- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (66 opinii)
- 2 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
- 3 Zużywamy coraz więcej energii (118 opinii)
- 4 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (118 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 6 Trzeci raz szukają prezesa Energi (87 opinii)
Dwa konsorcja z Trójmiasta chcą projektować przekop Mierzei Wiślanej
Opracowanie dokumentacji przekopu Mierzei Wiślanej może pochłonąć ponad 5,25 mln zł i potrwać 18 miesięcy. Zainteresowane wykonaniem tego zamówienia są dwa konsorcja składające się z trójmiejskich firm. Kontrowersyjna inwestycja ma zielone światło, bowiem prokuratura umorzyła śledztwo dotyczące m.in. niegospodarności przy opracowywaniu studium wykonalności dla budowy kanału żeglugowego.
Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonane projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.
O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
Planowany przekop w trzech miejscach
Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.
Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.
Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.
Nie będzie śledztwa w sprawie studium wykonalności dla przekopu
Prokuratura Okręgowa w Gdańsku postanowiła umorzyć śledztwo wszczęte na wniosek Jerzego Wilka - niedawnego prezydenta Elbląga i obecnego posła PiS z powiatu elbląskiego. Prokuratorzy uznali, że funkcjonariusze Urzędu Morskiego w Gdyni nie przekroczyli uprawnień podczas wdrażania procedury wykonania aktualizacji Studium Wykonalności Inwestycji Budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
- Jak ustalono, zakres aktualizacji był znacznie szerszy od opracowania pierwotnego, ponieważ miał na celu także dokonanie oceny istnienia nadrzędnego interesu publicznego przy realizacji projektu budowy drogi wodnej i kanału przez Mierzeję Wiślaną. Uzyskana uprzednio prognoza oddziaływania na środowisko wskazywała bowiem na negatywne skutki programu na obszary chronione - mówi Tatiana Paszkiewicz, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Jak ustalono, kwestionowane koszty związane z projektem dotyczyły realizowanych w latach 2007-2014 przez Urząd Morski w Gdyni wszelkich działań związanych z przygotowaniem przedmiotowego projektu (budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską), w tym z konieczności uzyskania szeregu opinii związanych z ochroną środowiska i oddziaływania projektu na środowisko i Obszar Natura 2000.
- W toku postępowania nie potwierdził się również stawiany zarzut dokonania plagiatu opracowania studium wykonalności z 2007 r., którego mieli dopuścić się autorzy opracowania aktualizacji studium wykonalności z 2013 r. - mówi Paszkiewicz.
Miejsca
Opinie (279) 3 zablokowane
-
2016-11-22 13:51
mnie tylko jedno zastanawia czy niemorzna normalnego mostu zrobic (1)
przecież ta przeprawa będzie generować koszty i niepotrzebne miejsca pracy dla kogoś z PiSu
- 3 14
-
2016-11-22 15:30
pisze się " nie(|)mo(ż)na " no i ty chcesz most między Bałtykiem a zalewem ? bo o to chodzi w artykule .
- 4 1
-
2016-11-22 13:26
Przed każdą inwestycją rozsądny człowiek zadaje sobie pytanie jaki będzie z niej zwrot. (3)
1. Czy jest masa towarowa w Elblągu, która wymaga transportu wodnego na Bałtyk ? Jest, ale podejrzewam że dosyć niska na razie, później pewno wzrośnie.
2. Jaki jest potencjał transportowy Bałtyk-Zalew Wiślany, poza transportem towarowym ? Jest. Na pewno turystyka, rybołówstwo (nie ma portów od strony morza na Mierzei Wiślanej.
No i uniezależnienie się od kapryśnych Rosjan.
Podsumowanie: bardzo dobra inwestycja.- 14 20
-
2016-11-22 13:42
(2)
1 co chcesz przewozić drogą morska z Elbląga ?! Czemu ma niby potem wzrosnąć - jakieś konkrety może.
2. pytasz się jaki jest potencjał i nie odpowiadasz na pytanie tylko piszesz że jest :) Nie sądzą aby Elbląg był atrakcyjny turystycznie, jedynie Frombork przyciąga turystów ale liczba przypływających to znikomy odsetek a wielkie wycieczkowe statki i tak nie wpłyną ! A z portów rybackich nad |Zatoką Gdańską dużo bliżej jest do łowisk niż z Elbląga- 6 4
-
2016-11-22 13:47
(1)
Urząd Morski nie ma takich wątpliwości, odsyłam do:
http://www.umgdy.gov.pl/wp-content/uploads/2015/01/TI_Zalacznik_6-Raport.pdf
Ale oczywiście możesz wiedzieć lepiej, rozumiem, że raka będziesz leczył lewoskrętną witaminą C itp bo jesteś lepszym specjalistą jak onkolodzy.- 3 5
-
2016-11-22 15:26
to nie jest analiza ekonomiczna, to jest zbiór bardzo mglistych pobożnych życzeń, na taki kwit bank dałby 30.000zł kredytu żyrowanego przez dwóch poręczycieli a tutaj jest mowa o miliardzie
- 7 1
-
2016-11-22 14:39
(1)
Jestem anty pis ale pro przekop ;)
- 2 11
-
2016-11-22 15:15
też jestem estetycznie i ideowo głęboko anty-piś
ale gorąco za przekopem (i jeszcze widzę sens z siedmioklasówce+liceum)
tylko do argumentacji za przekopem używane są argumenty z kapelusza
"otwierając WC w mieście nie licz ze w rok postawisz za dochód willę"- 3 1
-
2016-11-22 15:10
A będą rejsy weekendowe z Gdańska do Fromborka?
- 4 0
-
2016-11-22 14:29
(1)
Kaczor wywali w błoto 1 mld bo myśli ze zrobi na złość Rosji ha ha a oni z niego się śmieją.
- 16 11
-
2016-11-22 14:35
To nie pierwsze usiłowanie kopania Rosji po kostakach ,
Patrz Możejki utopiona gigantyczna kasa, embargo na mięsko darcie na całą Europe podczas gdy Ukraina eobi to od 20 lat i nic . I takie tam podobne.
- 5 2
-
2016-11-22 13:50
Ten przekop potrzebny jak świni lejce!
- 14 15
-
2016-11-22 13:42
Brawo ! Każda Polka i Polak jest za rozwojem Polski !
folkszdojcze bolszewiki i wszelkie otumanione propagandą głupki przeciw.
- 11 13
-
2016-11-22 13:26
Kolejna utopia
może i warto, ale czy stać nas wszystkich na to. Obok porty w trójmieście wkrótce 7 będzie zrobiona.
- 16 9
-
2016-11-22 13:24
miśki nie podniecjacie się tak
tu chodzi o bursztyn, kto wie ten wie
- 7 8
-
2016-11-22 13:06
Zamiast budować S6 budują przekop dla Elbląga. Szkoda tylko, że na zalewie wiślanym jest za płytko
by mógł tam powstać jakikolwiek liczący się port
- 24 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.