• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nawet ok. 400 statków rocznie ma obsłużyć morski terminal Orlenu

Robert Kiewlicz
21 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (191)

Morski terminal przeładunkowy na Martwej Wiśle.

Początkowo ponad 130 statków rocznie, a docelowo nawet trzy razy więcej, ma obsługiwać morski terminal, który ma powstać w pobliżu Gdańskiej Rafinerii. Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów. Projekt realizuje konsorcjum, którego liderem jest sopocka Grupa NDI. Jego budżet to ponad 0,5 mld złotych.






Projekt obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.

Nowe nabrzeżne przy gdańskiej rafinerii



Czy budowa własnej infrastruktury przeładunkowej przy rafinerii to dobry pomysł?

Gdzie ma powstać? zobacz na mapie Gdańska Położenie to lewy (południowy) brzeg Martwej Wisły, obok istniejącego nabrzeża gdańskiej rafinerii Grupy Lotos, kilka kilometrów od mostu wantowego im. Jana Pawła II.

W ramach prac zaplanowano m.in. wykonanie nabrzeża wraz z dwoma stanowiskami przeładunkowymi służącymi do obsługi zbiornikowców (każdy z czterema ramionami nalewczymi) oraz niezbędnej infrastruktury tj. m.in.: budynków, rurociągów, stalowych estakad, infrastruktury podziemnej i pomocniczej łączącej terminal z rafinerią w Gdańsku.

Docelowe moce przeładunkowe morskiego terminalu zlokalizowanego na Martwej Wiśle w kolejnych latach mogą wynieść nawet do 2 mln ton produktów rocznie. Realizacja inwestycji ma poprawić rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesela) oraz transportu produktów (olejów bazowych i paliw żeglugowych) powstających w rafinerii. Terminal odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, bo to właśnie tą drogą odbywa się obecnie transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi.

  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.
  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.
  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.
  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.

Morski terminal Lotosu. Pomysł z 2009 r.



Takie plany nie są nowe. W 2009 r. Grupa Lotos poinformowała, że chce zwiększyć sprzedaż paliwa do statków w portach krajowych, a w przyszłości zaopatrywać też porty europejskie. Ruszyły też przygotowania do przebudowy nabrzeża gdańskiej rafinerii. Prace projektowe miały zakończyć się w lipcu 2009 r., a sam terminal miał być gotowy w 2011 r.



Po raz kolejny do planów budowy terminalu wrócono w 2013 r. Projekt budowy terminalu przeładunkowego został ujęty w programie "Efektywność i Rozwój". Terminal miał być przeznaczony do bezpośredniego przeładunku produktów i komponentów naftowych I i III klasy pożarowej. Grupa Lotos sprowadzała komponenty do produkcji (FAME, etanol, etery) drogą morską, z wykorzystaniem infrastruktury portowej oraz logistyki kolejowej. W ten sam sposób ekspediowała również mniejsze partie produktów, czyli do 5 tys. ton. I właśnie takie ładunki miał obsługiwać terminal.

Kiedy jest planowany termin oddana terminalu?



Szacowano wówczas, że sama inwestycja pochłonie ok. 100 mln zł. Dodatkowe 160 mln zł miała kosztować budowa toru wodnego. Planowany termin oddania inwestycji wyznaczono na koniec 2015 r.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • NDI Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (191) ponad 20 zablokowanych

  • Terminal przy rafineri martwa wisła

    Jeśli to zostanie wybudowane kto pozwoli pływać różnych jednostkom rekreacyjnym po tym strategicznym terenie koniec rekreacji No to koniec proszę podpłynąć pod bazę paliwową lub kontenerową

    • 2 4

  • I wszystkie te statki będą przepływały koło rezerwatu Ptasi Raj?

    • 1 5

  • Zaraz zacznie się wycie opozycji (9)

    oni zawsze wyją jak dzieje się coś dobrego a ich politycy na dowolne pytanie nawet o pogodę, mówią o Obajtku

    • 21 27

    • Coś dobrego jak CPK , prom i milion aut el (4)

      Nikt tyle nie dał i nie zrobił co pis naobiecał

      • 7 5

      • Póki co PiS zrobił kilka razy więcej niż totalni gdy rządzili. (3)

        Bo jedyne co zrobili totalni to narodowy co się sypie. :) Szkoda zmarnowanego czasu na tego Tuska bo już dawno mielibyśmy elektrownię atomową. A tym CPK który idzie zgodnie z terminami są zachwyceni nawet komisarze europejscy. :)

        • 3 5

        • 8 lat! Gdzie elektrownia? Gdzie prom? Gdzie milion aut elektrycznych? (2)

          Za to była Ostrołęka! Rów na kajaki i CPK gdzie dopiero nają 1/7 potrzebnych gruntów! Dojna łąka

          • 5 4

          • Elektrownia? Będą trzy :) i juz osiągneli wiecej niż poprzednicy bo zdołali wybrać miejsce. :) (1)

            Ostroleka istniala takze przed PiSem. :) "rów na kajaki" odstaw gazete wybiorczą a jak sie nie podoba przekop to zawsze możesz dalej prosić ruskich o pozwolenie na łaskawe przeplyniecie prez ich teren. :) Prom dalej jest budowany w Gdansku. :). milion samochodow elektrycznych? Dzieki trzaskowi nie bedziesz mial nawet jednego samochodu. :) CPK powstanie i został wam tylko płacz. :)

            • 1 4

            • Przepłynąć kajakiem no bo nie statkiem

              8 lat budowa promu! Brawo wy
              A elektryki pis buduje w górach Izerskich

              • 2 3

    • Głupota pisowców jest już niemierzalna.

      • 7 5

    • na dowolne pytanie nawet o pogodę, mówią

      Taaaa, tusk i Für Deutschland. Prawda?

      • 6 5

    • Wyjatkowos tpy i odporny na impulsy zewnetrzne .

      • 3 3

    • na planach zapewne się skończy, jak lotnisko i prom....

      • 7 6

  • Niech najpierw wyremontują sztutowską bo jak się zjeżdża w nią z Elbląskiej to wygląda jak 3 świat (2)

    • 24 7

    • (1)

      Po co? Droga do nikad

      • 2 3

      • Z tego co wynika to będzie jedyna droga prowadząca do tego terminala

        • 4 0

  • (1)

    szkoda martwa wisła zginie.....te statki to ogromne zanieczyszczenie rzeki ..............Polacy wescie se ten lotos jak juZ go nam ukradliscie do wawy.....dla was kasa dla nas zanieczyszczona wodapotietrze ziemi.
    dosc gdansk jest aktualnie pod polska okupacja!!
    NIECH zyja wolne panstwo kaszubskie!

    • 9 9

    • Jakie to zanieczyszczenie od tych statków?

      Z ciekawości pytam

      • 3 0

  • ". Planowany termin oddania inwestycji wyznaczono na koniec 2015 r." @Robert Kiewlicz (1)

    Chyba literówka, 2025 miało być?

    • 0 7

    • Cóż, plany platformy to sama w sobie literówka. :) Jak to mówił pewien ich polityk....

      "Jeśli obiecujesz inwestycje dwa razy to tak jakbyś ją spełnił" Dlatego przewidywane zakonczenie to rok 2015 przed kolejnymi wyborami. :)

      • 1 1

  • czyli już za chwilę Martwa Wisła stanie się

    ściekiem śmierdzącym ropą - bo nie da rady aby się komuś nie ulało.

    • 7 5

  • Pytanie do znających się (2)

    Statki do nowego terminala będą wpływać przez Westerplatte czy przez Górki Wschodnie ???

    • 6 4

    • Pod Mostem Sie nickim to nic sie nie zmiesci. Kanal Plonia tez wiele nie pomiesci. Kolejny mis jak przekop

      • 3 3

    • Radunią

      • 6 0

  • do tej rafinerii, ktora sprzedali?
    swietny news

    • 9 2

  • To tyle statków co miało rocznie pływać przez Wielki Rów na Mierzei

    Ciekawe skąd owe stateczki będą pływać do obajtkowego portu?
    Może z Primorska albo Bałtijska?

    • 8 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane