• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręt dla szwedzkiej marynarki powstaje w Gdyni

Robert Kiewlicz
15 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Nauta odpowiedzialna będzie za całość prac przy budowie, zwodowaniu oraz wstępnych próbach morskich platformy szwedzkiego okrętu.
  • Nauta odpowiedzialna będzie za całość prac przy budowie, zwodowaniu oraz wstępnych próbach morskich platformy szwedzkiego okrętu.
  • Na zdjęciu HMS Orion, obecny okręt SIGINT Szwedzkiej MW.

Na terenie PGZ Stoczni Wojennej (dawniej Stocznia Marynarki Wojennej) w Gdyni odbyła się ceremonia położenia stępki pod okręt rozpoznania radioelektronicznego dla Marynarki Wojennej Szwecji. Jednostka ta ma zastąpić będącą obecnie w służbie jednostkę HMS Orion.



W 2017 roku Stocznia Remontowa Nauta została przez szwedzką grupę zbrojeniową Saab wybrana jako wykonawca platformy okrętu rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Całkowita wartość tego kontraktu to 730 mln koron szwedzkich. Jednostka ma być gotowa w 2020 roku.

W ramach kontraktu Nauta jest odpowiedzialna za wykonanie platformy, wodowanie, oraz pierwsze próby morskie okrętu. Podwykonawcą Nauty jest PGZ Stocznia Wojenna. Okręt będzie miał 74 m długości i wyporność 2,2 tys. ton.

- Polska stocznia została wybrana z kilku względów. Pierwszym jest położenie geograficzne. Mamy świetne połączenie promowe łączące Pomorze z Karlskroną. To bardzo ważne przy ścisłej współpracy. Dodatkowo umiejętności specjalistów z Polski i możliwości waszych firm powodują to, że możemy się wzajemnie uzupełniać - mówi Gunnar Wieslander, prezes Saab Kockums.
- Okręt budujemy wspólnie ze stocznią Nauta niemal w całości. Jedynie urządzenia związane z detekcją sygnału i kryptografią, co jest zastrzeżone przez stronę szwedzką, zostaną zamontowane w Karlskronie - stwierdził Konrad Konefał, prezes PGZ Stocznia Wojenna. - Położenie stępki to taki symboliczny moment nowego "tchnienia" w stoczniową infrastrukturę. Chcemy prężenie działać i odmłodzić naszą kadrę. Trwa właśnie rekrutacja i czekamy na zgłoszenia chętnych do pracy w branży stoczniowej.
Saab Kockums (dawniej ThyssenKrupp Marine Systems) to szwedzki koncern stoczniowy, w ramach którego działają stocznie okrętowe w Malmö, Karlskronie i na wyspie Muskö. Wyspecjalizowane są one w budowie okrętów podwodnych i lekkich nawodnych okrętów uderzeniowych, oraz korwet.

To nie pierwsza współpraca Saab'a z firmą z Pomorza. W 2017 roku koncern powierzył budowę komponentów dla szwedzkich okrętów podwodnych A26 firmie Base Group z Koszwał pod Gdańskiem. Współpraca działa jednak w dwie strony. Saab dostarczył do Sił Zbrojnych RP m.in. rakiety morskie oraz radary wykorzystywane na okrętach rakietowych klasy Orkan, granatniki dla operatorów wojsk specjalnych oraz laserowy system strzelań do szkoleń oficerów WSOWL we Wrocławiu.

Miejsca

Opinie (71) 1 zablokowana

  • Współpraca z Nautą

    "Okręt budujemy wspólnie ze stocznią Nauta niemal w całości" płacąc za to.

    • 4 4

  • Wartość wypowiedzi (1)

    "Jedynie urządzenia związane z detekcją sygnału i kryptografią, co jest zastrzeżone przez stronę szwedzką, zostaną zamontowane w Karlskronie" - lepiej nie mówić nic, w tematach na których się nie znamy, lub przygotować się wcześniej do wypowiedzi. Nie jest wstydem pytać się fachowców, nikt nie jest wszechwiedzącym.

    • 8 2

    • Kolejny raz przedstawiciel SW gada bzdury

      • 8 0

  • (1)

    Nauta dostała to zlecenie, bo Saab ma nadzieję na kontrakt na okręty podwodne.

    • 17 3

    • I nie tylko

      Oczywiście okręty podwodne to najbardziej łakomy kąsek (program orka), ale są też inne takie jak np. Delfin czyli okręty rozpoznawcze. Jak długo można reanimować Hydrografa I Nawigatora? Szwedzi doskonale zdają sobie sprawę, że w końcu coś będziemy musieli zrobić z naszą MW bo jest w fatalnym stanie.

      • 7 0

  • Lotniskowiec co najmniej

    Okręt ...

    • 3 1

  • Saaba, nie saab'a

    • 2 1

  • A może (2)

    by tak najpierw dokończyć statek dla Uniwersytetu w Goeteborg ?
    Budowa trwa już chyba ze trzy lata i końca nie widać.
    Propagandowa stępka kolejnego okrętu czy statku nie zamydli oczu tym co mają pojęcie o sytuacji w tej niby stoczni, zarządzanej przez harcerzyków przywiezionych z Warszawy.

    • 55 7

    • (1)

      SW rządzą harcerzyki, choć niektórzy już powinni cokolwiek wiedzieć na temat zarządzania w Stoczni ponieważ pracują w Naucie, a u nas rządzą. Nauta już padła i co wy na to, jaka przyszłość Stoczni Wojennej?
      Oj nowa zmiano... przyjdzie czas, że społeczeństwo was rozliczy.

      • 8 2

      • A co wy dokonaliście przez te 10 lat. Cos tam dalej w krzakach stoi.

        • 8 3

  • Katamaran

    Nauta katamaran budowała hihi robiłem tam powinni kurniku budować może to by im wyszło chociaż też mam wątpliwości

    • 9 4

  • Znowu wyjdzie banan

    Heh

    • 6 8

  • mama nadzieje,ze Polacy nie spartacza roboty

    tak jak to partaczyli budowe statkow dla szwecji, Norwegii jak teraz Rumunii spartaczyli budowe okretow strazy granicznej

    • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane