• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec dobrej passy MTM-u w Gdyni?

Patryk Szczerba
29 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Firma MTM przegrała dwa ostatnie duże przetargi drogowe organizowane przez Gdynię. Firma MTM przegrała dwa ostatnie duże przetargi drogowe organizowane przez Gdynię.

Liczby z ostatnich miesięcy pokazują, że firma budowlano-drogowa MTM deklasuje konkurencję, zdobywając blisko połowę zamówień w Gdyni. Najbliższe miesiące mogą nie być jednak dla firmy już tak udane, zwłaszcza, że podczas ostatnich dużych przetargów, przedsiębiorstwo musiało uznać wyższość konkurentów.



Jak oceniasz jakość wybudowanych i remontowanych dróg w Gdyni?

Dobra passa firmy została zapoczątkowana kilka lat temu podczas budowy części Drogi Różowej. Podtrzymała ją przebudowa układu drogowego Węzła Wzgórze. Jednak dopiero zestawienie z okresu styczeń 2010 - sierpień 2012 rok nie pozostawia wątpliwości. Z 52 organizowanych w tym czasie przetargów na roboty remontowe i budowlane w zakresie infrastruktury (z wyłączeniem przetargu na system Tristar), w 20 zwyciężała firma MTM. Na drugim miejscu pod względem liczby wygranych przetargów znalazły się ex aequo: Przedsiębiorstwo Drogowe Gdynia oraz Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Elegrunt. Obydwie firmy wygrały po pięć przetargów.

Czytaj też: wywiad z prezesem firmy MTM

Najważniejsze z sukcesów MTM-u to I etap rozbudowy ul. Chwarznieńskiej za 32,5 mln zł, budowa ścieżek rowerowych za 14,5 mln zł oraz remont przegubu Estakady Kwiatkowskiego, budowa ul. Aragońskiej oraz ścieżki rowerowej wzdłuż Klifu Nadmorskiego - każda o wartości 2 mln zł. Łącznie z blisko 172 mln zł wartości zwycięskich ofert, blisko 82 mln zł przypadło liderowi zestawienia.

- Wielu mieszkańców odnosi wrażenie, że przetargi drogowe wygrywa w Gdyni jedna firma - MTM. Potwierdza się to w statystycznych danych, które każdy może interpretować jak chce. Wynika z nich jasno, że dysproporcje są ogromne. Czy to dobre dla miasta? To pozostawiam ocenie innych - deklaruje Marcin Horała, radny gdyńskiego Prawa i Sprawiedliwości.

Ostatnie dwa prestiżowe miejskie przetargi: na dalszą przebudowę ul. Chwarznieńskiej na odcinku leśnym oraz rozbudowę ul. Morskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Chylońską do ul. Kcyńskiej, to już jednak, jak przyznają przedstawiciele przedsiębiorstwa, ambicjonalne porażki. Lepsza okazała się firma Strabag. Firma w sprawie przetargu na przebudowę ul. Chwarznieńskiej złożyła odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, ale Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła je i podtrzymała zwycięstwo Strabagu.

Wielu wieści koniec monopolu MTM-u. Przedstawiciele firmy potwierdzają, że najbliższe miesiące mogą być dla nich trudne.

- Jeśli ktoś mówi, że dominujemy w Gdyni, to nie zna realiów. W przetargach decyduje w głównej mierze cena. Do części inwestycji, które wykonywaliśmy w mieście, musieliśmy wręcz dopłacać. Nasza marża wynosi obecnie 1 proc. Zyskujemy tym, że jesteśmy firmą z zapleczem technicznym na miejscu. Odpadają koszty transportu, które pochłaniają nawet 10 proc. całkowitej ceny. Czasy są jednak trudne i dopóki nie pojawią się kolejne pieniądze z Unii Europejskiej na inwestycje, będzie ciężko - mówi Władysław Grzech, wiceprezes zarządu firmy MTM.

Wiceprezes podkreśla, że firma realizuje sporo inwestycji poza Gdynią. Najbardziej spektakularne w ostatnim czasie to budowa ul. Nowej Łódzkiej w Gdańsku, rozbudowa portu żeglarskiego w Elblągu, czy roboty drogowe w Kołobrzegu.

- Nikt po remontach i zakończonych inwestycjach nie narzeka, co znaczy, że nie jest z jakością pracy tak źle, jak niektórzy próbują przedstawiać - zaznacza Grzech.

Nie narzekają także zbytnio w gdyńskim magistracie, chociaż rok po przebudowie Węzła Wzgórze pojawiły się na jezdni koleiny i spękania. Jeden z urzędników anonimowo przyznał nawet jakiś czas temu w jednej z rozmów, że gdyby nie ustawa o zamówieniach publicznych, to każdą realizację powierzyłby firmie MTM, jako najbardziej solidnemu wykonawcy pracującemu w ostatnich latach w Gdyni.

- Jeśli chodzi o utrzymanie dróg i jakość wykonywanych prac remontowych oraz ich terminowość, nie mamy żadnych zastrzeżeń - podkreśla Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Miejsca

Opinie (53)

  • (1)

    MTM jest ok.

    • 52 31

    • Bardzo

      dobrze, że prace mają lokalne firmy i ich pracownicy.

      W kwestii matematycznej 20 z 52 to nie prawie 50 % ale niecałe 40 %.
      Czyżby red. Szczerba nie ukończył z wynikiem pozytywnym matematyki w szkole podstawowej?
      ;)

      • 3 0

  • Muszą znowu sobie wręczć jakąś nagrodę

    • 25 8

  • i ważne , że to polska firma! (1)

    • 58 12

    • I do tego z Gdyni!

      Trzeba promować Gdyńskie firmy. Lokalny patriotyzm gospodarczy jest naturalny na całym świecie, bo to daje pracę okolicznym mieszkańcom.
      Taki lokalny offset.

      • 5 4

  • MTM! (2)

    Jakiś baran widocznie Im zazdrości kasy.
    Jeśli chodzi o STRABAG to polecam przejechać się S7 do Warszawy... Masakra!!!
    I najważniejsze, zatrudnienie znajdują w MTM ludzie z Trójmiasta a nie jak u innych, z Podlasia...

    • 68 10

    • Nie całą S7 robił STRABAG.

      Jeżeli porównamy odcinek bliższy Elbląga który wykonany został przez firmę Eurovia a ten wykonany przez STRABAG to różnica w wykonaniu jest kolosalna.
      Eurovia powinna poprawić blisko 40 % trasy. A autostrada A2 w większości wykonana przez STRABAG jest jak lustro.

      • 5 5

    • MTM

      A co ty masz od podlasia ciulu

      • 2 6

  • (7)

    mtm firma z gdyni, płacą podatki w gdyni niej ka strabak czy skanska cały dochód wyrzuca za granice a dodatkowo mtm zatrudnia ludzi z trojmiasta i okolic !! pieniadze z pensji wydaja w trójmiescie a nei zagranicą !! wiec ta kasa wrca a co do strabaga musi wygrywac jak kiedys jeden z posłow w uni z Niemiec powiedział ze na 1 euro wydane w polsce z ich kasy wrca do niemiec 99 euro centow plus 30 euro centow z innych przychodow firm niemieckich dzilajacych w polsce unia djae i zabieraz z odsetkami !!!!!!!!!!!!

    • 62 7

    • "pieniądze z pensji wydają w trójmieście a nie za granicą" (3)

      LOL

      • 2 7

      • (2)

        Rozumiem że jak pojadę na lody do Kartuz, to tak jakbym wydał kasę za granicą...??? ;-P

        • 3 8

        • (1)

          no wlasnie nie rozumiesz. to jest analfabetyzm wtorny.

          • 4 2

          • dokładnie! Wszyscy wiedzą, że ci z MTM zakupy chleba, warzyw, owoców, samochody, domy,

            mieszkania, dywany, telewizory, wanny, drzwi itp. sprowadzają z Austrii.

            • 0 0

    • Jeżeli niemcy budują nam np kreta do drążenia tunelu no to chyba jasne że pieniądze wracają do Niemiec. a jak zniszczyliśmy swój przemysł to chyba też jest jasne że musimy różne dobra przemysłowe zamawiać zagranicą. Ostatnio był artykół w euforycznym tonie że małej firmie która kiedyś była kooperantem naszych stoczni udało się część produkcji wyeksportować do kilku wietnamskich stoczni hura!!!!

      • 5 2

    • Po pierwsze, tych podatków niewiele do gdyni spływa.

      Po drugie, NORMALNA firma nie utrzymuje siedziby w danym mieście tylko dlatego, że ma tam "patent na przetargi". Niech powalczą też na rynkach, gdzie nie mają swoich ludzi wśród zamawiających.

      Po trzecie, uzależnianie istnienia firmy od jednego zamawiającego jest głupotą.

      Nie jest tak, że "MTM musi wygrać". Sytuacja się powoli normalizuje i w końcu przestanie być tak, że wygrywający przetarg w Gdyni znany jest jeszcze przed ogłoszeniem tegoż przetargu.

      BTW, z "łapek" pod wypowiedziami wnoszę, że udziela się ok. 30 osób pracujących w MTM i ich rodzin. Fizyka przewiduje możliwość zbiegu okoliczności w naturze, ale to często możliwość wyłącznie matematyczna.

      • 4 1

    • skanska

      podobno pracownicy skanska mieszkają w specjalnych gettach gdzieś na obrzeżach trójmiasta, gdzie mieszkania wyposażone są w meble z ikea, a w sklepie można dostać jesiotra i 30-letnie mięso!

      • 2 0

  • MTM przynajmniej płaci podwykonawcą:) (3)

    MTM jest solidny nie tylko na drogach,ale także wobec podwykonawców- zawsze można liczyć na zapłatę-a nie jak STRABAG- nie płaci i tyle.Przykre ,że dają zarobić firmie -teczce,która oszukuje tylko ludzi :( .Pogratulować inteligencji naszym władzą!!!

    • 45 5

    • poprawnie to by bło tak (1)

      MTM przynajmniej płaci podwykonawcOM :)

      MTM jest solidny nie tylko na drogach,ale także wobec podwykonawców- zawsze można liczyć na zapłatę-a nie jak STRABAG- nie płaci i tyle.Przykre ,że dają zarobić firmie -teczce,która oszukuje tylko ludzi :( .Pogratulować inteligencji naszym władzOM!!!

      • 13 1

      • Ortografia ok. Ale interpunkcja chyba do poprawy (poprawcie jeśli się mylę).

        Powinno być:
        MTM jest solidny nie tylko na drogach, ale także wobec podwykonawców. Zawsze można liczyć na zapłatę, a nie jak STRABAG - nie płaci i tyle. Przykre, że dają zarobić firmie-teczce, która oszukuje tylko ludzi :( .Pogratulować inteligencji naszym władzom!

        • 3 1

    • podwykonawcOM; władzOM

      tłuku bez szkoły.

      • 0 1

  • Pracownicy MTM maja wyplacane pensje (1)

    kazdy z tej branzy chce tam pracowac.

    • 37 4

    • jak to w budżetówce - kasa zawsze na czas!

      • 2 0

  • Brawo MTM (4)

    Może wygrywają bo są najlepsi? Po co insynuować jakieś nieczyste zagrania?
    MTM jest ok.
    A dodatkowo wspiera od lat Arkę Gdynia, co tylko potwierdza ich lokalny patriotyzm i zaangażówanie w sprawy społeczne a nie tylko sam biznes.
    Solidna firma - wspierajmy ją a nie udupiajmy

    • 39 12

    • Najtańsi nie najlepsi. To duża różnica. (1)

      To nie dom pomocy społecznej - nikt nikogo nie może wspierać. Przetargi publiczne to nie wybór firmy po znajomości / lokalnej - jak złożą najlepszą ofertę to zarobią...

      • 1 0

      • Wybór firmy po znajomości

        Na jakim Ty świecie żyjesz. Jeśli jedna firma wie to, czego inni nie mają szansy się dowiedzieć, to jest przewała. Jeżeli MTM dostaje roboty dodatkowe z wolnej ręki - to jest przewała. Jeśli MTM ma zgodę na zmiany projektowe i stosowanie tańszych materiałów, a inni nie - to jest przewała. Jedynie czego nie da się przewidzieć, to tego czy konkurencja przypadkiem się nie pomyli w wycenie i nie złoży za taniej oferty.

        • 1 0

    • Brawo MTM, ZDW, ZDiZ i UM (1)

      CBA Was oceni.
      Popatrzcie sobie co się stało w RZI Gdynia

      • 5 0

      • co to jesr RZI?

        • 0 0

  • Nie zawsze (1)

    niska cena jest najwżniejsza. Np dla kierowców nie mniej ważny jest CZAS ROBÓT!

    • 17 0

    • przynajmniej tych, którzy nie mieszkają w Gdyni, bo ci co mieszkają w Gdyni

      chcą, żeby było dobrze, tanio i szybko a nie tylko szybko jak piszesz. Dlaczego? Dlatego, że za to co zostanie można wyremontować inne drogi albo zbudować coś innego.

      • 0 0

  • prezes (1)

    Musza doplacac do wykonywanych prac............ciekawe,ale prezes nie narzeka na pensyjke

    • 11 8

    • widać, że pojęcia nie masz co się w branży dzieje...
      inwestycje drogowe na minusie to w zasadzie norma, robót jest mało. Oddziały dużych firm wyceniają "po bandzie", tylko żeby coś złapać. W przeciwnym razie grozi im rozwiązanie danego oddziału i "ekipa" zostaje bez pracy. Tak samo jest na PKN-ce z Budimexem.

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane