- 1 Trzeci raz szukają prezesa Energi. (47 opinii)
- 2 Zmiany w zarządzie Petrobalticu (27 opinii)
- 3 Rozlicz PIT do 30 kwietnia (29 opinii)
- 4 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (43 opinie)
- 5 Złoty polski ma już 100 lat (159 opinii)
- 6 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (250 opinii)
Gaz-System zbadał dno Zatoki Gdańskiej. W tym miejscu stanie terminal
Prace nad projektowaniem pływającego terminala gazowego FSRU na Zatoce Gdańskiej osiągnęły kolejny ważny etap, którego celem jest zbadanie otoczenia morskiego przyszłej inwestycji. Badanie dna Zatoki Gdańskiej polegało na wyszukaniu przez statek badawczy na trasie gazociągu podmorskiego oraz w miejscu lokalizacji nabrzeża dla FSRU metalowych obiektów ferromagnetycznych. Podczas badań dna zatoki zlokalizowano także obiekty archeologiczne. Jednym z nich jest 12-metrowy wrak statku leżący na trasie inwestycji. Poza nim wykryto także drewniany kabestan (służy do wciągania na pokład lin) i kotwice statków.
Japończycy dostawcą pierwszego pływającego gazoportu w Polsce
- Podmorskie badania na trasie gazociągu
- Japończycy dostawcą pierwszego pływającego gazoportu w Polsce
Na podstawie wyników przeprowadzonych prac powstała lista potencjalnych materiałów niebezpiecznych - tzw. UXO (ang. Unexploded Ordnances), czyli niewybuchów, niewypałów czy też zdeponowanych na dnie substancji chemicznych, które należy usunąć. Badany teren był także sprawdzany pod kątem występowania wartościowych przedmiotów archeologicznych.
Podmorskie badania na trasie gazociągu
Identyfikacja obiektów z wykorzystaniem statku wyposażonego w specjalistyczne sonary i inne urządzenia umożliwiające wykrycie wszystkich anomalii stanowiła pierwszy etap działań. W drugim etapie, po sporządzeniu listy obiektów do weryfikacji, rozpoczęto prace pod wodą, mające na celu sprawdzenie obiektów z listy przez doświadczonych nurków na dnie zatoki. Na koniec do akcji włączyła się Marynarka Wojenna RP, której zadaniem była neutralizacja obiektów niebezpiecznych.
- W procesie przygotowania morskiej części projektu FSRU przykładamy szczególną wagę do bezpieczeństwa. Współpracujemy na bieżąco z Marynarką Wojenną RP, Urzędem Morskim w Gdyni oraz Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku. Dzięki koordynacji działań oraz połączeniu doświadczenia i specjalistycznej wiedzy wszystkich podmiotów zachowamy cenne zabytki, które skrywają wody Zatoki i zapewnimy niezakłóconą realizację prac budowlanych w przyszłości - podkreślił Sławomir Hinc, prezes Gaz-System.
Japończycy dostawcą pierwszego pływającego gazoportu w Polsce
W lutym 2024 r. Gaz-System dokonał wyboru oferty na dostarczenie i obsługę jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), która ma pełnić funkcję terminalu regazyfikacyjnego LNG na Zatoce Gdańskiej. Rozmowy dotyczące warunków umowy czarterowej dla FSRU będą prowadzone z japońską z firmą Mitsui O.S.K. Lines.
Program inwestycyjny budowy terminalu FSRU w Gdańsku podzielony został na część morską i lądową. Pierwsza z nich obejmuje budowę w Zatoce Gdańskiej nabrzeża, do którego na stałe zacumowana będzie jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit). To statek przystosowany do regazyfikacji dostarczanego przez metanowce skroplonego gazu (LNG), a także gazociąg podmorski łączący terminal z częścią lądową. Gazociąg zostanie ułożony pod dnem Zatoki, a samo nabrzeże technologiczne będzie zlokalizowane w odległości ok. 3 km od brzegu, tuż przy torze wodnym prowadzącym do Portu Północnego.
Część lądowa to budowa gazociągu Gustorzyn-Gdańsk, którym gaz po regazyfikacji będzie rozprowadzany na terytorium kraju. Ta część inwestycji posiada już komplet decyzji niezbędnych do rozpoczęcia budowy. Proces projektowania wstępnego nabrzeża oraz gazociągu podmorskiego jest w toku. Równolegle trwają przygotowania do uruchomienia postępowania przetargowego na wybór generalnego wykonawcy tej części inwestycji.
Opinie wybrane
-
2024-04-16 16:19
a czy mieszkancow trojmiasta spytano o zgode ? (3)
przeciez w przypadku jakijs powazniejszej awarii/wycieku/ataku terrorystycznego mamy gotowa bombe w srodku zatoki.Moze wypadaloby spytac sie obywateli o zgode na taki eksperyment? Jak znam zycie pieniadze z tego biznesu powedruja do warszawy,a ryzyko z nim zwiazane pozostanie tutaj. A to bylby raczej slaby interes dla regionu.
- 7 28
-
2024-04-17 15:48
Niestety nikt nie pytał o zgodę mieszkańców.
Niestety nikt nie pytał o zgodę mieszkańców. Przebieg rurociągu jest zbyt blisko zabudowy mieszkaniowej. Decyzje zapadły bez uzgodnienia lokalizacji z mieszkańcami.
- 0 1
-
2024-04-16 17:17
Nie pisz wiecej, bo jeszcze zamkna przez Ciebie rafinerie brrrr
- 6 1
-
2024-04-16 16:38
A czy ty w ogóle wiesz o czym ty piszesz?
Kogo mają pytać? Takich nieuków jak ty, którzy o niczym nie mają pojęcia? Jaki eksperyment? Takie terminale od lat działają na całym świecie i jakoś nie wybuchają jak sylwestrowe fajerwerki.
- 4 0
-
2024-04-16 18:32
Niewypałów to juz raczej niema. Mam nadzieje.
Ale na niewybuchy i kiedy były tam mogłyby być podłożone to trzeba zwrócić uwagę. Bo może niedawno...
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.