• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Guru marketingu miast opowiada o Gdańsku

Robert Kiewlicz
31 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Według Wally'ego Olinsa, mieszkańcy i władze Gdańska zdecydowanie zbyt mało się chwalą. Dlatego też wśród wielu obcokrajowców nadal pokutują stereotypy powstałe jeszcze w czasach PRL.


Światowej sławy brytyjski specjalista od tworzenia i promocji marek, twórca m.in. marki Orange, doradca organizacji i krajów w zakresie ich tożsamości, marek i komunikacji - Wally Olins - odwiedził Gdańsk w ramach spotkań organizowanych przez Olivia Business Centre. Olins stwierdził, że miasto z takim potencjałem jak Gdańsk musi bardziej intensywnie pracować nad własną marką, a o Gdańsku powinno zacząć się mówić, tak jak o Londynie, Berlinie, czy Paryżu.



Wally Olins Wally Olins
Wally Olins zajmował się m.in. promocją Hiszpanii, Portugalii i Nowego Jorku, oraz rebrandingiem Niemiec i Wielkiej Brytanii. Wykłada w Said Business School na Uniwersytecie Oksfordzkim, Lancaster University i Copenhagen Business School. Od 2003 roku współpracował z Krajową Izbą Gospodarczą w ramach Instytutu Marki Polskiej nad stworzeniem pozytywnego wizerunku Polski na świecie.

Jest twórcą pojęcia creative tension (twórcze napięcie), mającego charakteryzować Polaków. Mówi ono o tym, że Polacy posiadają cenny, specyficzny rodzaj kreatywności polegający na biegunowym funkcjonowaniu dwóch sił - przekory i twórczości. Właśnie creative tension powoduje, że Polacy są zdolni do wielkich zrywów i osiągnięć.

Jak Olins postrzega Gdańsk? Przede wszystkim jako miasto otwarte, dające wiele możliwości i nieprzytłaczające mieszkańców.

- W Gdańsku żyje się na pewno o wiele lepiej niż w wielu innych miejscach w Polsce. Przykładem może być miasto Łódź, którego położenie i budowa nie pozwalają na to, aby ludzie je zamieszkujący choć trochę się zrelaksowali. To miasto pełne napięcia, stresu - mówi Olins. - Mieszkańcy Gdańska są bardziej zrelaksowani i mają większy dystans do siebie i do swojej pracy. Problemem jest jedynie to, że mało kto na świecie o tym wie.

Według Olinsa, mieszkańcy oraz władze miasta po prostu zbyt mało się chwalą. Dlatego też wśród wielu obcokrajowców nadal pokutują stereotypy powstałe jeszcze w czasach PRL.

- Trzeba zerwać z nimi i zacząć działać i to jak najszybciej. Spójrzcie na waszych sąsiadów. Niemcy to natychmiastowe skojarzenie z solidnością, Włochy z modą, Francja z kulturą, Wielka Brytania z rodziną królewską. Polska i jej miasta cały czas nie mają takich naturalnych skojarzeń. Niezbędne jest podejście do miasta Gdańska jako marki czy produktu. To musicie wypracować - twierdzi Olins. - Macie potencjał i należy go wykorzystać. Nie uda się to jednak bez współpracy i to wszystkich urzędów oraz organizacji działających na rzecz Gdańska.

W ubiegłym roku gościem Olivia Business Centre był Światowej sławy brytyjski specjalista od tworzenia i promocji marek, twórca m.in. marki Orange, doradca organizacji i krajów w zakresie ich tożsamości, marek i komunikacji - Wally Olins.

Miejsca

Opinie (46)

  • Ja sie z Panem Guru nie zgadzam - czym my mamy sie pochwalić by zmienić stereotyp? (1)

    Wyspa Spichrzow, ECS-em, Słońcem Peru??? Zmiana stereotypu trwa kilka generacji, swojej przeszłości nie przeskoczymy.

    • 22 29

    • Z innej beczki

      To po twarzy widać, że dziadzia lubi dać sobie w gaźnik.

      • 0 0

  • Walle Olins the best!

    Ma facet gadane.
    On potrafi powiedzieć człowiekowi "spier***alaj" w taki sposób że czujesz ekscytacje na myśl o nadchodzącej wyprawie.
    Przecież to wypowiedź gościa który widział tylko lotnisko, kawałek krajobrazu przez szybę samochodu i jakiś budynek. Przecież widać że ta wypowiedź jest czysto kurtuazyjna.

    • 2 1

  • Gdańsk zatrudnia kilkudziesięciu pracowników zajmujących się TYLKO propagandą

    rozumiem, że to za mało?

    • 1 0

  • Gdynia (6)

    To samo moza powiedzieć o Gdyni.

    • 15 12

    • Gdynia ma dzis najlepszy marketing i reklame jezeli chodzi o Polskie miasta . (1)

      Moze sie Gdynia nie wypromuje na swiecie bo wiadomo ze to nie jest Nowy York ale napewno ma szanse na srednia promocje w Europie . A jaki czynnik na to wplywa nie powiem :) bo jest cos czym Gdynia rozni sie w promocji od innych miast .

      • 10 8

      • to ja powiem co to za czynnik

        17 baniek na promocję.

        • 2 0

    • mi gdynia kojarzy się z ciszą i spokojem, trochę tak jak na prowincji po 18 nuda (3)

      samym skwerkiem dużo się nie z działa, mieszkałem 6 lat. w Gdyni, Dąbrowa później działki leśne,,
      cisza spokój normalnie wieś szczególnie na działkach, a Dąbrowa jak dla mnie to taka zaspa inaczej.

      • 11 3

      • I za to lubie Gdynie (2)

        Jak chce atrakcji to jade np do Sopotu. A jak boli Cie cisza po 18tej to sie przeprowadz na Monciak a nie wybierasz Dzialki Lesne.

        • 3 7

        • (1)

          No właśnie - jak chcę atrakcji to jadę do Sopotu (napisałeś np, więc pewnie do Sopotu lub Gdańska) - to jak wy macie do Gdyni turystów ściągnąć jak poza jednym skwerem nie ma nic?

          • 3 1

          • jak to nie ma, zabytki maja przeciez

            • 6 0

  • Nie ufam zadnym guru...! (1)

    • 6 1

    • Miło słyszeć.

      BRAWO !!!

      • 0 0

  • GURU ma racje lecz nie zna drugiego dna braku promocji !!! (3)

    Mowi ze Gdansk zbyt malo sie chwali ! to fakt ale urzednicy doskonale wiedza ze szum medialny i promocyjny to klopoty bo wtedy wszedzie pojawia sie moze inspektorzy , trzeba byc super uczciwym itd itd ................I wylezie na swiatlo dzienne full spraw typu dlugi , dziwne przetargi , ostatnia korupcja i czar prysnie !. A wzorzec zawsze ma swiecic przykladem i uczciwoscia i tego sie boja urzednicy . Bo by ktos z Nowego Jorku przyjechal i zapytal ::::: Po co was urzednikow jest az tylu w tym grajdolku jak 100 razy wiekszy Nowy Jork ma trzy razy mniej urzednikow ? ,,,I co by mu nieroby mialy odpowiedziec ?.......,........... . Aby sie promowac nie wystarczy blichtr zewnetrzny lecz wnetrze i struktura musi sie zmienic bo produkt do promocji musi posiadac jakosc !

    • 47 12

    • promocja jest (1)

      a przynajmniej powinna być, tak jak w przypadku mistrzostw, które za kilkanaście dni odbędą sie u nas! kasa poszła, a na mieście ZERO plakatów;)

      • 2 1

      • U nas nie są potrzebne, ale mam nadzieję, że za granicą jest ich sporo.

        • 0 0

    • Racja. Trzeba mimo to przec i realizowac ambitne projekty.
      Na pewnym etapie odprawia sie grupy urzednikow na rente rozbijajac skostniale struktury.

      • 3 1

  • (10)

    Jestem bardzo zrelaksowany. Całe dnie spędzam na szukaniu pracy. Gdańsk jest super. Tu się zyje. Miasto mozliwości.

    • 67 31

    • A ja sie relaksuję stojąc w korku- polecam zestresowanym. (1)

      • 21 5

      • Też myślałem, że w Gdańsku są korki.

        Póki trochę nie pojeździłem po Polsce i Świecie. Teraz u nas się relaksuję prowadząc. Naprawdę nie jest wcale tak źle, oj nie jest.

        • 3 0

    • to jest nas dwoje :-( (5)

      • 11 2

      • to moze wspolny relaks :-) (4)

        • 8 0

        • gdynia (3)

          najszybciej starzejące się miasto w polsce

          • 6 5

          • (2)

            Powiem czego Wally nie powiedzial, a mu nie przystoi.
            Potrebna sa:
            Wzmozenie i intensyfikacja wysilkow grup osob, instytucji i klasterow.
            Realizacja kompleksowych fascynujacych projektow charakteryzujacych sie przez nowoczesnosc, niepowtarzalnosc, estetyke, funkcjonalnosc oraz kompleksowosc.
            Tolerancja i chec do ryzyka wladz oraz stworzenie pozytywnego klimatu wsrod urzednikow.
            Promowanie wybitnych mozgow regionu
            Delegacja superprojektow w rece wybitnych przedsiebiorcow
            Superbogaci pozostawiajacy widoczne spadkobierstwo dla uzytku spolecznego
            Instytualizacja i rozbudowa elementow lokalnego kolorytu
            Kreowanie, chronienie i promocja produktow lokalnych
            Synchronizacja wszystkich kt to dotyczy w fora i klastery
            Nieidiosynkratyczna reklama
            Wyzsze szkolnictwo bezposrednio wspolpracujace z przemyslem, manufakturami, sportem. Szukajace sponsorow dla ambitnych projektow naukowych, popularno naukowych oraz np. silnych trwalych symboli
            Stale wielobranzowe i wielopoziomowe wysilki w walce z istnieniem marginesu spolecznego
            Warsztaty i sport dla młodzieży wlacznie z profesjonalnym szkoleniem, stypendiami i promocja

            Dlaczego tyle nacisku na "super" rozwiazania?
            Bo nie zyjemy na wyspie na srodku oceanu.

            • 6 3

            • co to klastery?

              pozytywny klimat wokół urzędników - hmm, a co konkretnie masz na myśli?
              Mamy tu jakichś wybitnych przedsiębiorców? Którzy by się chcieli zająć promocją miasta?
              Mamy w Gdańsku jakieś manufaktury?
              Nadmienię, że Andrew Carnegie, rodziny Guggenheim'ów, Rockefellerów i paru innych tak jakoś zaangażowały się w budowę trwałych symboli w Nowym Jorku.
              Zaryzykuję stwierdzenie, że nasze władze lubią ryzyko ;-)

              Tak w ogóle to jakiś misz-masz, bez specjalnego ładu i składu...
              Oczywiście zgadzam się, że nie jesteśmy wyspą :-)

              • 3 1

            • nieidiosynkratyczna ?

              O cholipka..;) jestes fachura

              • 1 0

    • mozliwości

      dla krewnych i znajomych...królika

      • 5 0

    • Poszukaj w Gdyni

      Pan Szczurek buduje miasto dla młodych, przynajmniej tak twierdzi, a skoro będą młodzi, to będzie praca dla nauczycieli.

      • 5 6

  • Ach te żydki... (3)

    ...za mało się chwalimy? czyli mamy przelewac kwotki na zachod zeby oni mieli za co sie bawic, a w zamian powiesza kilka bilbordow na miescie. Zadnych pseudo-doradcow, bo jak ktos wyzej napisal - ten Pan g...o Gdansku czy tez o Trojmiescie.
    A wlasnie: jesli jest taki super ą ę to dlaczego nie mowi o promowaniu TRÓJMIASTA, a nie samego Gdańska? No bo sie nie oszukujmy, sam Gdansk nie da rady. A Tri-city to już konkretny projekt. Trzy rózne miasta, tworzace jednosc. To jest wartosc. Tylko problem w tym ze glowy miast nie moga sie dogadac, a na dole nic lepiej. A czas lecii...

    • 4 5

    • nie ma żadnego Trójmiasta! to jakiś PRLowski twór, który kiedyś jakoś funkcjonował (2)

      teraz od kilku ładnych lat Gdynia się wypięła na sąsiadów i realizuje swoją politykę. Nie będę oceniał jej tutaj, bo szkoda prądu... Gdańsk z Sopotem coś próbują, czasem wychodzi, czasem nie, ale Trójmiasto nie istnieje!

      • 4 2

      • Myślę, że masz jakiś problem. Zawiść? (1)

        Tj. Twój Gdańsk tak przysłania Ci oczy, że od razu łączysz mnie z Gdynią, choć jestem z Redy. Wracając do tematu: nie ważne kiedy powstała wymieniona nazwa "Trójmiasto", ważne jaką ma wartość marketingową! Mylisz więc pojęcia. Ponadto, skoro wg Ciebie nie ma Trójmiasta to na jakim portalu jesteś? Gdansk.pl? Skoro nie ma Trójmiasta to dlaczego cała Polska używa tej nazwy. W angielskich książkach też znajdziesz nazwę Tri-city. To wszystko jest marketing - nie ważne jak mówią, ważne że mówią. Nie ważne gdzie mówią, ważne że mówią. Także zapraszam do lekarza.

        • 0 4

        • lekarz to się tobie przyda

          skoro jesteś z Redy, to co się obchodzą sprawy Trójmiasta? (a Tri-City to miejscowość w USA), a wartośc marketingowa nazwy Trójmiasta za granicą Polski jest żadna

          • 3 0

  • z twarzy to jakby Le Corbusier ozyl...;)

    Szczegolnie oldskulowe okularki :)

    • 3 1

  • Każdy guru ma na sobie krew biednych dzieci.

    • 1 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną firmą, posiadająca oddziały w 10 krajach, produkującą nisko- oraz wysokociśnieniowe przewody transferowe, wykonane z gumy, plastiku i teflonu. POLYHOSE Poland została pierwotnie założona jako EXITFLEX Polska – spółka córka szwajcarskiej fabryki, istniejącej od 1971 roku. Członek zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa AIRBLAST Poland. Firma AIRBLAST, posiadająca oddziały w 12 krajach, jest od ponad...

Najczęściej czytane