• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nawet ok. 400 statków rocznie ma obsłużyć morski terminal Orlenu

Robert Kiewlicz
21 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (191)

Morski terminal przeładunkowy na Martwej Wiśle.

Początkowo ponad 130 statków rocznie, a docelowo nawet trzy razy więcej, ma obsługiwać morski terminal, który ma powstać w pobliżu Gdańskiej Rafinerii. Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów. Projekt realizuje konsorcjum, którego liderem jest sopocka Grupa NDI. Jego budżet to ponad 0,5 mld złotych.






Projekt obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.

Nowe nabrzeżne przy gdańskiej rafinerii



Czy budowa własnej infrastruktury przeładunkowej przy rafinerii to dobry pomysł?

Gdzie ma powstać? zobacz na mapie Gdańska Położenie to lewy (południowy) brzeg Martwej Wisły, obok istniejącego nabrzeża gdańskiej rafinerii Grupy Lotos, kilka kilometrów od mostu wantowego im. Jana Pawła II.

W ramach prac zaplanowano m.in. wykonanie nabrzeża wraz z dwoma stanowiskami przeładunkowymi służącymi do obsługi zbiornikowców (każdy z czterema ramionami nalewczymi) oraz niezbędnej infrastruktury tj. m.in.: budynków, rurociągów, stalowych estakad, infrastruktury podziemnej i pomocniczej łączącej terminal z rafinerią w Gdańsku.

Docelowe moce przeładunkowe morskiego terminalu zlokalizowanego na Martwej Wiśle w kolejnych latach mogą wynieść nawet do 2 mln ton produktów rocznie. Realizacja inwestycji ma poprawić rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesela) oraz transportu produktów (olejów bazowych i paliw żeglugowych) powstających w rafinerii. Terminal odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, bo to właśnie tą drogą odbywa się obecnie transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi.

  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.
  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.
  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.
  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.

Morski terminal Lotosu. Pomysł z 2009 r.



Takie plany nie są nowe. W 2009 r. Grupa Lotos poinformowała, że chce zwiększyć sprzedaż paliwa do statków w portach krajowych, a w przyszłości zaopatrywać też porty europejskie. Ruszyły też przygotowania do przebudowy nabrzeża gdańskiej rafinerii. Prace projektowe miały zakończyć się w lipcu 2009 r., a sam terminal miał być gotowy w 2011 r.



Po raz kolejny do planów budowy terminalu wrócono w 2013 r. Projekt budowy terminalu przeładunkowego został ujęty w programie "Efektywność i Rozwój". Terminal miał być przeznaczony do bezpośredniego przeładunku produktów i komponentów naftowych I i III klasy pożarowej. Grupa Lotos sprowadzała komponenty do produkcji (FAME, etanol, etery) drogą morską, z wykorzystaniem infrastruktury portowej oraz logistyki kolejowej. W ten sam sposób ekspediowała również mniejsze partie produktów, czyli do 5 tys. ton. I właśnie takie ładunki miał obsługiwać terminal.

Kiedy jest planowany termin oddana terminalu?



Szacowano wówczas, że sama inwestycja pochłonie ok. 100 mln zł. Dodatkowe 160 mln zł miała kosztować budowa toru wodnego. Planowany termin oddania inwestycji wyznaczono na koniec 2015 r.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • NDI Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (191) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • którędy (5)

    A którędy miały by przypływać te jednostki? Pod mostem Siennickim, czy przez śluzy w Przegalińskie? No chyba że to będą kajaki z beczkami.

    • 4 7

    • Spójrz na mapę...

      • 1 0

    • (3)

      Jak z przekopem Mierzei. Byle wyborcy uwierzyli

      • 2 4

      • Dokladnie, bo tak w rzeczywistości to go nie ma. (2)

        TVN Fakty po Faktach.

        • 2 1

        • Jest, i tam przystojni marynarze statkami do Elbląga wpływają

          Propagandzistka TVP Novosti, Ogórek

          • 0 2

        • Jest, tylko G przydatny

          Kapitan

          • 2 2

  • zad*pie od strony wody. (2)

    Wstyd że tyle lat istnieje a tam brak porządnego nabrzeża tylko jakieś trzcinowisko.

    • 0 3

    • Ale byłeś tam - czy tak tylko bździsz?

      Od lat 90-tych ub.w. istnieje "tam" nabrzeże zbudowane przez Lotos Marine....

      • 0 0

    • Znawca

      Nie rzadne trzcinowisko sloiku tylko najwieksza ostoją sandacza

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    ciekawe jak te statki beda tam (5)

    skrecaly z wisły smialej na martwa bo jakos tego nie widze, poza tym w sezonie jest tam spory ruch, druga sprawa to glebokosc toru wodnego. Nie lepiej to zrobic od strony morza ?

    • 12 10

    • Stu tysięczniki. (1)

      Te co przypłyną z Elbląga.

      • 0 0

      • Do Elbląga będą pływać nie statki, tylko mikro-stateczki...

        Tak bywa, kiedy ktoś zbuduje "drogę morską" z ograniczeniem zanurzenia do 4,5m ;)

        • 0 0

    • Będą pływać normalnie...

      Dawno tam nie byłeś...
      Od 2016 jest tam cywilizowany tor wodny, są dwie obrotnice po 200m - przed wejściem w przejście z Wisły Śmiałej (Kanał Płonia) i przy planowanym nabrzeżu. Sam Kanał Płonia został znacznie poszerzony (z 30 do 51m) i oznakowany a jego brzegi są trwale umocnione. Całość była pogłębiana do 7m, (w tej chwili jest ca. 6m).
      Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

      • 0 0

    • Normalnie

      Tam jest obrotnica na Śmiałej, a zestawy pchane 130m tam pływają bez problemu

      • 6 0

    • NMP,

      nie masz pojęcia

      • 5 5

  • Tor wodny (1)

    Statki to dużo powiedziane
    Tor wodny tomax 8 metrów przy wysokiej wodzie
    Most wantowy problem
    plonie szerokosc 6M

    • 0 0

    • Bzdury piszesz...

      Tor wodny był pogłębiany (2015) do 7m. Dziś ma 6. Pogłębić go do 8m to kwestia tygodnia czy dwu. Kanał Płonia po przebudowie (zakończonej w 2016) ma ponad 50m szerokości. Most Wantowy i kolejowy nie mają nic wspólnego z ruchem statków z Zatoki do planowanego terminalu. Bo leżą kilka kilometrów.... w przeciwnym kierunku ;) Na niewielkie produktowce - jak znalazł.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Terminal (1)

    Most wantowy przeswit 8 max 10 metrow kolejowy i siennicki tak samo wiec wszystko przez rezerwat ptasi raj i gorki zachodnie .przy tym ruchu kluby i mariny moga sie zwijac .problemem moze tez byc samo wejscie do gorek zachodnich i manewry na obrotnicy przy kanale plonia .ale damy rade pozdrawiam mieszkancow przerobki a zwlaszcza stogow amen

    • 5 4

    • Powiadasz, że ruch na poziomie jednego - dwu statków dziennie spowoduje, że "kluby i mariny mogą się zwijać"?
      Powiadasz, że Wisła Śmiała to teren rezerwatu Ptasi Raj?
      Hmmm....

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (4)

    o ile wzrosną wpływy do budżetu Gdańska z tytułu tej inwestycji? Podatek od nieruchomości / powinien być jak najwyższy/, udział w PIT pracowników / pod warunkiem, że rozliczają się w Gdańsku/, CIT ? Tu nie ma pewności jaka będzie osobowość prawna terminala, czy zarządzająca nim spółka będzie miała siedzibę w Gdańsku ? Udział w podatku dochodowym terminala / jak wyżej, czy siedziba będzie w Gdańsku/, ale tutaj realny właściciel projektu, czyli Orlen / Skarb Państwa tak może nim ,, zarządzać'' i żonglować kosztami, przepływami finansowymi, że księgowo nic nie będzie zarabiał

    • 13 12

    • Podatki.

      Tak właśnie nasi możnowładcy od zarania dziejów traktowali Gdańsk, zdzierali z miasta tylko podatki a o rozwój martwili się Niemcy, Holendrzy, Żydzi i inne nacje.

      • 1 0

    • Nic nie wzrosną!!! dlatego pis orlenem przejął lotos

      aby Gdańsk stracił z tytułu podatków prawie 100mln i o to tu chodzi> Wiadomo tu mieszkają mądrzy ludzie i wiedzą że na pis nie można głosować!! orlen nic nie zapłaci - wymyślą ustawę o bezpieczeństwie narodu i podatki prosto do obajtka. Tak jak ropa i vat 23% dlaczego zyski nie poszły do skarbu państwa? tylko do obajtka?

      • 4 6

    • A co nasze miasto Gdańsk zyska na ogromnym przeładunku węgla z zagranicy?Jak na razie to pobliskie dzielnice w czarnym pyle węglowym.Pył osiadł na ulicach,domach i płucach mieszkańców NP.

      • 6 5

    • oby jak najwięcej, bo tutaj rozsądnie wydają pieniądze

      będzie na rydwany, owce, bloggerki itd

      • 8 6

  • Tacy fajni pro europejscy. A dziś o wspólnocie majaczą

    Wyimaginowana wspólnota (A. Duda), UE jest dla mnie szmatą (K. Pawłowicz), budowanie na bazie UE IV Rzeszy (J. Kaczyński), tu jest Polska, nie Unia (E. Witek), unijna agresja powinna się spotykać z twardą odpowiedzią (Z. Ziobro),

    • 1 0

  • Całe szczęście, że przed 2015 byliśmy już w NATO. (3)

    Bo inaczej w 2015 roku wybory byłyby sfałszowane jak na bialorusi i rosji. Nie bez powodu putin tak często odwiedzał donalda, jego człowiek w Warszawie musiałby wygrać wszystkimi sposobami. Na zatoce gdańskiej zamiast tej rafinerii i Lotosu mielibyśmy Lukoil, a zamiast Bidena dziś odwiedzalby nas towarzysz putin. Ten trzask i donald dzisiaj by nie biegali za Bidenem jak nastolatki do zdjęcia na fejsa :) siedzieliby z Putinem jak za najlepszych czasów i omawiali "daleko idącą współpracę" :)

    • 2 3

    • Czerwoni czasami się nie kryją

      Krystyna Pawłowicz

      Skończmy z tą antyrosyjską narracją. Przestańmy udawać. Bliżej nam do konserwatywnej Rosji niż lewackiej szmaty (UE)A niby dlaczego nie mamy trzymać z Putinem?

      • 1 0

    • TW balbina by Białoruś zrobił gdyby nie UE i NATO

      • 1 0

    • PiS był bardzo nie pocieszony gdy Biden wygrał!

      Miał wygrać ich proputinowski Trump.
      Paduś bardzo zwlekał z gratulacjami.
      Najbliższy przyjaciel , sojusznik i drugi koń trojański putina w UE nieraz się z putkiem spotykał.

      • 1 0

  • Jak tak dalej pójdzie to nie wygramy wyborów, kolejna duża inwestycja. (3)

    A my co mamy? C40 i jedne gacie na rok dla Polaków.

    Donald.

    • 5 0

    • Jemu trzeba zabrać numer PESEL

      • 0 1

    • Tak tak... pierdylion planów, w międzyczasie nakraść ile wlezie a potem będzie że następcy nie dokończyli.... tych planów

      • 1 2

    • Nie wygracie, mam już wyniki z Kremla

      Sasin

      • 1 2

  • Jak się Donald T z tego wytłumaczy Helmutom? (8)

    • 5 7

    • I ruskim bo miał być lukoil na zatoce gdanskiej. (6)

      • 3 2

      • No, i Lotos miał ruskim sprzedač po namowie pinokio, ale nie sprzedał (1)

        Zrobił to pis

        • 2 4

        • To była fuzja ciołki wychodowanie na TVN i GW

          • 0 1

      • Dokładnie. Szczęście że Peło już nie ma i nie będzie rządzić (3)

        • 3 4

        • Sasin już ma wyniki wyborów ponoć (1)

          • 3 4

          • Od Sasina to uczyć się patriotyzmu możecie Bolki

            • 0 1

        • Wiemy wiemy

          miało dochodzić do fałszowania wyborów. Opisuje, że dokonywali tego członkowie obwodowych komisji wyborczych po zakończeniu głosowania i zamknięciu lokali wyborczych. Po prostu dostawia się krzyżyki na kartach do głosowania lub fałszuje się podpisy wyborców. To się robi dyskretnie tłumaczy były działacz partii rządzącej.

          • 2 3

    • A musi się tłumaczyć państwu UE i sojusznikowi NATO?

      Polska chyba ma ich czołgi i limuzyny rządowe!

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane