• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak podnieść innowacyjność w małych i średnich przedsiębiorstwach?

9 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Jednym z wzorowych przykładów firmy dobrze wykorzystującej potencjał doradczy oferowany przez Design and Business oraz potencjał funduszy unijnych jest firma DRY WALKER specjalizująca się w produkcji innowacyjnych, oddychających kaloszy w technologii pianki EVA i Waterproof Jednym z wzorowych przykładów firmy dobrze wykorzystującej potencjał doradczy oferowany przez Design and Business oraz potencjał funduszy unijnych jest firma DRY WALKER specjalizująca się w produkcji innowacyjnych, oddychających kaloszy w technologii pianki EVA i Waterproof

Rola mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce zarówno krajowej, jak i europejskiej od wielu lat nie podlega dyskusji. Współcześnie każdy podmiot działający na rynku (nawet duże korporacje) ma świadomość potencjału tkwiącego w sektorze MŚP. Firmy z tego sektora dzięki dużej elastyczności i małej inercji decyzyjnej są często pionierami innowacyjnych rozwiązań w swoich branżach. Ponadto są w stanie reagować na zmiany rynkowe szybciej od dużych przedsiębiorstw, a przez to szybciej wdrażać konkurencyjne, innowacyjne produkty i usługi. Niestety firmy sektora MŚP przy swojej dużej kreatywności i elastyczności nie zawsze wolne są od problemów utrudniających realizację innowacyjnych projektów.



Dominika Czechowska, prezes firmy doradczej Design and Business realizującej kompleksowe strategie projektowania i wdrażania innowacyjnych produktów dla podmiotów sektora MŚP zauważa:

- Pomimo wieloletniej działalności doradczej, przeprowadzeniu wielu audytów i zrealizowaniu dziesiątek strategii rozwojowych, przedsiębiorcy z sektora MŚP nadal potrafią mnie zaskoczyć swoją innowacyjnością. Dzięki temu, że są bliżej swoich klientów, bardzo dobrze czują potrzeby rynku i wiedzą, w jakim kierunku rozwijać swoje firmy. Nie zawsze niestety dysponują odpowiednim kapitałem ludzkim do sprostania wyzwaniom związanym z samodzielnym realizowaniem ambitnych projektów innowacyjnych. Kreatywność pracowników i samych właścicieli często nie znajduje przełożenia na działanie z powodu luk kompetencyjnych w prowadzeniu projektów, jak również w braku wystarczających środków. Misją naszej firmy jest inspirować przedsiębiorców do sukcesu, także w zakresie opracowania optymalnych modeli finansowania innowacyjnych wyzwań.

Design and Business od kilku lat realizuje kompleksowe audyty i preaudyty wzornicze



Audyty od Design and Business poprzedzają strategię wdrażania innowacyjnych produktów i usług na rynek w sektorze MŚP. Celem takich audytów jest m.in. zdiagnozowanie problemów w zakresie rozwoju produktowego, ogólna ocena dojrzałości firmy wraz z oceną gotowości do realizacji innowacyjnych projektów, ocena skuteczności działań marketingowych, porównanie dotychczasowych i planowanych produktów na tle konkurencji.

- Ten audytorski zbiór analiz stanowi punkt wyjścia do określenia i zdefiniowania kierunków rozwoju firmy oraz jej produktów, pozwala ponadto na ocenę zgodności innowacji z dotychczasowym modelem biznesowym, umożliwia przeprowadzenie studium wykonalności wraz z oceną biznesowej zasadności projektu oraz określenie planów inwestycyjnych (w tym zakupy maszyn i urządzeń czy rozbudowa hal produkcyjnych) - tłumaczy Dominika Czechowska.
Design and Business zaprasza do swojej siedziby na konsultacje i lampkę Prosecco.
Design and Business zaprasza do swojej siedziby na konsultacje i lampkę Prosecco.
Wiceprezes ds. badań i rozwoju w firmie Design and Business Artur Ziółkowski podkreśla, że projekty innowacyjne prowadzące do wdrażania na rynek nowych i znacząco udoskonalonych produktów, to projekty obarczone dużym ryzykiem, zarówno biznesowym, jak i technicznym.

- Realizacja tych projektów wymaga nie tylko wysokich kompetencji czy dojrzałości zarządczej, ale również dedykowanego budżetu pozwalającego na realizację prac obejmujących eksperymenty, skomplikowane testy czy weryfikacje produktów w środowisku użytkowników. Dodatkowo należy pamiętać, że często innowacyjny, konkurencyjny produkt pociąga za sobą zmiany w procesach technologicznych, wymaga reorganizacji działów produkcji oraz zakupu nowych maszyn. Nic więc dziwnego, że przed podjęciem decyzji o realizacji innowacyjnego, często kosztochłonnego projektu, konieczne jest przeprowadzenie dedykowanego audytu pozwalającego na wskazanie optymalnej drogi (roadmapy) rozwoju firmy - dodaje Artur Ziółkowski.
Niewątpliwą wartością dodaną audytów realizowanych przez firmę Design and Business jest ocena możliwości pozyskania dotacji ułatwiającej sfinansowanie innowacyjnych, rozwojowych projektów.

- Idealnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców sektora MŚP jest korzystanie z zewnętrznych dotacji na rozwój produktów i usług. Fundusze Unijne, które powinny być traktowane przez przedsiębiorców nie jako cel, ale środek, stanowiący dodatkowe zasilanie finansowe, ułatwiające i przyspieszające rozwój, często przeznaczone są właśnie na strategiczne projekty wzornicze - mówi Dominika Czechowska i dodaje: - Nasza firma współpracuje z najlepszymi w kraju podmiotami odpowiedzialnymi za pozyskiwanie i rozliczanie dotacji dzięki czemu po rekomendacjach zawartych w naszych audytach i ocenie szans na pozyskanie dofinansowań, nasi klienci pozyskują wielomilionowe kwoty na rozwój produktów oraz parku maszynowego.

230 mln zł na dotacje w zakresie rozwoju innowacyjnych produktów i usług



Tylko w ramach konkursu Design dla przedsiębiorców w ciągu ostatnich lat przeznaczono ponad
230 mln zł na dotacje w zakresie rozwoju innowacyjnych produktów i usług. Nie jest też tajemnicą, że bardzo duży (o ile nie największy) strumień pieniędzy na rozwój MŚP dostępny jest dla przedsiębiorców intensywnie rozwijających się województw Polski wschodniej(jak np. woj. warmińsko-mazurskie, podlaskie czy lubelskie), gdzie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przeznaczyła blisko 1 mld zł na takie konkursy jak wzór na konkurencję, dzięki którym powstały setki innowacyjnych produktów w sektorze MŚP. Nie dziwi więc fakt, że wielu przedsiębiorców z Trójmiasta czy Warszawy chętnie lokuje swoje biznesy w Polsce Wschodniej otwierając nowe biura, filie czy zakładając nowe spółki celem zwiększania szans na pozyskanie dotacji.

Jednym z wzorowych przykładów firmy dobrze wykorzystującej potencjał doradczy oferowany przez Design and Business oraz potencjał funduszy unijnych jest firma DRY WALKER specjalizująca się w produkcji innowacyjnych, oddychających kaloszy w technologii pianki EVA i Waterproof.

Dzięki przeprowadzonemu przez firmę Design and Business audytowi wzorniczemu określone zostały kierunki rozwoju produktowego i marketingowego naszej firmy, a opracowana strategia wzornicza umożliwiła pozyskanie znacznych funduszy unijnych. Dzięki dofinansowanej strategii wzorniczej zrealizowaliśmy cały pakiet projektów - od nowego modelu modułowego kalosza, przez działania marketingowo- sprzedażowe (w tym system identyfikacji wizualnej, serwis www i sklep sprzedażowy), na modernizacji i rozwinięciu parku maszynowego skończywszy. Realizując przyjętą strategię wychodzimy poza ramy producenta kaloszy wyłącznie dla wędkarzy, oferując atrakcyjne estetycznie produkty do użytku dla każdego. Wiem z doświadczenia, że przedsiębiorcy czasami obawiają się "mitologicznej" biurokracji w projektach dotowanych, jednak dzięki partnerom biznesowym specjalizującym się w administracji funduszami unijnymi, których zarekomendowała firma Design and Business, mogliśmy się skupić tylko na tym, co dla nas najważniejsze, tj. na rozwoju oferty, parku maszynowego i możliwości sprzedażowych, dzięki czemu znacząco przyspieszyliśmy rozwój całej naszej działalności.

Marcin Deuter
Dyrektor Zarządzający
Dry Walker



* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

 

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane