• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko w Gdańsku: 5,4 mln pasażerów, 50 mln zysku

Michał Brancewicz
16 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Lotnisko w Gdańsku zarobiło w ubiegłym roku prawie 50 mln zł. Lotnisko w Gdańsku zarobiło w ubiegłym roku prawie 50 mln zł.

Obsłużono 5,376 mln pasażerów - gdański port lotniczy zarobił w minionym roku blisko 50 mln zł netto. Plan na koniec 2021 roku zakłada 6 mln podróżnych. W poszukiwaniu nowych źródeł przychodów niedawno rozpoczęto budowę przylotniskowego kompleksu biurowego.



Jak często latasz samolotami?

W siatce gdańskiego lotniska jest 88 połączeń do 71 portów lotniczych w 22 krajach. To pozwoliło w zeszłym roku obsłużyć 5 mln 376 tys. 120 pasażerów, czyli o 8 proc. więcej niż w 2018 roku, kiedy do 5 mln zabrakło ok. 20 tys. podróżnych

W 2019 roku najwięcej pasażerów poleciało do:

  1. Londynu - 591 170
  2. Oslo - 442 987
  3. Sztokholmu - 289 985
  4. Warszawy - 280 670
  5. Kopenhagi - 196 820


Pierwsza piątka najpopularniejszych destynacji pozostaje taka sama i w tej samej kolejności - w stosunku do 2018 r. Z kolei na szóste miejsce z dziewiątego wskoczył Amsterdam z 151 220 pasażerami.

  • Rok 2019 na gdańskim lotnisku w liczbach
  • Jak rosła liczba obsłużonych pasażerów na przestrzeni 16 lat.
- Chcemy nadal rosnąć o 5-10 proc. w skali roku, by przekroczyć 6 mln pasażerów na koniec 2021 roku - zapowiada Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.
Dlatego w 2019 roku rozpoczęła się rozbudowa terminala T2 o pirs, który zwiększy jego przepustowość z 7 do 9 mln pasażerów. Ma on być gotowy latem 2021 roku.

Każdy pasażer ma dla lotniska nie tylko wymiar statystyczny, ale przekłada się na zyski. Po pierwsze dlatego, że za każdego pasażera płacą linie lotnicze, a właściwie sami pasażerowie, opłacając swój bilet. Po drugie, każdy pasażer oznacza większe przychody ze sprzedaży w lotniskowych sklepach, barach czy punktach usługowych.

Przychód lotniska za rok 2019 wyniósł ponad 198 mln zł, a zysk netto 49,9 mln zł. Co ciekawe, w roku 2018 port odnotował ponad 11-milionową stratę. Z czego ona wynikała?

Zyski lotniska w latach 2003-2019 Zyski lotniska w latach 2003-2019
- W roku 2018 musieliśmy założyć rezerwę finansową na poczet ewentualnych przegranych procesów dotyczących Obszaru Ograniczonego Użytkowania [chodzi o hałas generowany przez startujące i lądujące samoloty - dop. red.] i procesu z jednym z podwykonawców - stąd ta ujemna kwota. Gdybyśmy tej rezerwy nie założyli, to zysk wyniósłby blisko 40 mln zł - tłumaczy Kloskowski. - Jesteśmy w gronie pięciu rentownych lotnisk w Polsce, razem z Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem.
Lotnisko szuka jednak dodatkowych źródeł dochodu, dlatego zdecydowało się, jako pierwszy port w Polsce, na deweloperskie przedsięwzięcie polegające na budowie kompleksu biurowego Airport City. W pierwszym etapie, kosztem 66 mln zł netto, powstanie budynek Alpha o powierzchni 8,5 tys. m kw. Jego budowa potrwa do lata 2021 roku.

W sumie powstać ma aż siedem biurowców o łącznej powierzchni 120 tys. m kw.

Na koniec warto przypomnieć, że w letnim rozkładzie pojawi się pięć nowych połączeń do:

  • Zadaru w Chorwacji,
  • Kalamaty w Grecji,
  • Bari we Włoszech,
  • Zaporoża na Ukrainie
  • Burgas w Bułgarii

Z Gdańska wycofuje się jednak tani przewoźnik Easyjet, który oferował w zeszłym roku loty do Berlina.

Opinie (233) ponad 20 zablokowanych

  • Greto gdzie jesteś?!

    Tam to dopiero powinno się protestować! Tyle tego złego CO2 z silników samolotów się wydobywa, a lotnisko ma czelność się rozwijać?! I ten hałas. Gdzie jest UE? Gdzie ekolodzy? Gdzie opozycja? Przecież to jest zamach na naszą wolność! Zlikwidować i zaorać to miejsce! Greto pomóż!

    • 6 2

  • Kiedy trzeci handling?

    • 0 2

  • (8)

    Samoloty są bardzo nie ekologiczne, podobnie jak spalinowe statki pełnomorskie. Jak ktoś musi dostać się do Londynu to proszę bardzo, ale rowerem, lub statkiem żaglowym. Stop truciu nas i naszych dzieci!

    • 10 26

    • (5)

      jak przestaniesz jeździć samochodem, ja przestanę latać samolotem

      • 9 2

      • Swoje lenistwo i wygodnictwo tłumaczysz tym, co robią inni? (3)

        Zmianę najlepiej zacząć od siebie.

        • 5 3

        • (2)

          zmiana to nie tylko samolot, ale ludzie bezmyślnie podłapują aktualny trend na krytykowanie akurat latania

          • 4 1

          • Nie tylko. Ale jeżeli chodzi o wytwarzanie dużych ilości dwutlenku węgla bezpośrednio w atmosferze to głównie samolot. (1)

            • 1 4

            • Nie. Jadąc samochodem samemu bez pasażerów, emisja jest większa niż przy locie samolotem rejsowym.

              • 2 1

      • Nie mam samochodu. Poruszam się komunikacją miejską.

        • 4 7

    • Mario, nie kłam

      Auto masz

      • 4 1

    • Masz niestety rację.

      • 2 1

  • Słabo najznakomitszy menadzer daniel o miałby zysk conajmniej 75mln zł zysku

    • 0 3

  • A ile z tego patron uszczknie?

    Chyba działka dla jegomościa musi być.

    • 5 3

  • bolek air port

    • 12 7

  • Latanie jest nieekologiczne zatem nie ma się czym chwalić:)

    • 3 1

  • Ja latam dwa razy dziennie do pracy i z powrotem a co nie wolno -w sondazu nie ma takiej opcji nie wiem czemu ????

    • 3 4

  • daleko Gdanskowi do lotniska

    krakow i wawa przerastaja nas mega ! a loty czysto pracowe zacznie sie brexit to sie londek zdroj skonczy :(

    • 11 11

  • I gitara (5)

    Lotnisko to jeden z atutów trójmiasta. Oczywiście mówię o tym Wałęsy a nie Kosakowo...
    Szkoda, że tam wiele osób robi za grosze. Dzieki naszemu airportowi mamy czym pochwalić i oczywiście możemy fruwać w świat a nawet we wszechswiat

    • 78 21

    • (3)

      Tylko wg mnie to lotnisko jest bardzo chaotycznie rozbudowywane, brak spójności w bryle architektonicznej.

      • 6 15

      • To nie chaos. To gdańska szkoła architektury.

        • 3 5

      • (1)

        Mysle podobnie jak ty, ze to ma wlasnie najwiekszy wplyw na ilosc pasazerow i "destynacji"

        • 2 3

        • to może lepiej zbudować dużą oborę bo i tak bez różnicy

          • 2 2

    • A żeby fruwać (a zwłaszcza wracać z tego świata),to przydałyby się wieczorne kursy PKM!

      I jak widać Port Lotniczy ma kasę żeby je dofinansować! To czemu ich dotąd nie ma?!

      • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane