- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (62 opinie)
- 2 Zużywamy coraz więcej energii (113 opinii)
- 3 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (118 opinii)
- 4 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 6 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (45 opinii)
Nowy terminal w Rębiechowie: od dziś za dwa lata
Co najmniej 5 mln pasażerów będzie mogło obsłużyć Rębiechowo, gdy zyska nowy terminal. Ma być on gotowy za 24 miesiące, czyli jeszcze przed Euro 2012. W środę podpisano umowę na jego budowę.
- Teraz piłka jest po waszej stronie - powiedział po podpisaniu umowy prezes portu lotniczego Włodzimierz Machczyński przekazując dwie piłki nożne prezesom firm Budimex i Doraco, które za 153 mln zł (186 mln z VAT) mają wybudować nowy terminal w Rębiechowie. Nawiązanie nieprzypadkowe: budynek musi być gotowy przed wiosną 2012 r., by mógł przyjąć kibiców, którzy przylecą do Gdańska na rozgrywane tu mecze Euro.
Nowy terminal w Rębiechowie musi powstać w ciągu 24 miesięcy, aby mogli skorzystać z niego turyści, którzy przylecą do nas na Euro 2012.
Czy zdążą? - to pytanie nasuwa się wszystkim. Nie tylko dlatego, że po przeciągających się procedurach przetargowych do mistrzostw zostało niewiele więcej niż dwa lata. Także dlatego, że lider konsorcjum - firma Budimex - kojarzona jest z trwającą znacznie dłużej niż planowano budową terminalu na warszawskim Okęciu.
Oby miał rację. W każdym razie przedstawiciele Budimexu zapewniają, że nie zmarnowali trzech miesięcy, jakie minęły od przetargu do podpisania umowy z Portem Lotniczym. W tym czasie uzyskali już wszystkie niezbędne uzgodnienia, zamówili też u architektów projekt wykonawczy.
Co teraz? Prace ziemne w Rębiechowie ruszą w marcu, w maju rozpoczną się roboty żelbetowe, jesienią stawiana będzie stalowa konstrukcja hali terminalu. W kwietniu lub maju na wysokości lotniska zamknięta zostanie ulica Słowackiego - to niezbędne, ponieważ nowy terminal powstanie w miejsce dzisiejszego przebiegu tej ulicy. Kierowcy pojadą dłuższą, za to całkowicie zmodernizowaną ul. Nowatorów.
Do projektu firmy JSK, która dwa i pól roku temu wygrała konkurs na projekt terminalu wprowadzono kilka zmian. Terminal będzie mniejszy, z możliwością rozbudowy w dwóch kolejnych etapach. Nie będzie w nim też rękawów, czyli pomostów prowadzących wprost na pokład samolotu.
- To usługa dodatkowo płatna dla linii lotniczych, dlatego ostatnio przewoźnicy korzystają z niej coraz mniej chętnie. Głównie robią to te linie, którym zależy na prestiżu - tłumaczy Włodzimierz Machczyński.
Po oddaniu nowego terminalu wiosną 2012 r.,wszyscy pasażerowie odlatujący z Rębiechowa będą odprawiani właśnie w nim, z tym, że lecący do krajów poza strefą Schengen przejdą łącznikiem do starego terminalu i tam będą czekać na swój lot. Ze starego terminalu korzystać też będą pasażerowie przylatujący do Trójmiasta.
Dzięki nowemu terminalowi Rębiechowo będzie mogło obsłużyć co najmniej 5 mln pasażerów rocznie. Dziś obsługuje ok. 2,5 mln, choć istniejący terminal zaprojektowano z myślą o 1 mln pasażerów rocznie.
Inwestycje w Rębiechowie (11 zadań, w tym m.in. nowy terminal, nowa płyta postojowa, nowe drogi kołowania) pochłoną w sumie ponad 400 mln zł. Te pieniądze pochodzą z trzech źródeł: 180 mln zł z funduszy UE, 55 mln zł z podniesienia kapitału własnego przez udziałowców spółki Port Lotniczy Gdańsk i środków własnych spółki oraz z emisji obligacji.
W najbliższy piątek zarząd lotniska zarekomenduje radzie nadzorczej ofertę jednego z banków - jest dwóch chętnych - który wyemituje obligacje trójmiejskiego lotniska.
Emisja mogłaby mieć wartość do 200 mln zł. Pieniądze trafią do spółki w czterech transzach: 140 mln bezpośrednio na sfinansowanie inwestycji, 20 mln zł na ewentualne przekroczenie budżetu i 40 mln zł (w dwóch transzach) na pomostowe finansowanie podatku VAT i funduszy z UE.
Miejsca
Opinie (144) 3 zablokowane
-
2010-02-24 17:12
Walcz Gdynio! (2)
Bedziemy jeść trawę, ale zbudujemy u siebie Gdynia Airport, który przyćmi Rembiechowo! Będziemy pierwszym województwem z dwoma lotniskami. Szczurku prowadź!
- 14 11
-
2010-02-24 17:50
chłe, chłe
to może jeszcze odbudujecie lądowisko w Rumi, które będzie zapasowym dla lądowiska w Kosakowie-Babich Dołach
wtedy będzie git!
kolej magnetyczna 600 km/h z UM Gdynia do lądowiska
i jeszcze podkop dla promów
ale odjazd- 5 0
-
2010-02-24 17:57
Zasypać port w Gdyni, bo psuje biznes Budyniowi
- 1 2
-
2010-02-24 17:13
Budyn-iex?
- 6 3
-
2010-02-24 17:28
Ahahahaha :)
ktoś ogladal ten filmik ??
Co za beka- 6 2
-
2010-02-24 17:48
brak rękawa?
brak rękawów?? przecież to podstawa ładnego wyglądu i prestizu. no to juz jestm masakra, robimy nowy terminal na odwal.. całkowicie bez sensu
- 5 1
-
2010-02-24 17:55
Niech Szczurek załatwi wreszcie jakąś porządne połączenie autobusowe z Gdyni do Rębiechowa. (3)
Póki co mieszkańcy Gdyni muszą bulić taksiarzom po kilkadziesiąt złotych za kurs!
- 7 3
-
2010-02-24 17:59
Od załatwiania to byli Rosół i jego przełożeni
chwilowe zamieszanie jest w temacie -- ale cierpliwości...
a wtedy śmiało wal do Nowaka albo Bolka jra...- 0 0
-
2010-02-24 22:13
Przecież rozkładów jazdy nie ustala Prezydent Miasta...
a poza tym od wielu miesięcy działa linia 510 Gdynia Dworzec Główny PKP - Gdańsk Port Lotniczy
- 3 0
-
2010-02-24 23:19
przecież jest linia autobusowa do Rębiechowa
- 2 0
-
2010-02-24 18:00
zupełnie nie rozumiem tych amatorów "rękawów" (1)
szanowni "rękawowcy" - ile lotnisk w Europie o klasie podobnej do Gdańska ma takie urządzenia
obawiam się że żadne,
a terminal wygląda ciekawie - przynajmniej na tych zdjęciach
ale panowie dyrektorzy lotniska - drogi kołowania - sprawa pilna jeśli nie najpilniejsza!- 3 1
-
2010-02-24 21:30
najlepsze jest to...
Że porty lotnicze każą sobie płacić za używanie rękawów a na niektórych lotniskach jak linia za to nie zapłaci to maszerujesz rękawem by zejść po schodach na płytę lotniska i później znów po schodach do samolotu:) To jest dopiero paranoja...
- 1 0
-
2010-02-24 18:02
????
JAK TO NIE BĘDZIE RĘKAWÓW????? To żart jest... Błagam, powiedzcie, że to żart...
- 3 1
-
2010-02-24 18:03
kolego Pankracy,wiekszosc lotnisk ma rekawy jak nie latales to nie pisz bzdur,widac ze buduja tak jak wszystko w tym kraju by (2)
zylo sie lepiej Budyn...
- 5 2
-
2010-02-24 19:12
kolego anonimie (1)
Czy Londyn Luton, Cork, Monachium-Allgau, Shannon mają rękawy?
No - fakt - Basel-Mulhosue ma rękawy - ale... nieczynne
więc nie piszę bzdur ale jedynie stwierdzam fakty
ale zapomniałem o innych lotniskach, nie nie chcę wyliczać - fakt - na Heathrow, we Frankfurcie szedłem przez rękaw - ale czy to jest aż takie istotne?- 1 2
-
2010-02-25 08:20
Shannon ma rękawy - wsiadąłem tam w 2 tygodnie temu do A330 rękawem
- 0 0
-
2010-02-24 18:04
Tam zatrudniają strasznych idiotów w Straży Granicznej. Złodzieje. I pijaki. Bo każdy pijak to złodziej.
- 1 5
-
2010-02-24 18:19
Jako przedstawiciel branży...
...dopisuję się do postu w/s parkingu. Za każdym razem jak podstawiam autokar po moich gości robi się gigantyczny korek, a wiadomo, klienta, który płaci za wycieczkę nie można przegnać po polu do autokaru, wstyd. Pomijam fakt niezwykłej umiejętności ekwilibrystycznej kierowców, którzy najpierw pod telefonem czekają gdzieś, gdzie się da przycupnąć w promieniu 2 km od lotniska, po czym muszą wykazać się niezwykłymi umiejętnościami negocjacyjnymi w kontakcie z taksówkarzami "bandytami", żeby żaden klient w łeb nie oberwał, albo kopniaka (bo przecież to dla nich w ich mniemaniu konkurencja), po czym wszyscy nieco poddenerwowaniu prozaicznym wsiadaniem do autokaru ruszają gdzieś tam w Polskę... To się nazywa dobrze zaprojektowane lotnisko.
I chciałbym zwrócić uwagę na jeden fakt. Taka sytuacja byłaby całkiem normalna w przypadku Rzeszowa, Szczecina, Bydgoszczy, gdzie terminale obsługują ok. 200 tys. pasażerów rocznie. Gdański terminal był projektowany na 2 mln i nikt nie pomyślał wtedy o zapotrzebowaniu na miejsca szybkiego wsadzenia i wysadzenia pasażerów, ani dla samochodów osobowych ani dla większych pojazdów. Winnych oczywiście nie, musimy zaakceptować stan rzeczy. Jeszcze tylko 2 lata mam nadzieję.- 13 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.