• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko: celu nie osiągnięto, ale rekord jest

Michał Stąporek
22 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Ruch pasażerski na lotnisku w Gdańsku cały czas rośnie. W ubiegłym roku było o 8 proc. więcej podróżnych niż w 2017 r. Ruch pasażerski na lotnisku w Gdańsku cały czas rośnie. W ubiegłym roku było o 8 proc. więcej podróżnych niż w 2017 r.

4,98 mln pasażerów przewinęło się w ubiegłym roku przez gdańskie lotnisko. Choć wymarzonych 5 mln pasażerów nie udało się obsłużyć, to lotnisko i tak cieszy się z 8-procentowego wzrostu ich liczby. I - co za tym idzie - wzrostu zysku do 37,6 mln zł.



Dokąd najchętniej latamy z Gdańska



W podróż lotniczą wyruszasz najczęściej z:

Nie na wakacje, nie do ciepłych krajów i nie na przedłużone weekendy. Największą popularnością cieszyły się te miasta, do których lataliśmy do pracy lub w ramach podróży tranzytowych, czyli z przesiadką.

534 tys. pasażerów poleciało w ubiegłym roku do Londynu, 380 tys. do Oslo, 299 tys. do Sztokholmu, 269 tys. do Warszawy i 167 tys. do Kopenhagi.

Przypomnijmy, że liczba pasażerów latających do Warszawy zmniejszyła się o połowę (spadek z 522 tys.) po tym, jak Ryanair wycofał się z lotów do stolicy.

Ponad 530 tys. pasażerów skorzystało w ubiegłym roku z połączeń z Gdańska do Londynu. Ponad 530 tys. pasażerów skorzystało w ubiegłym roku z połączeń z Gdańska do Londynu.

Na wakacje: prawie połowa do Grecji



Bardzo wyraźnie - o prawie 47 proc. - wzrosła liczba pasażerów połączeń nieregularnych i czarterowych. Podczas gdy w 2017 roku było ich ok. 275 tys., w ubiegłym roku ta liczba wzrosła już do ponad 405 tys. Najchętniej latali oni do Grecji (42 proc.), Turcji (21 proc.), Hiszpanii (13 proc.) i Bułgarii (9 proc.).

Warto jednak podkreślić, że pasażerowie samolotów czarterowych stanowią niespełna 10 proc. wszystkich.

Prawie połowa pasażerów lotów czarterowych wyleciała z Gdańska do Grecji. Prawie połowa pasażerów lotów czarterowych wyleciała z Gdańska do Grecji.

Głównie za granicę i głównie tanimi liniami



91 proc. podróży odbyliśmy za granicę i tylko 9 proc. po kraju. Warto odnotować, że po raz pierwszy w historii liczba pasażerów w ruchu krajowym spadła do wartości jednocyfrowej. 15 lat temu, w 2003 roku, ten ruch rozkładał się dokładnie po połowie.

Od kilku lat na stałym poziomie utrzymuje się relacja między pasażerami obsłużonymi przez tzw. tanie linie lotnicze (low cost) i tradycyjnych przewoźników. Od 2015 r wynosi ona ok. 77-78 proc. do 23-22 proc.

Największym przewoźnikiem w Gdańsku jest Wizzair, którego pasażerowie stanowią niemal połowę wszystkich obsłużonych w Rębiechowie. Największym przewoźnikiem w Gdańsku jest Wizzair, którego pasażerowie stanowią niemal połowę wszystkich obsłużonych w Rębiechowie.
Ta dysproporcja ma swoje odzwierciedlenie w zestawieniu największych klientów gdańskiego lotniska pod względem liczby przewiezionych pasażerów. Na pierwszym miejscu jest Wizz Air, z którego usług skorzystało 2 mln 259 tys. pasażerów, czyli prawie połowa. Na drugim Ryanair z prawie 1,2 mln pasażerów, na trzecim LOT, z którego usług skorzystało 328 tys. pasażerów. Po piętach depcze mu jednak Lufthansa, która przewiozła co prawda "tylko" 273 tys. pasażerów, ale która odnotowała pod tym względem wzrost o 11 proc., podczas gdy wynik LOT-u pozostał niemal bez zmian (spadek o 0,2 proc.)

Każdy pasażer to zysk



Liczba pasażerów ma wymiar nie tylko symboliczny. Na każdym z nich lotnisko zarabia i to na kilka sposobów. Po pierwsze: za każdego pasażera płacą linie lotnicze, a właściwie sami pasażerowie w cenie biletu. Po drugie: każdy pasażer oznacza większe przychody ze sprzedaży w lotniskowych sklepach, barach czy punktach usługowych. Dlatego walka o liczbę pasażerów jest walką o lepszy wynik finansowy.

Przychody ze sprzedaży portu lotniczego w Gdańsku wyniosły w ubiegłym roku prawie 180 mln zł, co oznacza wzrost o 29 mln, a więc ponad 19 proc. w ciągu roku. Ten efekt udało się osiągnąć nie tylko poprzez wzrost liczby u pasażerów, ale także otwarcie przebudowanej strefy handlowej w terminalu pasażerskim.

W ubiegłym roku Port Lotniczy w Gdańsku odnotował zysk w wysokości 37,6 mln zł (kwota jeszcze nie została zatwierdzona przez biegłych rewidentów). Rok temu było to 25 mln zł.

Otwarcie przebudowanej strefy handlowej na lotnisku pod koniec 2017 r.

Miejsca

Opinie (188) ponad 10 zablokowanych

  • podobno Gdynia odebrała cześć pasażerów. (10)

    • 121 16

    • Wręcz przeciwnie. Skasowanie nocnych połączeń powrotnych PKM z Rębiechowa

      kosztowało gdański port co najmniej kilkadziesiąt tysięcy mniej gdyńskich pasażerów.
      Nikt nie lubi wracać w nocy przez ponad 3 godziny z lotniska do domu.

      • 1 0

    • chyba SZeść pasażerów

      chciałeś napisać

      • 1 0

    • Nie ma lotniska w gdyni (2)

      Zmarnowal adamowicz i szczurski pieniadze projekt upadl.

      • 3 6

      • hejterze, Pan Adamowicz!

        • 4 5

      • Niestety nie masz racji!

        Adamowicz nie zmarnował tylko niestety zmarł. A pieniądze tak rzeczywiście zdefraudował Szczurek z ekipą - na swoje megalomańskie, paranormalne projekty.

        • 8 4

    • w Gdyni lotnisko niestety nie funkcjonuje więc nie wiem skąd takie info ;P (4)

      • 10 27

      • poczucie humoru u Ciebie też nie funkcjonuje (2)

        • 24 3

        • Pan Szczurek nie funkcjonuje. (1)

          • 14 3

          • pan Adam nie funkcjonuje

            • 2 3

      • Raczej na szczęście nie funkcjonuje!

        Pomijając kwestię dróg dojazdowych do terminala, to generowałoby jeszcze większe straty niż teraz, gdy nie działa.

        • 15 6

  • (12)

    Aj szkoda, że nie pękło te 5 mln. To ważne w rozmowach z liniami zainteresowanymi otwieraniem nowych połączeń. Mimo to gratuluję... rozwoju i zysku.

    • 87 6

    • Moim zdaniem nie udało się przez niesprawny ILS pod koniec roku. (10)

      Kilkanaście (kilkadziesiąt?) lotów zostało wtedy przekierowane na inne lotniska.
      Rok 2019 rokiem Gdańskiego lotniska, pęknie 5mln, a może od razu 6mln:)

      • 16 4

      • bez kozery powiem pińcet !!!

        • 1 0

      • Fakty (1)

        Tymczasem Kraków zrobi 7 mln. O Katowicach nie wspomnę. Nasza część jest zapyziała i zacofana w porównaniu z południem Polski.

        • 1 3

        • Katowice mają 4 838 139 pasażerów czyli mniej niż Gdańsk. Zobacz ile mln ludzi mieszka w tych województwach a ile w naszym.

          Do tego mamy dużo lepsze wyniki także od Wrocławia, Poznania czy Łodzi

          • 1 1

      • 200 tysięcy to i tak nie robi (3)

        statystyku z boży...

        • 0 5

        • robi, robi, matematyku boży...

          • 1 0

        • (1)

          a może 20 tys?

          • 3 1

          • A może nie?

            • 1 1

      • (1)

        od razu 100 milionów proponuję :)

        • 2 10

        • z Gdyni jesteś, nie?

          • 16 3

      • brak połączeń = niski wzrost

        w centusiowie co chwila sa otwierane nowe połączenia i to nowych linii, co się dziwić że mają 18% wzrostu (około)

        pomijam ze sami się starają - co chwila jakaś impreza, koncert, itd... ciagle się promują i to daje efekt

        • 6 1

    • 98 po przecinku więc mozna zaokroglić do 5 milionów :)

      • 1 1

  • Bravo - a maliniaki chcą budować centralny port lotniczy? My tutaj mamy centrum i to bez `pomocy` Pinokia. (4)

    • 18 29

    • Ja

      Szkoda mi Cię, bo musisz bardzo cierpieć. Zostało Ci plucie.

      • 0 0

    • 30 mld. rocznie vatu znikało za czasów PO-PSL? (2)

      szok

      • 8 12

      • A za PiSuaru zniknęło 230 mld plus dodatkowo apanaże kochanic glapińskiego i misiewiczów! (1)

        • 10 6

        • Za pisuaru znika cały kraj.

          Kasa idzie zawsze zarobić.

          • 3 2

  • Bardzo ladne lotnisko (11)

    Muszę przyznać , a latam trochę po świecie, że lotnisko w Gdańsku robi wrażenie. Jednak nadal jak na naszą aglomerację jest za mało lotów. Czekam na Rzym!

    • 109 8

    • uświadom i powiedz co takiego robi wrażenie? (3)

      bardzo chciałbym wiedzieć

      • 3 5

      • wrażenie robi słup na środku wyjścia z przylotów

        • 0 1

      • architektura he

        • 1 2

      • Służba ochrony lotniska :-P

        • 3 1

    • A także Londyn-Heathrow, Palma de Mallorca i Dubaj. (5)

      • 19 1

      • dobrze by bylo heathrow. mialbym do moich mieszkan

        w gdansku czy w londynie po 20minut dojazdu. nice.

        • 2 1

      • A do Dubaju po co? (2)

        Miasto bardziej sztuczne jak las vegas. Do tego temperatura nie do zniesienia w miesiącach letnich. Co tam szukać? Chyba Guza

        • 8 3

        • A Wyspa Spichrzów to nie sztuczna?

          • 2 4

        • jako miejsce do przesiadek

          choć osobiście wolałbym Budapeszt, Porto, Kanary

          • 6 1

      • kalanetiks w Dubaju to podstawa

        • 3 2

    • tradycyjnie od początku brak jest połączeń na południe

      • 13 0

  • Brawo lotnisko w Gdyni

    Czy prawdą jest że na lotnisku gdyńskim na wiosnę mają zasadzić truskawki ?

    • 0 1

  • Najwyższa pora zmienić patrona. (4)

    Kiedy wreszcie radni gdańscy podejmą decyzję o zmianie patrona tutejszego lotniska.
    Jest to hańbą, by taka kanalia była patronem tego lotniska, jak długo jeszcze radni gdańscy będą się pławićw tum szambie moralnym.

    • 25 35

    • (1)

      Dlaczego takie komentarze nie są usuwane? Przecież to jest hejt

      • 2 1

      • Czyn jest mniej szkodliwy

        niż pisanie o nim. Taka jest logika ?

        • 1 0

    • Język miłości : "kanalia"

      Kanalia strajkowała i siedziała w internacie kiedy TW Balbina spał w willi od Bieruta.

      • 1 1

    • ja

      rozumiem ze pisze pan z domu wariatow

      • 0 0

  • Bieda..

    Mało połączeń typowo urlopowych.. zniknelo polaczenie do Lizbony, tel avivu czy Neapolu...i nikt o tym nie napiszę nawet.. dlaczego się tak dzieje itp.. piszą tylko jak pojawia się nowe połączenie Ale jak się je usuwa to już jest cisza. Mieszkamy w dużym mieście a na kierunki wakacyjne trzeba się wybrać do Warszawy.. trochę słabo. Latam kilka razy w roku na krótkie wypady i za każdym razem trzeba jechać do warszawki.

    • 0 1

  • jeszcze parę lat temu mieliśmy w zasięgu kraków (miał niewiele więcej) - teraz odleciał i to jak (1)

    u nas wzrost o jakieś 300 tys - u nich ponad milion i maja niedaleko do 7 milionów...

    co się dzieje z Trójmiastem?

    • 6 5

    • Trójmiasto jest mniejsze

      Kraków to drugie co do wielkości miasto w Polsce. Do tego aglomeracja wookół i górale latający co Chickago.

      • 1 0

  • Gdyby można było w nocy po 22:00 dostać się jakoś z Rębiechowa do Gdyni, (3)

    byłoby wyraźnie ponad 5 mln paxów. Likwidacja ostatnich nocnych połączeń PKM do Gdyni i gdyńskiego autobusu na lotnisko nie mogło nie pociągnąć konsekwencji w postaci zniechęcenia północnej części aglomeracji do portu. W czasie potrzebnym na powrót z Rębiechowa do Gdyni można dzisiaj wrócić via Okęcie (Pendolino jedzie krócej niż zajmuje powrót z Rębiechowa autobusem do Gdańska Głównego i dalej SKM-ką do Gdyni Głównej).

    • 18 7

    • Po 22:00

      Proszę bardzo - PKM z lotniska do Gdyni:
      22:39 poniedziałek - piątek,
      23:09 sobota - niedziela.
      A jak PKM brak - to autobus nocny N3 ale do Wrzeszcza i tam przesiadka na SKM.

      • 0 1

    • i dojechać na poranne loty... (1)

      ale z tym powrotem z Okęcia to fantazja nieźle Ciebie poniosła...

      • 1 3

      • Najbliższy taras widokowy jest we Wrocławiu

        • 1 1

  • zmywakowcy rulez (5)

    "534 tys. pasażerów poleciało w ubiegłym roku do Londynu, 380 tys. do Oslo, 299 tys. do Sztokholmu, 269 tys. do Warszawy i 167 tys. do Kopenhagi."
    Wstydliwa stylistyka. To lotnisko utrzymuje się z biedy ludzkiej.

    • 19 3

    • ha (1)

      pan musi sie utrzymywac z błazenady i pochwalania głupoty własnej... zarabiam 120tys funtow rocznie i latam wizzairem

      • 2 0

      • Kogo obchodzi, ile zarabiasz?

        Tu wszyscy są milionerami. 120 tys funtów? Słabo się cenisz.

        • 1 1

    • Bieda nie lata. Bieda jeździ 20 letnimi VW (1)

      • 1 1

      • Czyżby? Bilet lotniczy kosztuje mniej, niż 10 litrów ON.

        • 1 0

    • a dajże spokój

      sam w zeszłym roku odlatywałem do Londynu cztery razy-raz na mecz, dwa razy koncert, a raz zabrałem znajomych na weekendowy city break; żadnego zmywaka, a zarabuam poniżej średniej krajowej:(

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013...

Najczęściej czytane