- 1 Płace w budżetówce w górę. Czy 8 proc. wystarczy? (39 opinii)
- 2 Dlaczego stali klienci są gorzej traktowani? (27 opinii)
- 3 Ogromny "statek dźwig" już opuścił Gdańsk (44 opinie)
- 4 Pierwsza lokomotywa wodorowa (111 opinii)
- 5 Oferta: 10 mln zł za nabycie Arki (157 opinii)
- 6 NIK krytycznie o państwowych stoczniach (108 opinii)
"Remontowa" rozpoczęła budowę drugiego promu dla PŻM
W Gdańskiej Stoczni Remontowa rozpoczęła się budowa drugiego promu zakontraktowanego przez spółkę Polskie Promy dla Polskiej Żeglugi Morskiej. Pierwszy z promów jest już na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty.
Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.
Remontowa scala, ale budują też trójmiejscy podwykonawcy
Budowa pierwszego z promów rozpoczęła się w październiku ubiegłego roku. Dziś jest na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty. Jednostka ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024/25 roku.
Kadłuby są produkowane i montowane w GSR, ale z wielu sekcji powstających częściowo przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta. Każdy prom będzie składał się z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tysięcy ton.
Promy będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję CO2 o około jedną czwartą wobec stosowanych obecnie rozwiązań w podobnych jednostkach.
Nowy program Batory i "wypełnianie luki" promem z Włoch
Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów - program "Batory". W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety, zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów.
W nowej odsłonie projektu statki zamówiła spółka Polskie Promy, a głównym odbiorcą jest Polska Żegluga Morska, czyli jeden z państwowych armatorów. Drugi, czyli Polska Żegluga Bałtycka, która miała być beneficjentem nieudanego programu "Batory", w ramach nowego programu ma czarterować jeden z promów budowanych w Gdańsku.
Równocześnie we włoskiej stoczni Visentini powstaje kolejny prom dla PŻB. Ma on być czarterowany od włoskiego armatora z opcją wykupu. Chodzi o jednostkę, która ma - jak to określił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk - "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów. Statek ma być gotowy w 2024 roku.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-03-29 13:36
Po co w Polsce gdy można we Włoszech (2)
We włoskiej stoczni Visentini powstaje prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Na wiosnę tego roku zaplanowano wodowanie kadłuba, a w drugiej połowie 2024 roku jednostka ma już trafić do eksploatacji.
- 12 24
-
2023-03-30 11:30
szukaja wsrod polakow ludzi do wykonczenia tego statku wiec chyba tak pieknie nie jest
- 5 1
-
2023-03-31 06:36
Czekam aż jojo ubierze sweterek i będzie biegał
- 1 0
-
2023-03-29 17:21
A klasyfikatorem (5)
Będzie DNV. Gdzie jest PRS???
- 11 5
-
2023-03-30 04:48
Będzie PiSRS
Bo PRS nie udało się być potęgą nawet w TVP
ale ten no...Polski Rejestr Statków certyfikuje drony- 5 3
-
2023-03-30 07:12
(1)
A co to PRS nadaje sie na holowniki albo na barki
A napewno nie na promy- 3 0
-
2023-03-30 12:05
Tak
Tak jak i ty do komentarzy.
- 1 1
-
2023-03-30 12:04
Klasyfikator
Gdzie PRS?? a w czarnej sempiternie!
- 1 0
-
2023-03-30 19:08
PRS
PRS się zasiedzial na kormoranach czy innych miecznikach
- 1 0
-
2023-03-29 13:39
Promy dla PŻM (4)
Wszystko ok tylko hotel z PŻB lub z innych promowych firm.Zwykły parasol z masówki tam się nie dostanie.PŻM kiedys super firma teraz badziewie z kadrą srednia 60 lat.Byłem trzy kontrakty i jak tylko miałem problem z zębem to po zejściu już byłem skreślony.
- 5 13
-
2023-03-29 16:29
(1)
O czym ty pieprzysz?!
- 6 2
-
2023-03-29 16:35
No że u dentysty był.
- 13 0
-
2023-03-29 16:37
Prezes i jego tajemnice
Zapytany o koszty odpowiedział, że są to dane utajnione. Umowa została podpisana z włoskim armatorem, statek jest budowany w stoczni Visentini. Dodał, że prom będzie pływał na linii Świnoujście-Ystad.
- 6 0
-
2023-03-31 00:26
Tak samo Unity Line. Dobra praca tylko dla swoich nawet jak jesteś inżynierem po AM ze stosem certyfikatów.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.