• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa konsorcja z Trójmiasta chcą projektować przekop Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
22 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Opracowanie dokumentacji przekopu Mierzei Wiślanej może pochłonąć ponad 5,25 mln zł i potrwać 18 miesięcy. Zainteresowane wykonaniem tego zamówienia są dwa konsorcja składające się z trójmiejskich firm. Kontrowersyjna inwestycja ma zielone światło, bowiem prokuratura umorzyła śledztwo dotyczące m.in. niegospodarności przy opracowywaniu studium wykonalności dla budowy kanału żeglugowego.



Czy uda się stworzyć przekop Mierzei Wiślanej?

Urząd Morski w Gdyni sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonane projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopu i tory wodne. Planowane miejsca przekopu i tory wodne.
Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Nie będzie śledztwa w sprawie studium wykonalności dla przekopu

Prokuratura Okręgowa w Gdańsku postanowiła umorzyć śledztwo wszczęte na wniosek Jerzego Wilka - niedawnego prezydenta Elbląga i obecnego posła PiS z powiatu elbląskiego. Prokuratorzy uznali, że funkcjonariusze Urzędu Morskiego w Gdyni nie przekroczyli uprawnień podczas wdrażania procedury wykonania aktualizacji Studium Wykonalności Inwestycji Budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

- Jak ustalono, zakres aktualizacji był znacznie szerszy od opracowania pierwotnego, ponieważ miał na celu także dokonanie oceny istnienia nadrzędnego interesu publicznego przy realizacji projektu budowy drogi wodnej i kanału przez Mierzeję Wiślaną. Uzyskana uprzednio prognoza oddziaływania na środowisko wskazywała bowiem na negatywne skutki programu na obszary chronione - mówi Tatiana Paszkiewicz, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Jak ustalono, kwestionowane koszty związane z projektem dotyczyły realizowanych w latach 2007-2014 przez Urząd Morski w Gdyni wszelkich działań związanych z przygotowaniem przedmiotowego projektu (budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską), w tym z konieczności uzyskania szeregu opinii związanych z ochroną środowiska i oddziaływania projektu na środowisko i Obszar Natura 2000.

- W toku postępowania nie potwierdził się również stawiany zarzut dokonania plagiatu opracowania studium wykonalności z 2007 r., którego mieli dopuścić się autorzy opracowania aktualizacji studium wykonalności z 2013 r. - mówi Paszkiewicz.

Miejsca

Opinie (279) 3 zablokowane

  • Super!!!!Super!!!!Super!!!!

    • 1 1

  • Spoko ... (1)

    Tego przekopu zwyczajnie nie będzie. PiS pieniądze przeznacza wyłącznie na korumpowanie wyborców.

    • 1 3

    • W TVN tak mówili?

      • 1 1

  • Bursztynu będzie ok kilka tysiecy ton!!! (1)

    trzeba będzie kupić wywrotke tyle tego będzie

    • 0 2

    • kilka tysięcy ton na jedną wywrotkę ???? Śpij spokojnie . Ty nawet 1 kilograma nie zobaczysz!!

      • 0 0

  • Brawo Rząd!!! (1)

    Przystań jachtowa w Skowronkach to najważniejsze teraz. Bez niej kanał dla gminy będzie nieistotny. Zobaczcie ile kasy zarabia Krynica na obsłudze żeglarzy tylko krajowych. U nas przy kanale w Skowronkach mogłoby być 5x tyle bo jeszcze doszli by żeglarze że Skandynawii, Niemiec i innych krajów. Jedyny warunek to odpowiednia infrastruktura wzdłuż przekopu i w pobliskich siołach czyli w Nowym Świecie i Skowronkach . To już zadanie Wójta aby uzyskać na to wszystko zgodę, a myślę że jak jeszcze będzie miał wsparcie wśród mieszkańców to mamy szansę wyrosnac na potęgę na Mierzei Wislanej!

    • 3 2

    • hej!! obudź się!! to już 9.00

      • 0 2

  • ekonomiści z bobrzej łaski (10)

    Takiej inwestycji nie można rozpatrywać pod względem ekonomicznym, bo jest to wróżenie z fusów. Tych którzy tak pięknie liczą i drą buźki o ekonomicznym absurdze niech odpowiedza mi na pytanie czy gdyńskie lotnisko się opłaciło? Czy ktoś myślał ekonomicznie nad tym projektem? A sądy? Prokuratury? Przynoszą dochody? NIE!!! To są inwestycje ( oprócz lotniska ) użyteczności publicznej i nie można ich rozpatrywać pod względem dochodowości. I analogicznie jest z przekopem. Może on aktywizować turystycznie tysiące miejsc pracy.
    Spójrzcie na taką Holandię. Przecież ich systemy wodne, to między innymi atrakcja turystyczna.
    Zalew Wiślany to piękne miejsce. Krynica, Piaski to siedziby polskich celebrytów. Może dzięki przekopowi tacy skandynawowie będą odwiedzać nas swoimi jachtami i zostawiać korony i euro w polskich restauracjach i barach.
    Dlatego czasami proponuję pomyśleć, zamiast psioczyć na wszystko co jest niby PiSowskie.
    Bo pomimo tego, że nie jestem zwolennikiem PiS, potrafię dostrzec pozytywny aspekt pewnych założeń i projektów.

    • 20 16

    • "Tych którzy tak pięknie liczą i drą buźki o ekonomicznym absurdze niech odpowiedza mi na pytanie czy gdyńskie lotnisko się opłaciło?"

      Nie, to był absurd wywalać kasę na drugie lotnisko w odległości 20 km od istniejącego i mającego jeszcze spore rezerwy przewozowe.
      Popatrz na inne porty regionalne w Polsce, np. Radom, ponad 120 mln zł już utopione i dalej tam wiatr hula.

      "Może dzięki przekopowi tacy skandynawowie będą odwiedzać nas swoimi jachtami i zostawiać korony i euro w polskich restauracjach i barach."

      Zrozum człowieku, że Zalew Wiślany jest za płytki dla jachtów balastowych (gdzie nie podniesiesz miecza) wchodzących z otwartego morza, a pływanie po wąskich torach wodnych jest mało atrakcyjne (a często i niemozliwe technicznie) dla żeglarzy. Zalew wcale nie jest takim atrakcyjnym akwenem dla żeglarzy morskich, a żegluga wewnątrzzalewowa nie potrzebuje przekopu.

      • 1 0

    • Właśnie proponujesz budowę przysłowiowego gdyńskiego lotniska (5)

      Tylko 20 razy droższego.

      • 3 3

      • (4)

        Czy mógłbym prosić o zacytowanie tego przysłowia? Poważnie piszę, bo nie słyszałem, nie znam takiego.

        • 0 0

        • Gdynia wydała siano na nieczynne lotnisko

          a ludzie wracają 2h do domów, stojąc na szlabanach kolejowych w granicach miasta.

          • 3 0

        • (2)

          Gdynia z budżetu wydała wszystko
          na niepotrzebne nikomu lotnisko

          • 4 0

          • (1)

            Gdynia bez lotniska
            jest jak ryba bez roweru

            • 0 0

            • klasyczny "komputer bez Windows jest jak tort bez musztardy" brzmi lepiej

              w każdej rybiej komórce działa biochemiczny Rower Krebsa :-)
              bez niego nie było by ATP i życia tlenowego

              • 2 0

    • (2)

      to może zacznijmy od małej pracy u podstaw, od udrożnienia dróg śródlądowych dla przykładu
      kasę w błoto zawsze zdążymy wywalić, ale dlaczego od tego zaczynać?

      • 6 1

      • ? (1)

        A to jest duża inwestycja?
        Więcej pieniędzy przewalono na nikomu nie potrzebny jeden stadion narodowy, a Ty sugerujesz, że przekop za 800 mln to duża inwestycja?

        • 2 5

        • ale koszt przekopu nie zamknie się tą kwotą
          poza tym lepiej wydać te pieniądze na możliwą do wykorzystania infrastrukturę choćby udrożnienie szlaków śródlądowych

          • 5 1

  • Brawo. Coś dla narciarzy!!!!

    Z urobku po wykopie po przecedzeniu bursztynu maja usypać stok narciarski o długości 2 km

    • 2 0

  • ten polityczny przekop pwstanie dla podniesienia " ego" ptaka wodnego i

    innych bezmyślnych nielotów. A finanse? Kto by się przejmował. Polacy mają pieniądze w bankach ..... Ciąg dalszy dla domyślnych

    • 2 3

  • turystyka (6)

    Ten przekop to wielka szansa na uczynienie polskiej części Zalewu atrakcją turystyczną. Polacy mało pływają turystycznie po morzu, ale jest mnóstwo potencjalnych turystów z Europy Zachodniej, którzy zajrzą w ten rejon z ciekawości - choćby, żeby zwiedzić Frombork, albo popłynąć Kanałem Elbląskim w głąb lądu, o ile konstrukcja łodzi na to pozwoli. Być może znajdą się chętni do wypożyczenia łodzi o małym zanurzeniu na Kanał i zostawienia w marinie swoich łodzi morskich. Ciekawa byłaby opcja rejsu Elbląg-Hel.

    Poza turystyką, można pomyśleć o stałej komunikacji wodnej Gdynia-Gdańsk- Elbląg.

    • 17 17

    • (2)

      i kto się skusi na trasę Gdynia Elbląg - wodą 3h a po ukończeniu S7 drogą 1h

      • 5 3

      • po ukończeniu s7 30 min, 1 godzina to po starej 7

        i to w żółwim tempie

        • 0 0

      • Ja. Swietny pomysl na wycieczke z impreza na pokladzie.

        • 2 3

    • (1)

      jaka tam turystyka jak ten zalew ma sr glebokosc 1,5m człowieku o czym ty piszesz. jakie mariny? St Tropez się zachciało hahahaha

      • 4 5

      • 1.5m to teoretycznie. Szwedzi na swoich jachtach

        ryli by dno jak świnia ziemię.

        • 2 0

    • Z Gdańska można dostać sie do Elbląga drogą wodną. TYlko chętnych brak.

      • 5 1

  • Gdańsk tez nam pomoże prawda?

    Wg mnie to nasz wójt powinien razem z prezydentem Elbląga uderzyć do ministerstwa o przyspieszenie budowy przekopu. Niech każdy ze swojej strony i w swojej dziedzinie zacznie działać czyli my turystyka a Elbląg port i w przyszłym roku można by już kopać!!! Na co czekać tyle lat?

    • 2 1

  • ~PiS lubi zaskakiwać

    Uważam że za 3 lata kanał będzie ukończony. Rząd mówi że w 2022 ale będą chcieli zrobić niespodziankę na koniec kadencji i w 2020 będzie gotowy. W końcu taki sam kanał mimo że 2x dłuższy i szerszy w Szwecji robili 1,5 roku i to w czasie wojny.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane