• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Banki nie wierzą już w gdyńską spółkę Fota SA

erka
23 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Fota SA powstała w 1990 roku jako firma zajmująca się dystrybucją i importem części zamiennych. Jej korzenie sięgają jednak 1973 kiedy to Bogdan Fota założył swój pierwszy warsztat samochodowy. Fota SA powstała w 1990 roku jako firma zajmująca się dystrybucją i importem części zamiennych. Jej korzenie sięgają jednak 1973 kiedy to Bogdan Fota założył swój pierwszy warsztat samochodowy.

Już dwa banki obniżyły spółce Fota SA limity kredytowe. Natomiast dwa inne zdecydowały się na całkowite wypowiedzenie Focie umów kredytowych. Akcje spółki na warszawskiej giełdzie dotknęła ogromna przecena, a jej kapitalizacja zmalała o ponad połowę. Czy oznacza to koniec znanego dystrybutora części zamiennych i akcesoriów samochodowych?


Co jest dla ciebie najważniejsze przy wyborze inwestycji?


Na początku czerwca tego roku Bank Zachodni WBK przesłał do spółki pismo informujące, że wyniki finansowe Foty za 2012 rok naruszają postanowienia umów zawartych z bankiem. Wynikiem tego było obniżenie limitu kredytu w rachunku bieżącym z 20 mln zł do 17,7 mln zł. Następny był Raiffeisen Bank Polska. On także początkowo zredukował przyznane spółce limity kredytowe, aby następnie całkowicie wypowiedzieć umowy.

Taką samą decyzję podjął Bank Handlowy w Warszawie - całkowicie wypowiadając spółce umowę kredytową. Jako przyczynę takiej decyzji podano wcześniejsze działania Raiffeisen Banku. W ocenie banku istotnie wpływa to na możliwość regulowania przez Fotę zobowiązań oraz zagraża możliwości kontynuacji działalności przez spółkę. Pod koniec czerwca o obniżeniu limitu zadecydowała też Polska Kasa Opieki SA.

Czy Fota SA posiada jeszcze kapitał obrotowy? Czy w spółce wprowadzany będzie plan naprawczy? Czy, wręcz przeciwnie, możemy się w najbliższych tygodniach spodziewać złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości Fota SA? Na te pytania spółka nie chce odpowiadać.

- Zarząd Fota SA do momentu zakończenia trwających rozmów z bankami nie będzie udzielał dodatkowych informacji ponad te, które zostały podane do publicznej wiadomości w opublikowanych raportach bieżących - poinformowała Trojmiasto.pl Magda Madejska, dyrektor marketingu Fota SA.

W 2012 roku przychody netto ze sprzedaży Grupy Kapitałowej Fota SA wyniosły 706,7 mln zł i były o 21,9 mln zł niższe w porównaniu do roku 2011. Grupa odnotowała też spadek rentowności o 3,5 proc. Koszty sprzedaży Grupy w 2012 roku były niższe o 3,8 mln zł w porównaniu z rokiem 2011. W 2012 roku Grupa wykazała stratę z kontynuowanej działalności operacyjnej w wysokości 12,8 mln złotych. Oczyszczony wynik z kontynuowanej działalności operacyjnej za rok 2012 wyniósł -2,9 mln złotych. Zobowiązania Grupy wynoszą obecnie ponad 130 mln zł.

Fota SA powstała w 1990 roku jako firma zajmująca się dystrybucją i importem części zamiennych. Jej korzenie sięgają jednak 1973, kiedy to Bogdan Fota założył swój pierwszy warsztat samochodowy. W 2003 roku Fota otwiera swoje własne Centrum Logistyczne i wprowadza na rynek własną markę części zamiennych Kager. W latach 2004-2006 firma otwiera sieć serwisów Lider Service Truck dla samochodów ciężarowych oraz rozszerza swoją działalności na Węgry, Czechy i Ukrainę tworząc Fota International. W listopadzie 2006 spółka debiutuje na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
erka

Miejsca

Opinie (93) ponad 100 zablokowanych

  • mają wysokie ceny a to widać, prawie brak cześci na miejscu (1)

    czasem lepiej jest działać lokalnie a nie globalnie a co z VW i Groblewskimi ?

    • 3 0

    • To inna firma.
      Niezależna.
      Współwłaścicielem jest Karol Fota - syn Bogdana.

      • 0 0

  • (5)

    Agonia Gdyni !

    • 4 3

    • Polski! (4)

      • 1 1

      • Świata! (3)

        • 1 0

        • ukladu słonecznego! (2)

          • 1 0

          • i okolic (1)

            • 1 0

            • i podziemia!

              • 1 0

  • banki

    Jak zwykle bankowe hieny dobiją kolejna firmę, na której wcześniej przez długie lata zarabiały. Zamiast szukać rozwiązań wspierających rozwój biznesu, ratować miejsca pracy, najłatwiej rozwalić, zlicytować i szukać kolejnych frajerów do kredytów. Niesamowite są te ludzkie pomioty w białych kołnierzykach.

    • 6 5

  • Taki los czeka wiele firm motoryzacyjnych na wybrzeżu, potomkowie "szefów założycieli" (2)

    dorośli i zaczęli proces upadłościowy, zgadnijcie kto następny ?

    • 9 0

    • kto

      się pytam sie kto???

      • 0 0

    • Primo nie motoryzacja tylko handel...

      i usługi...

      • 0 0

  • to wyniki zarzadzania firmą i niekompetencja

    zwalnianie ludzi którzy wiedza jak robić pieniądze i jak współpracować z kontrahentami a nie wprowadzać cwaniaków i zmieniać ciągle kadre kierowniczą
    pozdrowienia dla beznadzieji

    • 6 1

  • mają drogie części i gburów w obsłudze. nie żałuję jakoś mocno tej firmy

    • 4 3

  • Nigdy ludzi nie szanowali (3)

    Nigdy ludzi nie szanowali. Wyrzucali na bruk dobrych pracowników, bo takie było ich widzimisię. Zarządzanie częściami w magazynach, to też porażka - masa bezużytecznego złomu, który marnieje, a w końcu 130mln zobowiązań (dane z powyższego artykułu), to już chyba więcej niż mają wszystkiego. Stąd wniosek prosty - "Do Piachu" !... zresztą zobaczcie cenę ich akcji na money.pl.
    PS. Proponuję zobaczyć ilu ludzi ostatnio zwolnili dyscyplinarnie tylko dlatego, aby im nie płacić odprawy, bo to już pod zwolnienia grupowe by podeszło!

    • 6 2

    • (1)

      nie podpisuj się klient ,tylko -były pracownik-pijaczek

      • 2 2

      • zdziwiłbyś się ile można się dowiedzieć od ludzi, z którymi się przez lata handluje :)

        • 2 0

    • A to juz inna sprawa. Banda jak dostanie kase, natychmiast czuje sie lepsza od smiertelnych. Ale wystarczy im te kase wziac (jak w tym przypadku) i miernoty trafiaja tam gdzie ich meisjce: do szamba.

      • 1 0

  • Dzialania konkurencji (1)

    Na 100% chca wymusic kupowanie drogich, oryginalnych czesci od dystrybutora.

    • 2 0

    • Ja p...

      mam nadzieję , że twój koment. był dla jaj a nie na poważnie, bo w przeciwnym razie straciłeś tylko swój czas na dostęp do netu w wariatkowie.

      • 0 0

  • przecież to logiczne,że dwóch dealerów luksusowych aut tej samej marki to spora konkurencja.

    • 1 1

  • FOTA I AGENCI

    I Bardzo Dobrze!! wpierw fota wykończyłą agentów a teraz sama upadnie !!!

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane