• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kończą się przygotowania do budowy DCT II. Inwestycja ruszy jeszcze w tym roku

Robert Kiewlicz
25 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowy terminal, czyli DCT II ma zostać ukończony w 2016 roku. Inwestycja warta jest ponad 250 mln euro. To jednak nie koniec. W planach jest jeszcze kolejna, trzecia faza rozbudowy DCT. Jednak na razie nie zdradzono szczegółów. Nowy terminal, czyli DCT II ma zostać ukończony w 2016 roku. Inwestycja warta jest ponad 250 mln euro. To jednak nie koniec. W planach jest jeszcze kolejna, trzecia faza rozbudowy DCT. Jednak na razie nie zdradzono szczegółów.

Faza przygotowań formalnych do rozpoczęcia budowy drugiego nabrzeża DCT Gdańsk (tzw. projektu T2) powoli dobiega końca. Wybrano już inżyniera kontraktu i projektanta. W najbliższych miesiącach ogłoszony zostanie przetarg na budowę terminalu. Inwestycja ruszy jeszcze w 2014 roku.



Nowy terminal będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym a istniejącym już terminalem zobacz na mapie Gdańska. Port Gdański wydzierżawił na ten cel ok. 27 hektarów. Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Budowa terminalu ma potrwać 18 miesięcy. Nowy terminal, czyli DCT IIT, ma zostać ukończony w 2016 roku. Inwestycja warta jest ponad 250 mln euro.

- Faza przygotowań formalnych do rozpoczęcia budowy drugiego nabrzeża DCT Gdańsk (tzw. projektu T2) rzeczywiście powoli dobiega końca. Wyłoniliśmy już inżyniera kontraktu, którym została firma CH2M Hill, a także projektanta - firmę Mott MacDonald, która przygotuje projekt i uzyska decyzję budowlaną - mówi Maciej Kwiatkowski, prezes zarządu DCT Gdańsk. - Kolejnym etapem przygotowań jest wyłonienie generalnego wykonawcy. Planujemy przeprowadzić przetarg na prace w trybie "zaprojektuj i zbuduj", co pozwoli uniknąć niepraktycznych lub wręcz niewykonalnych założeń budowlanych, które opóźniałyby lub podrażały inwestycję.

Projekt oraz rozwiązania zastosowane w budowie DCT II mają sprawić, że terminal będzie przystosowany do obsługi największych statków świata, wychodzących z doków stoczni na Dalekim Wschodzie, lub też będących w trakcie projektu. Plany zakładają, że zanurzenie przy długim na ponad 600 m nabrzeżu będzie wynosiło 16,5 m. Wysoki standard obsługi zapewni siedem dźwigów nabrzeżowych klasy super-postpanamax o wysięgu 25 rzędów kontenerów. Docelowa roczna pojemność terminalu DCT II jest szacowana na 2,5 mln TEU, co wraz z DCT pozwoli uzyskać łączną zdolność przeładunkową do 4 mln TEU rocznie, po oddaniu terminalu do użytku w 2016 roku.

- Nie chciałbym podawać konkretnych terminów rozpoczęcia budowy, gdyż jest to uzależnione od wielu czynników zewnętrznych, takich jak wydanie decyzji budowlanej. Projekt realizowany jest terminowo i zgodnie z założonym harmonogramem początek budowy planowany jest na rok 2014 - dodaje Kwiatkowski.

Inwestycja ma zwiększyć zatrudnienie w regionie o 1,5 tys. nowych, bezpośrednich miejsc pracy.

Projekt oraz rozwiązania zastosowane w budowie DCT II mają sprawić, że terminal będzie przystosowany do obsługi największych statków świata, wychodzących z doków stoczni na Dalekim Wschodzie.

Zobacz jak największy kontenerowiec na świecie Maersk Mc-Kinney Møller prezentuje się od wewnątrz.

Miejsca

Opinie (53) 1 zablokowana

  • ...

    Właśnie że akurat będziemy...

    • 2 1

  • stare plany macie (1)

    terminal masowy sea invest juz dawno funkcjonuje !!!

    • 10 11

    • o prosze i zdjecie zmieniono :)

      • 2 1

  • ...

    Będziemy dymać aż miło!

    • 10 4

  • po co? Skoro Gdynia ma lepsze bazy kontenerowe od wielu lat? (7)

    znów Gdańsk próbuje nasladowac Gdynie

    a jaka histeria była z lotniskiem a tu prosze - w Gdańsku moga w Gdyyni nie?

    • 19 71

    • (3)

      Lotnisko w Gdyni ma / miało powstać za publiczne pieniądze a w gdańskim porcie inwestuje prywatny kapitał - taka delikatna różnica.

      • 33 0

      • (2)

        Za publiczne, ale gdyńskie. Za to stadion w Gdańsku za publiczne, ale głównie państwowe.

        • 6 21

        • gdyby w Gdyni był stadion na którym

          można zorganizować euro to w Gdańsku by nie powstał - taka jest analogia. Po co piszesz, że stadion powstał głównie za państwowe skoro głównie za gdańskie? Mniej więcej procentowo taką samą dopłatę dostała Hala Gdynia i stadion rugby w Gdyni. Stadion gdyński nie dostal to fakt, za późno się zabraliście. Np. pierwszy w kraju, kielecki, dostał.

          • 8 1

        • głównie samorządowe rolmopsie;
          dotacja państwowa na stadion wynosiła 100 mln

          • 22 0

    • Joanna Grajter znowu dorwała się do internetu??

      • 11 0

    • obiektywny po gdyńsku rzeczywiście jesteś ślepy czy masz braki w wykształceniu?

      Lotnisko Gdynia z Kosakowem budowała za publiczne pieniądze. Unia stwierdziła, że w tych warunkach inwestor prywatny nie zdecydowałby się na lotnisko. Dlatego jest to niedozwolona pomoc publiczna. DCT w Gdańsku wybudowano za prywatne pieniądze i z prywatnych pieniędzy jest rozbudowywany ! Czyli na wyłączne ryzyko prywatnego inwestora. Na tym polega zasadnicza różnica między lotniskiem Szczurka i Włudzika a prywatnymi funduszami inwestycyjnymi z Antypodów.

      • 15 0

    • lepsza baza kontenerowa? chyba dla kajaków

      największe oceaniczne kontenerowce może przyjąć tylko zewnętrzny terminal taki jak DCT

      • 24 0

  • Fachowcy

    nabrzeże portowe wzdłuż plaży - gdański wkład w światową naukę o efektywności wykorzystania przestrzeni portowej.

    • 3 5

  • Szkoda mi...

    ...małej, kameralnej plazy, która jest w miejscu gdzie powstać ma ów terminal.. Niestety aby porto sie rowijał potrzebny jest teren, czasami bardzo ładny.

    • 6 4

  • ech zeby tak w Gdyni,ale Gdansk zawsze nad nami (7)

    • 37 18

    • w Gdyni są terminale kontenerowe od wielu lat i były szybciej niz zza miedzą (4)

      • 11 15

      • w gdyni (2)

        W Gdyni nie ma warunków na terminał głebokowodny, bo jest za płytko.

        • 16 7

        • co za bzdura (1)

          W Gdyni problemem jest długość statków a nie ich zanurzenie. Po co pogłębiać teraz port, skoro nie mogą wpływac dłuższe niż 300 metrowe. Obecna głębokość 13,5 metrow teraz wystarczy.

          • 5 8

          • Szkoda, ze Gdynia nie ogarnęła tematu w mijającej perspektywie unijnej

            Jak już zrobią to co myślą że potzreba w nastepnej to Kaliningrad już będzie miał terminal głębokowodny i cały rosyjski transhipment będzie tam, a jak wiadomo rosyjskie kontenery to duża część w tranzycie.

            • 5 6

      • no i co ze były szybciej

        ale się nie modernizują wystarczająco i niedługo będą marginalne

        • 12 1

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • kolejny zakompleksiony

      • 10 9

  • (1)

    Wielki Port Gdańsk

    • 46 11

    • wszystko będzie h.vno warte

      jeśli PKP PLK nie ogarnie wreszcie tematu modernizacji linii kolejowej do portu. Obecnie to masakra.

      • 4 8

  • :):)

    • 5 0

  • Szkoda bunkrów :(

    • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane