• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Boom na auta z kratką

erka
18 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

W branży motoryzacyjnej i leasingowej druga połowa 2010 roku upłynęła pod hasłem "auto z kratką". Od 1 stycznia 2011 roku te samochody zniknęły z oferty salonów samochodowych, podobnie jak i odliczanie od nich pełnego podatku VAT. Zapowiedź likwidacji pełnego odliczenia VAT spowodowała lawinę zamówień na "kratki", co przełożyło się również na bardzo dobre wyniki firm leasingowych w segmencie pojazdów.



Na "boom kratkowy" miała wpływ nie tylko zapowiadana zmiana w odliczaniu VAT, ale także promocje organizowane przez firmy leasingowe. Od początku 2011 r. takich akcji jest zdecydowanie mniej. Prezydent RP podpisał nowelizację ustawy o VAT i transporcie drogowym w połowie grudnia 2010 roku w rekordowym tempie, bo zaledwie miesiąc od początku prac Sejmu nad projektem. Tym samym od 1 stycznia 2011 roku, przez kolejne dwa lata, ograniczona możliwość odliczenia pełnego VAT od zakupu czy leasingu jak również brak odliczenia VAT-u od paliwa dotyczyć będzie nie tylko samochodów osobowych, ale również wykorzystywanych w działalności gospodarczej małych samochodów dostawczych, czyli aut z kratką.

Od zakupu lub leasingu tych pojazdów przedsiębiorca odliczy teraz 60 proc. VAT ujęte w fakturze, ale nie więcej niż 6 tys. zł, a od paliwa w ogóle nie przysługuje odliczenie VAT-u. Zatem po "odwilży" będącej efektem wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Magoora, krąg pojazdów których dotyczą mniej korzystne warunki finansowe eksploatacji znów uległ rozszerzeniu.

- Zarówno przedsiębiorcy, jak i firmy leasingowe tkwiły w niepewności do ostatniej chwili, ale choć wydawało się to prawie niemożliwe, rząd zdążył przed końcem roku. Absolutnie nie oznacza to, że kwestia odliczeń VAT od aut firmowych została rozwiązana ostatecznie i kompleksowo. Niewykluczone, że po dwuletnim urlopie kratki wrócą i znowu będziemy dyskutować na ten temat - mówi Mariusz Włodarczyk, członek zarządu BZ WBK Leasing.

Eksperci zwracają także uwagę na inne kwestie związane z wykorzystaniem samochodów w działalności gospodarczej, które nie są wystarczająco jasno określone przepisami podatkowymi.

- Chodzi m.in. o wykorzystanie samochodów osobowych w działalności gospodarczej, do zakupu których, jak uważamy, Państwo powinno zachęcać poprzez zwolnienie z VAT-u lub problem wykorzystania aut firmowych do celów prywatnych. Przez ciągłe zmiany prawa i jego nieścisłość przedsiębiorcom trudno jest planować swoją działalność w terminie dłuższym niż jeden rok - mówi Włodarczyk.

Jedno jest pewne: aby umowy leasingu zawarte do końca 2010 r. dotyczące samochodów z kratką dawały prawo do pełnego odliczenia VAT z rat leasingowych, muszą być zarejestrowane przez leasingobiorcę w urzędzie skarbowym do końca stycznia 2011 r. Klienci firm leasingowych muszą o tym pamiętać, w przeciwnym razie boom na kratki z końca ubiegłego roku będzie korzystny dla fiskusa, a nie dla firm.
erka

Opinie (34) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Szkoda, że nie można odliczyć od podatku

    mieszkań przy zakupie w leasing. Urzędnicy skarbowi by chodzili po mieszkaniach i sprawdzali, czy są kratki w oknach ;)

    • 25 1

  • Jak widzę samochód z kratką w kolorze niebieskim lub białym ewentualnie srebrnym to (15)

    współczuje właściecielowi bo albo bidulek przedstawiciel handlowy (tzn menager oczywiscie) albo prowadzi działalność gospodarczą a głównym i jedynym majątkiem firmy jest samochód w leasing'u który do tego jest zazwyczaj zbędny w takiej jednoosobowej działalnoscii. Te samochody mają najczęściej biały lub granatowy lakier bo jest najtańszy lub jeśli ktoś zaszalał to srebrny bo łatwiej sprzedać. No i najczesciej są to autka których żaden emeryt sie nie powstydzi czyli poczynając od skody octavii poprzez forda focusa opla corsa a na wszelakich kijach i innych renault meganach kończąc.
    Śmieszno i dziwno wygląda samochód typu renault megane czy opel corsa z kratą. A gdy obcokrajowcowi sie tłumaczy że to cieżarówka to tylko z grzeczności stara sie zachować powage aby nie obrazic tubylców.
    Kilka razy widziałem lanserów w skodach czy innych koreancach nawet w sopocie

