- 1 Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach (69 opinii)
- 2 Terminal agro. Postępowanie odwołano, aby ogłosić nowe (59 opinii)
- 3 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (76 opinii)
- 4 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (115 opinii)
- 5 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (78 opinii)
- 6 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (252 opinie)
W "zbożowym" bez zmian do czasu zakończenia nowego przetargu
Jeszcze w maju ma zostać ogłoszony kolejny przetarg na terminal zbożowy w Porcie Gdynia. Rozstrzygnięcie spodziewane jest do końca roku, a do tego czasu w terminalu operatorem pozostanie dotychczasowy dzierżawca. Tymczasem konsorcjum związane z grupami Viterra i Copenhagen Merchants oprotestowało decyzję o unieważnieniu przetargu.
Jak poinformowaliśmy pod koniec kwietnia, władze Portu Gdynia podjęły decyzję o unieważnieniu postępowania przetargowego na dzierżawę terminalu zbożowego.
- Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA, działając w postępowaniu na dzierżawę terminalu zbożowego w Porcie Gdynia jako wydzierżawiający, na podstawie rozdziału XXIII pkt 1) specyfikacji postępowania podjął 25 kwietnia 2024 r. uchwałę o unieważnieniu tego postępowania - poinformowało biuro prasowe Portu Gdynia.
Unieważniono przetarg na terminal zbożowy w Porcie Gdynia
W jakiej formule będzie funkcjonował terminal do czasu ogłoszenia i przeprowadzenia kolejnego postępowania oraz kiedy zostanie ono ogłoszone?
- Jednocześnie zapadła decyzja o ogłoszeniu, w maju bieżącego roku, nowego przetargu na 30-letnią dzierżawę terminalu zbożowego. Do czasu rozstrzygnięcia nowego postępowania przetargowego nadal obowiązuje współpraca z dotychczasowym operatorem Mondry Sp. z o.o. Spodziewane rozstrzygniecie nowego przetargu powinno nastąpić do 31 grudnia 2024 r. - poinformowało biuro prasowe Portu Gdynia.
Przypomnijmy: w październiku 2022 r. ogłoszono przetarg na dzierżawę nabrzeży po Bałtyckim Terminalu Zbożowym. Zgłosiło się czterech chętnych: obecny tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry, razem z przedsiębiorstwem Chemirolem oraz Agrolokiem, dystrybutorem płodów rolnych, OT Port Gdynia, czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni, Szczecin Bulk Terminal, który złożył ofertę razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera, oraz gdyńskie firmy Speed, Astar i NTA wraz z Tridente z Warszawy.
Po 30 latach idzie na "żyletki". Zbożowy czeka na zmiany
W wyniku postępowania w listopadzie 2023 r. m.in. zarząd Portu Gdynia za najkorzystniejszą uznał ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal. Za tym podmiotem stoją światowi potentaci na rynku, czyli holenderska Viterra i duński Copenhagen Merchants.
Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem
Po tej decyzji pojawiły się głosy, że "oddajemy" terminal w ręce monopolisty, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce, a to zagraża równowadze rynkowej. Apelowały organizacje rolnicze. Sprawa stanęła nawet na kilku komisjach sejmowych. Ostatecznie minister infrastruktury nie wyraził zgody na oddanie nieruchomości w dzierżawę podmiotowi wskazanemu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA.
Poprzedni zarząd portu bronił swojej decyzji i wyboru zwycięzcy. Po zmianach, czyli wyłonieniu nowych władz, port zmienił zdanie i przetarg unieważniono. Chyba nie da się ukryć, że... pod naciskiem.
Komisja i resort chcą unieważnienia przetargu na Terminal Zbożowy
Jednak zwycięzcy poprzedniego postępowania wcale nie mają zamiaru rezygnować. Jak podał Puls Biznesu, konsorcjum związane z grupami Viterra i Copenhagen Merchants oprotestowało decyzję o unieważnieniu i rozważa "dalsze kroki prawne przeciwko zamawiającemu". Już złożono skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, dotyczącą odmowy udzielenia zgody na dzierżawę. Przedstawiciele konsorcjum Viterry i Copenhagen Merchants zwracają uwagę na dokonywane w trakcie przetargu zmiany w specyfikacji i na liście ofertowej, które - ich zdaniem - mogą świadczyć o próbie wyeliminowania ich z gry.
Jak twierdzą, w sierpniu 2023 r. port zmienił warunki przetargu, umożliwiając sobie wybór oferenta z drugiego miejsca w razie braku możliwości podpisania umowy z numerem jeden. Zmieniła się także kolejność lokat, po ocenie części opisowej oferty Mondry wskoczyło z czwartego miejsca na drugie, Speed spadł na trzecie, a OT Port Gdynia - na czwarte.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-05-10 09:15
Skoro tak się biją o terminal (1)
To chyba najlepszy prognostyk, by wybudować kolejny.
- 19 2
-
2024-05-10 20:58
w Porcie Gdynia są już 4!! zajmujące się zbożem
Stary "Bałtycki Terminal Zbożowy" z którego "uciekł" poprzedni prezesik "złote usta"(bo związki miały go na taczce wywieźć), okazał się dochodowy kiedy jest mądrze zarządzany (nazwa mondry jak najbardziej na miejscu). Tylko że mondry robi rekord nabrzeża a HES robi rekord "bałtyku" !!!!
Peło Wam tego nie powie - ani mistrz Kołodziejczak - od dawna najlepszy wynik w Gdyni robi HES!!!! BRAWA!!!- 3 0
-
2024-05-17 07:45
Port żyje z dzierżawy.
Powinien wybrać dzierżawcę, który oferuje najwięcej. Cwaniaki pod każdą flagą kombinują ograbić spółkę niższą dzierżawą. Milion mniej miesięcznie to 12mlnx30lat=360mln w prywatnej kieszeni, bez waloryzacji! Oto idzie gra.
- 0 0
-
2024-05-10 21:00
"Bałtycki Terminal Zbożowy" z którego "uciekł" poprzedni prezesik "złote usta"(bo związki miały go na taczce wywieźć ale Pani W go najbardziej "uwielbia cytować"), okazał się dochodowy kiedy jest mądrze zarządzany (nazwa mondry jak najbardziej na miejscu). Tylko że mondry robi rekord nabrzeża a HES robi rekord "bałtyku" !!!!
Peło Wam tego nie powie - ani mistrz Kołodziejczak - od dawna najlepszy wynik w Gdyni robi HES!!!! BRAWA!!!- 9 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.