• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Baza promowa i Polferries na sprzedaż

Wioletta Kakowska-Mehring
12 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star
Prom pasażersko-samochodowy  "Scandinavia" wchodzi do portu w Gdańsku. Prom pasażersko-samochodowy  "Scandinavia" wchodzi do portu w Gdańsku.

Resort skarbu znów chce sprzedać Polską Żeglugę Bałtycką. We wtorek na stronie internetowej ministerstwa ukazało się ogłoszenie. Jest to już trzeci próba sprzedaży kołobrzeskiego armatora, znanego bardziej jako marka Polferries, a mieszkańcom Trójmiasta kojarzącego się z promami "Scandinavia" i "Baltivia" pływającymi na linii Gdańsk - Nynäshamn w Szwecji.



Resort skarbu wystosował zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia akcji spółki PŻB. Termin składania pisemnych odpowiedzi upływa 22 sierpnia tego roku. "Resort zaprasza do nabycia maksymalnie pakietu 9 516 230 sztuk akcji imiennych zwykłych o wartości nominalnej 10 zł każda, w tym 4 916 230 sztuk akcji imiennych zwykłych serii A, 2 100 000 sztuk akcji imiennych zwykłych serii B oraz 2 500 000 sztuk akcji imiennych zwykłych serii C, należących do Skarbu Państwa, stanowiących 91,64 proc. kapitału zakładowego spółki PŻB" - głosi komunikat.

Do Skarbu Państwa należy 100 proc. akcji PŻB. Uprawnionym pracownikom przysługuje prawo do 15 proc. walorów przedsiębiorstwa. Negocjacje z inwestorami mają dotyczyć głównie ceny za sprzedawany pakiet akcji.

Polska Żegluga Bałtycka przewozi promami ładunki, kontenery, samochody i prowadzi również przewozy pasażerskie. Spółka obsługuje połączenia promowe pomiędzy Polską i Szwecją. Zajmuje się również organizacją wyjazdów turystycznych, m.in. do Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii oraz pobytów wypoczynkowych. Jest właścicielem m.in. bazy promowej w Gdańsku, portu handlowego w Kołobrzegu oraz sieci Morskich Biur Podróży.

To już trzecia próba sprzedaży przedsiębiorstwa. Podczas ostatniej blisko kupna był duński armator DFDS. Prywatyzacja zakończyła się jednak fiaskiem, a Ministerstwo Skarbu Państwa nie wyjaśniło przyczyn przerwania procesu sprzedaży. PŻB pilnie potrzebuje prywatyzacji, ponieważ firma nie ma pieniędzy na odnowienie floty.

Ostatnio mówiło się, że potencjalnym nabywcą mogłaby być szwedzka Stena Line. - Nie jesteśmy zainteresowani kupnem PŻB. Na razie jesteśmy zaangażowani w działania w innych obszarach. Ostatnio wprowadziliśmy dwa nowe statki na linii Gdynia - Karlskrona - powiedziała jednak Agnieszka Zembrzycka - Kwiatkowska, rzecznik Stena Line Polska Sp. z o.o.

Polska Żegluga Bałtycka powołana została do życia 31 stycznia 1976 roku, jako wielozakładowe przedsiębiorstwo morskie, które miało zajmować się przewozami pasażersko - turystycznymi na morzu, usługami hotelowo - gastronomicznymi, turystycznymi i rozrywkowymi, morską, przybrzeżną i śródlądową żeglugą towarową, przeładunkami w małych portach morskich w Kołobrzegu, Darłowie, Ustce, Łebie, obsługą agencyjną przedstawionych powyżej zadań, a także działalnością budowlaną i remontową.

Firma przez 35 lat swojej działalności PŻB eksploatowała wiele promów, na wielu liniach, m.in. "Gryf", "Wilanów", "Skandynawię, "Pomeranię", "Silesię" czy "Rogalin". W szczytowym okresie rozwoju linii promowych PŻB, czyli w 1989 roku, firma eksploatowała linie: Świnoujście - Ystad, Świnoujście - Kopenhaga, Gdańsk - Nynäshamn, Gdańsk - Helsinki, Świnoujście - Travemunde, Travemunde - Gdańsk - Ryga, Travemunde - Ronne oraz Helsinki - Visby. W styczniu 1990r. zostaje zmieniony port docelowy Nynäshamn na Oxelosund. W tym też roku promy PŻB przewożą rekordową ilość 655 617 pasażerów, 145 003 samochodów osobowych, 21703 pojazdów ciężarowych.

Dziś PŻB dysponuje jedynie trzema jednostkami pasażersko-samochodowymi obsługującymi linie promowe pomiędzy Polską a Skandynawią: m/f "Scandinavia" i m/v "Baltivia" na linii Gdańsk - Nynäshamn w Szwecji oraz m/f "Wawel" na linii Świnoujście - Ystad w Szwecji. Armator niedawno sprzedał prom "Pomerania", który kursował na linii do Kopenhagi, zwolniono też z pracy około 50 pracowników lądowych. Marynarze zatrudnieni w PŻB musieli przejść na kontrakty. Dziś w PŻB pracuje 480 osób.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

  • Polferries Gdańsk, mjr. Henryka Sucharskiego 70

Opinie (44) 2 zablokowane

  • Haha

    Nie bedzie niemiec plul nam w twarz i dzieci nam germanil...

    • 0 1

  • Polski komplex

    Zalosne sa te komentarze ...nie macie zielonego pojecia co sie dzieje,kto wykupi i jakie pozytywne skutki z tego beda...a plujecie tylko jakims chorym kompleksrm oszukanego polaka.zal doslownie!zero myslenia i to wlasnie przez takich jak wy -wPolsce bieda i ubostwo bo nie potraficie myslec.

    • 0 2

  • (1)

    i dobrze, rupiecie trzeba sprzedawać )
    rozumiem, ze chca kupic nowa jednostke ?

    • 2 8

    • czytaj dokładnie

      Czytaj dokładnie.....sprzedają całą spółkę.....a nie pojedyńcze promy....

      • 0 0

  • (3)

    a ja polecam wycieczkę polfferisem Pomerania ze Świnoujścia na Bornholm i z powrotem

    • 9 1

    • Sprzedana....i to od jakiegoś roku......

      • 0 0

    • Pomerania juz sprzedana:)

      • 0 0

    • tylko po co z powrotem?

      .

      • 2 0

  • A czemu nie wystawić na giełdzie?

    Żeby akcje mogli kupić też Polacy?

    • 1 1

  • ratując polskiego armatora

    chciałbym kupić 1000 akcji

    • 1 0

  • no to sie zaczyna rozprzedawanie teog co jeszcze ma wartosc (3)

    brawo brawo

    • 19 8

    • nie zaczyna, tylkojuż się kończy...

      • 1 0

    • obyś na tym musiał pływać

      Co za to durne gadanie? PŻB powstało z myślą o sowieckich desantach na Skandynawię i tak ta firma cały czas funkcjonuje.

      • 1 2

    • jaką to ma wartość?

      nikt nie chce kupić, statki się starzeją, związki zawodowe rządzą.

      • 3 1

  • Taaa najlepiej sprzedac cala Polske (3)

    • 18 11

    • a co wolisz żeby matoły dalej traciły pieniadze,twoje pieniadze (2)

      zarzad,dyrekcja bierze konkretna kase za nic nie robienie w takich panstwowych trupach,ewentualnie jest zmieniana z kazdymi wyborami.
      Ja rozumiem ze tesknisz za komuną ale pomyśl troche i nie cytuj durnego Radia Maryja

      • 4 1

      • Każdy kto krytykuje wyprzedaż Polski za czapkę śliwek tęskni za komuną i słucha Radia ? (1)

        • 1 3

        • za czapke śliwek

          nie za czapke śliwek debilu tylko za ponad 95mln zł ("9 516 230 sztuk akcji imiennych zwykłych o wartości nominalnej 10 zł każda"). czytanie tekstu ze zrozumieniem sie kłania. jak masz tyle to możesz kupić i zarządzać po swojemu. jak nie masz to poproś tadzia - on ma na pewno

          • 0 0

  • sprzedać i zamknąć tą linię (1)

    w ramach naszej metropolii niepotrzebna jest konkurencja dla połączenia Gdynia - Karlskrona.

    • 1 2

    • Z Gdyni promy kursują na wieś

      Z Gdańska też na wieś ale odległą 50km od Sztokholmu

      • 3 2

  • polsce się nic nie opłaca

    w lutym w gsr był naprawiany francuski państwowy prom 4 silniki główne wszystkie części były nowe choć te używane mieściły się w normach im się opłaca bo to ma pływać i zarabiać a nie jak nasze złomy Baltivia ma właśnie remontowany jeden silnik części zdemontowane to złomy ale u polaka jeszcze popracują i są montowane

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy....

Najczęściej czytane