• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec dobrej passy MTM-u w Gdyni?

Patryk Szczerba
29 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Firma MTM przegrała dwa ostatnie duże przetargi drogowe organizowane przez Gdynię. Firma MTM przegrała dwa ostatnie duże przetargi drogowe organizowane przez Gdynię.

Liczby z ostatnich miesięcy pokazują, że firma budowlano-drogowa MTM deklasuje konkurencję, zdobywając blisko połowę zamówień w Gdyni. Najbliższe miesiące mogą nie być jednak dla firmy już tak udane, zwłaszcza, że podczas ostatnich dużych przetargów, przedsiębiorstwo musiało uznać wyższość konkurentów.



Jak oceniasz jakość wybudowanych i remontowanych dróg w Gdyni?

Dobra passa firmy została zapoczątkowana kilka lat temu podczas budowy części Drogi Różowej. Podtrzymała ją przebudowa układu drogowego Węzła Wzgórze. Jednak dopiero zestawienie z okresu styczeń 2010 - sierpień 2012 rok nie pozostawia wątpliwości. Z 52 organizowanych w tym czasie przetargów na roboty remontowe i budowlane w zakresie infrastruktury (z wyłączeniem przetargu na system Tristar), w 20 zwyciężała firma MTM. Na drugim miejscu pod względem liczby wygranych przetargów znalazły się ex aequo: Przedsiębiorstwo Drogowe Gdynia oraz Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Elegrunt. Obydwie firmy wygrały po pięć przetargów.

Czytaj też: wywiad z prezesem firmy MTM

Najważniejsze z sukcesów MTM-u to I etap rozbudowy ul. Chwarznieńskiej za 32,5 mln zł, budowa ścieżek rowerowych za 14,5 mln zł oraz remont przegubu Estakady Kwiatkowskiego, budowa ul. Aragońskiej oraz ścieżki rowerowej wzdłuż Klifu Nadmorskiego - każda o wartości 2 mln zł. Łącznie z blisko 172 mln zł wartości zwycięskich ofert, blisko 82 mln zł przypadło liderowi zestawienia.

- Wielu mieszkańców odnosi wrażenie, że przetargi drogowe wygrywa w Gdyni jedna firma - MTM. Potwierdza się to w statystycznych danych, które każdy może interpretować jak chce. Wynika z nich jasno, że dysproporcje są ogromne. Czy to dobre dla miasta? To pozostawiam ocenie innych - deklaruje Marcin Horała, radny gdyńskiego Prawa i Sprawiedliwości.

Ostatnie dwa prestiżowe miejskie przetargi: na dalszą przebudowę ul. Chwarznieńskiej na odcinku leśnym oraz rozbudowę ul. Morskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Chylońską do ul. Kcyńskiej, to już jednak, jak przyznają przedstawiciele przedsiębiorstwa, ambicjonalne porażki. Lepsza okazała się firma Strabag. Firma w sprawie przetargu na przebudowę ul. Chwarznieńskiej złożyła odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, ale Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła je i podtrzymała zwycięstwo Strabagu.

Wielu wieści koniec monopolu MTM-u. Przedstawiciele firmy potwierdzają, że najbliższe miesiące mogą być dla nich trudne.

- Jeśli ktoś mówi, że dominujemy w Gdyni, to nie zna realiów. W przetargach decyduje w głównej mierze cena. Do części inwestycji, które wykonywaliśmy w mieście, musieliśmy wręcz dopłacać. Nasza marża wynosi obecnie 1 proc. Zyskujemy tym, że jesteśmy firmą z zapleczem technicznym na miejscu. Odpadają koszty transportu, które pochłaniają nawet 10 proc. całkowitej ceny. Czasy są jednak trudne i dopóki nie pojawią się kolejne pieniądze z Unii Europejskiej na inwestycje, będzie ciężko - mówi Władysław Grzech, wiceprezes zarządu firmy MTM.

Wiceprezes podkreśla, że firma realizuje sporo inwestycji poza Gdynią. Najbardziej spektakularne w ostatnim czasie to budowa ul. Nowej Łódzkiej w Gdańsku, rozbudowa portu żeglarskiego w Elblągu, czy roboty drogowe w Kołobrzegu.

- Nikt po remontach i zakończonych inwestycjach nie narzeka, co znaczy, że nie jest z jakością pracy tak źle, jak niektórzy próbują przedstawiać - zaznacza Grzech.

Nie narzekają także zbytnio w gdyńskim magistracie, chociaż rok po przebudowie Węzła Wzgórze pojawiły się na jezdni koleiny i spękania. Jeden z urzędników anonimowo przyznał nawet jakiś czas temu w jednej z rozmów, że gdyby nie ustawa o zamówieniach publicznych, to każdą realizację powierzyłby firmie MTM, jako najbardziej solidnemu wykonawcy pracującemu w ostatnich latach w Gdyni.

- Jeśli chodzi o utrzymanie dróg i jakość wykonywanych prac remontowych oraz ich terminowość, nie mamy żadnych zastrzeżeń - podkreśla Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Miejsca

Opinie (53)

  • Dziwny artykuł (1)

    jeżeli taki MTM zatrudnia legalnie kadrę fachowców, ma sprzęt, zaplecze i POLSKI KAPITAŁ to musi się cenić. Przytoczony Strabag to Austuiacka firma która większość prac wykonuje najtańszymi podwykonawcami z kaszub i okolic do tego mają pewnie zagraniczne finansowanie więc pewnie mogą jechac po kosztach. Inna sprawa jakość tych prac, wystarczy zobaczyć krzywą S7 z której śmieje się całyy kraj lub inne lokalne "kwiatki" nie raz opisywane przez trójmiasto.pl

    • 16 5

    • polski kapitał

      czyli jak zatrudnia ludzi z Gdyni jakaś firma to jest super fajna, ale jak z Kaszub to już nie, jakiś nowy zabór? ludzie, co za kryteria ...

      • 3 1

  • (2)

    widzę, że kierownictwo MTM i pracownicy zaczęli trollować. Fakty sa takie, że mieszkańcom na widok remontów pod szyldem MTM robiło sie niedobrze. zazwyczaj było tak że 3-4 roboli cos tam dłubało, najprostsze prace ciągnęły się miesiącami , a ludzie stali w korkach i klęli. czas dać szansę innym

    • 15 7

    • w dodatku po kilku/kilkunastu miesiącach to co zrobili najczęsciej było do poprawki

      • 4 2

    • sam jesteś robol!!!

      • 0 1

  • Uwielbiam pytania w tytule

    To takie profesjonalne. Redaktor nie wie czy coś insynuuje?

    • 5 0

  • Przestali podpłacać gdzie trzeba i nie wygrywają przetargów.

    • 9 1

  • cóż za obrzydliwy artykulik na zlecenie

    biedny prezes dopłaca do inwestycji, marża 1%, a urzedasy twierdzą ze są najlepsi jakosciowo. Zaraz okaże sie ze MTM to fundacja charytatywna a dla UM gdynia budują w zasadzie za darmo.

    Propaganda UM Gdynia zwonu przesadziła, ze słodzeniem i tuszowaniem dawnych geszeftów.

    • 12 4

  • wypowiedź Horały jest pełna niedopowiedzeń

    które mają chyba coś sugerować? Niech nieustraszony tropiciel układu weźmie pod uwagę, że MTM to lokalna firma, która podatki zostawia w mieście i podwykonawcom płaci terminowo. A buduje nie tylko w Gdyni, polecam wycieczkę np. do Gdańska.

    • 4 6

  • Przynajmniej na Święta bądźmy wobec siebie OK

    dość tych polskich podjazdów...

    • 2 0

  • Panie Horała (1)

    Spojrz pan na Szadolki - zwinela sie Hydrobudowa i... smrod ogarnal polowe Gdanska na rok (?).
    Jesli w Gdyni robi sie remonty czy budowy drog - nie pamietam aby w ostatnich latach byly jakies problemy z reklamacjami.

    A porownujac dalej z Gdanskiem - stadion w Gdyni na 15 tys widzow zbudowano za ok 82 mln zł. Stadion w Gdansku na niecale 3 razy wiecej luda za... 800 mln zl. Ocene pozostawiam panu radnemu z PIS.

    • 8 3

    • Kto to?

      Kto to ten Pan H.? Chyba jakiś lokalny przygłup.

      • 0 0

  • MTM, a roboty dodatkowe (1)

    Panowie wrzechwiedzący. Proszę prześledźcie ile kasy wziął MTM w robotach dodatkowych, a ile inne firmy, Jestem pewien, że tu będzie dopiero przepaść. W Gdyni jest silne lobby pro MTMowskie i każdy o tym wie, a słowa urzędnika że dla niego 100% mogłoby robić MTM są znamienne. Gdzie tu wolny rynek! Życzę Wam solidni Zamawiający wizyt CBA o 6 rano, może wtedy się coś zmieni.

    • 12 2

    • pierwszy przykład z brzegu: budowa ścieżki rowerowej w Orłowie. na jej trasie powstaje kładka. ktoś nie doszacował wyceny i MTM dostał dodatkowy milon złotych na łożyska. ŚMIECH NA SALI!

      • 5 1

  • Ścieżki rowerowe w Gdyni za 14,5mln zł - gdzie one są!? MTM zrobił ścieżkę rowerową wzdłuż Drogi Różowej - BZDURA! Ścieżka rowerowe wzdłuż tej drogi nie stanowi ciągłego odcina! Na odcinku jaki Śzczurek co najmnie 2 razy otwierał dla mediów ścieżka rowerowa jest tylko na odcinku gdzie można ją "złapać" na zdjęciach - wystarczy zjechać na odcinki za ekranami a ścieżki rowerowej nie ma. Jest zakaz ruchu dla rowerów! Może MTM zainkasował 14,5 mln zł za ścieżki rowerowe, ale na pewno nie wykonał ich za taką kwotę! Droga Różowa to dobry przykład fasadowej polityki jaką uprawia niekompetentny Śzczurek w Gdyni wraz z kliką samorządność. Kostka brukowa od kolesia, drogi też - co to k.....wa Gdynia jest folwarkiem Śzczurka!? Czas na zmiany! CZAS WYBRAĆ INNEGO PREZYDENTA w Gdyni!

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane