• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nawet ok. 400 statków rocznie ma obsłużyć morski terminal Orlenu

Robert Kiewlicz
21 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (191)

Morski terminal przeładunkowy na Martwej Wiśle.

Początkowo ponad 130 statków rocznie, a docelowo nawet trzy razy więcej, ma obsługiwać morski terminal, który ma powstać w pobliżu Gdańskiej Rafinerii. Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów. Projekt realizuje konsorcjum, którego liderem jest sopocka Grupa NDI. Jego budżet to ponad 0,5 mld złotych.






Projekt obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.

Nowe nabrzeżne przy gdańskiej rafinerii



Czy budowa własnej infrastruktury przeładunkowej przy rafinerii to dobry pomysł?

Gdzie ma powstać? zobacz na mapie Gdańska Położenie to lewy (południowy) brzeg Martwej Wisły, obok istniejącego nabrzeża gdańskiej rafinerii Grupy Lotos, kilka kilometrów od mostu wantowego im. Jana Pawła II.

W ramach prac zaplanowano m.in. wykonanie nabrzeża wraz z dwoma stanowiskami przeładunkowymi służącymi do obsługi zbiornikowców (każdy z czterema ramionami nalewczymi) oraz niezbędnej infrastruktury tj. m.in.: budynków, rurociągów, stalowych estakad, infrastruktury podziemnej i pomocniczej łączącej terminal z rafinerią w Gdańsku.

Docelowe moce przeładunkowe morskiego terminalu zlokalizowanego na Martwej Wiśle w kolejnych latach mogą wynieść nawet do 2 mln ton produktów rocznie. Realizacja inwestycji ma poprawić rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesela) oraz transportu produktów (olejów bazowych i paliw żeglugowych) powstających w rafinerii. Terminal odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, bo to właśnie tą drogą odbywa się obecnie transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi.

  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.
  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.
  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.
  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.

Morski terminal Lotosu. Pomysł z 2009 r.



Takie plany nie są nowe. W 2009 r. Grupa Lotos poinformowała, że chce zwiększyć sprzedaż paliwa do statków w portach krajowych, a w przyszłości zaopatrywać też porty europejskie. Ruszyły też przygotowania do przebudowy nabrzeża gdańskiej rafinerii. Prace projektowe miały zakończyć się w lipcu 2009 r., a sam terminal miał być gotowy w 2011 r.



Po raz kolejny do planów budowy terminalu wrócono w 2013 r. Projekt budowy terminalu przeładunkowego został ujęty w programie "Efektywność i Rozwój". Terminal miał być przeznaczony do bezpośredniego przeładunku produktów i komponentów naftowych I i III klasy pożarowej. Grupa Lotos sprowadzała komponenty do produkcji (FAME, etanol, etery) drogą morską, z wykorzystaniem infrastruktury portowej oraz logistyki kolejowej. W ten sam sposób ekspediowała również mniejsze partie produktów, czyli do 5 tys. ton. I właśnie takie ładunki miał obsługiwać terminal.

Kiedy jest planowany termin oddana terminalu?



Szacowano wówczas, że sama inwestycja pochłonie ok. 100 mln zł. Dodatkowe 160 mln zł miała kosztować budowa toru wodnego. Planowany termin oddania inwestycji wyznaczono na koniec 2015 r.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • NDI Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (191) ponad 20 zablokowanych

  • Jak się Donald T z tego wytłumaczy Helmutom? (8)

    • 5 7

    • I ruskim bo miał być lukoil na zatoce gdanskiej. (6)

      • 3 2

      • Dokładnie. Szczęście że Peło już nie ma i nie będzie rządzić (3)

        • 3 4

        • Sasin już ma wyniki wyborów ponoć (1)

          • 3 4

          • Od Sasina to uczyć się patriotyzmu możecie Bolki

            • 0 1

        • Wiemy wiemy

          miało dochodzić do fałszowania wyborów. Opisuje, że dokonywali tego członkowie obwodowych komisji wyborczych po zakończeniu głosowania i zamknięciu lokali wyborczych. Po prostu dostawia się krzyżyki na kartach do głosowania lub fałszuje się podpisy wyborców. To się robi dyskretnie tłumaczy były działacz partii rządzącej.

