• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Operator portowy, fundusz inwestycyjny i PFR kupują DCT

Robert Kiewlicz
19 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj. W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj.

Operator portowy PSA i australijski IFM Global Infrastructure Fund przy udziale Polskiego Funduszu Rozwoju podpisały umowę wspólnego przejęcia 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk. Oficjalnie kwota transakcji nie została podana do publicznej wiadomości. Wiadomo, że chodzi o ponad 5 mld zł. Zamknięcie transakcji wymaga jeszcze zatwierdzenia przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sama transakcja została sfinansowana przy współpracy z konsorcjum ośmiu banków



Sprzedaż DCT to:

O tym, że australijski fundusz Macquarie poprzez Global Infrastructure Fund planuje sprzedaż udziałów w terminalu kontenerowym DCT pisaliśmy już w 2018 roku. Wówczas Fundusz wynajął dwóch doradców - Goldman Sachs i Clifford Chance - mających pomóc mu w znalezieniu nabywcy na udziały w gdańskim terminalu. Początkowo mówiło się, że transakcja może być zawarta już w grudniu 2018 roku. Negocjacje się jednak przeciągnęły.

- Jesteśmy dumni z roli, jaką odegraliśmy w rozwoju rosnącego sektora morskiego i logistycznego w Polsce dzięki naszej inwestycji w DCT Gdańsk. Bliska współpraca pomiędzy Macquarie, MTAA Super, AustralianSuper, Statewide Super i zespołem zarządzającym portem pozwoliła DCT Gdańsk stać się ważnym pomostem między Polską, a resztą świata. Pozostawiamy firmę w dobrej kondycji, przygotowaną do zaspokojenia potrzeb dynamicznie rozwijającego się regionu. Życzymy także nowym akcjonariuszom sukcesów w dalszym rozwoju DCT Gdańsk - powiedział Martin Stanley, globalny szef Macquarie Asset Management reprezentujący strony sprzedające.
Jak wynika z nieoficjalnych informacji wartość transakcji to ponad 5 mld zł. Paweł Borys, prezes PFR pytany przez dziennikarzy o finansowanie inwestycji odpowiedział, że w ramach transakcji jej uczestnicy współpracują z konsorcjum ośmiu banków, z którymi uzgodniono warunki finansowania długoterminowego. Wiadomo też, że Polski Fundusz Rozwoju przejął 30 proc. udziałów w terminalu. Reszta udziałów podzielona została pomiędzy dwóch pozostałych inwestorów.

Chińczycy i Australijczycy udziałowcami DCT



PSA (40 proc. udziałów w DCT) to globalny operator portowy będący w całości własnością Temasek Holdings (państwowy fundusz inwestycyjny Singapuru). Działa w 15 portach w dziewięciu krajach i zatrudnia ponad 33 tys. pracowników. W roku 2017 spółka obsłużyła 74,2 mln dwudziestostopowych kontenerów.

- DCT Gdańsk jest pierwszą inwestycją PSA w Europie Środkowo-Wschodniej. Wykorzystując naszą globalną sieć i wiedzę w tworzeniu wartości dla społeczności portowych i spedycyjnych, PSA będzie współpracować z liniami żeglugowymi, operatorami logistycznymi i właścicielami ładunków, aby dostarczyć bardziej wydajne, elastyczne i solidne rozwiązania dotyczące łańcucha dostaw dla regionu - powiedział Tan Chong Meng, Group CEO PSA International.

IFM Investors (30 proc. udziałów) to z kolei australijska spółka zarządzająca inwestycjami, należąca do 27 australijskich funduszy emerytalnych. Z portfelem 34 kapitałowych inwestycji infrastrukturalnych o łącznej wartości 32 mld euro IFM plasuje się na czwartym miejscu na świecie pod względem wielkości portfela infrastrukturalnego pod zarządzaniem. Łączne aktywa pod zarządzaniem IFM wynoszą ok. 70 mld euro.


DCT inwestuje w rozwój



W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj. Terminal, jako jedyny na Bałtyku, obsługuje przez cały rok największe kontenerowce na świecie - tzw. ULCV (Ultra Large Container Vessel), o pojemności do 21 tys. standardowych kontenerów dwudziestostopowych.

Dodatkowo w latach 2022-24 planowana jest w DCT Gdańsk budowa terminalu T3. Szacowane nakłady inwestycyjne na tę inwestycję do roku 2025 to ok. 350-400 mln euro. Dodatkowo przewiduje się ok. 200 mln euro innych inwestycji rozwojowych w tym okresie.

Opinie (163) 6 zablokowanych

  • krok w dobrą stronę

    Ja w tym widzę szansę na rozwój trójmiasta. Wiele nowych miejsc pracy.

    • 2 4

  • Fajnie

    Ciesza mnie takie newsy. Widac po nich ze Polska jest coraz bogatsza.

    • 0 3

  • jupiiiii (3)

    Tylko się cieszyć, że praca jest. W dodatku umowa o pracę i wszystkie składki oplacone.
    Juz w dct pracuje ok 1200osob a po rozbudowie podejrzewam ok 2000

    • 27 33

    • Mogą

      Zacząć się redukcje w zatrudnieniu

      • 3 0

    • O co podejrzewasz 2000 osób ?

      • 4 0

    • Zatrudnionych jest niecale 1000 osób

      • 19 2

  • Trzymam kciuki za rozwój firm w Gdańsku (4)

    • 71 5

    • Będzie

      Redukcja w zatrudnieniu ...

      • 3 0

    • Szkoda tylko, że musiała wygrać oferta z rządowym PFRem...
      Trzeba bylo brać Arabów albo Chińczyków, to byśmy mieli wielokrotnie większe inwestycje w krótszym czasie.

      • 2 4

    • Gdynia w ruinie:(

      • 4 10

    • Super ze firmy się rozwijają w Gdańsku może znajdzie się sponsor dla hokeistow Mha Automatyki potrzebują wsparcia a to reklama dla Firm z Gdańska pomyślcie

      • 8 9

  • niełądnie

    Ankieta bardzo tendencyjna. Osobiście uważam, ze ta zmiana właścicielska to szansa na szybszy rozwój i bogacenie się regionu.

    • 3 1

  • dobrze

    Rozwój tego miejsca jest nam na rękę i lepiej, zeby był w rękach państwa niż obcych kapitałów

    • 4 1

  • (2)

    Tjaa... najciekawsze w tej historii jest to, że proces negocjacyjny splatał się z procesem nowelizacji ustawy o portach i przystaniach morskich. Projekt nowelizacji pojawił się na wiosnę 2018 i zawierał sprzeczny z konstytucją przepis, zgodnie z którym sprzedaż udziałów w spółce dzierżawiącej nieruchomość w porcie wymagała zgody ministra właściwego ds. gospodarki morskiej, zaś w przypadku gdyby sprzedaż odbyła się bez tej zgody, to spółka (!!!) miałaby zostać pozbawiona dzierżawy. W pewnym momencie prace utknęły w miejscu. W tym samym czasie w prasie zagranicznej pojawiły się informacje, że "min.20% akcji DCT zostanie w rękach polskich". I chwilę później Minister Gróbarczyk opublikował nowy projekt, w którym już tych kontrowersyjnych przepisów nie było, po czym cała nowelizacja poszła na półkę. Przypadek? Nie sądzę. Ot po prostu polski rząd zachował się jak profesjonalny reketier - najpierw pogroził klientowi pałką, potem dostał swoją dolę, i w końcu schował pałkę do kieszeni. Jest to niezmiernie nowatorskie podejście do prawotwórstwa. Brawo.

    • 24 3

    • normalna gra

      za darmo nikt nie da, jak nie musi...

      • 2 0

    • No tak było

      • 1 0

  • Ani słowa o tym, że DCT obsługuje ponad 2/3 kontenerów jakie przewijają się drogą morską przez Polskę (2)

    Ankieta też do bani. Nie zakłada opcji, że dzięki inwestycjom sfinansowanym przez nowych właścicieli terminal jeszcze bardziej się rozwinie zyskując zdolność przeładunkową 4,5 mln TEU

    • 7 2

    • i co z tego?

      Nie sztuka się narobić, sztuka jest zarobić.

      • 2 1

    • Jest, w podpisie pod zdjęciem

      Chyba, ze dopisali później.

      • 2 0

  • Po co ta sprzedaż??? (1)

    Jakaś ukryta przyczyna sprzedaży musi być skoro jak rozkręcali port to mieli plany na dwadzieścia lat albo i więcej a teraz nagle sprzedali??? Dziwne kto sprzedaje super rozwijający się port z bardzo dobrymi perspektywami.

    • 1 4

    • Zarobili swoje, a teraz zainwestują w nowy projekt na którym zarobią więcej

      • 4 1

  • Kwestia czasu i Chiny przejmą 100%

    Uczcie sie Mandaryńskiego rodacy.
    Państwo Środka za kilkanaście lat będzie rządzić światem.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach...

Najczęściej czytane