórczego benzo(a)pirenu na poziomie 25 proc. To parametry wyraźnie lepsze niż w przypadku innych produktów tego typu dostępnych na rynku.

- Do produkcji asfaltu wykorzystaliśmy opracowany przez Politechnikę Gdańską materiał fotokatalityczny, który powoduje, że zanieczyszczenia ulegają rozkładowi pod wpływem światła słonecznego. Nasz materiał wykazuje dużo wyższą efektywność niż inne produkty na rynku, które redukują jedynie stężenie tlenków azotu. Tymczasem nowy, ekologiczny asfalt opracowany wspólnie przez Politechnikę Gdańską i Centrum Badawczo-Rozwojowe Orlen jest w stanie unieszkodliwić także inne substancje, m.in. wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne zawarte w pyłach zawieszonych PM2,5, w tym kancerogenny benzo(a)piren - mówi prof. Anna Zielińska-Jurek z Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej.



Pierwszy odcinek ekologicznej drogi już na testach



Obecnie trwają testy nowego materiału na doświadczalnym odcinku drogowym o długości 1 km, ułożonym w miejscowości Kajkowo koło Ostródy. Lokalizacja testowego fragmentu została wybrana ze względu na bliskość drogi ekspresowej S7 oraz otoczenie gospodarstw domowych emitujących zanieczyszczenia z kotłów grzewczych. Badania potrwają 12 miesięcy, a dane będą zbierane za pomocą czujników do pomiaru poziomu zanieczyszczeń, umieszczonych bezpośrednio przy drodze, jak i z próbek pobranych z nawierzchni i przekazanych do laboratorium. Uzyskane wyniki będą podstawą do decyzji o wdrożeniu ekologicznego asfaltu do produkcji.
erka

Miejsca

Opinie (24) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    Najpierw niech wymyśla taki asflat, który po zaledwie kilku latach użytkowania się nie dziurawi jak ser! Dopiero wtedy można spijać szampana... Chyba jedyna dobrze wykonana jezdnia w Gdańsku to ul. Marynarki Polskiej. Ma już na karku ponad dekadę eksploatacji, a dziur nie widać. Przykładowo: sąsiednia, zdecydowanie młodsza jezdnia ulicy Jana z Kolna już jest dziurawa, zaledwie kilka lat po remoncie!!!! To jest kur... problem, tym się zajmijcie...

    • 36 4

    • po pierwsze to duzo zalezy od podbudowy. na tym sie oszczedza. jezeli chodzi o asfalt to mogliby robic mieszanki jakich uzywa sie w skandynawii ale wtedy polscy kerowcy narzekac beda ze asfalt jest za glosny.

      • 3 4

    • Taki asfalt istnieje od dziesięcioleci (3)

      Wystarczy wyjechać za granicę, gdzie jest lepsza kontrola wykonawców i nikt nie oszczędza na podbudowie.

      • 10 0

      • I przeładowana ciężarówka znika z drogi w 30s

        A cieknący olej, czy paliwo nikomu nawet przez myśl nie przejdą...

        • 3 0

      • Chyba tylko po Niemczech śmigałeś i ich nowych drogach

        • 0 1

      • Asfalt samoczyszczący, gdzie jest taki?

        • 0 0

    • Takie mieszanki i technologie są od dziesięcioleci

      ale jak o wyborze decydują cyferki w Excelu nastawione na jedną kadencję to się specjalnie nie spinają nad tym, do tego samo projektowanie dróg u nas - często zapadają się rok po budowie lub zaraz po gwarancji. Widziałem jak taka droga była robiona i wcale się nie dziwię, że często stare wylane w PRL na kocie łby jezdnie są w lepszym stanie niż ten nowy szajs. Prawidłowo obecnie to po kolei dno wykopu, podbudowa pomocnicza (warstwa mrozoochronna), podbudowa zasadnicza, warstwa podbudowy asfaltowej, warstwa wiążąca oraz warstwa ścieralna. Przy dobranej technologii sypie się tylko warstwa ścieralna. U nas oszukują na już na przygotowaniu dna i podbudowy. Niech miasto zleci niezależnym laboratorium badania.

      • 4 0

    • zamawiam zapach tuberozy......

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Ul.Wyzwolenia Nowy Port Nowa Nawierzchnia? (3)

    Rewelacja.Już ustawiamy się w kolejkę. Naszą ulicą,środkiem osiedla mieszkaniowego przejeżdża mnóstwo ciężkiego transportu do portu gdańskiego.Mamy już dość nadmiaru smogu spalinowego i akustycznego.Tyle lat czekamy, to jeszcze kilkanaście lub kilkadziesiąt nie zrobi różnicy.

    • 14 0

    • Jeżeli to Wasza ulica, to postawcie szlaban. (2)

      Jeżeli nie jest wasza, to o co pretensje? Chcecie mieć wspólne dobro na wyłączność?

      • 0 3

      • Ulica osiedlowa nie jest autostradą?Różnica w udźwigu?

        • 1 0

      • Urząd Miasta chyba o tym wie,że

        Ulica Wyzwolenia jest dla samochodów osobowych,dla tirów to ul.Oliwska,tam są przecież bramy portowe od lat.

        • 0 0

  • tadam erka głos Orlenu w twoim domu :O) (3)

    cieszę się, że choć raz cykl artykułów erki o orlenie jest w jakimś stopniu powiązany z Trójmiastem, ale jednak wolałbym, by te artykuły były oznaczone jako sponsorowane

    • 5 4

    • skoro redukuje, to w jakiś sposób wiąże... a jak długo pozostaje czynny w rezultacie? (1)

      czyli czy jest jakikolwiek sens ekonomiczny - chyba ze cena jest taka sama jak asfaltu normalnego



      Po jakim czasie przestaje wchodzić w reakcję z tymi związkami i przestaje być ekologicznym?

      • 1 0

      • Nie wiąże tylko degraduje. Nie łączy się z powierzchnią.

        • 0 0

    • Lotos orlen

      Prace wykonywane były przy wspułpracy politechniki gdańskiej i Lotosu. Tyle że nazwa się zmieniła na Orlen

      • 0 0

  • (1)

    Większym pożytkiem będzie rezygnacja z jazdy własny autem na krótkich odcinkach, przesiadka na rower dobrze zrobi na oponkę brzuchową.

    • 3 3

    • Tak

      • 0 1

  • Kazda głupote mozna powielać i naiwnym wciskac .No ale widac ze to wszystko jest za kase mieszkanców Gdańska i z kasy Panstwa!

    Juz samo kładzenie asfaltu jest wyjątkowo szkodliwe dla środowiska ,no ale ich pewnie nie jest ekologiczny :) No i poco sadzić drzewa skoro oni wymyślili asfalt :) proponuje ich zgłosić do nagrody nobla :) Juz pewnie cały swiat stoi wkolejce po ich innowacje a Warszawa zlikwiduje strefy wolne od spalin :)

    • 1 2

  • Detektyw Bednarski powiedzial by krotko- "oszustwo"

    • 1 2

  • na Budowlanych jeszcze zdążą ułożyć :D

    • 3 0

  • Teraz czas na oczyszczające z CO2 majtki (2)

    W różnych kolorach

    • 0 1

    • Tymczasem setki milionów zużytych opon (1)

      Jest palonych na arabskich pustyniach.

      • 3 0

      • a u nas leżą śmieci sąsiadów z zagranicy.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Szpilman

Prezes zarządu i właściciel firmy Rubo. Firma działa od roku 1991. Początkowo jako spółka cywilna, a od roku 1999 jako spółka z o.o. Obecnie Rubo jest głównym filarem Grupy RUBO skupiającej 5 podmiotów gospodarczych. Zarówno Rubo Sp. z o.o. jak cała grupa wspiera się wyłącznie o kapitał polski. Rubo Sp. z o.o. jest producentem własnych systemów rusztowań oraz hal namiotowych.

Najczęściej czytane