          • 2 3

      • No, i Lotos miał ruskim sprzedač po namowie pinokio, ale nie sprzedał (1)

        Zrobił to pis

        • 2 4

        • To była fuzja ciołki wychodowanie na TVN i GW

          • 0 1

    • A musi się tłumaczyć państwu UE i sojusznikowi NATO?

      Polska chyba ma ich czołgi i limuzyny rządowe!

      • 0 1

  • Byłby Lotos, a jest Orlen.

    • 2 0

  • (1)

    Zaraz przyjadą ekolodzy z niemieckim akcentem aby bronić siedlisk zagrożonej odmiany komara

    • 4 2

    • O, to może spotkają Frau Kornhauser?

      Będzie liebe freunde

      • 1 3

  • (1)

    No.tak. Gdańsk 'wolne miasto' to już było.

    • 0 0

    • Budapeszt w Warszawie dopiero będzie

      Putin jest ok

      • 1 0

  • Całe szczęście, że przed 2015 byliśmy już w NATO. (3)

    Bo inaczej w 2015 roku wybory byłyby sfałszowane jak na bialorusi i rosji. Nie bez powodu putin tak często odwiedzał donalda, jego człowiek w Warszawie musiałby wygrać wszystkimi sposobami. Na zatoce gdańskiej zamiast tej rafinerii i Lotosu mielibyśmy Lukoil, a zamiast Bidena dziś odwiedzalby nas towarzysz putin. Ten trzask i donald dzisiaj by nie biegali za Bidenem jak nastolatki do zdjęcia na fejsa :) siedzieliby z Putinem jak za najlepszych czasów i omawiali "daleko idącą współpracę" :)

    • 2 3

    • PiS był bardzo nie pocieszony gdy Biden wygrał!

      Miał wygrać ich proputinowski Trump.
      Paduś bardzo zwlekał z gratulacjami.
      Najbliższy przyjaciel , sojusznik i drugi koń trojański putina w UE nieraz się z putkiem spotykał.

      • 1 0

    • TW balbina by Białoruś zrobił gdyby nie UE i NATO

      • 1 0

    • Czerwoni czasami się nie kryją

      Krystyna Pawłowicz

      Skończmy z tą antyrosyjską narracją. Przestańmy udawać. Bliżej nam do konserwatywnej Rosji niż lewackiej szmaty (UE)A niby dlaczego nie mamy trzymać z Putinem?

      • 1 0

  • nie widac tego syfu

    • 0 1

  • Tacy fajni pro europejscy. A dziś o wspólnocie majaczą

    Wyimaginowana wspólnota (A. Duda), UE jest dla mnie szmatą (K. Pawłowicz), budowanie na bazie UE IV Rzeszy (J. Kaczyński), tu jest Polska, nie Unia (E. Witek), unijna agresja powinna się spotykać z twardą odpowiedzią (Z. Ziobro),

    • 1 0

  • zad*pie od strony wody. (2)

    Wstyd że tyle lat istnieje a tam brak porządnego nabrzeża tylko jakieś trzcinowisko.

    • 0 3

    • Znawca

      Nie rzadne trzcinowisko sloiku tylko najwieksza ostoją sandacza

      • 0 0

    • Ale byłeś tam - czy tak tylko bździsz?

      Od lat 90-tych ub.w. istnieje "tam" nabrzeże zbudowane przez Lotos Marine....

      • 0 0

  • Tor wodny (1)

    Statki to dużo powiedziane
    Tor wodny tomax 8 metrów przy wysokiej wodzie
    Most wantowy problem
    plonie szerokosc 6M

    • 0 0

    • Bzdury piszesz...

      Tor wodny był pogłębiany (2015) do 7m. Dziś ma 6. Pogłębić go do 8m to kwestia tygodnia czy dwu. Kanał Płonia po przebudowie (zakończonej w 2016) ma ponad 50m szerokości. Most Wantowy i kolejowy nie mają nic wspólnego z ruchem statków z Zatoki do planowanego terminalu. Bo leżą kilka kilometrów.... w przeciwnym kierunku ;) Na niewielkie produktowce - jak znalazł.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane