• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal w Rębiechowie: od dziś za dwa lata

Michał Stąporek
24 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa nowego terminalu w Rębiechowie będzie kosztować 153 mln zł. Budowa nowego terminalu w Rębiechowie będzie kosztować 153 mln zł.

Co najmniej 5 mln pasażerów będzie mogło obsłużyć Rębiechowo, gdy zyska nowy terminal. Ma być on gotowy za 24 miesiące, czyli jeszcze przed Euro 2012. W środę podpisano umowę na jego budowę.



- Teraz piłka jest po waszej stronie - powiedział po podpisaniu umowy prezes portu lotniczego Włodzimierz Machczyński przekazując dwie piłki nożne prezesom firm Budimex i Doraco, które za 153 mln zł (186 mln z VAT) mają wybudować nowy terminal w Rębiechowie. Nawiązanie nieprzypadkowe: budynek musi być gotowy przed wiosną 2012 r., by mógł przyjąć kibiców, którzy przylecą do Gdańska na rozgrywane tu mecze Euro.

Nowy terminal w Rębiechowie musi powstać w ciągu 24 miesięcy, aby mogli skorzystać z niego turyści, którzy przylecą do nas na Euro 2012.



Czy zdążą? - to pytanie nasuwa się wszystkim. Nie tylko dlatego, że po przeciągających się procedurach przetargowych do mistrzostw zostało niewiele więcej niż dwa lata. Także dlatego, że lider konsorcjum - firma Budimex - kojarzona jest z trwającą znacznie dłużej niż planowano budową terminalu na warszawskim Okęciu.

Co ci najbardziej przeszkadza na lotnisku w Rębiechowie?

- Jesteśmy dziś zupełnie inną firmą, niż podczas tamtej inwestycji. Umiemy uczyć się na błędach. Sukcesem zakończyły się prowadzone przez nas budowy dwóch innych terminali: w Krakowie i Poznaniu - wylicza prezes Budimexu, Dariusz Blocher.

Oby miał rację. W każdym razie przedstawiciele Budimexu zapewniają, że nie zmarnowali trzech miesięcy, jakie minęły od przetargu do podpisania umowy z Portem Lotniczym. W tym czasie uzyskali już wszystkie niezbędne uzgodnienia, zamówili też u architektów projekt wykonawczy.

Co teraz? Prace ziemne w Rębiechowie ruszą w marcu, w maju rozpoczną się roboty żelbetowe, jesienią stawiana będzie stalowa konstrukcja hali terminalu. W kwietniu lub maju na wysokości lotniska zamknięta zostanie ulica Słowackiego - to niezbędne, ponieważ nowy terminal powstanie w miejsce dzisiejszego przebiegu tej ulicy. Kierowcy pojadą dłuższą, za to całkowicie zmodernizowaną ul. Nowatorów.

Do projektu firmy JSK, która dwa i pól roku temu wygrała konkurs na projekt terminalu wprowadzono kilka zmian. Terminal będzie mniejszy, z możliwością rozbudowy w dwóch kolejnych etapach. Nie będzie w nim też rękawów, czyli pomostów prowadzących wprost na pokład samolotu.

- To usługa dodatkowo płatna dla linii lotniczych, dlatego ostatnio przewoźnicy korzystają z niej coraz mniej chętnie. Głównie robią to te linie, którym zależy na prestiżu - tłumaczy Włodzimierz Machczyński.

Po oddaniu nowego terminalu wiosną 2012 r.,wszyscy pasażerowie odlatujący z Rębiechowa będą odprawiani właśnie w nim, z tym, że lecący do krajów poza strefą Schengen przejdą łącznikiem do starego terminalu i tam będą czekać na swój lot. Ze starego terminalu korzystać też będą pasażerowie przylatujący do Trójmiasta.

Dzięki nowemu terminalowi Rębiechowo będzie mogło obsłużyć co najmniej 5 mln pasażerów rocznie. Dziś obsługuje ok. 2,5 mln, choć istniejący terminal zaprojektowano z myślą o 1 mln pasażerów rocznie.

Co z finansowaniem?

Inwestycje w Rębiechowie (11 zadań, w tym m.in. nowy terminal, nowa płyta postojowa, nowe drogi kołowania) pochłoną w sumie ponad 400 mln zł. Te pieniądze pochodzą z trzech źródeł: 180 mln zł z funduszy UE, 55 mln zł z podniesienia kapitału własnego przez udziałowców spółki Port Lotniczy Gdańsk i środków własnych spółki oraz z emisji obligacji.

W najbliższy piątek zarząd lotniska zarekomenduje radzie nadzorczej ofertę jednego z banków - jest dwóch chętnych - który wyemituje obligacje trójmiejskiego lotniska.

Emisja mogłaby mieć wartość do 200 mln zł. Pieniądze trafią do spółki w czterech transzach: 140 mln bezpośrednio na sfinansowanie inwestycji, 20 mln zł na ewentualne przekroczenie budżetu i 40 mln zł (w dwóch transzach) na pomostowe finansowanie podatku VAT i funduszy z UE.

Miejsca

Opinie (144) 3 zablokowane

  • Walcz Gdynio! (2)

    Bedziemy jeść trawę, ale zbudujemy u siebie Gdynia Airport, który przyćmi Rembiechowo! Będziemy pierwszym województwem z dwoma lotniskami. Szczurku prowadź!

    • 14 11

    • chłe, chłe

      to może jeszcze odbudujecie lądowisko w Rumi, które będzie zapasowym dla lądowiska w Kosakowie-Babich Dołach
      wtedy będzie git!
      kolej magnetyczna 600 km/h z UM Gdynia do lądowiska
      i jeszcze podkop dla promów
      ale odjazd

      • 5 0

    • Zasypać port w Gdyni, bo psuje biznes Budyniowi

      • 1 2

  • Budyn-iex?

    • 6 3

  • Ahahahaha :)

    ktoś ogladal ten filmik ??
    Co za beka

    • 6 2

  • brak rękawa?

    brak rękawów?? przecież to podstawa ładnego wyglądu i prestizu. no to juz jestm masakra, robimy nowy terminal na odwal.. całkowicie bez sensu

    • 5 1

  • Niech Szczurek załatwi wreszcie jakąś porządne połączenie autobusowe z Gdyni do Rębiechowa. (3)

    Póki co mieszkańcy Gdyni muszą bulić taksiarzom po kilkadziesiąt złotych za kurs!

    • 7 3

    • Od załatwiania to byli Rosół i jego przełożeni

      chwilowe zamieszanie jest w temacie -- ale cierpliwości...
      a wtedy śmiało wal do Nowaka albo Bolka jra...

      • 0 0

    • Przecież rozkładów jazdy nie ustala Prezydent Miasta...

      a poza tym od wielu miesięcy działa linia 510 Gdynia Dworzec Główny PKP - Gdańsk Port Lotniczy

      • 3 0

    • przecież jest linia autobusowa do Rębiechowa

      • 2 0

  • zupełnie nie rozumiem tych amatorów "rękawów" (1)

    szanowni "rękawowcy" - ile lotnisk w Europie o klasie podobnej do Gdańska ma takie urządzenia
    obawiam się że żadne,
    a terminal wygląda ciekawie - przynajmniej na tych zdjęciach
    ale panowie dyrektorzy lotniska - drogi kołowania - sprawa pilna jeśli nie najpilniejsza!

    • 3 1

    • najlepsze jest to...

      Że porty lotnicze każą sobie płacić za używanie rękawów a na niektórych lotniskach jak linia za to nie zapłaci to maszerujesz rękawem by zejść po schodach na płytę lotniska i później znów po schodach do samolotu:) To jest dopiero paranoja...

      • 1 0

  • ????

    JAK TO NIE BĘDZIE RĘKAWÓW????? To żart jest... Błagam, powiedzcie, że to żart...

    • 3 1

  • kolego Pankracy,wiekszosc lotnisk ma rekawy jak nie latales to nie pisz bzdur,widac ze buduja tak jak wszystko w tym kraju by (2)

    zylo sie lepiej Budyn...

    • 5 2

    • kolego anonimie (1)

      Czy Londyn Luton, Cork, Monachium-Allgau, Shannon mają rękawy?
      No - fakt - Basel-Mulhosue ma rękawy - ale... nieczynne
      więc nie piszę bzdur ale jedynie stwierdzam fakty
      ale zapomniałem o innych lotniskach, nie nie chcę wyliczać - fakt - na Heathrow, we Frankfurcie szedłem przez rękaw - ale czy to jest aż takie istotne?

      • 1 2

      • Shannon ma rękawy - wsiadąłem tam w 2 tygodnie temu do A330 rękawem

        • 0 0

  • Tam zatrudniają strasznych idiotów w Straży Granicznej. Złodzieje. I pijaki. Bo każdy pijak to złodziej.

    • 1 5

  • Jako przedstawiciel branży...

    ...dopisuję się do postu w/s parkingu. Za każdym razem jak podstawiam autokar po moich gości robi się gigantyczny korek, a wiadomo, klienta, który płaci za wycieczkę nie można przegnać po polu do autokaru, wstyd. Pomijam fakt niezwykłej umiejętności ekwilibrystycznej kierowców, którzy najpierw pod telefonem czekają gdzieś, gdzie się da przycupnąć w promieniu 2 km od lotniska, po czym muszą wykazać się niezwykłymi umiejętnościami negocjacyjnymi w kontakcie z taksówkarzami "bandytami", żeby żaden klient w łeb nie oberwał, albo kopniaka (bo przecież to dla nich w ich mniemaniu konkurencja), po czym wszyscy nieco poddenerwowaniu prozaicznym wsiadaniem do autokaru ruszają gdzieś tam w Polskę... To się nazywa dobrze zaprojektowane lotnisko.
    I chciałbym zwrócić uwagę na jeden fakt. Taka sytuacja byłaby całkiem normalna w przypadku Rzeszowa, Szczecina, Bydgoszczy, gdzie terminale obsługują ok. 200 tys. pasażerów rocznie. Gdański terminal był projektowany na 2 mln i nikt nie pomyślał wtedy o zapotrzebowaniu na miejsca szybkiego wsadzenia i wysadzenia pasażerów, ani dla samochodów osobowych ani dla większych pojazdów. Winnych oczywiście nie, musimy zaakceptować stan rzeczy. Jeszcze tylko 2 lata mam nadzieję.

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane