• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopoty budowlanego giganta. Czy zagrożą budowie Trasy Słowackiego?

Maciej Naskręt
21 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowę miejskiego odcinka Trasy Słowackiego realizuje konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A. (lider), PBG S.A., Aprivia S.A., Obrascon Huarte Lain S.A. Budowę miejskiego odcinka Trasy Słowackiego realizuje konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A. (lider), PBG S.A., Aprivia S.A., Obrascon Huarte Lain S.A.

Czy kłopoty Hydrobudowy na Podkarpaciu przełożą się na realizowane przez nią inwestycje w Trójmieście? Spółka buduje wrzeszczański odcinek Trasy Słowackiego i przygotowuje się do budowy tunelu pod Martwą Wisłą.



Czy spółki budowlane czekają chude lata?

Od kilku dni ogólnopolskie gazety rozpisują się o problemach spółki budowlanej Hydrobudowa Polska. Najnowsze zawirowania wynikają z kłopotów spółki na podkarpackim odcinku budowy autostrady A4, między Tarnowem a Dębicą. Z powodu kilkumiesięcznych opóźnień w wypłatach przez Hydrobudowę, ok. 300 pracowników różnych firm zeszło z placu budowy. Spółka tłumaczy to tym, że finansujący budowę bank ograniczył jej linię kredytową, z obawy, że wykonawca nie wywiąże się z zadania w terminie.

W ostatnim półroczu akcje spółki straciły na warszawskiej giełdzie ok. 65 proc. wartości. Z tego samego powodu spada też wartość akcji właściciela Hydrobudowy, czyli Grupy Kapitałowej PBG.

Postanowiliśmy sprawdzić, czy problem finansowy budowlanego giganta na Podkarpaciu może zagrozić inwestycjom w Gdańsku. Skłoniły nas do tego informacje od naszego zaufanego źródła informacji z trójmiejskiej branży drogowej, które twierdzi, że firma wycofa się z budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Nie bez znaczenia, były też informacje nt. kondycji firmy zamieszczone przez czytelników pod artykułem o otwarciu do ruchu Nowej Kościuszki. Według nich, spółka nie płaci na czas podwykonawcom na tej budowie.

Władze spółki Hydrobudowa uspokajają. - Jeżeli pojawiają się jakieś opóźnienia w płatności podwykonawcom na budowie Trasy Słowackiego, to są one na bieżąco realizowane. Jednak nie ma zagrożenia, że terminy oddania inwestycji drogowych do użytku nie zostaną dotrzymane - zapewnia rzecznik prasowy Hydrobudowy Polska, Krzysztof Woch.

Kłopotów z Hydrobudową nie obawiają się władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne. - Prace na Trasie Słowackiego odbywają się bez zakłóceń. Mamy nadzieję, że to przejściowe kłopoty Hydrobudowy - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK, będącej inwestorem Trasy Słowackiego.

Wśród drogowców pojawiają się głosy, że Hydrobudowa może odstąpić od prowadzenia robót, a wtedy zastąpi ją działająca w ramach tego samego konsorcjum hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain (OHL). Przypomnijmy, że choć Hydrobudowa jest generalnym wykonawcą wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego to w konsorcjum pomagają jej PBG S.A (główny właściciel spółki)., Aprivia S.A. oraz OHL.

Hydrobudowa jest też członkiem konsorcjum, które ma wybudować tunel pod Martwą Wisłą. Jednak tam z kolei liderem jest OHL.

- Jeśli któraś z firm tworzących konsorcjum się wycofa, pozostałe muszą wziąć na siebie niewykonane prace. Nasza spółka przecież tego nie zrobi - przyznaje Ryszard Trykosko.


Takie "wymiany" wśród partnerów tworzących partnerów nie są wcale rzadkie, nie muszą też być groźne. Kilka tygodni temu z placu budowy Południowej Obwodnicy Gdańska zeszła firma Wakoz, ale wszystkie jej obowiązki przejął lider konsorcjum, firma Bilifinger Berger.

Warto podkreślić również, że w 2010 r. Grupa Kapitałowa PBG rozpoczęła rozmowy z przedstawicielami OHL w zakresie podjęcia współpracy zagranicznej oraz sprzedaży pakietów większościowych w spółkach Hydrobudowa Polska i Aprivia. Możliwe, że z tym biznesowym krokiem wiąże się potencjalne przejęcie robót przez firmę OHL na wspomnianych odcinkach.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (139) 10 zablokowanych

  • Hydrobudowa nie płaci podwykonawcom od października zeszłego roku (5)

    Dlatego firmy schodzą z placu budowy.
    Jeśli rząd nie zmieni prawa przetargowego - wygrywa najtańszy to dalej tak będzie.
    Firmy wygrywają prace za pieniądze zbyt niskie, aby ją wykonać. Biorą podwykonawce i mu nie płacą.
    To jest polska metoda na biznes.

    • 77 8

    • oooo prawda

      tutaj jest prawda!!!!!!!

      • 0 0

    • to sie powinno nazwac po imieniu

      to jest zwykłe złodziejstwo, niepłacenie podwykonawcom to rozbój w biały dzien

      • 11 1

    • sprytnie to wszystko rozegrane...

      ludzie w branzy juz dawno wiedza, ze hbp jest firma numer jeden jezeli chodzi o niewyplacalnosc (wczesniej byl wakoz, ale wiadomo ni ma).
      gik cicho siedzial bo po co brac sobie inne problemy na glowe. jak przyszla fala uderzeniowa (wczorajszy artykul i komentarze, ze hbp nie placi) i prawda zaczela wychodzic na jaw to dopiero leci bialy pr, wszystko dobrze, zalatwimy, podwykonawcom bedziemy placic bezposrednio, przejsciowe problemy ecetera.

      prawda jest taka, ze hbp nie bierze nowych kontraktow konczy co ma i najprawdopodobniej znika oglasza upadlosc. a tutaj wiadomo rozgrywke wykona ciechanowski, maxer'a tez polozyl. zreszta jak hbp realizuje kontrakt to zawsze na budowie znajdzie sie firma remaxbud czyli firma prywatna ciechanowskiego ktora dyma wszystkich podpodwykonawcow jak leci.

      a z innej beczki hbp odnaczono nagroda najlepsza firma budowlana roku 2011 (LINK hbp-sa.pl/centrum-prasowe/aktualnosci/hbp-firma-roku-2011-prezes-zlotym-medalista.html).

      piekny ten kraj w ktorym zyjemy. za pieniadze da sie zalatwic wszystko.

      poza tym w nieformalnych rozmowach kiedys uslyszalem "hydrobudowie trykosko nie utrudnia" ciekawe czemu?

      • 13 2

    • uważaj bo ci rzad zmieni

      prawo które jest dla nich nie dla ludzi!!!!

      • 2 3

    • Niektórym nie płacą nawet od sierpnia...

      • 9 0

  • a

    Tak, jasne. Postawili na wykup własnych akcji z rynku. Więc budują wizerunek słabej firmy. Za rok, dwa zmienią politykę i nagle urosną i sprzedadzą pulę. Giełda panie, giełda...

    • 0 0

  • O co chodzi ?? Dlaczego w trym kraju nic nikomu sie nie opłaca i bieda coraz wieksza! (17)

    Ceny w polsce oprocz spozywki są wyzsze niz na zachodzie, zarobki kilka razy nizsze, robocizna tania, podatki stosunkowo wysokie lub nawet bardzo wysokie (ale rozumiem rzad bo wg nich praca to luksus a wiadomo luksus musi byc wysoko opodatkowany). Ale dlaczego tu sie nic nie oplaca / wszystko pada lub ledwo sie trzyma ! Firmy budujace drogi myslaly ze chwyciły Boga z nagi a teraz przseklinaja to i wiekszosc z nich pada.... Parkatycznie kazdy ma mniej i walczy o przetrwanai o oni w tv mowi ze jestesmy Zielona Wyspa i Gospodarczym Tygrsem UE jedynym krajem Ktorego kryzys ominął - to za komuny az takiej propagandy nie było. A co nas czeko - dalsze podwyzki podatków to na 100% bo przeciez tym co jeszcze cokolwiek maja to trzeba zabrac jak najwiecej tak zebysmy wszyscy byli dziadami bo takimi łatwiej sie rzadzi.

    • 109 9

    • taaa (1)

      wszystko pada, zyje się coraz gorzej, bieda aż piszczy - to spróbuj znaleźć miejsce w dowolnej dobrej lub lepszej restauracji o godzinie 15 w niedzielę. W Sopocie, Gdańsku lub Gdyni. Zero szans To pewnie z biedy.

      • 0 1

      • Z trójmiasta wywodzi się organizacja złodziejska

        zwana PO i tu też ma swoich przedstawicieli najwięcej, zatem nie dziwota. Nakradną to siedzą i żrą

        • 0 0

    • (8)

      sporą rolę odgrywają tutaj zatory płatnicze.

      no i naprawdę, nie sądź ze każdy w tym kraju walczy o przetrwanie z miesiąca na miesiąc bo to nieprawda. a co do zielonej wyspy to nie chodziło o nie wiadomo jaką sielankę tylko o dodatnią dynamikę PKB w porównaniu z resztą europy. i w tym kontekście to było prawdą.

      nie byłbym też takim pesymistą co do podatków - dynamika PKB w tym roku będzie wyższa niż zakłądano w budzecie a więc i presja na podniesienie podatków będzie niższa

      • 3 12

      • ale drugim "zielonym" krajem na tej mapie za Tuskiem była Grecja (7)

        to pokazuje ile warty jest jeden wskaźnik

        • 6 0

        • (6)

          dynamika PKB jest dla ciebie nic nie wartym wskaźnikiem? wow, jedziesz po bandzie ;)

          to jest jeden z najważniejszych wskaźników, ale nie jedyny. innym bardzo waznym jest zadłużenie - w relacji do PKB. tak się składa że polska ma dług rzedu 50-60% a grecja miała go na poziomie 130-140%. socjalizm ich wykończył na który sami nie mieli kasy i musieli pożyczać.

          tylko że powyższe właśnie doprowadziło do załamania tej dynamiki PKB w której znaczenie tak powątpiewasz.

          • 3 2

          • Małe sprostowanie. (4)

            PKB to nic innego jak produkt krajowy brutto, czyli z podatkami. Podnosząc podatki, podwyższasz PKB. Ot taki średnio sprytny "wybieg" przewidziany raczej na krótką metę. Bo niestety w kontekście długoterminowym wzrost podatków zahamuje wzrost gospodarczy. I pierwsze tego oznaki było to już widać w roku 2011. Jego bilans to 300 tys. firm, które zawiesiły lub zlikwidowały swoją działalność. Mam dziwnie złe przeczucie iż ludzie siedzący w obecnym rządzie mają raczej mętne pojęcie o gospodarce. Jeszcze nie było w światowej historii takiego precedensu aby rosnące podatki rozkręciły gospodarkę. Choć oczywiście podnoszą GUS -owskie słupki PKB.

            • 6 0

            • (2)

              no i wyrażenie brutto w kontekście produktu krajowego to nie to samo co brutto w księgowości. nie chodzi o wliczanie podatków tylko amortyzację środków trwałych

              • 0 0

              • Brutto jest brutto. (1)

                Gdyż "mówimy" o całościowych obrotach finansowych gospodarki, w których amortyzacja jest tylko częścią kosztów. A podatki stanowią realny zysk dla budżetu państwa i jak najbardziej wliczane są w PKB. Co do jego realnej wartości, nikt i tak Ci prawdy nie napisze. Tak samo jak w przypadku inflacji. Pod tym względem prowadzimy raczej grecką politykę zatajania faktów...

                • 1 0

              • "Co do jego realnej wartości, nikt i tak Ci prawdy nie napisze. Tak samo jak w przypadku inflacji. Pod tym względem prowadzimy raczej grecką politykę zatajania faktów..."

                To obnaż te fakty i udowodnij. Bo pisać że "oni kłamią" to potrafi każdy i nic z tego nie wynika

                • 0 0

            • "PKB to nic innego jak produkt krajowy brutto, czyli z podatkami. Podnosząc podatki, podwyższasz PKB."

