• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeszcze Design czy już DesAIgn - czyli o wykorzystaniu AI w projektowaniu

11 kwietnia 2024, godz. 09:00 
  • Przykłady wdrożeń oprogramowania wspomaganego sztuczną inteligencją.
  • Przykłady wdrożeń oprogramowania wspomaganego sztuczną inteligencją.
  • Przykłady wdrożeń oprogramowania wspomaganego sztuczną inteligencją.
  • Przykłady wdrożeń oprogramowania wspomaganego sztuczną inteligencją.
  • Przykłady wdrożeń oprogramowania wspomaganego sztuczną inteligencją.

Uwaga z ostatniej chwili: zapraszamy do skorzystania z dotacji na kwotę 540 tys. na usługi IT.



Sztuczna Inteligencja AI (od angielskiego Artificial Intelligence) to jedno z najbardziej interesujących zagadnień współczesnego świata, jak i biznesu. Trudno dzisiaj znaleźć gałąź gospodarki, w której nie zastosowano by systemów, algorytmów czy komunikatorów napędzanych sztuczną inteligencją. Rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję jedni traktują jako zagrożenie mogące pozwolić maszynom przejąć kontrolę nad aktywnościami realizowanymi przez ludzi, inni z kolei fascynują się możliwościami systemów AI i zdolnością do automatyzowania wszelkich czynności. Aktualnie jednak zarówno społeczeństwo, przedsiębiorcy czy instytucje oswajają się z zastosowaniem AI, a po oswojeniu coraz częściej poszukują dopasowanych do swoich potrzeb i procesów rozwiązań opartych właśnie o mechanizmy AI.

Dominika Czechowska, Prezes firmy Design and Business Sp. z o.o., w ramach której działalności powstała marka Design and IT (www.designandit.pl) tak odnosi się do "gorącego" tematu, jakim jest AI: "sztuczną inteligencję należy traktować jako jedno z narzędzi wspierających rozwój biznesu. Emocje na bok! To oczywiste, że przedsiębiorcy bez względu na rozmiar działalności szukają rozwiązań zwiększających konkurencyjność czy obniżających koszty funkcjonowania. W naszej firmie tworzymy kilkadziesiąt strategii rozwojowych rocznie, zwłaszcza dla firm z sektora MŚP i dobrze czujemy potrzeby przedsiębiorców. Wiemy, że nie tylko duże, ale i średnie czy małe firmy bardzo potrzebują rozwiązań automatyzujących kluczowe procesy - od obsługi klienta, przez prowadzenie komunikacji, skończywszy nawet na projektowaniu wyrobów czy kontroli jakości. Dlatego od kilku lat staramy się dostarczać naszym klientom kompleksowe usługi w zakresie wykorzystania AI w biznesie - zarówno doradcze, jak i wdrożeniowe. W wymiarze narzędziowym coraz częściej sięgamy po systemy oparte na sztucznej inteligencji, które z jednej strony dają bardzo konkretne korzyści, a z drugiej nie zawsze wiążą się z ogromnymi nakładami finansowymi. Dla naszych klientów, głównie firm produkcyjnych, staramy się tworzyć m.in. inteligentne konfiguratory do parametryzowania zleceń czy obsługi niestandardowych zamówień oraz aplikacje przyspieszające cały proces projektowania produktów skracając np. fazy pozyskiwania wymagań projektowych."

O możliwościach sztucznej inteligencji, która prowadzi rozmowy, pisze logiczne i spójne wypowiedzi czy nawet obsługuje klientów, słyszy się od dawna. Jednak coraz częściej rozwiązania AI przenikają do sfery projektów innowacyjnych oraz do projektów związanych z wytwarzaniem nowych produktów. Niektóre domy mody wręcz chwalą się kolekcjami ubrań zaprojektowanymi przez AI. Na pytanie "Czy wykorzystanie sztucznej inteligencji do projektowania produktów to jeszcze przyszłość czy już teraźniejszość" odpowiada Artur Ziółkowski, wiceprezes ds. badań i rozwoju: "wykorzystanie AI w projektowaniu produktów nie jest czymś szczególnie nowym. Od wielu lat tworzone są systemy służące gromadzeniu i przetwarzaniu wiedzy, jak i generowaniu na podstawie hurtowych ilości danych nowej wiedzy, a zatem także nowych wzorów czy kolekcji. Wydaje się jednak, że w projektowaniu produktów pewien trend zaczyna mieć szczególnie duże znaczenie, a związany jest z wykorzystaniem sztucznej inteligencji do pogłębionej analizy potrzeb klientów i użytkowników w celu projektowania nowych, dopasowanych do ich oczekiwań wyrobów. Coraz więcej firm, w tym również nasza, wdraża systemy AI potrafiące rozpoznawać potrzeby klientów, uczyć się ich upodobań i preferencji w celu dobierania optymalnych rozwiązań. Systemy AI potrafią nauczyć się rozpoznawania, jaka stylistyka podoba się odbiorcy, co ma kluczowe znaczenie np. dla firm realizujących personalizowane produkty. Dzięki temu można np. znacząco skracać czas pozyskiwania wymagań, zminimalizować ryzyko rozminięcia się oczekiwań klienta z możliwościami dostawcy oraz zautomatyzować proces tworzenia założeń projektowych."

