- 1 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (49 opinii)
- 2 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (104 opinie)
- 3 Gra Manor Lords światowym hitem (45 opinii)
- 4 Inflacja w kwietniu ma wynieść 2,4 proc. (44 opinie)
- 5 Trzeci raz szukają prezesa Energi (88 opinii)
- 6 Zmiany w zarządzie Petrobalticu (41 opinii)
Glovo wprowadzało klientów w błąd?
UOKiK postawił platformie Glovo zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd, za które grozi kara do 10 proc. obrotu. Opłata serwisowa, za małe zamówienie czy za opakowanie? Według Urzędu zamawiający w popularnej platformie do zamawiania produktów i usług, najczęściej jedzenia i zakupów, nie wiedzieli, ile wyniesie koszt całości zamówienia.
Korzystający z Glovo wybierają pozycję z menu, przy której widoczna jest cena za konkretne danie. Jednak według UOKiK, nie mają jednak pewności, że na późniejszym etapie realizacji zamówienia cena nie wzrośnie i że nie pojawią się dodatkowe opłaty. Na całkowitą kwotę składają się dodatkowe pozycje, które mogą być naliczane obowiązkowo: opłata za opakowanie lub dodatkowy produkt, serwisowa, za małe zamówienie, a nawet opłata za dostarczenie produktów w złą pogodę.
Glovo i Uber Eats na celowniku UOKiK. Klienci skarżą się na rozliczenia
Według Urzędu komunikaty przekazywane przez Glovo mogą nie odpowiadać rzeczywistości lub być przekazywane w nieodpowiednim momencie. Dopiero na ostatnim etapie zamawiania klienci poznają wszystkie wymagane koszty, czyli dowiadują się, ile mają zapłacić. Co za tym idzie, nie mogą porównać pełnych cen dań przy ich wyborze i często zmuszeni są zapłacić więcej, choć wydawało im się, że wybierają tańszą opcję cenową.
- Przedsiębiorca powinien konstruować interfejs w taki sposób, aby wszystkie kluczowe elementy wpływające na decyzję konsumenta, zwłaszcza opłaty, były dla niego widoczne. Niedopuszczalna jest sytuacja, gdy istotna informacja jest dostępna dopiero po przewinięciu lub ukryta w inny sposób. Przycisk służący do złożenia zamówienia nie powinien być aktywny, zanim konsumentowi nie zostaną przedstawione wszystkie koszty związane z zamówieniem. Nie podając wyraźnie i w zrozumiały sposób ceny wraz z jej wszystkimi składnikami, przedsiębiorca może wprowadzać konsumentów w błąd - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Ponadto zastrzeżenia wzbudziło nieoznaczanie przycisku służącego do złożenia zamówienia wymaganą prawnie informacją "zamówienie z obowiązkiem zapłaty" lub równoważnym sformułowaniem. Stosowane przez Glovo "Potwierdź zamówienie" nie stanowi wystarczającej informacji, by konsument wiedział, że już na tym etapie jest zobowiązany do dokonania zapłaty.
Niektóre stosowane przez Glovo praktyki mogą stanowić tzw. dark patterns, czyli wykorzystywanie wiedzy na temat zachowań konsumentów w internecie do wpływania na ich decyzje zakupowe w nieuczciwy sposób. Jedna z nich to drip pricing, czyli dodawanie na ostatnim etapie składania zamówienia niezapowiedzianych wcześniej dodatkowych, obowiązkowych opłat.
Jeśli zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd przez Glovo się potwierdzą, spółce grozi kara do 10 proc. obrotu.
Opinie (82) 2 zablokowane
-
2023-05-17 12:59
Opinia wyróżniona
Może nie na temat, ale...
ale jak widzę często te brudne, zniszczone plecaki-pudła, w których przewozi się jedzenie, to mam jedno na myśli. Jeśli one są tak brudne i obszarpane na zewnątrz, to co musi być w środku? Nie tylko plecaki są brudne, czasami też niechlujnie wyglądają ich właściciele.
- 6 0
-
2023-05-17 11:51
Opinia wyróżniona
Zawsze będzie drożej niż w menu restauracji (1)
To chyba logiczne?? Przecież trzeba opłacić apkę oraz gościa na rowerze. Za ile ma przyjechać tym rowerem? 5km za 4 zł ma zrobic i poświęcić na to 0,5 godziny?
Nie chcesz ruszyć tyłka to płać za to!- 25 59
-
2023-05-17 14:12
Wyobrażasz sobie, że dzwonisz do restauracji, zamawiasz, pytasz ile zapłacisz, dostajesz odpowiedź, po czym słyszysz po cichu "a, nie to jednak 30% więcej", tuż przed potwierdzeniem zamówienia?
Nikt nie ma problemu z opłatą dla dowożącego. Problem jest z ukrywaniem tej opłaty przed klientami.- 34 0
-
2023-05-17 11:11
Opinia wyróżniona
Nie chcę bronić Glovo, ale sądzę że trudno będzie udowodnić oszustwo (11)
Po dodaniu wszystkich wybranych pozycji do koszyka pojawia się podsumowanie, gdzie objawiają się wszelkie dodatkowe opłaty i podana jest ostateczna suma całego zamówienia, do zapłaty której klient zobowiązany jest po kliknięciu przycisku. Jest to oczywiście bardzo słaba praktyka, bo nagle zamówienie np. w postaci 2 pizz które miało kosztować
Po dodaniu wszystkich wybranych pozycji do koszyka pojawia się podsumowanie, gdzie objawiają się wszelkie dodatkowe opłaty i podana jest ostateczna suma całego zamówienia, do zapłaty której klient zobowiązany jest po kliknięciu przycisku. Jest to oczywiście bardzo słaba praktyka, bo nagle zamówienie np. w postaci 2 pizz które miało kosztować przykładowo 70 zł (każda pizza "w karcie" za 35 zł) nagle wychodzi w podsumowaniu za 80-90 zł. Ale nadal na tym etapie można bezkosztowo zrezygnować z jego finalizacji i pewnie taką linię obrony te aplikację przyjmą. Ciekawe jaka będzie konkluzja tej sprawy
- 21 46
-
2023-05-17 14:52
Nie zrozumiałeś
- 0 0
-
2023-05-17 12:01
objawiają? - to skąd zamawiasz? z plebani czy kostnicy?
- 1 2
-
2023-05-17 11:56
meh, bardzo łatwo.
to tak jakby na stacji benzynowej mieć inną cenę na wyświetlaczu widocznym z drogi a inną na dystrybutorze.- 10 0
-
2023-05-17 11:42
Problem w tym, że na ekranie zamawiania masz już "łączną kwotę"
Kwota ta nie uwzględnia dodatkowych kosztów, więc można to uznać za wprowadzanie w błąd.
Gdyby nie było podsumowania do momentu dodania opłat, nie ma problemu. Pierwsza kwota jaką widzisz to kwota którą zapłacisz.- 10 0
-
2023-05-17 11:41
na tej samej zasadzie powinni walnać też uber eats (6)
tam też promka i kwoty to jedno
a potem opłata taka, siaka i na końcu jeszcze dowóz
i wychodzi 30% więcej
ale nikt nikogo nie zmusza by zatwierdzić transakcję - co najwyżej straciło się parę minut- 20 1
-
2023-05-17 11:50
Ja po kilku razach (5)
jak mi doliczało takie opłaty, zrezygnowałem. W końcu wywaliłem obie aplki (glovo i uber) i zamawiam tylko bezpośrednio w knajpie.
- 21 0
-
2023-05-17 11:54
(4)
i co? i sam przywozisz?
- 2 10
-
2023-05-17 12:13
(3)
Wiekszość knajp, która korzystac z glovo itp. ma też własnych kierowców. Wiedzą jednak oni doskonale, że dla niektórych rozmowa telefoniczna i zamówienie to jest ciężka sprawa i wolą wyklikać to w apce. Wiele obiektów, na swoich social mediach, nawet sugeruje, że przy zamówieniu bezpośrednio u nich można liczyć na drobny rabat. Szkoda im jednak rezygnować z glovo czy ubera, bo wiedzą, że przez to potencjalnie stracą klientów...
- 14 0
-
2023-05-18 01:08
(2)
a powinni. Opłacalność realizowania zamówień przez aplikacje, zbliża sie do zera.
Klient najpierw mamiony rabatami i niby nizszymi cenami , po czasie jest naliczany na kolejne koszta. Właściciel musi płacić prowizję od każdego zamówienia, a jakby klienci zamawiali bezpośrednio do zysk byłby wiekszy. Głównie na tych aplikacjach zarabia operator.
Zresztą tak samo jest przy przewozach. Klient płaci tyle co kiedyś za taxe a kierowca zarabia jałmużnę.- 2 0
-
2023-05-19 08:38
jest inny problem (1)
tak jak ktoś napisał wyżej - coraz więcej, zwłaszcza młodzieży, boi się zadzwonić przez telefon. Śmiesznie to brzmi ale taka jest prawda. Wolą bez stresu kliknąć w aplikacji mając nawet świadomość, że zapłacą więcej. Bez aplikacji ilość klientów by znacząco spadła. To się musi opłacać... chyba, że wszystkie restauracje masowo zrezygnowałyby z apki i wtedy klienci nie mają wyjścia.
- 0 0
-
2023-05-19 14:07
Tylko ze to klient powinien płacić za wygodę, a jest tak że zysk operatora aplikacji jest przerzucany na restauratora /kierowcę. Gdyby klient miał za to zapłacić to nagle aplikacje byłyby mniej konkurencyjne.
- 0 0
Wszystkie opinie
-
2023-05-17 09:13
(1)
Pierwszy raz widzę złamanie prawa nagłówków Betterbridge'a, wyjątkowo odpowiedź na pytanie z tytułu artykułu brzmi TAK, glovo oszukuje klientów.
- 32 2
-
2023-05-17 22:19
Nie tylko oni, to powszechny proceder
np. poślednicy od nieruchomości, szukasz mieszkania, cena 300 tys. a potem się dowiadujesz, że do mieszkania należy jeszcze balkon, strych, piwnica, ogródek i miejsce postojowe - zakup obligatoryjny drugie 300 tys.
Jak to jest, że korporacje nas oszukują i nic a jak ja oszukam korporacje ważąc pomidory jako ogóry to mi grozi 8 lat?
Albo banki - no RRSO 0%, ale by skorzystać trzeba kupić wolframową kartę do tojtomatu za jedyne 99 PLN miesięcznie.- 1 0
-
2023-05-17 09:21
Problemy współczesnego świata. (12)
Jeżeli ktoś mnie oszukuje, to po prostu już więcej nie korzystam z tego typu usług.
- 65 21
-
2023-05-17 09:28
(2)
a w sensie niech sobie dalej oszukują jeśli ty już wiesz?
jak ktoś kradnie rowery to niech kradnie, byle nie twój?- 37 5
-
2023-05-17 10:18
Janusz będzie Januszem (1)
- 9 2
-
2023-05-17 10:26
januszem
janusz to nie imię, to styl i filozofia prowadzenia biznesu.
- 9 1
-
2023-05-17 10:16
(8)
Jak sie wypisac z podatkow i zusu w takim razie? Bo jestem chetna.
- 10 4
-
2023-05-17 10:22
ale po chodniku rozumiem, że jak chodzisz (6)
to płacisz tak samo za jazdę autem po drogach?
- 3 3
-
2023-05-17 10:38
(5)
O! Jest! Zwolennik podatkow z mokrym snem o kolektywnym ladzie spolecznym. Zawsze mnie zastanawialo skad sie tacy geniusze biora.
- 3 2
-
2023-05-17 10:44
(1)
A jaką ty masz wizję utrzymywania w - za przeproszeniem- kupie- państwa?
- 3 2
-
2023-05-17 13:23
Mam w kupie państwo
- 3 0
-
2023-05-17 10:46
Spoko, pokaż jak przez miesiąc nie korzystasz z usług państwa, a z radością zapłacę należny od Ciebie podatek :) (2)
- 1 0
-
2023-05-17 11:00
(1)
akurat z usług ZUSu nikt z obecnie pracujących, nie skorzysta, bo tzw. umowa pokoleniowa na której owa instytucja jest oparta, jest zbudowana na założeniu, że ludzi z każdym pokoleniem będzie więcej, a jak wiadomo trend jest odwrotny. Także płacenie ZUSu, to wyrzucanie pieniędzy w błoto, ZUS powinien być zmodernizowany.
- 4 1
-
2023-05-17 12:59
co ty wypisujesz? ZUS to nie tylko emerytury więc wystarczy dłuższe L4 i juz korzystasz
- 0 2
-
2023-05-17 15:06
znaczy
masz chcice
- 1 0
-
2023-05-17 09:26
O proszę, moze jeszcze UOKiK się zainteresuje Uber Eats? (2)
Też mają opłaty dodatkowe, jak opłata za usługę/marketplace i przy wyborze jedzenia nie ma się pewności, jaki będzie ostateczny koszt.
- 82 1
-
2023-05-17 11:03
Bolt Food
to samo na Bolt Food
- 6 0
-
2023-05-17 14:54
pyszne
- 2 0
-
2023-05-17 09:38
Glovo to dno . Młodzi bez aplikacji nawet do ubikacji we własnym domu nie potrafią znaleźć drogi . Dajecie zarabiać cwaniakom (6)
Zarobek powinien trafiać do ludzi wykonujących realną pracę , a nie do pośredników . Ciężko zamówić telefonicznie ? Powinni zarabiać ciężko pracujący kucharze przygotowujący potrawy i dostawcy , a nie pośrednik cwaniak zza granicy . Polacy to jednak głupi naród , na każdym korku dajemy się wykorzystywać .
- 34 14
-
2023-05-17 09:50
(3)
ale jak dac zarobić restauracji bezpośrednio jesli oni sami nie mają kierowcy/kuriera i nie dowożą?
- 11 4
-
2023-05-17 10:09
Jak wszyscy korzystają z glovo, to nawet nie opłaca im się mieć.
A na koniec wszyscy tracą.
- 6 1
-
2023-05-17 11:02
A jak działały restauracje i pizzerie z dowozem zanim do Polski weszły zachodnie korporacje ?
Sam przez kilka lat kiedy byłem młody woziłem jedzenie , wystarczy dać ogłoszenie o poszukiwaniu kierowców z własnym transportem i na własnej działalności . Oczywiście Pizzeria czy restauracja nie musi sprawdzać czy dostawca rzeczywiście ma własną działalność . Ja zarabiałem na tym naprawdę przyzwoicie , jedzenie zawsze było świeże ciepłe i dostarczone szybko . Klient zadowolony , restauracja zadowolona i dostawca zadowolony . A co jest teraz ? Glovo zadowolone , reszta wkurzona !!!
- 7 1
-
2023-05-17 13:39
Ruszyć d**pe
Spalisz kalorie itd.
Ruch opóźnia procesy starzenia
Bez ściem o braku czasu- 2 1
-
2023-05-17 10:04
Na biznesie się nie znasz (1)
Kierowca który rozwozi to koszt stały.
Glovo - placisz za usługę. Jest zamówienie placisz, nie to nie płacisz.- 4 3
-
2023-05-17 10:46
dodatkowo przy zamawianiu przez aplikację jest spora szansa że zamówi się więcej - no i jest to wygodniejsze i łatwiejsze niż rozmowa przez telefon z obsługą.
- 1 0
-
2023-05-17 10:03
niech mi tylko ktos powie (2)
ze pracownicy płaca podatki w POlsce to go obsmieje.
- 6 2
-
2023-05-17 10:46
a gdzie?
- 1 1
-
2023-05-17 12:43
Ke
- 0 0
-
2023-05-17 10:05
(4)
niech najpierw UOKiK zajmie się zawyżeniem cen przez Orlen Obajtka
- 39 10
-
2023-05-17 10:13
Zawyżone ceny O conajmniej 30% (2)
Obecna cena baryłki i kurs dolara kształtuje realną cenę paliw ba poziomie ok 5,40 ale nie łupią wszystkich i nikt z nimi nie robi porządku.. władza absolutna. A opozycja to szemrane typy co nic nie robią dla obywateli a jedynie szukają sensacji by złapać kilka głosów na wybory i objąć tron
- 9 4
-
2023-05-17 10:22
po co opozycja ma przejmować władzę i borykać się z problemami które
aktualna władza wywołała, lepiej walczyć o większe poparcie, bez wygranych wyborów i nadal być opozycją, ciągnąc pieniądze i za nic nie odpowiadać. Też niechciałbym sprzątać tej kuwety po PISie.
- 9 4
-
2023-05-17 10:42
A co wg ciebie opozycja powinna zrobic, poza informowaniem?
- 3 1
-
2023-05-17 10:39
Prezes UOKiK to kumpel Pinokia.
A zatem nie będzie na pewno tykał Orlenu i pcimskiego Dyzmy.
- 7 2
-
2023-05-17 10:10
Niech UOKiK (2)
Zajmie się mc donaldami i innymi podobnymi barami w których nie ma cena za 1kg Dania albo w ogóle nie podają ile wazy danie! Kupujesz nugetsy za 15 zł i równie dobrze może być tam 50g bo przy zamówienia nie możesz się zapoznać z ofertą czemu ich nikt nie rusza ?
- 27 3
-
2023-05-17 13:44
najpierw naucz się pisać po polsku.
- 1 2
-
2023-05-17 21:24
Bzdury waść prawisz i tyle.
- 0 1
-
2023-05-17 10:11
Krótko pisząc
To nie wprowadzenie w błąd, ale oszustwo. Nazywajcie rzeczy po imieniu.
- 24 3
-
2023-05-17 10:13
(1)
Tego typu firmy mają jeszcze jedną konsekwencję. Ludzie zamawiają jedzenie z fastfoodów, które kiedyś jedli wyłącznie w tego typu restauracjach. I teraz po zjedzeniu wrzucają opakowania do publicznych śmietników. Ich zapach jest tak intensywny, że nawet puste, przyciągają ptactwo, które wyciąga je z kosza i rozrzuca po całej okolicy.
- 22 3
-
2023-05-17 10:14
Obserwując, ilu dostarczycieli z plecakami jeździ po mieście, ludziom korzystającym z usług tych firm te nieuczciwe praktyki nie przeszkadzają.
- 9 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.