• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Balans użyteczności i emocji, czyli produkty na styku sztuki oraz biznesu

30 listopada 2022, godz. 09:00 
Koncentrując się na funkcjonalności i użyteczności produktów, można zapomnieć, że niezwykle istotną cechą produktów jest dostarczanie pozytywnych wrażeń. Koncentrując się na funkcjonalności i użyteczności produktów, można zapomnieć, że niezwykle istotną cechą produktów jest dostarczanie pozytywnych wrażeń.

Czy w dynamicznym i coraz bardziej cyfrowym świecie, gdzie coraz większe znaczenie zyskuje użyteczność rozumiana jako odpowiedź na maksymalną liczbę potrzeb użytkownika, jest jeszcze miejsce na wymiar estetyczny czy stylistyczny? Odpowiedź na to pytanie przynosi Pinakoteka Design - firma specjalizująca się w autorskich projektach wnętrzarskich, konsultacjach w zakresie doboru sztuki do wnętrz, kompozycjach i ekspozycjach, jak również wyjątkowych oprawach.



Pomiędzy wzornictwem przemysłowym a sztuką



Rozpędzona, podlegająca ciągłej transformacji gospodarka - aktualnie zmierzająca w coraz bardziej cyfrowym kierunku - wymaga od twórców, projektantów i producentów dostarczania produktów spełniających coraz bardziej wyrafinowane oczekiwania użytkowników. W związku z zachodzącymi zmianami granica pomiędzy produktami fizycznymi a cyfrowymi zdaje się zacierać, a dążenie do spełnienia potrzeb użytkowników i nadążanie za trendami stało się niemal obsesją projektantów. Dynamika gospodarcza powoduje, że użytkownicy szybko przyzwyczają się do nowych rozwiązań i oswajają się z możliwościami, jakie daje np. rozszerzona rzeczywistość.

Stąd też nikogo już nie dziwi, że dzięki odpowiednim aplikacjom nawet produkty codziennego użytku zyskują nowe funkcje. Usprawniając życiowe procesy, niekiedy podejmują decyzje za użytkownika, korzystając z rozwiązań Internetu Rzeczy (jak lodówki "samodzielnie" zamawiające produkty spożywcze). Dla przykładu w branży wnętrzarskiej producenci paneli podłogowych umożliwiają dziś dokonanie szybkiej wizualizacji ułożenia produktów dla dowolnego mieszkania - wystarczy w serwisie internetowym załączyć zdjęcie pomieszczenia. Producenci przesłon okiennych pozwalają dobierać i zamawiać rolety czy żaluzje z wykorzystaniem aplikacji dokonujących wizualizacji na docelowym oknie. Podobnych przykładów można znaleźć dużo więcej w innych sektorach.

Koncentrując się na funkcjonalności i użyteczności produktów - oraz często na powiązaniu ich z technologiami cyfrowymi, które rejestrując ogromną liczbę danych, mają wspierać twórców w odczytaniu potrzeb odbiorców - można zapomnieć, że niezwykle istotną cechą produktów jest dostarczanie pozytywnych wrażeń. Co za tym idzie, także oddziaływanie na emocje użytkowników. To właśnie na pozytywnych emocjach i odczuciach estetycznych, idących w parze z funkcjonalnością, powinno zależeć nie tylko użytkownikom, ale przede wszystkim producentom. Budowanie satysfakcji z użytkowania produktów to niejako klucz do sukcesu.

Rodzi się więc pytanie, czy w tym bardzo dynamicznym i coraz bardziej cyfrowym świecie, gdzie coraz większe znaczenie ma użyteczność rozumiana jako odpowiedź na maksymalną liczbę potrzeb użytkownika, jest jeszcze miejsce na wymiar estetyczny czy stylistyczny? Czy można zatrzymać się na chwilę i widząc produkty codziennego użytku, korzystając z mebli, samochodów czy elektroniki, docenić wkład twórcy w warstwę wizualną, w dbałość o każdy detal, a co się z tym wiąże - także jakość wykonania przekładającą się na doznania estetyczne?

  • Rozpędzona, podlegająca ciągłej transformacji gospodarka wymaga od twórców, projektantów i producentów dostarczania produktów spełniających coraz bardziej wyrafinowane oczekiwania użytkowników.
  • Rozpędzona, podlegająca ciągłej transformacji gospodarka wymaga od twórców, projektantów i producentów dostarczania produktów spełniających coraz bardziej wyrafinowane oczekiwania użytkowników.
  • Rozpędzona, podlegająca ciągłej transformacji gospodarka wymaga od twórców, projektantów i producentów dostarczania produktów spełniających coraz bardziej wyrafinowane oczekiwania użytkowników.

Pinakoteka - quality of art (wymiar artystyczny)



Odpowiedź na powyższe pytania przynosi Pinakoteka Design - firma wyspecjalizowana w realizacji autorskich projektów wnętrzarskich, konsultacji w zakresie doboru sztuki do wnętrz, kompozycji i ekspozycji, jak również wyjątkowej oprawy. Każda realizacja jest indywidualnym projektem i rzemiosłem ramiarskim, która łączy w sobie grę światła, kolorów, kształtów, struktury oraz perspektywy. Wymiar stylistyczny i wyjątkowa dbałość o szczegóły ma być nie tylko dodatkiem do użytecznej strony produktów, ale również (a może przede wszystkim) oddziaływać na emocje odbiorcy, wzbudzając zachwyt, intrygować, zaciekawiać, wzbogacać wewnętrznie, wydobyć autentyczność i prawdziwość, wywołując jak najwięcej dobrych skojarzeń.

- W misji naszej firmy staramy się nie iść na kompromis pomiędzy użytecznością a estetyką. Zarówno w projektowaniu wnętrz, jak i autorskich produktów, które do tych wnętrz pasują, chcemy zawsze dążyć do zapewniania zachwytu odbiorców poprzez wpisaną w nasze firmowe motto "wolność tworzenia". Stąd też w naszej pracowni, w której rodzą się zarówno pomysły na wypełnianie przestrzeni domowych, jak i biznesowych, dążymy do łączenia prawdziwego rzemiosła, opartego o produkty najwyższej jakości z pasją tworzenia i artystycznymi aspiracjami, będącymi odzwierciedleniem naszego zamiłowania do piękna - zauważa Małgorzata Radomska, właścicielka firmy.
Zgodnie z praktykami wzornictwa przemysłowego w centrum każdego projektu znajduje się zaspokojenie potrzeb i oczekiwań użytkowników. Wzornictwo przemysłowe ma na celu maksymalizację użyteczności produktów i dostarczanie rozwiązań seryjnych, często masowych. I chociaż co do zasady nie koliduje to z wymiarem estetycznym i dążeniem do wywołania efektu zachwytu użytkowników, to jednak często w procesie projektowania to dążenie musi być zdyskontowane o szereg "przyziemnych" czynników, takich jak możliwości technologiczne, koszty wytworzenia, dostępne materiały itp. Nie jest dla nikogo tajemnicą, że projektowanie nowych produktów to zawsze poszukiwanie kompromisu pomiędzy walorami stylistycznymi i wskaźnikami biznesowymi. Nawet najwięksi producenci samochodów modyfikują zachwycające prototypy po obliczeniach wykonanych przez konstruktorów czy... księgowych. A gdyby jednak nie iść na kompromis?

Design and Business - wzornictwo i metodyka



- W projektach wzorniczych zawsze balansujemy pomiędzy walorami estetycznymi a użytecznymi, poszukując rozwiązań optymalnych dla określonych kryteriów biznesowych i użytkowych. Nasza firma zrealizowała setki projektów z zakresu wzornictwa przemysłowego, w tym wiele dla branży meblarskiej czy firm zajmujących się wyposażaniem wnętrz. Współpracujemy z wieloma projektantami wzorniczymi, którzy opracowują koncepcje, a później projekty różnego rodzaju produktów (np. meble kuchenne, meble skrzyniowe, meble biurowe, domowe urządzenia elektroniczne do oczyszczania powietrza i wiele innych). Nasza firma znakomicie odnajduje się we współczesnych trendach Internetu Rzeczy, Przemysłu 4.0, a nasi pracownicy nie tylko tworzą autorskie projekty, ale i oceniają innowacyjność produktów, zasiadając m.in. w kapitułach organizacji oceniających poziom innowacji produktów. Jednak to, co przyświeca naszej firmie, to dążenie do tego, aby wszystkie produkty projektowane przez nasze zespoły były nie tylko funkcjonalne, innowacyjne i nowoczesne, ale także wzbudzały pozytywne emocje estetyczne - mówi Dominika Czechowska, prezes Design and Business.
Musimy jednak zawsze pamiętać, że projekt ma swoje warunki brzegowe - czas, budżet, zakres - dlatego tworzenie nowych produktów wymaga równoważenia oczekiwań wszystkich interesariuszy, także inwestorów czy zarządów finansujących projekty.

Coraz większe znaczenie ma użyteczność rozumiana jako odpowiedź na maksymalną liczbę potrzeb użytkownika. Coraz większe znaczenie ma użyteczność rozumiana jako odpowiedź na maksymalną liczbę potrzeb użytkownika.

Synergia



- Doskonale rozumiem problematykę projektowania produktów seryjnych. Trudno nie zgodzić się z Dominiką Czechowską, że projektowanie wymaga zarówno działań z zakresu użyteczności, jak i estetyki oraz ciągłego poszukiwania równowagi. W przypadku naszej firmy staramy się, aby jak najczęściej możliwe było maksymalizowanie tych dwóch parametrów. Do tego jednak konieczne jest wsparcie metodyczne i posiadanie bogatego doświadczenia w realizacji różnorodnych projektów, dlatego nawiązanie współpracy z Design and Business pozwala nam spojrzeć na nasze artystyczne aspiracje z wielu innych perspektyw, także technologicznych czy kosztowych - dodaje Małgorzata Radomska.
- Takie osoby jak Pani Małgorzata i jej zespół to kwintesencja designu i emocji. Jesteśmy pod wrażeniem kreatywności zespołu firmy Pinakoteka, gdzie dbałość o detale przekłada się na całokształt naprawdę zachwycających projektów wnętrzarskich, jak i pojedynczych produktów. Nie ukrywam, że to artystyczne, pełne wolności podejście do projektowania stanowi cenne inspiracje także dla naszych, często przemysłowych, projektów. Niekiedy pół żartem pół serio zadajemy sobie pytanie, czy projektowana maszyna przemysłowa może być ładna i powinna "dobrze wyglądać" po ustawieniu na hali? Dlaczego nie ma wzbudzać pozytywnych emocji estetycznych wśród osób pracujących przy niej? - dodaje z kolei Dominika Czechowska.
Obie panie zgodnie przyznają, że wzajemne oddziaływanie firm o dużym doświadczeniu w realizacji kreatywnych projektów na granicy użyteczności i walorów artystycznych powoduje, że jest się gdzieś pośród funkcjonalności i emocji, tego, co powoduje, że satysfakcja z dostarczanych produktów jest najwyższa.

Pinakoteka Design znajduje się na osiedlu Garnizon w Gdańsku przy ul. Norwida 3Mapka.
Pracownia jest połączeniem prawdziwego rzemiosła i produktów najwyższej jakości. Autorskim konceptem stworzonym z pasją, artystycznymi aspiracjami, będącym odzwierciedleniem zamiłowania do piękna.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

 

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane