• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Burza mózgów w biznesie - bez ściemy

22 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Rozmowa z Wojciechem Radziwiłowiczem, konsultantem i trenerem Studio HR, który w dniach 15-16 grudnia poprowadzi szkolenie "Dobre bo twórcze. Jak skutecznie rozwiązywać problemy w biznesie".



Po co ludziom biznesu umiejętność prowadzenia burz mózgów?

Wojciech Radziwiłowicz, trener i konsultant Studio HR. Wojciech Radziwiłowicz, trener i konsultant Studio HR.
Innowacyjność oferty i sposobu funkcjonowania firmy są obecnie wskazywane jako jedne z warunków odniesienia przez nią rynkowego sukcesu. Fundamentem innowacji jest kreatywność, a więc zdolność ludzi do wykorzystania wyobraźni do rozwiązywania problemów - także biznesowych. Grupa to większa siła twórcza niż jednostka, a odpowiednio przeprowadzona burza mózgów to najbardziej skuteczny sposób poszukiwania odpowiedzi na wyzwania, którym chcemy stawić czoła. Innymi słowy: kto umie robić ze swoim zespołem dobre burze mózgów, ten częściej zbiera pomysły, których realizacja może uczynić jego biznes bardziej innowacyjnym.

Przecież burzę mózgów umie zorganizować każdy - siada kilka osób i coś wymyśla...

Pytanie - z jakim skutkiem? Wiele czynników może obniżać efektywność firmowych burz mózgów - naturalne zmęczenie pracowników, trudność z myślowym oderwaniem się na chwilę od bieżących obowiązków, obawy przed ocenami ze strony innych, presja czasu i oczekiwanie natychmiastowych rezultatów, krytykanctwo i narzekactwo niektórych osób, dominująca osobowość szefa, rutyna i przyzwyczajenie do tego jak jest, brak jasno określonego celu - co mamy wymyślić... Jałowe spotkania skutkują frustracją uczestników i ich nieufnością wobec kolejnych burz mózgów, budują zatem anty-innowacyjną kulturę organizacji. Co najważniejsze jednak, są bezzasadne ekonomicznie, bo wszyscy obecni tracą czas, za który się im płaci.

Jaka jest pańska recepta?

Wyposażam uczestników moich szkoleń w umiejętność zarówno aktywnego udziału, jak i prowadzenia produktywnych burz mózgów. Uczę, jak pokonywać psychologiczne bariery i w praktyce stosować techniki kreatywnego myślenia do tworzenia rozwiązań oryginalnych i skutecznych zarazem. Ludzie biznesu cenią swój czas i chcą szybko widzieć efekty, dlatego na warsztatach pracuję wyłącznie na sytuacjach problemowych zaproponowanych przez samych uczestników, tak, aby - oprócz nowej wiedzy i umiejętności - wynieśli z zajęć konkretne pomysły, jak poradzić sobie z wyzwaniami stojącymi przed nimi w bieżącej pracy zawodowej. Natura problemów klientów jest różna, więc ich rozwiązania wymyślamy różnymi metodami. Ważne, że te warsztaty są źródłem refleksji i inspiracji do wdrożenia od zaraz.

Czy to oznacza, że na szkoleniu powstają same dobre pomysły?

Nie wciskam kursantom ściemy, że po dwudniowym szkoleniu staną się bardziej twórczymi ludźmi i zamienią ołów w złoto. Gwarantuję natomiast, że nauczą się organizować burze mózgów pozwalające w krótkim czasie generować dużo pomysłów, a ponieważ ilość rodzi jakość, zapewne będą wśród nich naprawdę satysfakcjonujące rozwiązania. Dobra burza mózgów to początek drogi ku innowacji. Potem dużo zależy od konsekwencji i determinacji samego klienta, bo najlepszy pomysł to taki, który nie tylko jest nowy, świeży i ciekawy, ale też zostanie zrealizowany i zadziała.

Kogo zatem spotyka pan na swoich szkoleniach?

Ludzi, którzy w ramach swoich obowiązków muszą wymyślać nowe rozwiązania, menedżerów i specjalistów, osoby zarządzające projektami, procesami, produktami i zasobami ludzkimi, fachowców trudniących się marketingiem, reklamą, PR-em, rozwojem i sprzedażą, przedstawicieli rozmaitych branż, nie tylko tzw. kreatywnej. Dobre pomysły potrzebne są wszędzie.

Wojciech Radziwiłowicz - doświadczony konsultant i trener; z wykształcenia socjolog. Specjalizuje się w szkoleniach z zakresu kompetencji menedżerskich, treningach kreatywności i moderowaniu burz mózgów. Pracował dla klientów tak różnych jak m.in. Coca Cola, mBank, Starcom MediaVest, YES Biżuteria, Trefl, Arctic Paper czy MAC Edukacja. Realizuje również projekty finansowane z funduszy europejskich. W jego warsztatach wzięło udział już ponad 3 tys. dyrektorów, menedżerów, specjalistów, pedagogów, urzędników, a nawet więźniów. Pięć lat prowadził zajęcia w Instytucie Psychologii UG, był koordynatorem merytorycznym projektu edukacyjnego realizowanego dla Narodowego Banku Polskiego. Jest współtwórcą i honorowym prezesem fundacji organizującej pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej polską edycję konkursu twórczego rozwiązywania problemów dla młodzieży "Odyseja Umysłu". W dniach 15-16. grudnia poprowadzi szkolenie "Dobre, bo twórcze. Jak skutecznie rozwiązywać problemy w biznesie?" - więcej na www.studiohr.pl

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

  • Studio HR Gdańsk, Leona Droszyńskiego 8/11

Opinie (7) 8 zablokowanych

  • po takim szkoleniu to nasza gospodarka się rozpędzi, że ho ho

    ............

    • 7 3

  • "bez ściemy"

    wychodzenie z takim komunikatem używając takiego języka w tytule to pomyłka;

    • 2 7

  • ciekawy temat i dziedzina działalności (1)

    Osobiście uważam, że Polacy są bardzo kreatywni ale jednocześnie mocno przyblokowani różnymi aspektami. Dobrze, że ktoś stara się odblokowywać tę kreatywność. Obawiam się tylko, że i tak wszystko rozbija się o kasę.

    • 5 1

    • Tak, to prawda, sa przyblokowani. I tak, to prawda, ze ma to zwiazek z rynkiem pracy (w tym i kasa).

      • 1 0

  • poproście Rudego Kaszuba o rady

    aż dziw bierze jakie pomysły na uprzykrzanie życia przedsiębiorcom rodzą się po burzach mózgów w Warszaffce

    • 0 1

  • to działa... (1)

    byłem i wiem, reszta może sobie narzekać

    • 3 1

    • kiedy byłeś?

      jak to dopiero będzie,
      niezła ściema tak jak te całe szkolenia,pranie to jest ale kieszeni delikwentów

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane