• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe promy Stena Line w Gdyni

VIK
27 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Prom Stena Scandica w przyszłym roku trafi na linię Gdynia-Karlskrona. Prom Stena Scandica w przyszłym roku trafi na linię Gdynia-Karlskrona.

Stena Line poinformowała, że od nowego roku wprowadzi na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowoczesne promy Stena Scandica i Stena Baltica. Wszystko z powodu uruchomienia nowego terminalu promowego w Porcie Gdynia.



Czy płynąłeś/płynęłaś kiedyś promem przez Bałtyk?

W ubiegłym tygodniu oddano nowy terminal promowy w Gdyni. Na uroczystości padła deklaracja ze strony armatora Stena Line, że pierwszy prom odpłynie z nowego terminalu 1 stycznia 2022 roku. Teraz z kolei poinformowano, że w przyszłym roku na tę linię zostaną skierowane dwa nowoczesne promy Stena Scandica i Stena Baltica o długości 222 metrów każdy. Każdy z promów może pomieścić 970 pasażerów i dysponuje 2875 metrami ładunkowymi przeznaczonymi na ciężarówki i samochody osobowe. Dla klientów frachtowych oznacza to wzrost zdolności przewozowej połączenia o 30 proc., a dla pasażerów - nową jakość podróżowania.

Czytaj też:
Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów

Stena Scandica i Stena Baltica zostały zbudowane we włoskiej stoczni Visentini w 2005 roku i wcześniej kursowały na linii promowej Stena Line między Belfastem a Liverpoolem na Morzu Irlandzkim, pod nazwami Stena Lagan i Stena Mersey. Następnie obsługiwały linię Stena Line między Nynäshamn w Szwecji a Ventspils na Łotwie.

- Obecna pojemność frachtowa naszej linii jest niewystarczająca w stosunku do popytu, więc cieszymy się, że dzięki zbliżającej się wymianie tonażu będziemy oferować nawet o 30 proc. więcej powierzchni ładunkowej. Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych pomysłów Stena Line usprawniających operacje portowe, jak na przykład bramy inteligentne Smart Gate czy idee "zielonego portu", a wśród nich zasilanie z lądu podczas postoju statków. Nie zapominajmy także, że nowy terminal jest bliżej centrum miasta. Mamy nadzieję, że to też zwiększy zainteresowanie przyszłych pasażerów, po obu stronach morza - mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.


Bliskość infrastruktury intermodalnej i dostępność torów w sąsiedztwie nowego terminalu w Gdyni pozwoli też w przyszłości na rozwinięcie oferty intermodalnej w relacji pociąg-prom. Taką infrastrukturę już w tej chwili ma port w Karlskronie, gdzie w najbliższych miesiącach przewidziano inwestycje pod przyszły rozwój, m.in. modernizację rampy załadunkowej.

Stena Line obsługuje linię promową między Gdynią a Karlskroną w Szwecji od ponad 26 lat. W tym czasie statki z charakterystycznym czerwonym kominem przewiozły ponad 10 milionów pasażerów i blisko 2 miliony ciężarówek. Połączenie ma status Autostrady Morskiej i jest dziś ważną częścią europejskiej sieci logistycznej, a także ma znaczenie dla turystyki w Polsce i Szwecji. W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrosty przewozów na tej linii sięgnęły 60 proc. Trasa jest dziś jednym z najważniejszych połączeń promowych w sieci Stena Line z prawie 2000 rejsów między Gdynią a Karlskroną rocznie.

- Rozwijamy się razem z naszymi klientami i partnerami zarówno w Karlskronie, jak i Gdyni. Wzrasta popyt na przewozy towarów i pasażerów, w perspektywie końca pandemii. Nowe promy, które teraz wprowadzamy, są ważną częścią ciągłej modernizacji naszej floty i rozwoju w kierunku bardziej zrównoważonego transportu morskiego - mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
VIK

Opinie (105) ponad 10 zablokowanych

  • Koniec PŻB (1)

    I tym sposobem żegnamy polskiego przewoźnika

    • 3 0

    • A co się z nim stało?

      • 0 1

  • Marze (3)

    A koedy jakies polaczenie morskie do Anglii np...hmmm,marzenia...

    • 3 7

    • To moze polaczenie promowe do Nowego Jorku? Jak juz masz tak dalekosiezne planomarzenia.

      • 1 0

    • Do UK można promem z Calais i z Rotterdamu. Z Bałtyku połączenie promowe nikomu by się nie opłacało

      • 5 1

    • Ania odstaw drinki

      • 4 3

  • A Polferries? (1)

    Kiedy "nowe" promy w Polferries, jednak to moja ulubiona linia jest. Rogalin, Wilanów, Silesia, Pomerania, Nieborów, Łańcut to były jednostki :)

    • 2 0

    • Tęskno za PRL?

      A o nowy... Pinokio spytaj.

      • 1 2

  • Fajnie (3)

    Szkoda tylko że to nie są nowe promy ,nowy to z 2019 r.mozna zaliczyć a nie 2005r .ale i tak lubię pływać ta linia

    • 48 7

    • Bo na te trasy z których będą zdjęte wejdą być może Nowe a te przypłyną do nas

      • 3 0

    • Za portal morski pl

      "Stena Line planuje wprowadzić dwa nowe promy do obsługi połączenia Gdynia - Karlskrona latem i późną jesienią 2022 roku. Podczas przebudowy w zeszłym roku oba promy zostały przedłużone o 36-metrową sekcję środkową, dzięki czemu zyskały 30 procent dodatkowej ładowności i łącznie 88 nowych kabin na pokładzie. Statki zostały również zmodyfikowane pod kątem wydajnego załadunku i rozładunku, dzięki czemu można skrócić czas ich postojów w porcie. Wnętrze zostało wykończone zgodnie z nowoczesnym, jasnym, skandynawskim wzornictwem typowym dla Stena Line, który ma zapewnić pasażerom nową jakość podróży."

      • 1 0

    • Przyzwyczaj sìe

      mordo, jesteśmy Europą B. Gdybyśmy byli poza UE to spadlibyśmy do 3 ligii wraz z Ukrainą

      • 23 3

  • (4)

    Nowy statek to statek do 3 lat .Powyżej 10 lat niektóre państwa nie wpuszczają do swoich portów .Natomiast 16 latek to złom.Nie ważne że pięknie odmalowany i ma aktualną klasę.Taka jednostka jest po prostu wypracowana przez sztormy różne ładunki itp.Pływałem w PLO prawie 40 lat i wiem co piszę.Z ważniejszych linii takie trupy się zdejmuje i dobija sie je na liniach mało wymagających,np do Polski .Przykre to ale prawdziwe.

    • 4 6

    • Bzdura (2)

      Żaden armator nie buduje statku z perspektywą jego używania przez 10-15 lat bo to się poprostu nie opłaca. Stena Spirit i Vision, które pływają z Gdyni mają ponad 35 lat i nadal są w dobrej kondycji. Scandica i Baltica są po generalnym remoncie i pewnie będą pływać kolejne kilkanaście lat. To jak z samochodem - jak dbasz i dobrze serwisujesz to będzie jeździł latami a jak tylko lejesz paliwo i piłujesz to i w 2 lata można zarżnąć auto.

      • 3 1

      • A z jaką perspektywą buduje, expercie? (1)

        • 1 0

        • A... przepraszam :) nie doczytałem ... i zgadzam się!

          Statek musi się "spłacić"... A dobrze utrzymana jednostka długo popływa.
          Promy są też regularnie modernizowane.

          • 0 0

    • "Taka jednostka jest po prostu wypracowana przez sztormy różne ładunki itp"

      Kawą się oblałem... 40 lat jako messman?
      PLO ile tych promów miała?

      Ale spoko... opowiedz o tych sztormach i różnych ładunkach...
      Albo najlepiej o itp.
      Idę po popcorn.

      • 2 1

  • Rejsy Stena Line (1)

    Plywam tymi promami od 20 lat kilka razy w roku Jestem bardzo zadowolona

    • 3 3

    • Wanda, to ty ?

      Kabina 720

      • 1 0

  • Trupy dojechane (1)

    16 lat temu też byłem młody i je wtedy poznałem. Tzn. po naszemu "Ikarusy"

    • 5 5

    • 15 lat to jak na statek średni wiek. Trupami będą za kolejne 15-20 lat

      • 4 0

  • Niestety

    Na trasę między Nynäshamn w Szwecji a Ventspils na Łotwie trawią najnowsze promy klasy E-flexer, nowoczesne i bardziej ekologiczne, a do nas trafią starocie... (wiedza zaczerpnięta z FB z wypowiedzi StenaLine) :(

    • 2 0

  • Czyzby spelnily sie klamstwa matousza . (1)

    • 2 4

    • Tak klamstwa sie spelnily promu jak nie bylo tak nie ma....

      • 2 0

  • Szwedow interesuja zakupy w weekendy czyli tez w niedziele. (3)

    Oni maja otwarte sklepy w niedziele, wiec jezdzili tez na zakupy w niedziele do Gdyni. z powodu zamkniecia skelpow w neidziele zmniejszyla sie liczba Szwedow jadacych na weekendy do Polski, za to nei zmniejszyla sie liczba Szwedow wybierajacych rejs 24 godzinny aby kupic taniej alkohole na promie.poprzez brak handlowych niedziel traca na tym hotelarze, fryzjerzy w cenbtrach handlowych, sklepikarze, taksowkarze itd.

    • 25 13

    • A czy my musimy za wszelką cenę robić innym dobrze? (2)

      Mamy tyrać 24/7 tylko po to, żeby sobie Szwedzi czy inni bogaci mogli u nas zrobić zakupy?
      Nie możemy zrobić czegoś dla siebie i po swojemu?
      W Austrii na przykład też sklepy zamknięte w niedzielę i co? Jakaś tragedia, że sąsiedzi na zakupy nie mogą wjechać?

      • 6 12

      • Dokladnie! Niedziela to kolana wycierac!, potem zona rosolek... a ty TV i jakis sport

        • 2 0

      • innym? nie wieziałem ze Polacy to inni

        no ale moze dla ruskiego trolla jesteśmy inni - to przede wszystkim Polacy nie mogą robić zakupów w niedziele

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy firmy Invena. Zajmuje się ona dystrybucją armatury i urządzeń przeznaczonych do wewnętrznych instalacji grzewczych i sanitarnych. Kamiński jest też założycielem Instytutu Marka Kamińskiego, Fundacji Marka Kamińskiego. Włada ośmioma językami obcymi: angielskim, niemieckim, włoskim, francuskim, hiszpańskim, norweskim, rosyjskim i japońskim.

Najczęściej czytane