    • 16 22

    • te director nie bądź taki cwaniak gapa

      • 2 3

    • (4)

      Jak chłopcy ze wsi (lub podgrodzia miasta) dostana auto do sprzedawania chrupek (a po godzianch panne na zabawe zabrać), a do tego nie muszą za niego płacić i nawet paliwo jest za free, to jakby pana boga za nogi złapali. Wtedy to takiej kratki w ogóle się nie widzi - jej nie ma w swiadomości. Jest czysty luksus, wszystko za free i gumiaków nie trzeba nosić.Za takie rzeczy dobrodzieja się w ręke całuje...
      Pańszczyźniana natura zwycieża

      • 13 4

      • a kozacy z miasta, śmigają starszymi od siebie terenówkami (3)

        w pełnym rynsztunku, że Hołek, w Chile nie ma tyle sprzętu na plecach.

        • 10 2

        • (2)

          Już samo posługiwanie się rzeczownikiem"kozak" wskazuje na wieś lub podgrodzie. Poza tym starsza terenówka jest lepsza niż nowsza terenówka, a to że czasem trzeba wydać tyle ile wart niejeden golf na naprawę to inna sprawa...

          • 0 1

          • Rozumiem, że korzenie Twoich przodków z czworaków... (1)

            tak mocno zapadły Ci w pamięć, że przprowadzka do Gdańska w drugim pokoleniu jest powodem do dumy. Jeżeli Wrzeszcz jest podgrodziem lub wsią :) Tak dla przypomnienia, artykuł jest o samochodach z kratką, a nie o VW i golfach, z drugiej strony to rodzaj natręctwa - uważaj na golfy w lodówce, one na światłach ciągle jeżdżą ;)

            • 1 0

            • To nie chodzi o korzenie

              a raczej o ewolucję mentalności. Ta niestety nadal często ma z kolei swoje korzenie w pańszczyźnie i zaborach. Zachowała się ona głównie w zasciankach naszego kraju. Najlepeij to widać po elektoracie PiS.
              Natomiast VW golf obecnie jest takim swoistym motoryzacyjnym odbiciem wspomaniej mentalności...

              • 1 1

    • Te, bakcyl (4)

      A szejkowie w emiratach zamawiają custom'owe Ferrari w białym kolorze, bo to najtańszy lakier... Umyj ząbki, paciorek i spać.

      • 4 3

      • Te zbyny ty ale z ciebie cfaniak w customowym białym oplu :-) (3)

        jakbys yntelygencie posiedział na pustyni od 11 do 13 w czarnym aucie to tez bys chciał customowe białe

        • 4 2

        • Czyli..

          .. im dalej na północ tym biały lakier jest bardziej oznaką biedy?

          • 5 0

        • (1)

          chyba nie wiesz co oznacza słowo "klimatyzacja"

          • 2 1

          • chyba nigdy nie siedziałes w samochodzie

            treba być ostatnim idiotą aby mieszkając w kraju gdzie srednia temperatura w dzień to 35 stopni C kupić czarne auto oczywiście z klimatyzacja bo bez juz chyba nie ma poza autami z kratka :-)
            Trzeba być narwanym biedakiem lub posiadaczem myjni aby w kraju w którym przez 200 dni w roku jest błoto na ulicach kupić białe auto.

            • 2 2

    • Dlaczego wiekszosc aut flotowych (1)

      W Trojmiescie ma blachy WI badz PO?

      • 3 0

      • bo leasingodawca ma tam siedzibę. Przy niektórych rodzajach leasingu przedmiot (np. samochód) zostaje własnością leasingodawcy i on wpisany jest w dowód rejestracyjny, a firma tylko korzysta.

        • 2 0

    • Lepiej trajbimbajem jeździć ? Tatuś sponsor ? Zapracuj sobie, a dopiero potem komentuj.

      Gdyby nie przedstawiciele, to byś chłopczyku nie mógł w biedrze czy żabie kupić doładowania do swojego slimplusa. Szanuj ludzi, to i Ciebie będą szanować.

      • 4 1

    • powiem krótko

      pupek

      • 1 1

  • Jak nisko trzeba upasc (1)

    Aby wykonywac zawod domokrazcy i jezdzic z zielona kurka na masce?

    • 6 5

    • do kierowcy

      ...nisko trzeba upaśc zeby kraśc i nie doceniac ludzkiej pracy. Nie masz pracy to łapiesz sie wszystkiego, zeby utrzymac dom i rodzine. Zgorszył mnie twoj komentarz...

      • 8 4

  • ZE CO?,ZE MOZNA KUPIC NIEBIESKA NYSE-SUKE Z DEMOBILU I TO JEST TRENDY?

    • 7 1

  • po.ebany kraj...

    ....zawsze cale zycie trzeba kombinowac jakies kratki g*wna wynalazki nikt w tym psychiatryku nie wpadl na pomysl ze wiecej ludzi by kupilo nowe wymazone auto gdyby po prostu bylo w ludzkiej cenie ..............

    • 11 1

  • ZANIM SIE NIE ZGODZICIE Z MOJĄ OPINIĄ, TO NA POCZĄTEK PRZERZYTAJCIE. (2)

    Nadchodzące miesiące okażą się decydujące w sprawie odliczenia podatku VAT od nowo nabywanych samochodów. Warto pospieszyć się z decyzją o kupnie i oszczędności dochodzącej nawet do 40% wartości samochodu, szansa bowiem może się nie powtórzyć przez co najmniej kilka lat.

    Od czasu pamiętnego wyroku w sprawie Magoora (sygn. C-414/07) przedsiębiorcy korzystać mogą z dobrodziejstwa 100 proc. odliczenia podatku VAT od samochodów, dla których prawo takie przysługiwało do 30 kwietnia 2004 r. (samochody inne niż osobowe - z kratką) oraz we wszelkich przypadkach, gdy przepisy wprowadzane po tej dacie nie spowodowały ograniczenia takiego prawa. Mogą oni również korzystać z odliczenia VAT w przypadku, gdy przepisy poakcesyjne były dla nich korzystniejsze niż te przed akcesją (np. odliczenie po akcesji na podstawie wzoru Lisaka, odliczenie 50% nie więcej niż 5000 zł w przypadku samochodów osobowych zmienione na 60% nie więcej niż 6000 tys. zł). Przedsiębiorca swobodnie może zatem decydować, czy skorzysta z nabycia samochodu „z kratką” czy też samochodu osobowego. W obu przypadkach zastosowanie znajdzie najkorzystniejszy dla niego przepis ustawy o podatku VAT.

    Interesy Skarbu Państwa oraz przedsiębiorców różnią się niestety. Prawo do odliczenia podatku VAT to strata dla budżetu państwa, stąd też bardzo szybka reakcja ze strony Ministerstwa Finansów na wyrok ETS. Strona polska złożyła wniosek do Komisji Europejskiej o uzyskanie derogacji (pozwolenia na uchylenie zasady ogólnej) i na stosowanie szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust.1 lit. a) oraz art. 168 dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006r. str. 1, z późn. zm.) w zakresie ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego od pojazdów samochodowych nią objętych oraz braku konieczności rozliczania podatku od towarów i usług w przypadku wykorzystywania tych pojazdów do celów prywatnych.

    Na oficjalnej stronie Komisji Europejskiej pojawił się projekt decyzji (http://ec.europa.eu/geninfo/query/resultaction.jsp?page=1) umożliwiającej Polsce kolejną, tym razem niekorzystną dla podatników zmianę prawa zgodną z powyższym wnioskiem. Dla swej skuteczności decyzja musi jednak przyjąć ostateczną formę legislacyjną (obecnie jest to projekt decyzji) oraz zostać wprowadzona do porządku prawnego w Rzeczypospolitej.

    Decyzja Komisji obowiązywać będzie najkrócej dwa lata (do końca 2012 r.) i spowoduje wprowadzenie w ustawie o podatku od towarów i usług ograniczenia w prawie do odliczenia podatku VAT od samochodów i paliwa do nich. Przyjęte rozwiązanie, w myśl ministerialnych założeń projektu zmian ustawy opublikowanego na stronie Ministerstwa Finansów (http://mf.gov.pl/) zakłada prawo do odliczenia:

    1. „do 60 % kwoty podatku naliczonego - nie więcej jednak niż 6000 zł, z tytułu nabycia, w tym wewnątrzwspólnotowego, oraz importu pojazdów samochodowych, nabycia usług, zgodnie z umową najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, których przedmiotem są pojazdy samochodowe, inne niż osobowe, o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg i dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczajacej 3,5 tony, z wyjątkiem pojazdów, które co do zasady przeznaczone są do działalności gospodarczej czyli wyłącznie:

    - samochodów, które są przedmiotem odprzedaży lub oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i używane są do tych celów przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy,

    - pojazdów, które w oparciu o kryteria określone w art. 86 ust. 4 pkt 1 – 4 ustawy o VAT, pozwalają uznać je za pojazdy służące zasadniczo do przewozu ładunków (chodzi w tym przypadku o samochody przystosowane do takiego przewozu, np. typu wielozadaniowe, van, z otwartą częścią do przewozu ładunków, przyp. autora),

    - pojazdów specjalnego przeznaczenia (np. pomoc drogowa, ładowarka, pojazd pogrzebowy), określonych w art. 86 ust. 4 pkt 5 ustawy o ptu,

    - pojazdów, które konstrukcyjnie przeznaczone są do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą.

    2. Zakłada prawo do zwolnienia od podatku od towarów i usług dla usług polegających na wykorzystywaniu przez podatnika VAT pojazdu samochodowego objętego ograniczeniem, odliczenia na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością, co stanowiłoby ułatwienie dla podatników (np. w zakresie prowadzenia ewidencji), gdyż uwolniłoby ich od określania jednostkowego wykorzystania pojazdu do celów związanych z działalnością gospodarczą, jak i nie służących tej działalności”. (źródło: MF) Dla podatników proponowane i wprowadzane prawdopodobnie od 1 stycznia 2011 roku rozwiązanie spowoduje koniec zakupów samochodów z kratką (samochodów homologowanych jako ciężarowe w celu uzyskania odliczenia pełnego).

    Podatnicy którzy nabyli samochody z kratką i odliczyli pełen VAT, nie będą musieli dokonywać korekty takiego odliczenia. Korzystają oni z zasady praw nabytych, zmiana nie wpłynie na uzyskane prawo. Utracą oni natomiast prawo do odliczania VAT od paliwa (tu decydować będzie prawo obowiązujące w chwili nabycia paliwa, a nie w chwili nabycia pojazdu).

    Podatnicy, którzy wahają się z decyzją o nabyciu samochodu do przedsiębiorstwa powinni przyspieszyć swoją decyzję. Oszczędność może sięgnąć 40% kwoty odliczenia VAT (teraz możemy odliczać 100%, po 1 stycznia tylko 60%, czyli różnica wyniesie 40%), a zatem zakupy do 1 stycznia 2011 r. dają oszczędność: 22% odliczenia VAT x 40% różnicy, czyli - nie mniej niż 9% ceny nabywanego samochodu a sięgającą nawet całych 40%.

    Przykład:

    Przy założeniu, że zakup nowego samochodu z kratką to koszt 200 tys. zł netto, podatek VAT podlegający odliczeniu to 44 tys zł. Po wejściu w życie zmian – odliczenie to możliwe będzie wyłącznie w kwocie 60% nie więcej niż 6000 tys. zł, czyli faktycznie tylko 6 tys zł. Różnica wyniesie 38 tys. zł!

    Podatnicy, którzy obecnie posiadają samochód z kratką, po wprowadzeniu zmian znów staną przed dylematem, czy jej demontaż spowoduje utratę wstecznie prawa odliczenia VAT (biorąc pod uwagę dotychczasowe orzecznictwo odpowiedź jest negatywna – prawo odliczenia nie zostanie wstecznie cofnięte, a prawo do odliczenia VAT od paliwa i tak by nie przysługiwało). Pozostaje tylko kwestia, czy za dwa lata taki demontaż nie okaże się niekorzystny dla nich, ponieważ po 2012 r. prawo do odliczenia VAT od paliwa może powrócić, a powtórna instalacja kratki w samochodzie może okazać się problematyczna.

    Inną kwestią jest brak samego projektu zmian ustawy. Założenia projektu posługują się następującym sformułowaniem w zakresie prawa do odliczenia: „których przedmiotem są pojazdy samochodowe, inne niż osobowe, o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg i dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczajacej 3,5 tony”. W tym brzmieniu ograniczenie nie dotyczy w ogóle samochodów osobowych. Na ostateczne brzmienie zmian nie będziemy musieli z pewnością długo czekać.

    • 3 0

    • malutkie sprostowanie tekstu dotyczacego podatku vat od stycznia 2011r - od 01-01-2011 podatek vat bedzie wynosil 23%

      • 1 0

    • nie zgadzam sie

      • 0 0

  • STRIKE

    KONIEC Z SAMOCHODAMI Z KRATKĄ! KONIEC Z SAMOCHODAMI Z KRATKĄ!
    KONIEC Z SAMOCHODAMI Z KRATKĄ! KONIEC Z SAMOCHODAMI Z KRATKĄ!

    • 3 1

  • Ktos mi wyjasni o co teraz chodzi???? (2)

    Znaczy, ze teraz nie bedzie mozna kupic fury z kratka? Czyli jak ktos ma firme i chce miec auto z kratka to musi sobie kupic pick upa a nie BMW 545i?? Super przepis, podoba mi sie. Koniec lansu w Sopoćku.

    • 1 2

    • Uważasz że wtedy ktoś sobie nie kupi? (1)

      Czyli stać go tylko dlatego na to BMW ponieważ może OSZCZĘDZIĆ na VAT? Raczej wątpię. Tak czy siak kupi takie BMW tylko poprostu wyjdzie mu drożej. Twoim tokiem rozumowania jak ktoś ma dużo kasy (bo tyle trzeba mieć żeby kupić takie BMW) to nie musi oszczędzać i szanować swoich zarobionych pieniędzy tylko roz.......ać na lewo i prawo.

      • 1 1

      • Tylko biedak kombinuje jak kogos stac to kupi auto bez kratek i kombinacji

        a biedak kupi najtanszy model z kratka

        • 0 1

  • "Socjalizm jest to ustrój, w którym bohatersko pokonuje się trudności

    nieznane w żadnym innym ustroju!" (Stefan Kisielewski)

    Do sprawy kratki ten cytat pasuje jak żaden inny.
    Otóż w naszym bohaterskim ustroju, klasą pracującą miast i wsi sa ci którzy kopią wągiel pod ziemią, następnie te wągiel wożą, ostatecznie wożą piach i żwir na budowę stadionu im Budynia itd. W ostateczności ci którzy wożą piwo i chipsy.

    Mam proste pytanie- po jaki grzyb samochód ciężarowy prawnikowi/ lekarzowi /inżynierowi / czy nawet sprzedawcy produktów bankowych ew pani prowadzącej rytmikę w kilku przedszkolach?

    Dla nich wszystkich samochód jest narzędziem pracy. Dlaczego do ciężkiej cholery nie mogą normalnie odliczać VAT (jeśli sa jego płatnikami) od pojazdów osobowych?

    Dlaczego wyjeżdżając autem z cholerna kratką za granicę narażamy się na to, że złośliwie przekierują nas na pas którym stoją TIRy (teraz problem jest mniejszy ale się zdarza)

    Wiwat rządzący i wiwat Unia Socjalistycznych Republik Europejskich.

    Ja proponuję w ramach walki z kryzysem w ogóle zawiesić możliwość odliczania VATu od wszystkiego.

    • 6 1

  • Opinia wyróżniona

    kratka

    i tak jak pyta 'kierowca bombowca' tak i ja pytam: dlaczego nie mogę traktować swojego auta osobowego, które jest w mojej firmie zródłem oraz narzędziem dochodu jako urządzenia i odliczać podatku, w tym przypadku np: VAT'u od paliwa?? dla mnie jest to największa składowa strat jakie ponoszę podczas pracy!!!
    pytam się grzecznie...
    skoro górnik mo odliczyć sobie ułamany kilof, budowlaniec zepsutą betoniarkę, a stomatolog zużyte wiertło diamentowe, to dlaczego ja nie mogę paliwa?? nasi gromowładcy widać zrobią wszystko, by odebrać jak najwięcej i jak najszybciej cokolwiek z naszych ciężko zarobionych pieniędzy. sami sobie kieszenie napychają śmiejąc się nam w oczy. TAK!! zgadza się - głosowaliśmy na Nich i to Oni mieli nas reprezentować i dbać o nas. ale czy tak to miało wyglądać?! raczej NIE!!!!
    pozdrawiam wszystkich cierpliwych.

    • 3 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Menedżer, ekspert w zakresie finansów i rachunkowości oraz podatków. Laureatka plebiscytu Kobieta Sukcesu 2017 roku. Plebiscyt organizowany od 1995 r., w którym wyróżniane są kobiety które odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach życia. Organizatorem jest Konwencja Przedsiębiorców Województwa Pomorskiego, a patronat honorowy sprawuje Marszałek Województwa Pomorskiego...

Najczęściej czytane