              A słyszałeś kiedyś o realnym PKB? Bo takie sztuczki jak piszesz to mogą podnieść PKB, podobnie jak inflacja w potocznym rozumieniu, ale NOMINALNY.

              • 0 0

          • PKB

            Do puki wskaźniki będą ogłaszane przez GUS lub MF to dla mnie jest też nic nie wartym wskaźnikiem. A tym bardziej jak te służby są na garnuszku polityków.

            • 3 0

    • Bo mamy "fachowców" na stanowiskach

      i świeci im o oczy słońce peru, dlatego nic nie widzą

      • 1 0

    • chyba jednak masz jakiś problem

      a żółć zalewa ci oczy

      • 0 1

    • (1)

      Przekręt na przekręcie przekrętem podparty!!!

      • 5 1

      • ...

        chyba głupota

        • 1 1

    • ..tusk dostał złoty róg a zostawi na kaczyzm!!!!!

      .. no moze jeszcze ECS i teatr Szekspira

      • 2 4

    • Wszystko kona

      Turysta zagraniczny w rozmowie z tubylcem:
      - Ten Kon, to musi być bardzo bogaty człowiek?
      - ?
      - Przecież ja co chwilę słyszę tu w Polsce, że wszystko Kona. Przemysł, rolnictwo - wszystko Kona.

      • 9 1

  • DZISIAJ DO SADU W POZNANIU WPŁYNOŁ WNIOSEK O UPADŁOŚĆ ;-P

    • 2 0

  • Głosujcie nadal na T.U.S.K. (1)

    Teraz Usłyszysz Same Kłamstwa

    • 6 6

    • idiotów nie sieją

      Co ma piernik do wiatraka ?

      • 1 0

  • tak panie trykosko (3)

    bo liczy się najniższa cena, trzeba mieć jaja między nogami aby odrzucić najniższą ofertę jako nierealną do realizacji...

    • 8 3

    • powinieneś odrzucić ofertę nie najniższą, ale o cenie dumpingowej

      skoro się przyjmuje ofertę, to znaczy że jest realna

      • 0 0

    • jak odrzucisz ofertę najtaszą, to masz zarzut o niegospodarność,

      miliony odwołań, kontrole CBA, etc. Taka kwadratura koła.

      • 2 0

    • tylko wytłumacz o co ci chodzi

      Bo robota idzie (wbrew malkontentom i sekcie szczuro-pisowskiej) aż milo popatrzeć

      • 1 6

  • A może by w końcu (1)

    zastrzegać w kontraktach, że nie dopuszcza sie firm podwykonawczych, a wszystkie płatności dla pracujących mają być wykonywane na podstawie umowy o pracę. Skończyły by się przekręty i celowe cyrki, tylko że jakoś ani zlecający ani podwykonawcy nie są tym zainteresowani... ciekawe dlaczego...

    • 4 1

    • prawnie nie wolno zabronic podwykonawstwa

      • 0 0

  • Tragedii (13)

    jeszcze nie ma...

    • 32 10

    • a jak pisałam w poprzednim artykule o ul. Kościuszki ,ze jest to konsorcjum to same minusy na mnie się posypały (7)

      • 7 3

      • "Jeśli któraś z firm tworzących konsorcjum się wycofa, pozostałe muszą wziąć na siebie niewykonane prace. Nasza spółka przecież (6)

        Nasza spółka przecież tego nie zrobi - przyznaje Ryszard Trykosko."
        Proponuję temu panu poczytać ustawę o zamówieniach publicznych. I robieniem z innych głupszych od siebie. Albo nie rżniecie głupa. Panie Trykosko. za co pan bierzesz money.Należy rozpisać nowy przetarg. Protesty, decyzja musi 'odleżeć się' etc. Na kolei też pozwalniali fachowców, tylko dlatego, ze byli z pis

        • 7 14

        • To raczej Ty przeczytaj PZP (5)

          W skrócie: w przypadku problemów jednego z udziałowców konsorcjum, pozostałe firmy biorą solidarną odpowiedzialność za zakończenie przedsięwzięcia, zgodnie z oczekiwaniem zamawiającego.

          • 9 1

          • Sprawdziłem i na Podkarpaciu też jest konsorcjum. W skrócie: (3)

            Hydrobudowa Polska,SIAC Construction Ltd. i APRIVIA. Podwykonawcy zeszli jak napisał pan redaktor Naskret z budowy. Idąc twoją pokrętną logiką jakoś "udziałowcy konsorcjum pozostałe firmy nie poczuły się brać odpowiedzialności za zakończenie przedsięwzięcia, zgodnie z oczekiwaniem zamawiającego". Jeżeli przeczytałeś PZP napisz z którego artykułu PZP to wynika ?

            • 3 3

            • POG też budowało Wakoz z jakąś firmą.Wakoz utracił płynność finansową a druga firma dokańcza budowę (1)

              • 3 2

              • Nie z "jakąś" firmą tylko z liderem komsorcjum, czyli firmą Bilfinger Berger...

                • 0 1

            • Dość tych "mądrości".

              Solidarna odpowiedzialność wykonawców tworzącyh konsocjum za wykonanie zamówienia wynika z art. 141 PZP. Zapłata podwykonawcom to inny problem. Lepiej mieć jakiekolwiek pojęcie o tych kwestiach, zanim zacznie się krytykować.

              • 4 1

          • Nic nie rozumiem, to znaczy że "Solidarność" ma dokończyć budowę ???????

            • 8 1

    • Tragedia jest!!! (1)

      Hydrobudowa nie płaci podwykonawcom i to nie płaci milionów! To skandal, że taka firma tak oszukuje swoich kontrahentów! Przez budowę Trasy Słowackiego mogą upaść małe firmy z Pomorskiego, które są podwykonawcami na tym odcinku.
      Karygodne!

      • 10 2

      • A co sie dziwisz????? Nie dosc ze ceny dla budzetowki z kosmosu to

        Wygrywa przetarg najtansza firma bo: 1. Uzyje slabszych/gorszych/tanszych materialow, 2. Nie zaplaci z zasady podwykonawcom, 3. PodZieli sie zyskiem z kolesiami. ;) tak jest na kazdej robocie i tajemnica poliszynela to jest. Polska i tyle w temacie. Ps. Niestety dwa pokolenia mina zanim ludzie zaczna zyc normalnie a nie ciagle kombimowac. I nie ma wplywu ko rzadzi bo siedzi wszystko w ludziach

        • 5 0

    • .. Euro na kartoflisku, tak nam dopomógł tusk!!!!!!!

      ..dostał złoty róg, a zostawi nam kaczyzm, krzyze i kartofle , no moze jeszcze ECS i teatr Szekspira!!!

      • 1 4

    • ..tusk dostał złoty róg, a zostawi nam kaczyzm

      .. krzyze i kartofle, no moze jeszcze ECS i teatr Szekspira
      P.S. i na pewno dziure przy NOT!!!!

      • 5 2

    • zarząd firmy nie przewidział,że w bankach pracują mądrzejsi i przykręcą kurek z pieniędzmi

      • 4 0

  • nn

    ten przejazd "nową Kościuszki" to dopiero kunszt inżynierski - panie Tyrkozko, a pan to też "inżynier"?

    • 0 0

  • Co kraj to obyczaj (3)

    W szczęśliwych krajach, przy budowie autostrad powstało, wzbogaciło się i rozwinęło setki firm, w naszym kraju setki zbankrutowało, w tym dwóch głównych wykonawców i mówię tylko o jednym odcinku A2.

    • 17 0

    • ich problem

      Wyłącznie wina firm, które oferowały idiotycznie niskie ceny. Stracili głównie głupi inwestorzy, więc nie ma bólu

      • 0 0

    • Autostrady dla niektórych to słomiane misie a dla Polski to pokaz jak budowane jest państwo trzeciego świata

      • 0 0

    • A ilu auslanderów zarobiło marki przy budowie tych autobahnów....

      :-)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Tomasz Basiński

W latach 1987 – 1990 kształcił się w sopockim Policealnym Studium Zawodowym w specjalności...

Najczęściej czytane