W Design and IT (www.designandit.pl) powstają obecnie oparte o sztuczną inteligencję systemy do zaawansowanego wspierania procesów projektowania produktów. Na bazie zrealizowanych przez firmę projektów wzorniczych oraz doświadczeń w pozyskiwaniu wymagań projektowych opracowano narzędzia pozwalające na znaczącą automatyzację i skrócenie tzw. fazy "discovery" istotnej dla określania założeń projektowych i odkrywania potrzeb zamawiających. W każdym z projektów wzorniczych proces pozyskiwania wymagań jest wieloetapowy, iteracyjny i obarczony ryzykiem, że tworzony produkt nie spełni oczekiwań zamawiającego czy użytkownika końcowego, dlatego wykorzystanie tej wiedzy znacząco usprawnia procesy na styku zamawiającego i producenta. Oferowane przez Design and Business systemy to nie tyle typowe konfiguratory zamówienia, gdzie klient z listy wybiera produkt, potem zmienia określone jego parametry (choć takie rozwiązania są również tworzone), co raczej kompleksowe narzędzia do pozyskiwania wymagań dla nowo projektowanych produktów, a nawet inspirowania zamawiającego.

Takie systemy zyskują zastosowanie zwłaszcza w relacjach B2B pomiędzy zamawiającymi a producentami. Marcin Płocki, dyrektor rozwoju produktów cyfrowych odwołuje się do flagowego przykładu: "gdy do odbiorcy naszych systemów, producenta mebli, zgłasza się firma zajmująca się np. wyposażeniem kompleksu biurowego, to ma z reguły podstawowe wymagania, które muszą zostać przełożone na wizję projektanta. Dzięki zastosowaniu naszych rozwiązań potrzeby zamawiającego zostają zidentyfikowane przez systemy sztucznej inteligencji. Następnie system poprzez zestaw pytań i mechanizmy głębokiego uczenia oraz autorskie metody zbierania wymagań, poznaje preferencje stylistyczne klienta. Po bardzo krótkim czasie możliwe jest określenie kierunków dalszego projektowania, a wstępne projekty zostają przedstawione nawet 5-6 razy szybciej niż w typowym procesie realizowanym z udziałem człowieka. Zastosowanie rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję pomaga także określić priorytety projektowe, zminimalizować ryzyka i podnosić znacząco poziom zadowolenia z efektu końcowego. Warto jeszcze zaznaczyć, że wsparcie fazy "odkrywania" nie oznacza eliminowania projektanta wzorniczego (który docelowo zrealizuje swoje zadania), ale pozyskane wymagania pozwalają na lepsze dopasowanie docelowych produktów do preferencji zamawiającego."

Dominika Czechowska dodaje: "jesteśmy jedną z nielicznych firm w branży projektów wzorniczych, która od kilku lat rozwija narzędzia AI do wsparcia projektowania. Posiadamy aktualnie gotowe rozwiązania, jak i tworzymy dla naszych klientów dedykowane systemy oparte o AI po to, aby znacząco odciążać pracowników od żmudnych, często powtarzalnych prac, jak również ułatwiać realizowanie skomplikowanych procesów pozyskiwania wymagań projektowych. Dzięki temu realnie maleją koszty związane z pozyskiwaniem założeń projektowych. Nasze systemy dają również konkretną wartość zamawiającym poprzez szybsze zweryfikowanie preferencji i oczekiwań. Nie da się ukryć, że w technologicznie galopującym świecie korzystanie z mechanizmów AI także w projektowaniu staje się powoli koniecznością. W naszej firmie pracujemy już nad rozwiązaniami, które oprócz wspomnianych funkcji związanych z pozyskiwaniem wymagań projektowych przyczynią się do automatycznego zaprojektowania produktów o pożądanej stylistyce, dzięki czemu skróceniu ulegnie także proces samego projektowania i realnie zmaleją koszty związane z obsługą zamówień. Inspirowanie klientów jest stałą ambicją i mottem naszej firmy, a możliwości związane z wykorzystaniem AI znacząco inspirowanie wzmacniają. Staramy się z naszą ofertą docierać zarówno do dużych, jak i mniejszych firm, a dzięki konkurencyjnym ofertom wdrożenia i utrzymania, systemy AI stają się dostępne dla każdego producenta, który poszukuje oszczędności i optymalizacji procesów związanych z obsługą zamówień."

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

 

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane