• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ORP Arctowski wrócił do służby

VIK
6 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
ORP Arctowski to okręt hydrograficzny, który został zaprojektowany w Polsce i zbudowany w Stoczni Północnej (obecnie Remontowa Shipbuilding) w Gdańsku. ORP Arctowski to okręt hydrograficzny, który został zaprojektowany w Polsce i zbudowany w Stoczni Północnej (obecnie Remontowa Shipbuilding) w Gdańsku.

Okręt hydrograficzny ORP Arctowski opuścił nabrzeże PGZ Stoczni Wojennej po zakończonym gruntownym remoncie i modernizacji. Jednostka trafiła do remontu w czerwcu 2019 roku. Koszt to 50 mln zł.



- Zakres wykonanych prac był wyjątkowo rozległy, ale dzięki niemu jednostka zyskała wiele nowych możliwości i mimo swoich lat będzie mogła jeszcze przez długie lata bardzo efektywnie wypełniać swoje zadania na rzecz naszej Marynarki Wojennej. Można powiedzieć, że zmodernizowaliśmy okręt od dziobu, aż po rufę. To drugi - po ORP Kościuszko - w ostatnich dniach okręt, który z dumą przekazujemy jego właścicielowi - powiedział Paweł Lulewicz, prezes PGZ Stoczni Wojennej.
Okręt trafił do remontu w czerwcu 2019 roku, który miał potrwać rok, ale niestety przedłużył się. Koszt prac to 50 mln zł - taką kwotę podano po podpisaniu umowy. Jednostka ma 62 m długości i 11 m szerokości.

Czytaj też:

Na Bałtyku siedzimy jak mysz pod miotłą. "Nasza marynarka wojenna to przeszłość"



ORP Arctowski przeszedł modernizację w zakresie działu nawigacyjnego, łączności, elektro-mechanicznego czy hydrograficznego.

- Wyposażono go w nowe, ulepszone urządzenia, w tym m.in. nowe pulpity Centralnego Systemu Sterowania wraz z monitoringiem, nowe pulpity na GSD, systemy grzejne, wentylacji, filtrowentylacji i klimatyzacji, agregaty prądotwórcze, sprężarki, silnik steru strumieniowego, blok utylizacji ścieków, nowe urządzenia pokładowe w tym kabestan, wciągarkę kotwiczno-cumowniczą, bramownice wychylne, bramownicę LARS na rufie, wciągarkę oceanograficzną, żuraw do obsługi części rufowej okrętu oraz wiele innych elementów. Wymieniono też całe okablowanie, a załoga okrętu będzie dysponowała całkowicie odnowionymi pomieszczeniami - podano w komunikacie.
ORP Arctowski przeszedł modernizację w zakresie działu nawigacyjnego, łączności, elektro-mechanicznego czy hydrograficznego. ORP Arctowski przeszedł modernizację w zakresie działu nawigacyjnego, łączności, elektro-mechanicznego czy hydrograficznego.

ORP Arctowski to polski okręt hydrograficzny projektu 874. Okręt ten został zaprojektowany w Polsce i zbudowany w Stoczni Północnej (obecnie Remontowa Shipbuilding) w Gdańsku. Jednostka przeznaczona jest do nawigacyjno-hydrograficznego zabezpieczania operacji Polskiej Marynarki Wojennej oraz działań na rzecz gospodarki morskiej i bezpieczeństwa żeglugi.


Zakończony kontrakt to tylko część prac realizowanych przez PGZ Stocznię Wojenną na rzecz Marynarki Wojennej RP. Obecnie w PGZ SW trwają również prace nad innymi okrętami skierowanymi do Stoczni na różne zakresy napraw i modernizacji, w tym ORP-Śniardwy czy SD-11. Stocznia rozpoczęła również realizację programu Miecznik obejmującego wybudowanie trzech ultranowoczesnych fregat.
VIK

Miejsca

Opinie (57) 3 zablokowane

  • 50???

    A przypadkiem nie duuuużo więcej???

    • 20 5

  • 10 rocznica (8)

    Stoją tam jeszcze:
    ORP Kościuszko - chyba będą już 3 lata remontu.
    ORP Piast - minęła 10 rocznica pobytu.
    Można robić ale nie kończyć? To tylko możliwe w spółce państwowej.

    • 85 12

    • Te okręty to krzyk nowoczesnej technologii (1)

      Polacy powinni być dumni z takiej flotylli. Arctowski i Błyskawica rozgromią każdą armię.

      Na Piaście, to chyba jeszcze mój ojciec pływał jak był bardzo młody.

      • 14 4

      • Chciałeś powiedzieć stał przy kei...

        Jak cała nasza flota.

        • 3 1

    • (4)

      Kościuszko już opuścił stocznie

      • 6 1

      • Ale bez skończonego remontu. W dalszym ciągu nie ma oficjalnie żadnej sprawnej broni na pokładzie (no może poza ręczną )

        • 10 2

      • (2)

        OK podaj tylko czy wszystko zostało zrobione np. stabilizatory pewnie wiesz o czym pisze.

        • 3 0

        • Stabilizatory zostały wymienione na nawą konstrukcje opracowaną przez firmę Rockfin (1)

          • 3 0

          • Stabilizatory rockfin

            Czy do stępek przechyłowych dodano aktywne stabilizatory?

            • 0 0

    • remonty?

      Odmalować, postawić na Skwerze Kościuszki "całą" flotę i kasować bilety. Nie ma MarWoj w Polsce... nie ma. nie można przeprowadzić żadnej operacji zespołowej ....może jedynie desant
      ale...... nie ma co desantować .

      • 0 0

  • Brawo ! (12)

    Robią miejsce dla Miecznika. I co teraz powiecie niedowiarki kontestujący polski państwowy przemysł okrętowy ?

    • 14 83

    • Czy ty wiesz co my robimy tym MIsiem ?

      • 30 3

    • Miecznik studnia bez dna. (2)

      Według mojej wiedzy to umowa nie jest jeszcze podpisana. Pytanie czy Miecznik nie podzieli losu Ratownika, też dumnie wszyscy pisali: realizujemy, budujemy będziemy mieli już za x lat.
      Kolejny problem to ile podatnik będzie musiał zapłacić za to, że okręt jest budowany w stoczni państwowej. Przecież oni "zjedzą" każdą ilość pieniędzy jako stocznia + marża PGZ na utrzymanie "czapy" która nic nie robi.
      Niestety nie wróżę temu projektowi świetlanej przyszłości. Jeżeli dojdzie do budowy to będzie 3 razy przepłacony + termin wykonania bliżej nieokreślony.

      • 19 2

      • Miecznik to wróżenie z fusów na komputerze i kartce papieru

        zero konkretów

        • 5 1

      • Niedowiarkom mówimy nasze stanowcze NIE

        Umowa jest podpisana. Wiadomości o tym już dawno trąbiły

        • 0 0

    • Ratowanie na siłę państwowego trupa.

      Przepłacamy wielokrotnie byle tylko było robione w polskiej państwowej stoczni - taka filozofia polskiego Rządu. Płacimy za to my wszyscy z naszych podatków.

      • 16 3

    • Remont

      Tak małego stateczku trwał 3 lata.To naprawde mega sukces polskiej stoczni.Jest się czym chwalić.

      • 15 1

    • Hehe

      Oj głupiś ty głupi :) ta na pewno miecznika , welonki i parę gupików:)

      • 1 0

    • Polski przemysł okrętowy kupi fregaty od brytyjczyków. Ale Stocznia Wojenna też się czasem przydaje, trzeba co pewien czas pomalować "Błyskawicę". Jej obecność przeciwdziała też konieczności wzięcia się do roboty przez związkowców, no i władza ma parę stołków dla kolesi. Tak więc same plusy.

      • 6 1

    • Propaganda. Nie dziekuje

      • 0 0

    • du

      Trumny

      • 0 0

    • A za parę miliardów złotych to by zbudowali Miecznika, że ho ho...No tylko pytanie, czy w tym stuleciu!

      • 3 0

    • Jasne ciesz się złomem za te pieniądze można by było zrobić nowego niszczyciela, ale lepszy muzealny zlom

      • 0 0

  • Kontrole zapowiedziane (2)

    NIK już zaciera ręce. Wszystko ujrzy światło dzienne. Zarząd do wymiany wraz z dyrektorami.

    • 13 4

    • Dariusz? To Ty?

      • 1 0

    • NIK

      Już prowadził kontrolę i wyszło bez uwag

      • 0 1

  • Remont 3 lata .

    Polska to jednak potęga!

    • 17 3

  • Jesteśmy potęgą na morzu.

    Może dołączyć do okrętu flagowego mw orp błyskawica, floty bardzo podwodnych okrętów podwodnych ,poławiaczy min i Mieczników.
    Tylko jakąś katapultę wypadałoby zamontować i obsługę dzielnych OTK postawić.
    Bój się,Putin.

    • 14 3

  • Piękna linia. Taka z lat 50/60

    • 19 3

  • Skarbonka bez dna, wartość bojowa 0 (6)

    dajmy sobie spokój z marynarką wojenną.

    • 18 4

    • Jaka (5)

      wartość bojowa? O czym ty chłopie piszesz? Wartość to taki okręt wykazał przy ratowaniu i poszukiwaniu rozbitków z zatoniętego promu "Heweliusz", kiedy wszystkie inne mniejsze jednostki uczestniczące w akcji miały problem z falami i wiatrem. Wiesz jaki zasięg pływania ma taki okręt i jak zachowuje się na fali? Płynie z Gdyni na Antarktydę i tankuje dopiero np. w Montevideo. Kiedy płynie na silnikach elektrycznych (do 6-7 węzłów max.) to nie wiesz , że jesteś w morzu. Na fali zachowuje się idealnie - ani "miękki ani sztywny". Nie pamiętam już okresu przechyłów z prób - minęło 41lat, ale coś ok 11-13 sek. Dobrze zachowuje się podczas żeglugi w lodzie - ma klasę lodową (tylko jest straszny hałas a kadłub jest oszlifowany jak ostrze żyletki).

      • 3 0

      • Ciekawa rzecz (4)

        Czy ten okręt ma podwójny napęd jak podwodne, czyli diesel i akumulatory, czy o co chodzi z tymi silnikami elektrycznymi?

        • 0 0

        • Silniki elektryczne na proj. 874 (3)

          Oba okręty proj. 874 maja napęd główny składający się z dwóch Diesli t. 6AL... z Cegielskiego i dwa silniki elektryczne zasilane przez agregaty prądotwórcze . Na okrętach 874 są 3 agregaty. Aby wykorzystać max. silniki elektryczne, powinny pracować 2 agregaty. Diesle i silniki elektryczne pracują parami. Każda para pracuje na jedną nastawną śrubę napędową poprzez odzielną przekładnię (są dwie przekładnie). Może pracować na kazdą przekładnię tylko Diesel lub silnik elektryczny. Oba razem - nie.
          Nad siłowniami są 2 laboratoria i pomieszczenie poboru próbek. Drgania kadłuba od pracy Diesli nie pomagają w pracach w laboratoriach np. z mikroskopami.
          Mam nadzieję, że opis napędu diesel/elektrycznego na proj, 874 jest klarowne?

          • 3 0

          • czyli nieprzydatny na współczesnym polu walki (1)

            • 0 1

            • To okręt hydrograficzny

              Nie służy do walki :)

              • 2 0

          • Uprzejmie dziękuję za merytoryczną odpowiedź

            Za młodu służyłem w MW, a dopiero dziś dowiedziałem się o tym podwójnym napędzie oraz czemu ma on służyć. Jeszcze raz dzięki.

            • 2 0

  • Ehhh

    Remont miał być rok , został zrobiony w 3 lata... A gdzie tutaj ekonomia? Przez 3 lata można było zbudować nowy statek...

    • 11 1

  • Pozdrowienia dla załogi

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane