• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański port szuka oszczędności, a portowi strażacy szykują się do protestu

Robert Kiewlicz
27 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Optymistyczne wyniki gdańskiego portu
Morska Straż Pożarniczo-Ratownicza w Gdańsku przez 20 lat zabezpieczała przed pożarami, skutkami eksplozji i rozlewami olejowymi wody portowe oraz redy. Teraz zarząd portu rozwiązał z tą spółką umowę. Morska Straż Pożarniczo-Ratownicza w Gdańsku przez 20 lat zabezpieczała przed pożarami, skutkami eksplozji i rozlewami olejowymi wody portowe oraz redy. Teraz zarząd portu rozwiązał z tą spółką umowę.

Od 1 marca port gdański może zostać pozbawiony ochrony przeciwpożarowej. Likwidacja grozi spółce Morska Straż Pożarniczo - Ratownicza w Gdańsku, która zabezpiecza przed pożarami, skutkami eksplozji i rozlewami olejowymi wody portowe oraz redy. O połowę ma być też ograniczone zatrudnienie w Portowej Straży Pożarnej Florian. Zarząd portu twierdzi, że obydwie spółki działają samodzielnie i świadczą usługi kilkunastu podmiotom. Port nie jest więc odpowiedzialny za ich trudną sytuację ekonomiczną.


Portowa Straż Pożarna Florian zajmuje się ochroną przeciwpożarową i ekologiczną portu, spółek portowych oraz przylegających do portu części miasta. Na wyposażeniu posiada 9 samochodów bojowych oraz sprzęt i samochody pomocnicze. Portowa Straż Pożarna Florian zajmuje się ochroną przeciwpożarową i ekologiczną portu, spółek portowych oraz przylegających do portu części miasta. Na wyposażeniu posiada 9 samochodów bojowych oraz sprzęt i samochody pomocnicze.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA wypowiedział spółce Morska Straż Pożarniczo - Ratownicza umowę z 2003 roku. Zadania strażackiej spółki ma przejąć firma Straż Ochrony Portu Gdańsk, pilnująca bram i obiektów na terenie portu.

- Od 20 lat, bez rewaloryzacji, spółka otrzymywała miesięcznie ryczałtem z zarządu portu po 185 tys. zł. Dziś kwota ta straciła na wartości i stanowi jedynie niewielką część funduszu płac czy składek ZUS oraz innych wydatków - mówi Andrzej Bukowski, dyrektor MSP-R. - Ale spółka płaci też podatki, a ZMPG pobiera opłaty za wynajmowanie nabrzeża, przy którym cumują statki pożarnicze i za energię elektryczną. Jej przychodami są opłaty za asysty i różne usługi, w tym prace podwodne. Zarząd uznał więc, że to nie zarząd portu powinien dopłacać MSP-R, a straż portowi.

Zarząd portu ogłosił też przetarg na usługi pożarnicze. - Startować w nich miały spółki zagraniczne - z Rotterdamu i Amsterdamu - dodaje Bukowski. - Przetarg szybko odwołano, choć nasza spółka chciała w nim uczestniczyć. Okazało się, że spółki zagraniczne zaoferowały za swoje usługi ok. 600 tys. zł miesięcznie.

Rezultatów nie przyniosły także próby negocjacji z ZMPG. - Mimo obowiązywania do 29 lutego umowy z 2003 roku, spółka nie otrzymuje już opłaty ryczałtowej, co uniemożliwia wypłacenie odpraw jej 86 pracownikom - dodaje Bukowski. - Marynarze z Morskiej Straży Pożarniczo - Ratowniczej nie otrzymują też wypłat od początku 2012 roku.

W podobnej sytuacji są strażacy z Portowej Straży Pożarnej Florian. Jej załoga ma być ograniczona o połowę. Obecnie w jednostce pracuje ok. 100 strażaków. Wyremontowana została remiza. Florian dysponuje też dziewięcioma specjalistycznymi wozami. - Port każdego roku informuje, że ma coraz większe przeładunki i w tym roku wypracował ok. 40 mln zysku. W czasach kryzysu są to bardzo dobre wyniki - mówi Konrad Rozwadowski, przewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ "Solidarność" Portowej Straży Pożarnej Florian w Gdańsku. - Nie stać go jednak na utrzymanie straży pożarnej. Koszty jakie ponosi zarząd z tego tytułu wynoszą ok. 100 tys. miesięcznie.

Jak twierdzi Rozwadowski ograniczenie załogi portowych strażaków odbije się na bezpieczeństwie nie tylko w porcie, ale także w pobliskich dzielnicach. - Nie wyobrażam sobie, że nad bezpieczeństwem ładunków niebezpiecznych w Naftoporcie i Porcie Północnym będą czuwać niewyszkoleni pracownicy - dodaje Rozwadowski. - Strażacy to twardzi ludzie, ale kiedy pojawiła się informacja o zwolnieniach to wielu z nich płakało.

Czy port w Gdańsku powinien oszczędzać na spółkach związanych z ochroną pożarową?


Co na to Zarząd Morskiego Portu Gdańsk? - Morska Straż Pożarniczo - Ratownicza oraz Portowa Straż Pożarna Florian działają jako spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. I zarząd i obydwie spółki muszą działać na zasadach przewidzianych przez Kodeks Spółek Handlowych - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Jako firma nie możemy sobie pozwolić na dotowanie działalności innych spółek.

Jak twierdzi Kasprowicz, MSP-R od 2003 roku świadczy usługi nie tylko portowi, ale także kilkunastu innym podmiotom. Wykorzystuje do tego statki będące własnością Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Po analizie stwierdziliśmy, że musimy dostosować usługi nam świadczone do naszych potrzeb - twierdzi Kasprowicz. - Stąd decyzja o zmniejszeniu zapotrzebowania na usługi Floriana i MSP-R. Obowiązki tego ostatniego przejmie z dniem 1 marca Straż Ochrony Portu Gdańsk. Pracę zachowają zapewne marynarze pracujący dotychczas na statkach obsługiwanych przez MSP-R.

Na wyjaśnienie konfliktu pomiędzy strażakami, a zarządem czeka też Naftoport. Spółka zarządzająca Bazą Paliw Płynnych oczekuje na odpowiedź na pismo skierowane do ZMPG SA w sprawie wyjaśnienia, jak ma być rozwiązany problem zabezpieczenia przeciwpożarowego bazy.

Zgodnie z konwencjami międzynarodowymi zbiornikowce z ropą i paliwami muszą mieć asystę statków pożarniczych już na redzie, a później w porcie, podczas przeładunków. Przez 20 lat zadania te wykonywała MSP -R. Nie można ich powierzyć z dnia na dzień innej spółce, która tylko dysponuje statkami pożarniczymi, a nie posiada wymaganych przepisami uprawnień.

Trojmiasto.pl dotarło do pisma jakie w sprawie zmian w jednostkach straży pożarnej w porcie przesłał do zarządu portu pomorski komendant Państwowej Straży Pożarnej. W piśmie przypomniano, że MSP-R działa w oparciu o decyzję ministra spraw wewnętrznych i administracji z 2005 roku. Morska straż stanowi więc integralny element Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego na terenie województwa pomorskiego. Brak tej formacji naruszy stan ochrony przeciwpożarowej na Pomorzu. Tym bardziej, że jednostki PSP nie są przygotowane do prowadzenia działań na wodach portowych. Obszarem zabezpieczanym przez straż państwową są wyłącznie tereny lądowe kraju, do morskiej linii brzegowej i wody śródlądowe.

Teraz statki dzierżawione przez MSP-R mają być przekazane SOPG, która nie posiada uprawnień jednostki gaśniczej, upoważnionej do działań na wodnym obszarze portu. Uzyskanie takich uprawnień jest długotrwałe i wymaga uzyskania zgody ministerstwa i pomorskiego wojewódzkiego komendanta Państwowej Straży Pożarnej.

- W rezultacie bez nas, od 29 lutego, wody portowe pozostaną bez osłony przeciwpożarowej. Ma to szczególne znaczenie wobec zbliżających się mistrzostw Euro 2012, które odbywać się będą praktycznie obok wód portowych - dodaje Bukowski. - Na wodach tych niewątpliwie nastąpi wzmożony ruch statków pasażerskich i związany z tym wzrost zagrożenia pożarowego i życia ludzkiego. W tej sytuacji manipulowanie w służbach ratowniczych na pewno nie przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa.

Portowi strażacy przygotowują się do manifestacji pod Zarządem Morskiego Portu Gdańsk. Odbędzie się ona w piątek 2 marca o godzinie 9.

Miejsca

Opinie (222) 1 zablokowana

  • UWAGA PILNE

    Do Prezesa ZMPG !!!
    Porty Szczecin i Świnoujście pilnie Ciebie potrzebują, dzieją się tam niespotykane rzeczy. Ludzie tam zarządzający działają na szkodę nas wszystkich i przedkładają bezpieczeństwo pożarowe portu nad oszczędności, które to w przyszłości mogą spowodować niewymierne straty dla gospodarki morskiej tego kraju. Oto złe wieści z bratnich portów:

    "Zakup dwóch statków pożarniczych jest inwestycją odtworzeniową eksploatowanych od ponad 25 lat jednostek. Celem projektu jest odtworzenie pływających jednostek pożarniczych niezbędnych dla utrzymania klasy portów i zapewnienia bezpieczeństwa pożarowego zbiornikowców, gazowców i innych statków przebywających w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Nowe jednostki umożliwią dostosowanie portów ujścia Odry do obowiązujących standardów bezpieczeństwa.

    Planowany termin realizacji - 2012-2014"

    Prezesie ZMPG nie pozwól aby Szczecin i Świnoujście śmiało Ci się w twarz, Ty już dziś obniż klasę Portu Gdańskiego zanim zrobią to za Ciebie inni.

    • 7 0

  • czemu tak póżno (4)

    Już najwyższy czas żeby Bukowski dyr.MSPR poszedł w diabły.,bo w żaden inny sposób tego nieudacznika nie można oderwać od koryta{trzeba go odstrzelić jak Kadafiego} ,sam się wybiera na funkcję dyrektora zbierając głosy na zebranie od emerytów i swoich przydupasów.Również w ten sposób jest wybierana rada pracownicza {same lowelasy i przydupasy} inaczej zamknięte obłędne koło.Marciniak jego przydupas-teraz mówią -judasz zdrajca szybciutko,zawinął manele i płaszczy się przed nowym prezesem.Rada nadzorcza pożal się panie Boże,Kryszkiewicz{przew. zw.zaw} pierwsza szklana,Brodziak {przew.zw.zaw}druga no i zagubiony Czekański.Tak czy tak reszta ludzi ,są to w pełni profesjonalni fachowcy w pełni poświęceni swej pracy i dla nich pełen szacunek.Szkoda tylko że zwolniono tak dużo fachowców z jednostek pływających.Mam nadzieję że nowy pracodawca Pan Prezes Rudoman doceni ich zalety,jako ludzi i solidnych fachowców.

    • 8 5

    • no

      kryszkiewicz Brodziak Czekański Plutowski oraz Marciniak to zdolna grupa plotkarzy i super fachowców a w szczególności Pan kap Plutowski który niszczy dobro oraz finanse Firmy MSPR tak jak im zagrali tak oni tańczyli co do Marciniaka brak mi slow

      • 1 0

    • ostro żeś pojechał Panie Stefanie Cz. ;)

      • 1 0

    • Już docenił 1300PLN do rączki, toż to majątek!

      • 2 0

    • wasza polityka wewnętrzna nas nie obchodzi... pytanie czemu przez to wszystko cierpią ludzie fachowcy z morskiej i Floriana. Przy tych stanach osobowych 3/4 zadań nie zostanie wykonanych a tym z ZMPG to na łapkę bo będą mogli udowodnić że jesteście niepotrzebni i was wykończą... nie trzeba kończyć psychologii by wiedzieć o co idzie gra.. Więc ambicje w kieszeń i walczcie o swoje bo jesteście nam potrzebni

      • 2 1

  • rex (1)

    Ciekawe, czy TVN jest powiadomiony o jutrzejszej imprezie?

    • 5 0

    • tvn jest od wyższych celów

      TVN Był ale nic nie pokazał

      • 0 0

  • STRAŻACY ... (1)

    UWAGA UWAGA SŁYSZAŁEM ZE ,,WUŻ"GDAŃSKI MA WASZE JEDNOSTKI PRZEJĄĆ I SWOIMI LUDŹMI OBSADZIĆ ....

    • 1 0

    • no i fajnie tylko co dalej.... trwa przepychanka... czyżby chcieli się z tego wycofać kosztem innych firm?? Za bzdurne ruchy trzeba ponosić odpowiedzialność...!!!!
      a nie wystawiać pierś do medali za nie swoją pracę bo to nasza praca wszystkich portowców jest przyczynkiem do samochwały panów prezesów ZMPG

      • 4 0

  • (1)

    FRED EMERYT MUSI ODEJŚĆ

    • 4 0

    • KAROL na nowego zastępce

      • 4 1

  • PREZES (1)

    WYWALILI PANA Z GDYNI A TERAZ ROZWALASZ PAN GDANSK?TEGO PANA UCZYLI PSEUDO PREZESIKU?OD KIEDY OCHRONIARZE MAJA GASIC POZARY?A MOZE PAN PREZESIK WEZMIE SIKAWKE I BEDZIE GASIL POZARY?TYLKO ZE JAK NIE BEDZIE STRAZY TO SKAD PAN WEZMIE SIKAWKE?CZYZBY SWOJA NATURALNA?TOTALNE DNO I WODOROSTY PANIE PSEUDO PREZESIKU!!!!!!WSTYDZ SIE PAN!!!MOZESZ PAN SPOJRZEC SMIALO W LUSTRO?CZY RACZEJ JUZ WSZYSTKIE PAN POTLUKLES?

    • 13 0

    • To

      ten "zdolny" prezesio już w gdyńskim porcie strażaków rozwalił czy go wyje..li z Gdyni ????

      • 0 0

  • Wstyd !!!! (2)

    Do czego to prowadzi pierw zniszczono przemysł stoczniowy, później flotę handlową , marynarkę wojenną , rybołówstwo a teraz kolej na porty !!!! Przecież rząd,władze PO i PiS są z wybrzeża - rozliczmy wrteście ich jak w 1956,1970,1980 r.

    • 13 1

    • (1)

      rozprzedawają cały kraj!

      • 1 1

      • To

        już tylko resztki zostały ????

        • 0 0

  • manifestacja (1)

    No i manifestacja się odbyła, pokrzyczeli i poszli. Zgodę na to wydał Prez. Gdańska Szef Rady nadzorczej ZMPG wiedząc że tradycyjnie w piątki nikogo z Prezesów ZMPG nie ma, bo oni zaczynają weekend już w czwartki i to od dawna.

    • 4 0

    • no i oki teraz wraz z innymi związkowcami z portu napiszemy pisma nawet do Św. Piotra o ukaranie winnych danej syt. w porcie i spółkach portowych nie tylko naszych strażackich... walka się zaczęła nie myśmy ją zaczeli .... w trosce o to byście mogli wrócić do pracy a inni z innych spółek jej nie stracili....
      Wiesz bardzo dobrze że to jak f-je MSPR jest niezgodne z prawem a Floriany z tą ilością osób już niczego w 100% nie obstawią. Było ciężko z tamtą ilością osób (pożar na mieście, kilka asyst w porcie ) i zostawał dyżurny dyspozytor.... więc trzeba walczyć o przywrócenie normalności ...

      • 3 0

  • popieram (2)

    Popieram co w/w napisane w 100% niech się w Sejmie nad tym pochylą i niech Min.Gospod.Morskiej wyciągnie konsekw. do odpowiedzialnych osób za obecny stan rzeczy.... Dyrektorze Olechnowicz nasza wiara w Tobie i życzliwych Tobie osobach.....

    " Ku Pokrzepieniu Serc" B.M

    • 24 2

    • Popieram (pewnie przydupas) (1)

      • 0 3

      • brak słów szkoda gadać.... więc nic już pisać nie będę

        • 2 0

  • Przyjaciele z Norwegii

    Szkoda że Nas nie będzie. Byście mieli porządne wsparcie , najmniej 150 osób. A poza tym jeszcze byśmy zwołali kolegów z Remontowej i Gdańskiej. Może czas im przypomnieć lata 80, co????? Chyba już ten czas nadchodzi!!!!!!!!!!!!

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane