• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Darmowe przeglądy, a nawet obiady. Tak pracodawcy zachęcają do jazdy rowerem

JPU
16 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Niektóre firmy promując jazdę rowerem oferuja pracownikom np. przeglądy serwisowe rowerów. Niektóre firmy promując jazdę rowerem oferuja pracownikom np. przeglądy serwisowe rowerów.

Poprawienie sprawności fizycznej, nastroju, poznawanie okolicy z innej perspektywy, unikanie korków oraz problemów z parkowaniem czy oszczędności - to tylko niektóre z czynników decydujących o wyborze roweru jako środka transportu do pracy. Zwolenników dwóch kółek z roku na rok przybywa. Zachęca do tego nie tylko coraz bardziej rozbudowana infrastruktura rowerowa, ale i pracodawcy

.

Czy dojeżdżasz rowerem do pracy?

Finansowanie przeglądów rowerów, tworzenie drużyn sportowych i firmowych rywalizacji, wspieranie akcji charytatywnych poprzez jazdę rowerem czy dodatkowe wynagrodzenie za regularne dojazdy rowerem do pracy - w taki sposób najczęściej pracodawcy firm, które mają swoje siedziby na terenie Trójmiasta, zachęcają pracowników do wyboru dwóch kółek. Zachętą może być też... darmowy obiad.

- Za każdy przyjazd rowerem pracownicy odbierają obiad w firmowym bistro. Dodatkowo, rowerzyści mogą liczyć na miejsca w monitorowanych i zadaszonych parkingach oraz szatnie i prysznice. Przy naszych biurowcach zapewniliśmy też stacje napraw z narzędziami, każdej wiosny organizujemy również bezpłatne przeglądy rowerów. Od jakiegoś czasu działa u nas Bike Team stworzony przez pracowników, którym zapewniamy profesjonalne stroje, wspieramy ich także we wspólnych startach w rajdach i zawodach rowerowych. Pomagamy również w organizacji wycieczek rowerowych, np. do Szwecji. W efekcie w sezonie rowerowym do pracy w Ergo Hestii dojeżdża w ten sposób aż 300 pracowników - mówi Dagmara Senda, zastępca dyrektora biura doboru i rozwoju kadr Ergo Hestii.

Biurowce i biura do wynajęcia



- Wiemy, że zachęcanie pracowników do korzystania z rowerów jako środka transportu, przynosi wymierne rezultaty, a my dodatkowo łączymy to z pomocą charytatywną. W naszej firmie mamy rozbudowany program benefitowy o nazwie EcoMode. Jego założeniem jest zachęcanie pracowników do zrezygnowania z codziennych dojazdów do pracy samochodem i zastępowanie ich alternatywnymi środkami transportu. Wybierając rower, komunikację miejską albo hulajnogę - nieważne jaki środek, byle niskoemisyjny - Dynatrace zrefunduje koszt dojazdu - opowiada z kolei Ewa Szczepkowska, head of people operations w Dynatrace Gdańsk Lab.
Od tego roku pracownicy Dynatrace mogą przekazać zebrane środki na wsparcie organizacji społecznych lub fundacji, które wcześniej wspólnie wybierają. W tym kwartale Dynatrace wspiera Fundację Dajemy Dzieciom Siłę i Pomorskie Hospicjum dla Dzieci.

Korporacja budowlana Doraco z kolei co roku bierze udział w gdańskim projekcie "Kręć kilometry dla Gdańska", a we wrześniu tego roku uruchomiła specjalny program dla pracowników "Akademia Zdrowia Doraco", który ma na celu aktywizowanie oraz integrację kadry poprzez podejmowanie w drużynach aktywności fizycznych.

Dynatrace stworzyło program Ecomode zachęcający do jazdy rowerem i wspierania w ten sposób akcji charytatywnych. Dynatrace stworzyło program Ecomode zachęcający do jazdy rowerem i wspierania w ten sposób akcji charytatywnych.

- Wszystkie działania są punktowane i zliczane w specjalnej aplikacji i na zakończenie półrocznej edycji programu drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów, zostanie nagrodzona. Oprócz aktywności zadeklarowanych przez drużyny, takich jak ćwiczenia z trenerem personalnym czy zajęcia na świeżym powietrzu, takie jak: jazda na rolkach, nordic walking itp., uczestnicy programu mogą zdobywać punkty właśnie za dojazdy do pracy rowerem, co zmotywowało wielu uczestników programu do korzystania z tego właśnie środka lokomocji - wyjaśnia Karol Zduńczyk, prezes zarządu korporacji budowlanej Doraco.
Rozwijanie rowerowych pasji wśród pracowników jest ważne także dla LPP, które kilka lat temu stworzyło LPP Team, czyli sekcję sportową obejmującą pasjonatów jazdy na rowerze, biegania i triathlonu, do której mogą zapisywać się pracownicy.

- W ten sposób chcemy motywować ich do aktywności sportowych i rozwijania osobistych pasji. Każdy członek sekcji otrzymuje od LPP bonus w postaci finansowania startów w zawodach rowerowych, biegowych i triathlonach. Rocznie w ten sposób sponsorujemy naszym pracownikom udział w ponad 100 imprezach sportowych - mówi Monika Wszeborowska, PR Manager z działu relacji zewnętrznych LPP.
Podobnie jak w Dynatrace czy Doraco, LPP zachęca także swoich pracowników do wspierania akcji charytatywnych za pomocą roweru. Od kilku lat regularnie organizują akcję "LPP Team for Kids", w ramach której wykręcone lub wybiegane przez pracowników kilometry są zamieniane przez pracodawcę na złotówki dla podopiecznych domów dziecka.

- Skala zainteresowania tym projektem zmotywowała nas także do zaangażowania pracowników LPP w inne tego typu projekty, takie jak: "Kręć Kilometry dla Gdańska" - akcję organizowaną przez miasto Gdańsk czy "Rowerem do pracy" - inicjatywę Krakowa. Obie propagują jazdę rowerem do pracy, w efekcie czego nasi pracownicy zebrali cenne nagrody - wyjaśnia Monika Wszeborowska.
W biurowcach znajdują się szatnie i prysznice dla osób dojeżdżających rowerami do pracy. W biurowcach znajdują się szatnie i prysznice dla osób dojeżdżających rowerami do pracy.

Niezależnie od prowadzonych akcji, każdemu pracownikowi LPP przysługuje dwa razy do roku przegląd serwisowy rowerów prywatnych, który jest opłacany przez pracodawcę. Z podobnego założenia wychodzi także Nordea, której część pracowników regularnie dojeżdża rowerami do biur.

- W naszych biurach w Trójmieście udostępniamy rowerzystom pełną infrastrukturę: bezpieczne miejsce do parkowania rowerów, a także szatnie i prysznice. W tej chwili pracujemy w znacznej mierze zdalnie, więc liczba osób korzystających z tych udogodnień jest nieco mniej liczna. Natomiast przed pandemią, zorganizowaliśmy w Gdyni również bezpłatny serwis rowerowy we współpracy z lokalną firmą - przypomina Mikołaj Ługowski, dyrektor Nordea w Polsce.

Sklepy i serwisy rowerowe



Firmy wspierają rowerzystów, ale bez infrastruktury w obiektach byłby kłopot. O te zadbali właściciele obiektów.

Deweloper Torus miejsca parkingowe dla rowerów uwzględnia w każdej swojej inwestycji. W aktualnie powstających biurowcach Format i Punkt znajduje się przestrzeń na odpowiednio 226 oraz 100 rowerów. Oprócz tego do dyspozycji cyklistów są przewidziane szatnie z szafkami i natryskami. W dwóch budynkach Doki Office, których budowa zacznie się na przełomie roku, planowane jest natomiast niemal 300 miejsc parkingowych dla rowerów w podziemnych halach i na zewnątrz budynków oraz łącznie cztery szatnie, osobne dla kobiet i mężczyzn.

Nie gorzej jest też w istniejącym kompleksie Alchemia tego samego dewelopera. Do poruszania się dwoma kółkami zachęca tam łącznie około 1400 miejsc parkingowych dla rowerzystów wraz z szatniami i prysznicami znajdującymi się w każdym z budynków kompleksu. Dwa lata temu, zainteresowanie infrastrukturą w Alchemii potwierdziło badanie przeprowadzone przez pracownię PBS na zlecenie dewelopera Torus. Dojazd do biurowca rowerem zadeklarowało 21 proc. pracowników. (Autem do pracy poruszało się niewiele więcej, bo 23 proc. ankietowanych).

O przestrzeń dla rowerzystów i ich jednośladów dba także Olivia Business Centre, gdzie zarówno na terenie zewnętrznym, jak i w halach garażowych znajdują się wydzielone strefy dla amatorów dwóch kółek.

- Rowerzyści mogą skorzystać z szatni rowerowej, szafki i pryszniców, w zależności od indywidualnych potrzeb. Obserwujemy, że liczba rezydentów dojeżdżających do pracy tym środkiem transportu stale rośnie i nie wykluczamy powiększenia stref rowerowych w przyszłości - mówi Maciej Olszewski, dyrektor działu komunikacji w Olivia Business Centre.
  • Infrastruktura rowerowa jest jednym z czynników zachęcających do dojazdów do pracy tym środkiem transportu.
  • Olivia Business Centre organizuje m.in. wycieczki krajoznawcze na rowerach.
  • Wokół i wewnątrz budynków Alchemii znajduje się łącznie około 1400 miejsc parkingowych dla rowerów.

Na terenie centrum znajdują także się stacje naprawcze, dzięki którym rowerzyści mogą wykonać drobne naprawy lub prace konserwacyjne. Oprócz regularnych dojazdów do pracy rowerem Olivia Business Centre zachęca także do poznawania okolicy z perspektywy tego środka transportu.

- Choć rower to najlepszy sposób na ominięcie korków w drodze do pracy, regularnie organizujemy także wycieczki rowerowe po malowniczej Oliwie. Adresujemy je do wszystkich, którzy lubią aktywnie podsumować dzień i chcą poznawać innych amatorów czynnego wypoczynku - dodaje Maciej Olszewski.
Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdyni z kolei od lat uczestniczy w akcji "Do pracy jadę rowerem". Ponieważ spore grono pracowników parku korzysta z tego środka transportu, w ubiegłym roku zwiększono liczbę stojaków rowerowych wewnątrz i na zewnątrz budynków.

- Do dyspozycji użytkowników oddaliśmy także dwie stacje naprawy rowerów. Z kolei w tym roku, zorganizowaliśmy bezpłatny serwis jednośladów, podczas którego, nasi parkowicze mogli z pomocą fachowców w profesjonalny sposób przygotować swoje rowery do sezonu - mówi Magdalena Malara-Świtońska z działu rozwoju i komunikacji Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia.
JPU

Miejsca

Opinie (193) 6 zablokowanych

  • nie i nie i chyba nigdy

    zawsze mam w aucie masę sprzętu do pracy a i po drodze zabieram 4 osoby z ekipy, czasami jeszcze zdążę kupić to co się przyda w pracy. a po fajrancie nie mam siły żeby pedałami kręcić

    • 12 3

  • (2)

    Dlaczego na zdjęciu jest Mevo? Przecież rowerów nie ma na ulicach już blisko 3 lata.

    • 30 1

    • Trzeba było dać jakieś zdjęcie z rowerem, w wyszukiwarce plików na hasło rower było tylko mevo i land rover... (1)

      • 7 1

      • To już mógł być ten land rover z dwojga złego.

        • 7 1

  • zrobili sobie biurowce, gdzie w promieniu 2km nie ma darmowego parkingu

    i teraz wydziwiają, że rowerem lepiej

    • 10 4

  • Z poznawaniem okolicy to przesada (1)

    Dojeżdżałem do pracy 4km lasem i 10 asfalfem i co rano ta sama trasa. Wiedziałem gdzie przyhamować, gdzie docisnąć, kiedy wrzucić małą tarczę z przodu. Pozostawało już tylko żyłowanie rekordów. Fajna zabawa, jazda po bandzie, aż połamałem żebra ;)

    • 14 1

    • Połamane żebra to nic takiego, w Bieszczadach po deszczu też połamałem, przydaje się wtedy bandaż elastyczny i tyle.

      • 1 1

  • Mnie do roweru zmotywowały korki

    Do pracy mam 8 km jak czas dojazdu zaczął regularnie przekraczać 40 minut, przesiadłem się na rower. Podróż rowerem door to door to niecałe 25 minut, szatnia + prysznic max 15 minut. Niby sumarczynie czasowo podobnie, ale satysfakcja dużo większa, przy okazji oszczędności 400-500zł na miesiąc (benzyna + abonament za parking).

    • 10 6

  • Jeżdżę rowerem bo lubię. (1)

    Pozdrawiam wszystkich zakręconych.

    • 12 2

    • A ja nie

      • 2 3

  • Trojmiasto.pl mistrzowie ankiet (2)

    Zawsze zdarzy im się nie przewidzieć jakiejś odpowiedzi do ankiety. Mamy w aglomeracji tysiące kurierów, kierowców, dostawców. Rozumiem że oni też mają jeździć na rowerach?

    • 5 2

    • a co mało kurierów na rowerach jest?

      • 5 1

    • Nie.

      Choć rowery cargo są akurat świetne na problem ostatniej mili w gęstych centrach miast. Każdy środek ma swoją niszę i dostawczak 3,5t niekoniecznie sprawdza się w każdej.

      • 2 2

  • Super inicjatywa

    • 3 6

  • Remontowa

    GSR prowadzi w "kręcę dla Gdańska", a nie ma nawet porządnej drogi rowerowej Swojska - Na Ostrowiu. Najgorszy odcinek dojazdu do pracy

    • 8 0

  • Chce zamienic.. (2)

    .. samochód na helikopter. Czy nalezy mi się prysznic i przegląd za alternatywny środek transportu?

    • 19 15

    • największy problem z jazda na rowerach maja ci się przenieśli się ze wsi do miast. Od nich słyszę takie argumenty a na dodatek jeszcze, że oni na wsi jeździli na rowerze a teraz są miastowymi i co by sobie ich znajomi pomyśleli jakby zamiast w samochodzie zobaczyli ich na rowerze.

      • 4 5

    • a napedzasz je sila wlasnych miesni?

      • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy. Działalność Perfect Consulting obejmuje usługi doradztwa personalnego oraz szkolenia interpersonalne. Firma specjalizuje się w stosowaniu oraz wdrażaniu narzędzi wspomagających zarządzanie kapitałem ludzkim. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na WSAiB w Gdyni. Studia podyplomowe podjęła na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również absolwentką studiów MBA w Gdańska...

Najczęściej czytane