• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal w Rębiechowie: od dziś za dwa lata

Michał Stąporek
24 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa nowego terminalu w Rębiechowie będzie kosztować 153 mln zł. Budowa nowego terminalu w Rębiechowie będzie kosztować 153 mln zł.

Co najmniej 5 mln pasażerów będzie mogło obsłużyć Rębiechowo, gdy zyska nowy terminal. Ma być on gotowy za 24 miesiące, czyli jeszcze przed Euro 2012. W środę podpisano umowę na jego budowę.



- Teraz piłka jest po waszej stronie - powiedział po podpisaniu umowy prezes portu lotniczego Włodzimierz Machczyński przekazując dwie piłki nożne prezesom firm Budimex i Doraco, które za 153 mln zł (186 mln z VAT) mają wybudować nowy terminal w Rębiechowie. Nawiązanie nieprzypadkowe: budynek musi być gotowy przed wiosną 2012 r., by mógł przyjąć kibiców, którzy przylecą do Gdańska na rozgrywane tu mecze Euro.

Nowy terminal w Rębiechowie musi powstać w ciągu 24 miesięcy, aby mogli skorzystać z niego turyści, którzy przylecą do nas na Euro 2012.



Czy zdążą? - to pytanie nasuwa się wszystkim. Nie tylko dlatego, że po przeciągających się procedurach przetargowych do mistrzostw zostało niewiele więcej niż dwa lata. Także dlatego, że lider konsorcjum - firma Budimex - kojarzona jest z trwającą znacznie dłużej niż planowano budową terminalu na warszawskim Okęciu.

Co ci najbardziej przeszkadza na lotnisku w Rębiechowie?

- Jesteśmy dziś zupełnie inną firmą, niż podczas tamtej inwestycji. Umiemy uczyć się na błędach. Sukcesem zakończyły się prowadzone przez nas budowy dwóch innych terminali: w Krakowie i Poznaniu - wylicza prezes Budimexu, Dariusz Blocher.

Oby miał rację. W każdym razie przedstawiciele Budimexu zapewniają, że nie zmarnowali trzech miesięcy, jakie minęły od przetargu do podpisania umowy z Portem Lotniczym. W tym czasie uzyskali już wszystkie niezbędne uzgodnienia, zamówili też u architektów projekt wykonawczy.

Co teraz? Prace ziemne w Rębiechowie ruszą w marcu, w maju rozpoczną się roboty żelbetowe, jesienią stawiana będzie stalowa konstrukcja hali terminalu. W kwietniu lub maju na wysokości lotniska zamknięta zostanie ulica Słowackiego - to niezbędne, ponieważ nowy terminal powstanie w miejsce dzisiejszego przebiegu tej ulicy. Kierowcy pojadą dłuższą, za to całkowicie zmodernizowaną ul. Nowatorów.

Do projektu firmy JSK, która dwa i pól roku temu wygrała konkurs na projekt terminalu wprowadzono kilka zmian. Terminal będzie mniejszy, z możliwością rozbudowy w dwóch kolejnych etapach. Nie będzie w nim też rękawów, czyli pomostów prowadzących wprost na pokład samolotu.

- To usługa dodatkowo płatna dla linii lotniczych, dlatego ostatnio przewoźnicy korzystają z niej coraz mniej chętnie. Głównie robią to te linie, którym zależy na prestiżu - tłumaczy Włodzimierz Machczyński.

Po oddaniu nowego terminalu wiosną 2012 r.,wszyscy pasażerowie odlatujący z Rębiechowa będą odprawiani właśnie w nim, z tym, że lecący do krajów poza strefą Schengen przejdą łącznikiem do starego terminalu i tam będą czekać na swój lot. Ze starego terminalu korzystać też będą pasażerowie przylatujący do Trójmiasta.

Dzięki nowemu terminalowi Rębiechowo będzie mogło obsłużyć co najmniej 5 mln pasażerów rocznie. Dziś obsługuje ok. 2,5 mln, choć istniejący terminal zaprojektowano z myślą o 1 mln pasażerów rocznie.

Co z finansowaniem?

Inwestycje w Rębiechowie (11 zadań, w tym m.in. nowy terminal, nowa płyta postojowa, nowe drogi kołowania) pochłoną w sumie ponad 400 mln zł. Te pieniądze pochodzą z trzech źródeł: 180 mln zł z funduszy UE, 55 mln zł z podniesienia kapitału własnego przez udziałowców spółki Port Lotniczy Gdańsk i środków własnych spółki oraz z emisji obligacji.

W najbliższy piątek zarząd lotniska zarekomenduje radzie nadzorczej ofertę jednego z banków - jest dwóch chętnych - który wyemituje obligacje trójmiejskiego lotniska.

Emisja mogłaby mieć wartość do 200 mln zł. Pieniądze trafią do spółki w czterech transzach: 140 mln bezpośrednio na sfinansowanie inwestycji, 20 mln zł na ewentualne przekroczenie budżetu i 40 mln zł (w dwóch transzach) na pomostowe finansowanie podatku VAT i funduszy z UE.

Miejsca

Opinie (144) 3 zablokowane

  • Budimex hmmmmmmm (6)

    Budimex hmm hala hmm przeciekający dach hmm partactwo hmm opóźnienia hmm żadnego odszkodowania hmm czy tylko ja mam takie skojarzenia?

    • 93 6

    • jasiek - marna ta twoja opinia

      ... jak się okazuje po czasie. Gadać to Ty se możesz co chcesz.Jasiek coś Ty w zyciu zrobił - pochwal się !!!Miej podstawę do krytyki innych.

      • 0 0

    • Nieudolność, mercedesy i brak jakichkolwiek kar za neidotrzymywanie terminow (3)

      Adamowicza stać na to, żeby darować kary takich partaczom, na budowę ECS a na bilet metropolitarny nie ma...

      • 13 2

      • Ale nie miał wyboru

        Bo z godnie z Polskim genialnym prawem przetargowym ten, kto zgodnie z zasadami i wymaganiami zaoferuje najniższy koszt wykonania inwestycji MUSI wygrać. Przyznanie prawa do realizacji komuś innemu jest przestępstwem, oznacza utratę funduszy unijnych itd.

        Więc w tym wypadku to nie jego wina a dziurawe prawo.

        • 1 0

      • spokojnie.. idą wybory (1)

        posprzątamy to bagno

        • 7 1

        • proponuje akcje

          zamiast oddawania głosu narysujmy na karcie wielkią pytę ,jestem ciekaw jakie mieliby miny liczący głosy ,jak zrobiłaby tak wiekszosc ;)

          • 3 1

    • lool?

      Nie pisz HMMM!!! bo sie czytac nie da, albo chcesz cos powiedziec albo HMM!!! NIE!!

      • 4 5

  • HEE

    Tak morze się uda tym bardziej że w jednym pomieszczeniu potrafi pracować pięć firm o różnych branżach masakra masakra masakra HM ale to BUDIMEX kieruje wszystkim

    • 0 0

  • Szkoda tylko że o Gdyni i Kosakowie się nic nie mówi. Nawet w tym spocie. Faktem jest że lotnisko w Babich Dołach jest bliżej położone i wolą forsować obsługę małych samolotów w Malborku. Ale cóż nawet polityka i ta na szczeblu wojewódzkim i u włodarzy gdańska cechuje się pewną hipokryzją i stronniczością w dokonywaniu wyborów. Moim zdaniem porażka. Mam nadzieje że tak jak z hala i z tym Gdynia da sobie radę.

    • 0 1

  • władze terminalu to jak prostytutki za kase

    a gdzie parkingi dla odbierającychdla autokarów w dupie na orlenie trzeba stac albo po krzakach , złodzieje !!!

    • 0 0

  • bez rekawow to nie lotnisko tylko stacja pkp

    WSZYSTKO NA KICZ ROBIONE JAK ZWYKLE, QZWA I CO TURYSCI MAJA SOBIE MYSLEC NA TEN TEMAT.

    WIOCHA I TYLE...

    LOTNISKO Z PRZEPUSTOWOSCIA 5 MILIONOW I NAWET REKAWOW IM SZKODA WYBUDOWAC!

    • 0 0

  • hala przylotow to porazka (1)

    jak dalej ma wygladac tak jak w tej chwili to bedzie tragedia. Jeden pas na bagaze i tlum ludzi czekajacy na zewnatrz bo nie ma miejsca w srodku. dzieki za takie udogodnienie...

    • 14 0

    • to prawda

      W momencie, gdy do "hali" przylotów znajdują się ludzie z 2 rejsów wygląda to tragicznie, więc jakoś ciężko mi sobie wyobrazić jak to będzie wyglądać przy większej ilości. No chyba, że będzie jakaś modernizacja bo w innym wypadku porażka na całego.

      • 0 0

  • Ciekawe jak będzie z dojazdem na to piękne nowe lotnisko? (4)

    taxi albo autobus pewnie

    • 17 2

    • można było (3)

      - puścić Słowackiego pod terminalem i zrobić tam strefę krótkiego postoju dla dowożących pasażerów

      - tak samo na poziomie '-1' zrobić perony dla kolei z połączeniem wprost do sali odpraw.

      Przykłady takich rozwiązań są na świecie powszechne, nie trzeba odkrywać Ameryki. Ale naszym decydentom brakuje obycia i pomyślunku. Szkoda, bo można było zrobić naprawdę dobre lotnisko, a będzie jak zawsze.

      • 6 2

      • (1)

        tak się składa, że przystanki kolei metropolitalnej i tramwaju inter modalnego planowane są właśnie na poziomie -1

        • 0 0

        • tramwaju dwusystemowego miałem na myśli:)

          • 0 0

      • ....

        Duże państwo w Europie... BOLANDA!!!

        • 1 0

  • Nie będzie w nim też rękawów, czyli pomostów prowadzących wprost na pokład samolotu (11)

    szkoda ;
    ciekwe czy dach będzie.;.

    • 62 18

    • "Nie będzie w nim też rękawów" (1)

      "To usługa dodatkowo płatna dla linii lotniczych, dlatego ostatnio przewoźnicy korzystają z niej coraz mniej chętnie. Głównie robią to te linie, którym zależy na prestiżu".
      Co za bełkot.
      Normalnie przewoźnicy korzystają z rękawów.
      Ale skoro gdańskie lotnisko faworyzuje tanich przewoźników, to nic dziwnego, że zainteresowanie rękawami jest małe.
      Ciekawe jak to jest, że skoro gdański Port pobiera od tradycyjnej linii lotniczej (LOT, Lufthansa, SAS) 49PLN opłaty lotniskowej (podatku) za każdego pasażera, to Wizzair czy Ryanair może sobie pozwolić na sprzedaż biletu za "1PLN".
      Kto pokrywa tą opłatę lotniskową?

      • 4 0

      • bilet za 1 zł

        no to kup taki "tani" bilet za 1 zł to się przekonasz kto pokrywa opłaty lotniskowe i podatki ... a przy okazji zwróć uwagę na to kto pokrywa koszty użycia karty kredytowej ;) Od tej zapłaconej kwoty odejmij opłatę lotniskową jaką pobiera lotnisko (49 PLN), i na koniec pamiętaj gdzie kupiłaś bilet - czyli komu zostawiłaś te wszystkie opłaty i podatki. Proste ?

        • 0 0

    • Ciekawe czy w gdyńskim blaszaku kible bedą? (2)

      he,he,he :)

      • 3 1

      • Nie,będą po pasażerów przyjeżdżać autobusy z Gdańska i wozić ich do kibli gdańskiego lotniska,tj.w "krzakólce"...bo tylko tak (1)

        tam można zrobc w miarę swą potrzebę fizjologiczną.

        • 1 3

        • Ach te gdyńskie przyzwyczajenia... ;)

          do krzakulcy im się ciągle chce... he,he

          • 0 0

    • będzie. Taki nie za duży - troche większy niż całe lotnisko w Kosakowie (4)

      • 10 2

      • Starczy wiata przystankowa przed "terminalem". (3)

        Przecież lotnisko w Rębiechowie to największa prowincja w regionie.To już lotnisko w Babich Dołach ma o jeden pas startowy więcej.

        • 5 8

        • Gdzie?! Babie co?!

          Nikt nie słyszał o tej miejscowości do tej pory ...

          • 3 1

        • BEKA (1)

          Stary zaprojektowany na 1mln a obsługuje 2,5

          To jeśli nowy na 5 mln to będzie obsługiwał 12,5??

          I jeszcze się tym chwalą??
          A gdzie inspekcja budowlana, strażacy??

          • 4 2

          • w kieszonce

            a gdzie?

            • 3 2

    • Z dachem moga byc problemy... wiadomo hala na granicy gdanska i sopotu.....

      • 14 2

  • (1)

    ..."Nie będzie w nim też rękawów, czyli pomostów prowadzących wprost na pokład samolotu.
    To usługa dodatkowo płatna dla linii lotniczych, dlatego ostatnio przewoźnicy korzystają z niej coraz mniej chętnie. Głównie robią to te linie, którym zależy na prestiżu - tłumaczy Włodzimierz Machczyński..."

    1. To wybuduj to Pan i zrób promocję "price included".
    Założe się, że linie lotnicze docenią ten fakt. Marne konstrukcje stalowe z napędem hydraulicznym. aż tak super drogie? koszt zwróci sie zamiast uterzymywac autobusy i kierowców / odśniezać co zimę.

    2. a co, gdy linie lotnicze beda za 2 lata coraz chętniej korzystać?
    sam brnąlem w zeszłym roku w śniegu po płycie lotniska, bo nie zdązyli odsnieżyć.

    • 2 0

    • No co? Prezes dziś 'oszczędzi', tylko po to

      żeby za kilka lat wydać 5x więcej na nowy projekt, przetargi i budowę rękawów

      Główka pracuje!

      • 0 0

  • Bez rękawów... (2)

    To co na innych (zagranicznych zachodnich i azjatyckich) lotniskach jest normą, wliczona w opłaty lotniskowe, to u nas jest luksusem za który trzeba sobie kazac słono płacić. Co za syf

    • 22 1

    • Ciekawe, ile tych lotnisk widziałeś, bo porównywanie lotniska w Gdańsku do wielkich portów przesiadkowych

      jest nieco przedwczesne.
      Poza tym tanie linie (a za takimi wszyscy tu zawsze płaczą) unikają wielkich lotnisk, m.in. z uwagi na opłaty. Wątpię, czy dla przyjemności przejścia się korytarzem do samolotu każdy chętnie by dorzucił ze 20EUR do ceny biletu.

      Co nie zmienia oczywiście faktu, że rezygnacja z budowy rękawów jest, jak już wspomniałem, po prostu ŻAŁOSNA.

      Ale cóż - ten, kto zatwierdził okrojony projekt, z dziada pradziada jest przyzwyczajony do wsiadania do samolotu schodkami, więc postanowił oszczędzić 5zł... potem, w razie potrzeby, wyda 50zł, żeby te rękawy dostawić do terminala. Ma się tę głowę do interesów, a co!

      • 0 0

    • Luton

      10mln "paxów" i bez rękawów, i co znafco zachodnich czy azjatyckich lotnisk?

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane