• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nawet ok. 400 statków rocznie ma obsłużyć morski terminal Orlenu

Robert Kiewlicz
21 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (191)

Morski terminal przeładunkowy na Martwej Wiśle.

Początkowo ponad 130 statków rocznie, a docelowo nawet trzy razy więcej, ma obsługiwać morski terminal, który ma powstać w pobliżu Gdańskiej Rafinerii. Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów. Projekt realizuje konsorcjum, którego liderem jest sopocka Grupa NDI. Jego budżet to ponad 0,5 mld złotych.






Projekt obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.

Nowe nabrzeżne przy gdańskiej rafinerii



Czy budowa własnej infrastruktury przeładunkowej przy rafinerii to dobry pomysł?

Gdzie ma powstać? zobacz na mapie Gdańska Położenie to lewy (południowy) brzeg Martwej Wisły, obok istniejącego nabrzeża gdańskiej rafinerii Grupy Lotos, kilka kilometrów od mostu wantowego im. Jana Pawła II.

W ramach prac zaplanowano m.in. wykonanie nabrzeża wraz z dwoma stanowiskami przeładunkowymi służącymi do obsługi zbiornikowców (każdy z czterema ramionami nalewczymi) oraz niezbędnej infrastruktury tj. m.in.: budynków, rurociągów, stalowych estakad, infrastruktury podziemnej i pomocniczej łączącej terminal z rafinerią w Gdańsku.

Docelowe moce przeładunkowe morskiego terminalu zlokalizowanego na Martwej Wiśle w kolejnych latach mogą wynieść nawet do 2 mln ton produktów rocznie. Realizacja inwestycji ma poprawić rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesela) oraz transportu produktów (olejów bazowych i paliw żeglugowych) powstających w rafinerii. Terminal odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, bo to właśnie tą drogą odbywa się obecnie transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi.

  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.
  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.
  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.
  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.

Morski terminal Lotosu. Pomysł z 2009 r.



Takie plany nie są nowe. W 2009 r. Grupa Lotos poinformowała, że chce zwiększyć sprzedaż paliwa do statków w portach krajowych, a w przyszłości zaopatrywać też porty europejskie. Ruszyły też przygotowania do przebudowy nabrzeża gdańskiej rafinerii. Prace projektowe miały zakończyć się w lipcu 2009 r., a sam terminal miał być gotowy w 2011 r.



Po raz kolejny do planów budowy terminalu wrócono w 2013 r. Projekt budowy terminalu przeładunkowego został ujęty w programie "Efektywność i Rozwój". Terminal miał być przeznaczony do bezpośredniego przeładunku produktów i komponentów naftowych I i III klasy pożarowej. Grupa Lotos sprowadzała komponenty do produkcji (FAME, etanol, etery) drogą morską, z wykorzystaniem infrastruktury portowej oraz logistyki kolejowej. W ten sam sposób ekspediowała również mniejsze partie produktów, czyli do 5 tys. ton. I właśnie takie ładunki miał obsługiwać terminal.

Kiedy jest planowany termin oddana terminalu?



Szacowano wówczas, że sama inwestycja pochłonie ok. 100 mln zł. Dodatkowe 160 mln zł miała kosztować budowa toru wodnego. Planowany termin oddania inwestycji wyznaczono na koniec 2015 r.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • NDI Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (191) ponad 20 zablokowanych

  • czyli już za chwilę Martwa Wisła stanie się

    ściekiem śmierdzącym ropą - bo nie da rady aby się komuś nie ulało.

    • 7 5

  • Jak znam chłopaków z PiSu, to zapomną o pogłębieniu Martwej Wisły. Albo mosty będą za niskie (4)

    • 4 7

    • Martwa i Śmiała są pogłębione, w 2014 pogłębiali (1)

      Do 7.5m jest tor wodny

      • 2 0

      • To 40000DWT w balaście

        • 0 0

    • Tak było za czasów Ryżego słupa z Berlina (1)

      • 2 1

      • Słupy Moskwy zrobili sobie rów propagandowy, zupełnie bezużyteczny dla jednostek morskich

        • 1 2

  • rąbane pasalce z PO (9)

    I i miało być w 2009

    I gdzie to jest?? Złodzieje z PO najlepiej wam wychodzi kupowanie zamków i pałaców albo łapówkarstwo...Dobrze że Obajtek się za to wziął
    ..przynajmniej na pewno powstanie.chyba że wrócą Złodzieje z PO do władzy i sprywatyzują...Wszystko.gagaga...

    • 5 7

    • Piłeś nie PiSz (8)

      • 1 3

      • Dlatego trzeba natychmiast zdelgalizowac Peło i deportować Rudego (7)

        • 2 2

        • Dlatego że pijesz i PiSzesz czerwona istoto? (6)

          Wiemy, wasz mokry sen. Model mocodawcy ze wschodu.
          1 pierwszy sekretarz, 1 partia, 1 media

          • 2 2

          • 1 pierwszy sekretarz, 1 partia, 1 media (5)

            O tak było przed 2015. :) A jesli ludzie wyśli na ulice bo sie nie zgadzali z linią partii to rudy fuhrer do nich strzelal. :)

            • 1 0

            • wyszli* (2)

              A jeśli jakas telewizja ośmieliła się powiedzieć cos zlego o rudym.....oo panie, do siedziby wjeżdzało partyjne ABW i zabierało cały sprzet. :)

              • 1 0

              • Dlatego kartel żoliborski chce likwidacji alternatywnych mediów (1)

                He he he

                • 1 2

              • Trzaaskowski? Niestety nikt nie chciał sie pod tym podpisać. :) he he he

                • 1 0

            • A milicja też kobiety wtedy pałowała tak jak to robiła w obronie karalucha żoliborskiego? (1)

              • 1 2

              • Jeden incydent z agresywnym facetem w babskiej peruce vs strzelanie do strajkującego tlumu.....

                • 1 0

  • I wszystkie te statki będą przepływały koło rezerwatu Ptasi Raj?

    • 1 5

  • Terminal przy rafineri martwa wisła

    Jeśli to zostanie wybudowane kto pozwoli pływać różnych jednostkom rekreacyjnym po tym strategicznym terenie koniec rekreacji No to koniec proszę podpłynąć pod bazę paliwową lub kontenerową

    • 2 4

  • Jak tak dalej pójdzie to nie wygramy wyborów, kolejna duża inwestycja. (3)

    A my co mamy? C40 i jedne gacie na rok dla Polaków.

    Donald.

    • 5 0

    • Nie wygracie, mam już wyniki z Kremla

      Sasin

      • 1 2

    • Tak tak... pierdylion planów, w międzyczasie nakraść ile wlezie a potem będzie że następcy nie dokończyli.... tych planów

      • 1 2

    • Jemu trzeba zabrać numer PESEL

      • 0 1

  • A ochroniarze obowiazkowo z bronia(a malo ktory ochroniarz ma pozwolenie) dalej za 20zl na godzine buahaaaa zenada.

    • 0 5

  • Opinia wyróżniona

    Terminal (1)

    Most wantowy przeswit 8 max 10 metrow kolejowy i siennicki tak samo wiec wszystko przez rezerwat ptasi raj i gorki zachodnie .przy tym ruchu kluby i mariny moga sie zwijac .problemem moze tez byc samo wejscie do gorek zachodnich i manewry na obrotnicy przy kanale plonia .ale damy rade pozdrawiam mieszkancow przerobki a zwlaszcza stogow amen

    • 5 4

    • Powiadasz, że ruch na poziomie jednego - dwu statków dziennie spowoduje, że "kluby i mariny mogą się zwijać"?
      Powiadasz, że Wisła Śmiała to teren rezerwatu Ptasi Raj?
      Hmmm....

      • 0 0

  • Tymczasem KPO teraz opóźnia Adrian. Wcześniej 0 i PiS (4)

    Fajny ten rząd, taki propolski inaczej

    • 1 4

    • Opóźnia totalna opozycja która donosi i Ryży słup z Berlina chyba? (1)

      • 2 1

      • No u was chyba, ludzie jednak widzą że fundusze UE wstrzymywane pezez rząd

        Nawet w TK burdel, zawsze można im granatnik dać to może coś rozwiążą

        • 1 2

    • Tych pieniędzy nie będzie do wyborów, tzw. niezależna unia lubi wplywać na głosowanie co pokazali we Włoszech. :) (1)

      Teraz sobie wymyślili, ze prawo unijne jest ważniejsze od konstytucji Polski i decyzja trybunału jest nieważna. Taki sam wyrok o wyzszosci konstytucji nad prawem unijnym zapadaly we Włoszech, Hiszpanii, Szwecji, Czechach, Francji i uwaga nawet w Niemczech. :) Czy ktoś robi im problemy? Nie, a dlaczego? Bo nie ma tam wyborów. :) Na całe szczescie Polacy swój rozum mają i wybiorą sami tak jak zrobili Włosi. :)

      • 1 0

      • Pislamista to nie Polak, a Kaczystan to nie Polska

        • 1 2

  • Brawo Panie Obajtek tak trzymać. Ale to musi boleć Totalnych donosicieli z totalnej opozycji (2)

    Brawo rząd.

    • 6 7

    • W sedno

      • 3 1

    • Donosili pislamentarzyści, ba nawet adrian notariusz.

      Macierenko też donosił

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną firmą, posiadająca oddziały w 10 krajach, produkującą nisko- oraz wysokociśnieniowe przewody transferowe, wykonane z gumy, plastiku i teflonu. POLYHOSE Poland została pierwotnie założona jako EXITFLEX Polska – spółka córka szwajcarskiej fabryki, istniejącej od 1971 roku. Członek zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa AIRBLAST Poland. Firma AIRBLAST, posiadająca oddziały w 12 krajach, jest od ponad...

Najczęściej czytane