• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa konsorcja z Trójmiasta chcą projektować przekop Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
22 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Opracowanie dokumentacji przekopu Mierzei Wiślanej może pochłonąć ponad 5,25 mln zł i potrwać 18 miesięcy. Zainteresowane wykonaniem tego zamówienia są dwa konsorcja składające się z trójmiejskich firm. Kontrowersyjna inwestycja ma zielone światło, bowiem prokuratura umorzyła śledztwo dotyczące m.in. niegospodarności przy opracowywaniu studium wykonalności dla budowy kanału żeglugowego.



Czy uda się stworzyć przekop Mierzei Wiślanej?

Urząd Morski w Gdyni sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonane projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopu i tory wodne. Planowane miejsca przekopu i tory wodne.
Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Nie będzie śledztwa w sprawie studium wykonalności dla przekopu

Prokuratura Okręgowa w Gdańsku postanowiła umorzyć śledztwo wszczęte na wniosek Jerzego Wilka - niedawnego prezydenta Elbląga i obecnego posła PiS z powiatu elbląskiego. Prokuratorzy uznali, że funkcjonariusze Urzędu Morskiego w Gdyni nie przekroczyli uprawnień podczas wdrażania procedury wykonania aktualizacji Studium Wykonalności Inwestycji Budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

- Jak ustalono, zakres aktualizacji był znacznie szerszy od opracowania pierwotnego, ponieważ miał na celu także dokonanie oceny istnienia nadrzędnego interesu publicznego przy realizacji projektu budowy drogi wodnej i kanału przez Mierzeję Wiślaną. Uzyskana uprzednio prognoza oddziaływania na środowisko wskazywała bowiem na negatywne skutki programu na obszary chronione - mówi Tatiana Paszkiewicz, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Jak ustalono, kwestionowane koszty związane z projektem dotyczyły realizowanych w latach 2007-2014 przez Urząd Morski w Gdyni wszelkich działań związanych z przygotowaniem przedmiotowego projektu (budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską), w tym z konieczności uzyskania szeregu opinii związanych z ochroną środowiska i oddziaływania projektu na środowisko i Obszar Natura 2000.

- W toku postępowania nie potwierdził się również stawiany zarzut dokonania plagiatu opracowania studium wykonalności z 2007 r., którego mieli dopuścić się autorzy opracowania aktualizacji studium wykonalności z 2013 r. - mówi Paszkiewicz.

Miejsca

Opinie (279) 3 zablokowane

  • mnie tylko jedno zastanawia czy niemorzna normalnego mostu zrobic (1)

    przecież ta przeprawa będzie generować koszty i niepotrzebne miejsca pracy dla kogoś z PiSu

    • 3 14

    • pisze się " nie(|)mo(ż)na " no i ty chcesz most między Bałtykiem a zalewem ? bo o to chodzi w artykule .

      • 4 1

  • Przed każdą inwestycją rozsądny człowiek zadaje sobie pytanie jaki będzie z niej zwrot. (3)

    1. Czy jest masa towarowa w Elblągu, która wymaga transportu wodnego na Bałtyk ? Jest, ale podejrzewam że dosyć niska na razie, później pewno wzrośnie.
    2. Jaki jest potencjał transportowy Bałtyk-Zalew Wiślany, poza transportem towarowym ? Jest. Na pewno turystyka, rybołówstwo (nie ma portów od strony morza na Mierzei Wiślanej.
    No i uniezależnienie się od kapryśnych Rosjan.
    Podsumowanie: bardzo dobra inwestycja.

    • 14 20

    • (2)

      1 co chcesz przewozić drogą morska z Elbląga ?! Czemu ma niby potem wzrosnąć - jakieś konkrety może.
      2. pytasz się jaki jest potencjał i nie odpowiadasz na pytanie tylko piszesz że jest :) Nie sądzą aby Elbląg był atrakcyjny turystycznie, jedynie Frombork przyciąga turystów ale liczba przypływających to znikomy odsetek a wielkie wycieczkowe statki i tak nie wpłyną ! A z portów rybackich nad |Zatoką Gdańską dużo bliżej jest do łowisk niż z Elbląga

      • 6 4

      • (1)

        Urząd Morski nie ma takich wątpliwości, odsyłam do:
        http://www.umgdy.gov.pl/wp-content/uploads/2015/01/TI_Zalacznik_6-Raport.pdf
        Ale oczywiście możesz wiedzieć lepiej, rozumiem, że raka będziesz leczył lewoskrętną witaminą C itp bo jesteś lepszym specjalistą jak onkolodzy.

        • 3 5

        • to nie jest analiza ekonomiczna, to jest zbiór bardzo mglistych pobożnych życzeń, na taki kwit bank dałby 30.000zł kredytu żyrowanego przez dwóch poręczycieli a tutaj jest mowa o miliardzie

          • 7 1

  • (1)

    Jestem anty pis ale pro przekop ;)

    • 2 11

    • też jestem estetycznie i ideowo głęboko anty-piś
      ale gorąco za przekopem (i jeszcze widzę sens z siedmioklasówce+liceum)

      tylko do argumentacji za przekopem używane są argumenty z kapelusza

      "otwierając WC w mieście nie licz ze w rok postawisz za dochód willę"

      • 3 1

  • A będą rejsy weekendowe z Gdańska do Fromborka?

    • 4 0

  • (1)

    Kaczor wywali w błoto 1 mld bo myśli ze zrobi na złość Rosji ha ha a oni z niego się śmieją.

    • 16 11

    • To nie pierwsze usiłowanie kopania Rosji po kostakach ,

      Patrz Możejki utopiona gigantyczna kasa, embargo na mięsko darcie na całą Europe podczas gdy Ukraina eobi to od 20 lat i nic . I takie tam podobne.

      • 5 2

  • Ten przekop potrzebny jak świni lejce!

    • 14 15

  • Brawo ! Każda Polka i Polak jest za rozwojem Polski !

    folkszdojcze bolszewiki i wszelkie otumanione propagandą głupki przeciw.

    • 11 13

  • Kolejna utopia

    może i warto, ale czy stać nas wszystkich na to. Obok porty w trójmieście wkrótce 7 będzie zrobiona.

    • 16 9

  • miśki nie podniecjacie się tak

    tu chodzi o bursztyn, kto wie ten wie

    • 7 8

  • Zamiast budować S6 budują przekop dla Elbląga. Szkoda tylko, że na zalewie wiślanym jest za płytko

    by mógł tam powstać jakikolwiek liczący się port

    • 24 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane