• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec dobrej passy MTM-u w Gdyni?

Patryk Szczerba
29 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Firma MTM przegrała dwa ostatnie duże przetargi drogowe organizowane przez Gdynię. Firma MTM przegrała dwa ostatnie duże przetargi drogowe organizowane przez Gdynię.

Liczby z ostatnich miesięcy pokazują, że firma budowlano-drogowa MTM deklasuje konkurencję, zdobywając blisko połowę zamówień w Gdyni. Najbliższe miesiące mogą nie być jednak dla firmy już tak udane, zwłaszcza, że podczas ostatnich dużych przetargów, przedsiębiorstwo musiało uznać wyższość konkurentów.



Jak oceniasz jakość wybudowanych i remontowanych dróg w Gdyni?

Dobra passa firmy została zapoczątkowana kilka lat temu podczas budowy części Drogi Różowej. Podtrzymała ją przebudowa układu drogowego Węzła Wzgórze. Jednak dopiero zestawienie z okresu styczeń 2010 - sierpień 2012 rok nie pozostawia wątpliwości. Z 52 organizowanych w tym czasie przetargów na roboty remontowe i budowlane w zakresie infrastruktury (z wyłączeniem przetargu na system Tristar), w 20 zwyciężała firma MTM. Na drugim miejscu pod względem liczby wygranych przetargów znalazły się ex aequo: Przedsiębiorstwo Drogowe Gdynia oraz Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Elegrunt. Obydwie firmy wygrały po pięć przetargów.

Czytaj też: wywiad z prezesem firmy MTM

Najważniejsze z sukcesów MTM-u to I etap rozbudowy ul. Chwarznieńskiej za 32,5 mln zł, budowa ścieżek rowerowych za 14,5 mln zł oraz remont przegubu Estakady Kwiatkowskiego, budowa ul. Aragońskiej oraz ścieżki rowerowej wzdłuż Klifu Nadmorskiego - każda o wartości 2 mln zł. Łącznie z blisko 172 mln zł wartości zwycięskich ofert, blisko 82 mln zł przypadło liderowi zestawienia.

- Wielu mieszkańców odnosi wrażenie, że przetargi drogowe wygrywa w Gdyni jedna firma - MTM. Potwierdza się to w statystycznych danych, które każdy może interpretować jak chce. Wynika z nich jasno, że dysproporcje są ogromne. Czy to dobre dla miasta? To pozostawiam ocenie innych - deklaruje Marcin Horała, radny gdyńskiego Prawa i Sprawiedliwości.

Ostatnie dwa prestiżowe miejskie przetargi: na dalszą przebudowę ul. Chwarznieńskiej na odcinku leśnym oraz rozbudowę ul. Morskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Chylońską do ul. Kcyńskiej, to już jednak, jak przyznają przedstawiciele przedsiębiorstwa, ambicjonalne porażki. Lepsza okazała się firma Strabag. Firma w sprawie przetargu na przebudowę ul. Chwarznieńskiej złożyła odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, ale Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła je i podtrzymała zwycięstwo Strabagu.

Wielu wieści koniec monopolu MTM-u. Przedstawiciele firmy potwierdzają, że najbliższe miesiące mogą być dla nich trudne.

- Jeśli ktoś mówi, że dominujemy w Gdyni, to nie zna realiów. W przetargach decyduje w głównej mierze cena. Do części inwestycji, które wykonywaliśmy w mieście, musieliśmy wręcz dopłacać. Nasza marża wynosi obecnie 1 proc. Zyskujemy tym, że jesteśmy firmą z zapleczem technicznym na miejscu. Odpadają koszty transportu, które pochłaniają nawet 10 proc. całkowitej ceny. Czasy są jednak trudne i dopóki nie pojawią się kolejne pieniądze z Unii Europejskiej na inwestycje, będzie ciężko - mówi Władysław Grzech, wiceprezes zarządu firmy MTM.

Wiceprezes podkreśla, że firma realizuje sporo inwestycji poza Gdynią. Najbardziej spektakularne w ostatnim czasie to budowa ul. Nowej Łódzkiej w Gdańsku, rozbudowa portu żeglarskiego w Elblągu, czy roboty drogowe w Kołobrzegu.

- Nikt po remontach i zakończonych inwestycjach nie narzeka, co znaczy, że nie jest z jakością pracy tak źle, jak niektórzy próbują przedstawiać - zaznacza Grzech.

Nie narzekają także zbytnio w gdyńskim magistracie, chociaż rok po przebudowie Węzła Wzgórze pojawiły się na jezdni koleiny i spękania. Jeden z urzędników anonimowo przyznał nawet jakiś czas temu w jednej z rozmów, że gdyby nie ustawa o zamówieniach publicznych, to każdą realizację powierzyłby firmie MTM, jako najbardziej solidnemu wykonawcy pracującemu w ostatnich latach w Gdyni.

- Jeśli chodzi o utrzymanie dróg i jakość wykonywanych prac remontowych oraz ich terminowość, nie mamy żadnych zastrzeżeń - podkreśla Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Miejsca

Opinie (53)

  • MTM ok

    Jednak ufam MTM

    • 1 4

  • czyli ktos sciemnia

    bo skoro Strabag zlozyl lepsza oferte to marza w MTM nie wynosi 1% tylko minimum 9% jak nie wiecej z uwagi na koszty transportu.

    • 3 0

  • (1)

    MTM , bardzo kiepsko z budową chodnika na ul. Puckiej,mam na mysli odcinek obok dawnej rzezni w Gdyni. Chodnik jest tak wysoko ułozony ze wiekszość wjazdów na posesje jest utrudniona. Wjazdy, które już istnieją ale np. nie są umieszczone na planach wcale nie są realizowane,nieliczni mają szczęście i ich wjazdy są zrobione. Tak czy inaczej było lepiej zanim firma przystapiła do prac.

    • 1 0

    • Bezzasadne pretensje

      Panie Krzyś, firma wykonuje inwestycje zgodnie z projektem. Pretensje proszę kierować do UM Gdynia...

      • 0 0

  • MTM zatrudnia na umowę o pracę (1)

    MTM przegrywa ponieważ zatrudnia ludzi na umowy o pracę, a takie firmy jak STRABAG "zatrudniają" na własną działalność i do tego nie płacą. Dlatego mogą zaproponować niższą cenę, bo już przy starcie do przetargu zakładają oszustwo i niepłacenie podwykonawcom. Dla przypomnienie MTM to w 100% firma Polska, a STRABAG to firma Szwecka. Płacą sobie, czyli Szwedom, a Polakom... kopa w d..pę.

    • 2 4

    • szwedzki strabag ?haha

      Strabag to firma austriacka. a Skanska to firma szwedzka

      • 1 0

  • Barany

    Dobre żarty tu słychać... Bardzo sceptyczne nastawienie do STRABAG i SKANSKA, dlaczego ? Może dlatego że wszyscy by tam chcieli pracować a nie wszyscy mogą.
    Bzdurą i absurdem jest wspomniane przez kogoś nie płacenie pensji przez firme STRABAG! Mało prawdopodobne, chyba że ktoś nie miał umowy i pracował na czarno na chwilę to po prostu ktos mógł go oszuka. Skanska, Strabag, G-M największe firmy drogowe w polsce. Współpracuję z nimi już naście lat i nit nie pozwoliłby sobie na nie dopilnowanie bhp czy praca na umowę o dzieło jak to MTM.
    Biedronka, czy lidl też wysyłają zyski za granicę... wolny rynek . Chciałbym zauważyć że całe południe polski drogi, hale i domy buduje Strabag, czy Skanska.
    W żaden sposób nie skreślam MTM, jednak oferują gorsze warunki pracy.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane